Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, har nå bestemt meg for å begynne å øve seriøst på gitaren. Tenkte jeg skulle holde meg unna tabs for en stund å lære meg akkorder skikkelig. Har noen tips til en sang med lette akkorder og som jeg kansje kan synge til?

Kan de fleste basic akkordene, men er ikke så rask til å skifte mellom dem ennda. Har også hørt at det er lurt å bli god på akkorder før man begynner på tabs. Min Eppi LP 100 er kansje ikke den beste gitaren for clean lyd og akkorder, men det funker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg kan ingen akkorder. Begynte rett på tabs, nå kan jeg en del sanger ^^

Ditto! ;)

 

jeg kan vel de fleste akkordene men spiller dem aldri

Er bare til å lære seg litt grunnteori, så er ikke de fleste akkorder noe problem. Bare lær deg hvor de forskjellige tonene er på halsen, f.eks. er det slik på øverste streng (I standard eadgbe tuning): Øverste streng åpen er en E, og bånd for bånd blir det E-F-F#-G-G#-A. Der har du grunntonene for mange grep, f.eks. Em, F#m, A7, G#m osv.

 

Så må du lære litt om intervaller. Intervaller er, tja, "Avstanden" mellom toner, f.eks. er tersen til C=E og septimen til F=E.

 

Slå opp disse to begrepene, og lær deg skalaen. Så lærer du deg hvor alle tonene i hvert enkelt bånd i hver enkelt streng er. Etterhvert vil du kunne spille ALLE grep bare ved å se på de (f.eks. Cdim7, Fmaj7, Dsus9 osv). Dette er grovt forklart, så slå det opp. Tar ikke emr enn et par måneder, og ekstremt nyttig, spesielt når du har automatisert det ;)

 

Lykke til!

 

Erlend

Lenke til kommentar

+1!

 

Nybegynnertips: Tabs er teit.

Du lærer deg kanskje låta, men du kan fortsatt ikkje å utnytte det du har lært til andre ting.

 

Det er mykje morsommare å høyre ei låt med ein solo du tykkjer er råkul og klare å gjenkjenne skalaen soloen går i, då knekker du den lett på eiga hand.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ingen akkorder. Begynte rett på tabs, nå kan jeg en del sanger ^^

Ditto! ;)

 

jeg kan vel de fleste akkordene men spiller dem aldri

Er bare til å lære seg litt grunnteori, så er ikke de fleste akkorder noe problem. Bare lær deg hvor de forskjellige tonene er på halsen, f.eks. er det slik på øverste streng (I standard eadgbe tuning): Øverste streng åpen er en E, og bånd for bånd blir det E-F-F#-G-G#-A. Der har du grunntonene for mange grep, f.eks. Em, F#m, A7, G#m osv.

 

Så må du lære litt om intervaller. Intervaller er, tja, "Avstanden" mellom toner, f.eks. er tersen til C=E og septimen til F=E.

 

Slå opp disse to begrepene, og lær deg skalaen. Så lærer du deg hvor alle tonene i hvert enkelt bånd i hver enkelt streng er. Etterhvert vil du kunne spille ALLE grep bare ved å se på de (f.eks. Cdim7, Fmaj7, Dsus9 osv). Dette er grovt forklart, så slå det opp. Tar ikke emr enn et par måneder, og ekstremt nyttig, spesielt når du har automatisert det ;)

 

Lykke til!

 

Erlend

 

 

har du quotet feil person eller? :p

jeg har spilt gitar i flere år nå. jeg sa bare at jeg begynte på tabs før jeg begynte på akkorder slik du hadde. alle notene kan jeg.

Lenke til kommentar

Folk som nettopp har begynt å spille synes jeg godt kan holde seg til tabs og akkordanvisning de første månedene. Det er ofte litt morsommere, så man mister ikke så fort lysta, og man får trent opp fingrene litt. Man bør dog ikke drøye den for lenge med teori, jeg har startet alt for sent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...