Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her er tråden for nybegynnere på gitar, bare å spørre hvis det er noe dere lurer på om teknikker, utstyr og nybegynnersanger, så får du svar her :)

 

Gode nybegynnersanger!

 

 

Jeff Buckley - Halelujah - Øvelse til fingerspill

Nirvana - Come as you are - Plekterspill øving

Beatles - Let it be - Øvelse til basicakkorder

Elvis Presley - Hound Dog

Gary Moore - Loner

Postgirobygget - Idyll Enkle akorder

Metallica - Seek & Destroy - Forholdsvis hurtig plekterspill

Metallica - Wherever I may Roam

Black Sabbath - Paranoid- Øvelse på powerchords og fin begynner-solo

Metallica - Master Of Puppets - Bra øvelse til powechords og slides

Green Day - Basketcase - God øvelse til Barrégrep

Metallica-Enter sandman

Deep Purple-Smoke on the water

Pink Floyd - Shine on you crazy diamond

Metallica - Nothing Else Matters - Fingerspill

Led Zeppelin - Stairway to Heaven - Fingerspill

Pantera - Walk

Pantera - I'm Broken

Pantera - Cowboys from hell

Pantera - The Art of shredding

Pantera - 5 Minutes alone

Judas Priest - Breaking the Law

Black Sabbath - Electric Funeral

Jason Mraz - I'm yours

 

Tabulatur får du her:

 

Ultimate Guitar

Guitaretab

911tabs

Nortabs

 

ePsiLON47 samlet en fin oversikt over akkorder som er nyttige og greie å lære seg.

 

 

Akkordrepertoar for nybegynneren

 

Dette er de femten første akkordene man bør lære seg.[1] Når man mestrer dem, kan man spille et forenklet arrangement av mange populære sanger.

e.png

 

e7.png

 

em.png

 

a.png

 

am.png

 

d.png

 

d7.png

 

dm.png

 

c.png

 

c7.png

 

g.png

 

g7.png

 

b7.png

 

f.png

 

 

X = strengen skal ikke brukes. O = strengen skal slås an åpen (løs streng). 1 = pekefinger, 2 = langfinger, 3 = ringfinger, 4 = lillefinger. Klikk på akkorden for å høre hvordan den lyder.

 

Det anbefales å begynne med D, deretter A og E, så G, C, Am, Em og Dm før man eventuelt prøver seg på den «vriene» F. Hvis du står fast og ikke har noen som kan vise deg, søk opp instruksjonsvideoer på YouTube og studer fingerstillingen. justinguitar.com er et godt utgangspunkt:

 

http://www.youtube.com/watch?v=VsikHXIkk7g

Se filmen hos Youtube

 

http://www.youtube.com/watch?v=yf_9ygMjaJ8

Se filmen hos Youtube

 

http://www.youtube.com/watch?v=EQ7YMK1JpS4

Se filmen hos Youtube

 

http://www.youtube.com/watch?v=755CdzvXp8E

Se filmen hos Youtube

 

Slå an alle strengene samtidig, plukk ut hver enkelt streng og hør om den låter klart, og slå an på nytt («strum, pick out, strum»). Øv på å bytte fra en akkord til en annen, f.eks. så mange bytter i løpet av ett minutt som mulig.

 

Når du kan spille alle akkordene rent og kjapt, er neste kneik for venstrehånden Barré-grep. :)

 

 

 

Nyttige noter- og tabulaturuttrykk

 

 

 

Duration Legend

---------------

W - whole

H - half

Q - quarter

E - 8th

S - 16th

T - 32nd

X - 64th

. - note dotted

|-n-| - n-tuplets

 

 

Tablature Legend

----------------

L - tied note

x - dead note

g - grace note

(n) - ghost note

> - accentuded note

NH - natural harmonic

AH - artificial harmonic

TH - tapped harmonic

SH - semi harmonic

PH - pitch harmonic

h - hammer on

p - pull off

b - bend

br - bendRelease

pb - preBend

pbr - preBendRelease

brb - bendReleaseBend

\n/ - tremolo bar dip

\n - tremolo bar dive

-/n - tremolo bar Release up

/n\ - tremolo bar inverted dip

/n - tremolo bar return

-\n - tremolo bar Release down

S - shift slide

s - legato slide

/ - slide into from below or out of upwards

\ - slide into from above or out of downwards

~ - vibrato

W - wide vibrato

tr - trill

TP - tremolo picking

T - tapping

S - slap

P - pop

< - fade in

^ - brush up

 

 

 

Palm-muting? Av EvenT

 

Palm-muting er når du legger kanten på håndflaten over strengene slik at de blir dempet og lager en dunkelyd (Slik som i begynnelsen på Foo Fighters - All My Life) Det gir en ganske fet rock-aktig lyd selv når du spiller med clean lyd.

