Gå til innhold

Noen artige fysikkspørsmål


Anbefalte innlegg

Alle vet at om man brenner seg på noe som føles varmt (at det gjør skikkelig vondt)og er mange hundre grader (feks), så risikerer man å få brannskader. Men har lurt på en ting:

 

om en mann sitter i et varmt bad (40 (redigert fra 50) grader), noe han har vendt seg til, så gjør jo ikke dette noe skade, men om en som har sittet i isbad i en halvtime, hopper rett oppi et bad på 40 grader, vil jo han føle at det brenner!? Men er dette farlig? Mannen som satt i 50gradersbassenget kunne fint ha hoppet opp i 40 graders bassenget uten å brenne seg.

 

Spørsmålet er altså på en måte om man skader seg når det gjør vondt i dette tilfellet? Ismannen vil jo føle at det brenner noe sinnsykt.

 

På forhånd takk =)

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det dere sier er jo ikke svar på trådstarters spørsmål.

 

Man kan fint vende seg til å sitte i vann som er 40 grader varmt, men dersom man først tar en dukkert i isvann for så å hoppe opp i det samme 40 grader varme vannet vil det kjennes ut som et helvete. Det er denne forskjellen på hva vi føler han lurer på er skadelig.

 

Det er iallefall sånn jeg tyder det.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er skadelig for folk i vanlig god form, uten hjerteproblemer. Det er vanlig å gå fra badstu og rett inn i en iskald dusj, og det som skjer da er at hjertet får en helsikes jobb med å pumpe blodet fortere rundt så kroppen får kompensert. Når man kjører motsatt vei, blir jo det viktigste å ventilere, jeg vet ikke om det er like hardt. 40 grader er uansett ikke noe man dør av. Bakterier og denslags er dog mindre glade i store temperaturforandringer, da de ikke har noe særlig masse å fordele varmen på.

Lenke til kommentar
Det dere sier er jo ikke svar på trådstarters spørsmål.

 

Man kan fint vende seg til å sitte i vann som er 40 grader varmt, men dersom man først tar en dukkert i isvann for så å hoppe opp i det samme 40 grader varme vannet vil det kjennes ut som et helvete. Det er denne forskjellen på hva vi føler han lurer på er skadelig.

 

Det er iallefall sånn jeg tyder det.

7269675[/snapback]

 

Ja det var det jeg mente =)

Lenke til kommentar
Har det noe med differensen mellom bevegelsene i molekylene (mellom huden og vannet) ? At du faktisk kan brenne deg i 45 grader om du kommer fra et isbad fordi det er så stor forskjell på hastigheten på molekylene i de to stoffene (huden og vannet)?

7276872[/snapback]

En ting er det nevrologiske aspektet; hvordan kroppen skaper en opplevelse av temperatur og forskjellene her. Når kroppen er kald minsker følsomheten. At det kjennes brennende varmt, selv om det ikke er varmt nok til å gi deg brannskader, kan det for alt vi vet være en slags refleks for å hindre deg i å potensielt brenne deg uten at du merker dette.

Men det kan også være at kroppen din merker det er stor forskjell i temperatur, og det er denne forskjellen kroppen reagerer på og utløser en smertelignende følelse for å beskytte seg i tilfellet forskjellen er større enn hva dine nedsatte nerver først kjenner forskjellen som.

Smerte trenger ikke være rasjonell og reelt (f.eks fantomsmerter), og dermed ikke er en pålitelig metode for å bedømme om noe faktisk er skadelig eller ikke.

 

Det kjemiske aspektet viser oss at du ikke kan brenne deg på 40 grader varmt vann. Men hvorvidt hvor hurtig noe varmes eller kjøles ned kan ha en skadene effekt vet ikke jeg. Inntil noen kan bidra med håndfast fakta på at hurtig oppvarming/nedkjøling innenfor temperaturer som i seg selv ikke regnes som skadelig for kroppen, vil jeg anta det er hjernen din og nervene dine som lurer deg til å tro at du brenner deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...