Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at ya kortet ikke har gebyrer på kontantuttak i minibanker, men er det normalt at minibankene i Norge eller utlandet tar gebyrer?

I utlandet tar de fleste kredittkort gebyr ved uttak i minibanker. Unntaket er Norwegian.

 

Ved bruk av kredittkort til uttak i minibanker Norge er det oftest gebyr + at rentene løper fra første dag. I tillegg kommer at du ikke kan ta ut kontanter med kredittkort i butikk.  Et unntak er yA, som har BankAxept i kredittkortet.

Lenke til kommentar

Fikk idag beskjed om at Coop Mastercard ikke lenger har avtalegiroløsning...

Så lenge de fortsatt tilbyr efaktura (og det gjør de), spiller det ingen rolle for meg. Jeg sjekker alltid om belastningen er korrekt fra kredittkortselskaper før jeg godkjenner. Noe annet er faste belastninger, de kan gjerne være avtalegiro i tillegg til efaktura.

Lenke til kommentar

Yabank har ikke bankaxept for nye kunder.

Hvor har du det fra?  Brukerhjelp bekreftet i går skriftlig at de har BankAxept på sine kredittkort.

 

Samtidig fikk jeg følgende reklamemail fra dem:

 

Nå er det sol og sommer, og vi vil minne om dine fordeler ved å benytte yA Kredittkort på ferie:

  • Gratis reiseforsikring med avbestillingsforsikring, gjelder når mer enn 50 % av reisen er betalt med kortet
  • 5 % rabatt på kjøp i utenlandsk valuta (husk at du må melde deg på!)
  • Kortet har BankAxept og VISA, og kan benyttes overalt
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke Bankaxept på mitt Ya-kredittkort, men fikk også samme epost for et par dager siden som sier at "kortet har BankAxept"..... Jeg regner med at det skal stå BankAxept på kortet som på et vanlig bankkort?

På mitt nye kort står det ikke BankAxept på forsiden, men ved siden av signaturen på baksiden står det velkjente symbolet.

 

Og hver gang jeg bruker kortet i butikk ser jeg at det er BankAxept som anvendes. 

 

Sjekk eventuelt med kundeservice - dette er et viktig poeng både fordi det er en mye billigere transaksjonsform enn tradisjonell Visa (for mottaker!) og fordi du aldri risikerer å bli møtt med "vi tar ikke kredittkort" (eventuelt må betale kredittkortgebyr)

Lenke til kommentar

 

 

På mitt nye kort står det ikke BankAxept på forsiden, men ved siden av signaturen på baksiden står det velkjente symbolet.

 

Og hver gang jeg bruker kortet i butikk ser jeg at det er BankAxept som anvendes. 

 

Sjekk eventuelt med kundeservice - dette er et viktig poeng både fordi det er en mye billigere transaksjonsform enn tradisjonell Visa (for mottaker!) og fordi du aldri risikerer å bli møtt med "vi tar ikke kredittkort" (eventuelt må betale kredittkortgebyr)

 

 

Ikke noe BankAxept ved signaturen på mitt kort. Heller ikke foran.

 

Bonus på f.eks. dagligvare forutsetter vel at det er VISA-delen som brukes, og ikke BankAxept-delen? Det er jo nettopp det økte gebyrer for brukerstedet som gjør det mulig å gi bonus. 

Lenke til kommentar

Bonus på f.eks. dagligvare forutsetter vel at det er VISA-delen som brukes, og ikke BankAxept-delen? Det er jo nettopp det økte gebyrer for brukerstedet som gjør det mulig å gi bonus. 

 

BankAxept brukes alltid når jeg bruker Ya-kredittkortet, og jeg får bonus.

Endret av eddott
Lenke til kommentar

Med mitt visa debetkort betaler jeg ingen årspris, gratis varekjøp i Norge og utlandet, gratis uttak i egne banker og i utlandet, og gratis uttak i butikker(varekjøp) i Norge og i utlandet.

 

Så dette kan jeg vel like så greit bare bruke til kontantuttak i minibanker i utlandet, men for sikkerheten, burde jeg vel ha et kredittkort til varekjøp og uttak i butikker i utlandet? Evnt også til varekjøp i Norge om jeg får rabatter da såklart.

 

Har jeg forstått det rett?

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

Til dere som har ya kredittkort: Pleier det somregel alltid å være nyttige rabatter å velge mellom? Klarer ikke helt å bestemme meg for kort. Ser for meg 4 kort : re:member Black, ya kredittkort, Santander flexi visa og cresco car premium. Altså reise (ya/remember) og bensin (flexi/cresco car premium).

 

Tanken var egentlig å ha ett bensinkort, og ett reisekort. I tillegg til at jeg kan dra nytte av rabattene til kortene i ny og ne til forskjellige kjøp. Men kan vel forsåvidt ha mer enn 2 kort også da..

 

Noen som har erfaring med disse kortene? Jeg har som sagt et debetkort som backup, og til å ta ut kontanter i minibanker i utlandet.

 

Jeg vet dog ikke om jeg får noen av disse heller, men håper det. Jeg skal søke i neste måned når jeg blir 20år. Jeg har nokså god økonomi i min alder, men jeg er kun lærling, så kan være dette trekker ned ettersom det ikke regnes som "fast ansatt".

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...