 

palm_muting.jpg

 

 

Nyttige gitarinstruksjoner o.l

 

Hvordan justere gitaren

Teorikurs

Kjetils gitarkurs

Metronome

Skalaer, teknikker m.m

Gratis instruksjonsvideoer :)

Justinguitar -instruksjonsvideoer

"Hvilken gitar skal jeg kjøpe?"

 

Kjøp av utstyr

 

Hvis du er helt ny på gitar, eller kanskje har spilt akustisk en stund og har lyst til å kjøpe elektrisk, eller omvendt, så er det bare å spørre her. Det blir så fryktelig mange tråder rundt om i dette forumet om kjøp av nytt utstyr, kunne vært greit å begrense det til denne tråden.

 

De fleste tipsene man pleier å få uansett er å gå i nærmeste gitarbutikk og prøve ut gitarer, se hva man liker. Dette er klart det beste å gjøre, for å selv skape et inntrykk av hvordan forskjellige gitarer, forsterkere og effekter høres ut.

 

Hvis du har ute etter en rimelig gitar, som gir en del for pengene har jeg listet opp merker som er greie å sjekke ut:

Ibanez elektrisk

Ibanez akustisk

Squier

Epiphone

Tradition

 

 

Alle disse merkene har gode gitarer i en rimelig prisklasse (fra 1500,- og oppover).

 

Se her for god infoartikkel om hvilken gitar som passer deg.

"Hvilken gitar skal jeg kjøpe?"

 

Bøker som er anbefalt av forummedlemmer, til gitar og generell musikkteori.

 

Rock Gruppen GITARR (svensk)

Musikklære av Finn Benestad

Den Elektriske Gitarboka 1, 2 & 3 av Sølvin Refvik

Lillebjørns gitarbok av Lillebjørn Nilsen

 

 

Effektguide

 

Effekter til gitar, hvordan høres de ut?

 

Tatt fra effektguiden på Gitarnorges forum.

Forteller om noen forskjellige effektene gjør, og hvordan de høres ut.

 

Reverb

Romklang. Simulerer klangen i alt fra et lite rom til en stadion.

 

 

Delay

Lager en kopi av lyden, og sender den ut med en valgbar forsinkelse. For å skape en større lyd er det vanligvis rundt 300-500 ms. Delay kan være "slapback" (en repetisjon), eller "echo" (flere repetisjoner).

Lydklipp (tørr lyd, deretter 370 ms delay + reverb)

 

Chorus

Chorus er en delay sløyfe med variabel delay tid. Den variable delay tiden gir en variasjon i pitch. Choruseffekten oppleves som flere instrumenter som spiller i unison.

Lydklipp

 

Flanger

Signalet tilføres korte variable dealys som skaper en skiftende "comb filter" effekt. Samme opplegget som med chorus, men med feedback i delayloopen.

Lydklipp

 

Phaser

Splitter signalet og lager en kopi som er skiftende ute av fase. Summen skaper en "whoosh" lyd.

Lydklipp

 

Octaver

Splitter signalet og lar det ene signalet senkes eller heves med en eller flere oktaver. Skaper en følelse av at to gitarer spiller sammen i ulike oktaver.

Lydklipp

 

Tremolo

Lager en periodisk variasjon i signalets amplitude. Dvs. en periodisk volumendring.

Lydklipp

 

Wah

En effekt som gir gitaren nærmest en vokal-aktig effekt. Bass trekkes fra og treble legges på/Bass legges på og treble trekkes fra.

Lydklipp

 

 

Sjekk ut den 16 år gamle gutten fra Frankrike! Fy flate så flink han er,

spiller han Canon Rock. Bare se alle filmene hans, jeg syntes han er fryktelig dyktig :new_woot:

 

Martin

Endret av TSP
Fikset BBkode-feil i førstepost
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spilte mye metallica før jeg.

 

Seek&destroy burde være enkel fra første plata. Videre kan du lære deg, for whom the bell tolls, fade to black, harvester of sorrow, enter sandman(eller hele svarte plata). Disse låtene burde være relativt enkle å lære seg.

Tips: Ikke bry deg om soloene, de kommer etterhvert. Lær deg riffene. Spill sammens med plata. Lek at du er en ny metallica gitarist ;)

 

Ellers bør du lære deg sanger du liker og husker litt av. Jeg brukte å prøve å spille låtene jeg likte før jeg tok noteheftene til verktøy. Dette var veldig artig og lærerikt for min del.

