Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skjer om man tar med regningen til Posten og ønsker å betale denne med f.eks. Diners eller AmEx?

 

Har en stygg følelse det funker svært dårlig, selv om uttak i posten er kontantkjøp og ikke kredittkjøp. Posten er uansett sære. Jeg fikk noe så primitivt som en utbetalingsblankett fra BBS her på lørdag, men posten nektet jo å sette pengene inn på konto, men ville heller betale ut xx tusen kroner kontant. Wtf, når har jeg noen gang behov for å ha over 10k i kontanter? :s

 

De behandlet bare dnb og postbankens kunder.

Lenke til kommentar

Robbie - jeg tror nok de skal få til det (dog kan jeg vel tro hva jeg vil om "post i butikk" på RIMI) - men du vil bli charget som for kontantuttak.

 

Apropos regningsbetaling i USA kom jeg tilfeldigvis over dette i dag i en av mine koselige lærebøker. Average processing cost av en sjekk er på $1,60 - mens en credit card payment average cost er $0,50. Dermed er det i USA både i bedriftens og forbrukerens øye et godt valg å bruke CC - forbrukeren kan utsette betalingen rentefritt, bedriften sparer penger i forhold til check-behandling.

Lenke til kommentar

Jeg er 19år og har hatt Norwegian Kredittkort i cirka 1 år nå. Meget fornøyd da det er et "must" kort å ha i reserve, men som nevnt, ta aldri med kortet med mindre du skal ut å reise eller andre viktige ting der en må ha penger.

Som sagt så er "luksusfellen" på tv en bra varsel for de som ikke vet hva et kreditkort kan gjøre.

Jeg leser også at det er mange kreditgrenser, da jeg har fått innvilget 50 000kr, noe jeg ikke forstår.

Jeg er student å har bare hatt noen få deltidsjobber.

Norwegian kortet er ganske fordelaktiv visst du resier, og man kan også spare opp gevinst ved å få 1% på alt man handler med kortet, noe man igjen kan bruke på reiser :)

 

Noen spørsmål så er det bare å spørre så kan jeg prøve å svare så godt som mulig.

 

-betablokker

Lenke til kommentar

Mitt hoved-kredittkort er Eurobonus Mastercard hvor jeg har fått innvilget 80 000 i kredittgrense etter at jeg flere ganger lå og vaket rett under forrige grense på bare 40 000. Mitt andre kort er et Gebyrfri Platinum som det er 50 000 i kreditt på. Bruker den kun hvis EB Mastercard skulle bli for lite, men foreløpig har den fått ligge i fred.

Lenke til kommentar

Fokus benytter samme Concierge-tjeneste som bl.a. DnB NOR og American Express. Jeg har brukt AmEx' Concierge-tjeneste siden 2006 og er vel stort sett fornøyd. Selvsagt klarer de ikke å utøve mirakler, men jeg bruker dem stortsett til "enkle" ting eller når jeg ikke har tilgang til Google.

 

De har bl.a. ordnet Metallica-billetter (til både Valle Hovin-konserten i fjor og til Spektrum neste sommer) samt bordreservasjoner på steder som i utgangspunktet er "fulle" eller som ikke tar reservasjoner. De klarte likevel ikke å skaffe bord til El Bulli, men det forventet jeg egentlig. De er effektive når det gjelder gjestelister, og jeg har sluppet forbi køen de aller fleste gangene de har satt meg+mine venner på gjesteliste (med noen få unntak, riktignok). De er også dyktige på å anbefaler hoteller o.l. i utlandet - selv om det er begrenset hvor vanskelig dette er når de simpelthen bare søker opp hvilke hoteller som inngår i American Express Fine Hotel & Resorts programmet, men setter selvsagt pris på at de ordner oppgraderinger og "gaver" samt early check-in og late check-out. Jeg har videre brukt dem til å sende gaver samt gjøre noe enkel research arbeid, eks. hvor får man spist "x" i by "y" samt hvor kan man gå for å oppleve en spesiell type musikk etc. og det klassiske jeg står ved "x" hvordan kommer jeg meg til "y"-spørsmålet i utlandet.

 

Det positive er at du ofte kun trenger å forholde deg til én og samme person når du sender inn en henvendelse. På denne måten er det lett å maile inn oppdateringer eller ta kontakt med vedkommende igjen dersom du må endre din henvendelse eller komme med mer informasjon. De er veldig imøtekommende sånn sett. Kom gjerne med noe konkret dersom du lurer. Det eneste negative må være åpningstidene, den har "norske" åpningstider noe som ikke alltid er praktisk når man er i utlandet. Jeg ble til eksempel vekket ganske tidlig da jeg var i NYC hver gang de ringte tilbake igjen for å bekrefte ting og tang.

Lenke til kommentar
De har bl.a. ordnet Metallica-billetter (til både Valle Hovin-konserten i fjor og til Spektrum neste sommer) samt bordreservasjoner på steder som i utgangspunktet er "fulle" eller som ikke tar reservasjoner. De klarte likevel ikke å skaffe bord til El Bulli, men det forventet jeg egentlig. De er effektive når det gjelder gjestelister, og jeg har sluppet forbi køen de aller fleste gangene de har satt meg+mine venner på gjesteliste (med noen få unntak, riktignok). De er også dyktige på å anbefaler hoteller o.l. i utlandet - selv om det er begrenset hvor vanskelig dette er når de simpelthen bare søker opp hvilke hoteller som inngår i American Express Fine Hotel & Resorts programmet, men setter selvsagt pris på at de ordner oppgraderinger og "gaver" samt early check-in og late check-out. Jeg har videre brukt dem til å sende gaver samt gjøre noe enkel research arbeid, eks. hvor får man spist "x" i by "y" samt hvor kan man gå for å oppleve en spesiell type musikk etc. og det klassiske jeg står ved "x" hvordan kommer jeg meg til "y"-spørsmålet i utlandet.

 

Kan du bruke den norske conciergetjenesten til å bestille FHR? Kjipt å ringe til England for å få disse fordelene. Prøver jeg med Skype klager de over dårlig linje (selv om den er klokkeklar når jeg ringer broren min). :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For de av dere som har begynt juleshoppingen, opplever dere at de fleste forretninger aksepterer American Express?

 

Jeg har i alle fall ingen problemer med å få betalt med mitt kort der hvor jeg handler. Vil allikevel tro at det er større %-vis andel brukersteder i byområder som aksepterer AmEx, enn det er utenom.

Lenke til kommentar
For de av dere som har begynt juleshoppingen, opplever dere at de fleste forretninger aksepterer American Express?

 

Jeg har i alle fall ingen problemer med å få betalt med mitt kort der hvor jeg handler. Vil allikevel tro at det er større %-vis andel brukersteder i byområder som aksepterer AmEx, enn det er utenom.

AmEx har jeg lite problemer med, de fleste "seriøse" butikker tar alle kredittkort. Har derimot hatt problemer med Dinners, for selv om det står-dinners klistermerke på terminalen så får jeg ofte "ugyldig kort", AmEx funker derimot bra i samme butikk. Dinners kortet fungerer, så jeg er ikke sikker på hva problemet er, de har i flere butikker sagt de har problemer med dinners. Litt dumt nå når det er eurobonus kampanje på dinners, kan fort få noen 1000 ekstrapoeng ila julehandelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...