Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Mitt norwegian kort er i alle fall det samme i dag som når jeg fikk det :)

 

Bruker cresco car premium til bensin. Det som er fint med dette kortet er at jeg får 3% uansett hvilken stasjon jeg fyller på. Det fungerer også i kombinasjon med trumf. Dette kortet har heller ikke endret seg siden jeg fikk det :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fikk denne meldingen fra EnterCard på e-post for noen dager siden:

 

 

Du bruker i dag AvtaleGiro til å betale fakturaer fra LOfavør MasterCard. Fra juni 2015 vil denne tjenesten dessverre ikke lenger være tilgjengelig.

 
Grunnen til endringen er at EnterCard anser det som viktig at alle våre kunder aktivt leser igjennom tilsendte fakturaer og noterer seg totalt skyldig beløp før betaling. 
 
Du vil fortsatt få eFaktura i nettbanken en gang i måneden. Men etter endringen vil fakturaer fra LOfavør MasterCard altså ikke bli betalt automatisk, slik du er vant til. Du må selv aktivt velge å betale hver tilsendte faktura.
 

Gjelder dette andre kort fra EnterCard også?

 

Begrunnelsen kjøper jeg overhode ikke. De har tydeligvis oppdaget at for mange bruker muligheten, slik at de ikke får presset nok renter ut av kundene. Jeg antar de håper færre vil betale hele beløpet når man aktivt må betale fakturaen hver måned. For meg som kunde ser jeg ihvertfall ingen fordeler, bare ulemper. Jeg kommer neppe til å bruke kortet noe mer fremover.

Endret av eddott
Lenke til kommentar

Det er bestandig morsomt å lese argumentasjonen fra banker når de foretar endringer som er til ugunst for forbrukeren. Jeg stemmer som vanlig med lommeboka, og klipper kortet dersom jeg må inn i nettbanken for å bruke tid der. Jeg har da for pokker mer givende gjøremål. Satser på at DNB beholder sin avtalegiroløsning.

Lenke til kommentar

Innstrammingen fra Finanstilsynet  var visstnok ment å være til fordel for kunden (at de ikke lengre fikk lov til å bruke minstebeløp på Avtalegiro)

Men noen selskaper fant altså ut at de heller ville droppe hele AvtaleGiro-løsningen.

Jeg har fått samme melding fra Essokortet, som jeg uansett har sluttet å bruke for lengst.

 

Heldigvis har ikke 365-kortet gjennomført en slik endring ennå.

Mitt andre favoritt-kort, yABank, har bare epost-fakura, de tilbyr verken eFaktura eller Avtalegiro. Uten at det bekymrer meg nevneverdig, jeg har lagt inn et fast trekk i min nettbank som jeg justerer når fakturaen kommer.
EDIT: Jo de tilbyr eFaktura - se nedenfor

 

Og jeg er alltid i nettbanken på lønningsdagen for å overføre til sparekonto etc  Og å sjekke kontoen minst en gang i måneden bør alle kunne sette av tid til. (Selv om jeg avgjort foretrekker at mest mulig går uten at jeg griper inn aktivt)

 

Jeg slutter ikke å overraskes over hvor passive og ubevisste enkelte er i forhold til egen økonomi (Luksusfellen...)
 

Og vi som alltid betaler på forfall må vel innrømme at vi subsidieres av de som lar rentene løpe :)

 

Bare husk at det ikke alltid bare er å klippe kortet eller å slutte å bruke det. Enkelte kort har årsgebyr dersom kortet ikke brukes på et år.(Terra, Naf, TwoCards. FlexiVisa...)

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Mitt andre favoritt-kort, yABank, har bare epost-fakura, de tilbyr verken eFaktura eller Avtalegiro. Uten at det bekymrer meg nevneverdig, jeg har lagt inn et fast trekk i min nettbank som jeg justerer når fakturaen kommer.

 

 

Da må de gjøre forskjell mellom kundene, jeg får i hvert fall e-faktura i nettbanken fra kredittkortet til YaBank.

Lenke til kommentar

 

Mitt andre favoritt-kort, yABank, har bare epost-fakura, de tilbyr verken eFaktura eller Avtalegiro. Uten at det bekymrer meg nevneverdig, jeg har lagt inn et fast trekk i min nettbank som jeg justerer når fakturaen kommer.

 

 

Da må de gjøre forskjell mellom kundene, jeg får i hvert fall e-faktura i nettbanken fra kredittkortet til YaBank.

 

Hva er det med det kortet ditt? Ikke har du BankAxept på det, og du har altså eFaktura? 

 

På nettsiden deres står det yA Bank tilbyr dessverre ikke e-Faktura eller AvtaleGiro på kredittkort

 

Rart om de plutselig har begynt med det uten å oppdatere Kundeservice-sidene. og uten å informere oss brukere.

Lenke til kommentar

 

 

Mitt andre favoritt-kort, yABank, har bare epost-fakura, de tilbyr verken eFaktura eller Avtalegiro. Uten at det bekymrer meg nevneverdig, jeg har lagt inn et fast trekk i min nettbank som jeg justerer når fakturaen kommer.

 

 

Da må de gjøre forskjell mellom kundene, jeg får i hvert fall e-faktura i nettbanken fra kredittkortet til YaBank.

 

Hva er det med det kortet ditt? Ikke har du BankAxept på det, og du har altså eFaktura? 

 

På nettsiden deres står det yA Bank tilbyr dessverre ikke e-Faktura eller AvtaleGiro på kredittkort

 

Rart om de plutselig har begynt med det uten å oppdatere Kundeservice-sidene. og uten å informere oss brukere.

