Gå til innhold

Noen artige fysikkspørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det er skadelig fordi du gir kroppen sjokk. du kan svime av.

 

50 grader føles som mer,  uansett så skal en ikke hoppe oppi, men svært rolig.

 

giftrensing.

7273690[/snapback]

 

Sjokk og sjokk, du venner deg vel fort til det. Kan kanskje være at hjertet får litt å jobbe med (vil tro du får en brå kontraksjon/oppblåsning av de tynne blodårene i huden). Får jo samme effekten (tror jeg) dersom du ruller deg ute i snøen og så løper inn og hopper oppi et varmt basseng - det svir noe helt sinnsykt, men det er skikkelig digg :) Vi gjorde det en gang på u-skolen, hadde basseng der som var dritvarmt pga. handikapp-svømming (eller noe)

 

1

Når man bruker teleskop eller kikkert, zoomer man da inn på de lyspartiklene/bølgene som er helt nærat linsa, eller "flytter" man synet bortover på det man ser på? Må jo være førstnevnte, men noen som kan noe om dette / vet hvordan det funker?

 

*snip*

På forhånd takk =)

7276144[/snapback]

 

 

Ingen av delene. Du sprer lyset, slik at en vinkel på x° inn mot linsa blir en vinkel > x° ut i endestykket, slik at du forstørrer.

 

En annen morsom ting ang. telelinser: Ta et digitalkamera med en grei zoomlinse, og ta flere bilder av samme motiv med forskjellige "zoominger". Motivet må være slik at du har elementer som ligger med en viss avstand i mellom, f.eks. noen øyer.

 

Du vil se at når du zoomer inn, så trekker du ikke bare de lengst borte nærmere, men du trekker den som var nest-lengst-borte nærmere den som var helt-lengst-borte. Kan brukes til å lage masse "synsbedrag" når man tar bilder :)

Lenke til kommentar

Prøv: Tre bøtter vann. En kald, en varm og en romtemperatur. Hold en hånd i den kalde og en i den varm en stund. Putt så begge samtidig i den med romtemperatur.

 

Dette har ikke noe med om man er bedøvet (av kulden) eller ikke å gjøre, men at nervesystemet er mest opptatt av å rapportere forskjeller.

 

Største faren ved å endre fra kaldt til varm til kaldt bad er sjokk og hjertet. Så vidt jeg vet er det ingen grunn til å tro at huden skulle ta mer skade av 50 grader når den kommer fra kaldt vann enn når den kommer fra romtemperatur.

Lenke til kommentar

Men du kyrsjo,

 

har et fysikkspørsmål. Bølger med samme ordenstall, forsterker en bølge ved at bølgetopper legger seg over den andre bølgens topper. Har man to bølger, på hhv. n=heltall og n!= heltall, utsletter de hverandre.

 

Spørsmålet er egentlig om det jeg nettopp sa er riktig, gjelder regelen om at n=heltall forsterker om man har to bølger, eller gjelder det samme bølge?

 

Hva skjer med to bølger som har n!= (feks) 2.5 (altså ikke heltall). Vil de utslette hverandre, eller skape en forsterkning?

 

Håper du skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar

Det er noe feil i ditt første innlegg "trådstarter" (W3P).

 

 

Jeg vil mene at viss man er i ei basstu i 60celsius så overlever man på grunn av fuktigheten i rommet. Man får også til og overføre overskuddsvarmen på kroppen til rommet via svette og fuktigheten som legger seg på huden..

 

Men når man kommer i et 60Celsius varmt vann så har man ingen plass og overføre overskuddsvarmen..

 

Kroppen vill prøve og holde indre organer på 37 celsius...

 

Og som vanlig går varmen fra en Varm plass til en kald plass.... Lærte i fysikken og ut av mine egne tanker før jeg begynte med fysikk...

 

Og du som som har en med masse binære tall i signaturen: Islanbadsj:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Har du lite å gjøre på?

"CRACED!" Ivertfall noe bled craced

 

Edit: noe tulleri..

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Vel... på tross av fukten i lufta klarer du å holde ut i en varm badstu. Det blir verre og verre jo fuktigere lufta blir, det er bare å helle litt vann på ovnen og kjenne etter.

7292788[/snapback]

 

Med vann på ovnen overføres jo varmen til lufta bedre. Vann leder varme 20 ganger bedre enn luft (har jeg lest, ikke sett tabeller på).

 

Det er værre og være i ei bastu som har ekstremt lite fuktighet (som kanskje ikke finnes).

Hvordan tror du de finskene overlevde (rekordforsøk. Husker ikke hvor mye grader de kom til).