 

 

Jeg fikk tilbud om å opprette eFaktura i nettbanken (Skandiabanken). Har aldri fått info fra YaBank om det.

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk tilbud om å opprette eFaktura i nettbanken (Skandiabanken). Har aldri fått info fra YaBank om det.

 

Her er linken til siden der yA sier at de IKKE tilbyr eFaktura. https://ya.no/kundesenter?topicId=191113

 

Men akkurat når det gjelder yABank er jeg ikke overrasket, jeg har flere ganger før påpekt feil og manglende oppdateringer på nettsidene deres.

 

Nå har jeg opprettet eFaktura på yAkredittkortet i Skandiabanken. Du hadde rett :)

 

EDIT: Kundeservice hos yA bekrefter at "Våre kredittkort har bankacsept." :)

Og jeg har bedt dem slette siden der de forteller at de ikke tilbyr eFaktura.

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Ang. norwegian kortet: Får man reiseforsikring på alle flyreiser man bestiller, eller kun gjennom norwegian da? Er dette et bra reisekort for reiser gjennom alle reisebyråer? Tenker da på rabatter osv. også. 

 

Tenkte muligens å ha norwegian kortet som reisekort, Santander Flexi til bensinkort, evnt. handle elektronikk på nett osv.(kan jo bytte rabattkategori). 

 

Evnt. Trumf Visa til matbutikker, men dette blir vel kanskje litt mange kredittkort å ha for hånd, eller?

 

Hva tror dere om disse kortene? Og hvor mange har dere? Jeg reiser ikke akkurat så mye, men tenkte det hadde vært greit å hatt et liggende... For reiseforsikring og rabatter.

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

"Retningslinjer for å fakturere kredittkort" fra Finanstilsynet  sier at:

  1. Føretaket bør alltid avslå ein søknad om kredittkort ved negativ kredittvurdering.
  2. Opplysningane i kontoutskrifta, sjå finansavtalelova § 48a, skal stå på fakturaen eller i eit vedlegg til fakturaen. Opplysningane skal bli gitt kvar månad, og opplysningane skal vere godt synlege.
  3. På alle fakturasystem skal beløpsfeltet til fakturaen enten ikkje vere utfylt, eller det skal vise det samla uteståande kredittbeløpet til kunden.
  4. Det skal gå fram av fakturaen at kunden sjølv kan velje eit anna og større beløp enn minimumsbeløpet.
  5. Kunden skal alltid få høve til å avtale fakturering av totalt uteståande kreditt, og å endre det valde fakturabeløpet i heile avtaleperioden.
  6. Avtalegiro bør berre bli nytta dersom kunden har avtalt fakturering av totalt uteståande kreditt.
  7. Alle fakturaer der kunden har uteståande kreditt, bør innehalde ein tabell som viser kostnadene ved ulike betalingsløysingar.

 

Noen som vet om punkt 5 betyr at man kan kreve å få totalt utestående beløp ferdig fylt inn i eFakturaen? 

Lenke til kommentar

Bestilte nå norwegian kort ihvertfall, virket greit.. Eneste jeg ikke likte var at jeg kunne kun bruke poengene på flybilletter igjennom norwegian.. Er ikke akkurat så ofte jeg bestiller igjennom disse. Og ellers lite rabatter, eller har jeg oversett noe?

 

Pleier somregel å bestille fly+hotell i pakke e.l. igjennom FINN, søkemotorer osv., og er sjeldent jeg havner på norwegian da. Hvordan er egentlig norwegian på pris iforhold til andre reisebyråer? Og får man forresten disse poengene hvis f.eks. bestiller pakke igjennom FINN, hvor flyet er norwegian? Eller gjelder dette KUN bestillinger på norwegian sine nettsider?

 

 

Vil ikke f.eks. Santander Gebyrfri Visa eller re:member Black MC være et bedre valg, siden man får rabatter hos expedia osv.? Regner med dette gjelder for pakkepriser osv.? 

 

Eller er det noe jeg ikke ser med norwegian kortet? Som f.eks. 1% på alle kjøp over lengre periode kan tilslutt gi en gratis flyreise, er det dette som er bra med kortet? Da er det vel andre kort som gir rabatter på butikker osv. istedenfor, som gir deg sparte penger rett i lomma som du kan bruke på hva du vil.(?)

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

Har aldri likt kort som kun gir poeng som må brukes hos bare en tilbyder. Her får du 1% på alle kjøp, men er låst til Norwegian. Et bedre valg er enten Cresco Car Premium eller Shell Mastercard som også gir 1% på alle kjøp, Cresco ved fratrekk på faktura, Shell som Trumf-poeng som kan tas ut som kontanter. Dette er også det eneste kortet hvor du får Trumf-poeng også på dagligvarebutikker som ikke tilhører Trumf (Norgesgruppen). 

 

For meg er Cresco mitt all-round kort (til erstatning for bankkort) når jeg ikke bruker et kort som gir større bonus innen spesifikke bransjer (dagligvare, bensin, klær, "hus og hjem", etc) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

For meg er Cresco mitt all-round kort (til erstatning for bankkort) 

Er dette en fullgod erstatning for et vanlig bankkort?

 

Møter du aldri "vi tar ikke kredittkort" ?

 

Det gjør jeg. Ikke ofte, men nok til at jeg er avhengig av BankAxept på kortet, ikke bare Visa/MC.

 

Da får jeg også ut kontanter i butikk. Og derfor bruker jeg yA-kredittkortet som mitt allround-kort.

 

At det de siste månedene har vært mulig å velge  4 % på dagligvarer har vært et ekstra pluss for yA.  Om de vil fortsette med dette tilbudet vet  jeg ikke.

Endret av nojac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...