Lenke til kommentar
varm damp er verre enn varm luft... du må nesten bare ta deg en tur i badstuen hvis du ikke tror meg..

7292990[/snapback]

Det har vel noe å gjøre med at vann har bedre egenskaper for temperatur-overføring enn luft. Samme som gjør at -10 med høy luftfugtihet kjennes kaldere ut enn -25 med lav luftfuktighet.

Lenke til kommentar
Men uten fuktighet hadde vi ikke overlevd i bastuen..

7293128[/snapback]

Å? Trodde det var omvendt jeg. At lav eller ingen luftfuktighet er temperaturisolerende i forhold til høy luftfuktighet. Det er jo i fuktigheten at varmetransporten er størst, p.g.a at vann (damp) har bedre egenskaper for temperaturoverføring enn luft.

Lenke til kommentar
Men du kyrsjo,

 

har et fysikkspørsmål. Bølger med samme ordenstall, forsterker en bølge ved at bølgetopper legger seg over den andre bølgens topper. Har man to bølger, på hhv. n=heltall og n!= heltall, utsletter de hverandre.

 

Spørsmålet er egentlig om det jeg nettopp sa er riktig, gjelder regelen om at n=heltall forsterker om man har to bølger, eller gjelder det samme bølge?

 

Hva skjer med to bølger som har n!= (feks) 2.5 (altså ikke heltall). Vil de utslette hverandre, eller skape en forsterkning?

 

Håper du skjønner hva jeg mener...

7290126[/snapback]

 

Tror jeg sånn halveis skjønner hva du mener - du har to bølger i motsatt fase (og b.-lengde) som utsletter hverandre, og to bølger i samme fase (og samme b-lengde) som forsterker hverdandre. Så lurer du på hva som skjer dersom b.-lengden er lik, men de hverken er i fase eller motfase?

 

Dersom du har en graftegnenede kalkulator, kan du lett finne ut av dette. Prøv å tegne (anntar at du har satt den på grader) funksjonene

 

y1 = sin(x)

og

y2 = sin(x+phi)

og

y3 = sin(x) + sin(x+phi)

 

View window:

0 <= x <= 2*360, -2 <= y <= 2

 

hvor phi er en faseforskyvning.

 

Lek deg så med phi. Først kan du sette phi = 0, og se hva som da skjer. Eller du kan sette den lik 180. Men hva skjer dersom du tar noe i mellom?

 

Dere som leser av temperatur på dusj-regulatorene: Dette er ikke et kalibrert termometer, ikke tro på dette tallet! :)

 

Hva om far i huset går ned og regulerer temperaturen i varmtvannstanken fra 80 til 60 grader. Tror dere fortsatt at tallene på dusjen viser korrekt temperatur?

7290436[/snapback]

 

Neppe korrekt, men den vil da måtte slippe inn mer varmtvann enn tidligere, og slik kompansere noe. Vil selvfølgelig ikke funke om du setter'n på 40 og prøver å få 60 ut... Tipper den fungerer ved at du har et materiale som utvider/trekker seg sammenved varme, og som i tillegg justeres posisjonen til eller noe... Omtrent som termostaten i en motor.

 

Vel... på tross av fukten i lufta klarer du å holde ut i en varm badstu. Det blir verre og verre jo fuktigere lufta blir, det er bare å helle litt vann på ovnen og kjenne etter.

7292788[/snapback]

 

Med vann på ovnen overføres jo varmen til lufta bedre. Vann leder varme 20 ganger bedre enn luft (har jeg lest, ikke sett tabeller på).

 

Det er værre og være i ei bastu som har ekstremt lite fuktighet (som kanskje ikke finnes).

Hvordan tror du de finskene overlevde (rekordforsøk. Husker ikke hvor mye grader de kom til).

7292890[/snapback]

 

Fuktig luft er værre. Kroppen kvitter seg med varme ved å svette, dvs. pumpe vann ut på huden og la den fordampe, da vann som fordamper "tar med seg" varme. Fordampning fungerer bedre des tørrere luft du har rundt.

 

Det som derimot er en god idé, er å drikke masse.

Lenke til kommentar
Som jeg sa:

 

Varmt går til kaldt (messparten da).

7293342[/snapback]

 

fukt i luft har ikke med temperatur å gjøre. vannet som er i lufta har samme temperatur som lufta.

 

det er kondensering og fordamping som er temperaturreguleringsmekanismene

 

mere vann i lufta vil gi mere kondensering på huden som gir mere varme inn i huden

 

 

lite fukt i lufta, tørr luft, gir mere fordampning fra huden som har en sterkt avkjølende effekt. det er det som gjør at du overlever i badstua.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...