Endret av Liar
Lenke til kommentar
Spilte mye metallica før jeg.

 

Seek&destroy burde være enkel fra første plata. Videre kan du lære deg, for whom the bell tolls, fade to black, harvester of sorrow, enter sandman(eller hele svarte plata). Disse låtene burde være relativt enkle å lære seg.

Tips: Ikke bry deg om soloene, de kommer etterhvert. Lær deg riffene. Spill sammens med plata. Lek at du er en ny metallica gitarist ;)

 

Ellers bør du lære deg sanger du liker og husker litt av. Jeg brukte å prøve å spille låtene jeg likte før jeg  tok noteheftene til verktøy. Dette var veldig artig og lærerikt for min del.

7191209[/snapback]

 

 

Takk for tipset! :)

 

Prøver meg med sanger jeg liker godt nå i starten, prøver meg på noen SOAD sanger, og metallica. Så skal jeg gå videre til solo og mer komplisert spilling! :)

 

BTW! Takk for "Come as you are" med Nirvana, den var kjempelett, og veldig enkel å kjenne igjen! ;)

Lenke til kommentar
Black Sabbath - Paranoid er en ganske fin nybegynnersang. Her får du trent deg i blant annet palm-muting, hammer-ons og pull-offs.Soloen er også ganske grei. :)

7193556[/snapback]

 

Hmm.. Denne må jeg se på...:) Noen som har sider som forklarer akkurat det med palm-muting, pull offs og bruk av hammer-ons? Eller som gidder å ta seg tid til å forklare?

 

 

 

Fader Jakob er litt i det enkelste laget...:p

 

Hvis du syntes funtwo er bra, burde du heller se på JerryC hvis du liker slik musikk. Jeg syntes selv JerryC har stort talent, og er meget flink!

 

Ja, det er er vel JerryC som har laget sangen som funtwo spiller, men jeg syntes funtwo spiller den bedre..:p

 

Martin :)

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Black Sabbath - Paranoid er en ganske fin nybegynnersang. Her får du trent deg i blant annet palm-muting, hammer-ons og pull-offs.Soloen er også ganske grei. :)

7193556[/snapback]

 

Hmm.. Denne må jeg se på...:) Noen som har sider som forklarer akkurat det med palm-muting, pull offs og bruk av hammer-ons? Eller som gidder å ta seg tid til å forklare?

 

 

 

Fader Jakob er litt i det enkelste laget...:p

 

Hvis du syntes funtwo er bra, burde du heller se på JerryC hvis du liker slik musikk. Jeg syntes selv JerryC har stort talent, og er meget flink!

 

Ja, det er er vel JerryC som har laget sangen som funtwo spiller, men jeg syntes funtwo spiller den bedre..:p

 

Martin :)

7193709[/snapback]

Nå har jeg kun spilt et år selv, men jeg kan jo alltids prøve :)

 

Palm-muting er når du legger kanten på håndflaten over strengene slik at de blir dempet og lager en dunkelyd (Slik som i begynnelsen på Foo Fighters - All My Life) Det gir en ganske fet rock-aktig lyd selv når du spiller med clean lyd.

 

palm_muting.jpg

 

Hammer-ons og pull.offs er litt vanskelig å forklare og det tar seg tid å lære. Her er noen gode videotutorialer du kan se på:

 

http://www.ultimate-guitar.com/home/contri...&filter=columns

 

Mange bra video tutorials

 

Det var her jeg lærte mye av det jeg kan :)

Lenke til kommentar

Nja... Om funtwo spiller den bedre enn JerryC er jeg litt usikker på. funtwo har såklart talent, men han sweeper ikke, noe som trekker litt ned. Eller, han sweeper ikke fullstendig. funtwo har jo et sinnsykt utstyr, og det gir en bra lyd. JerryC har en POD og et anlegg... :p

 

Men det er jo din mening da.. :)

Lenke til kommentar
Nja... Om funtwo spiller den bedre enn JerryC er jeg litt usikker på. funtwo har såklart talent, men han sweeper ikke, noe som trekker litt ned. Eller, han sweeper ikke fullstendig. funtwo har jo et sinnsykt utstyr, og det gir en bra lyd. JerryC har en POD og et anlegg... :p

 

Men det er jo din mening da.. :)

7194275[/snapback]

 

 

Hehe, du har sikkert rett. Du kan nok mer enn meg her ja! :p

 

Ble bare mektig imponert av funtwo da jeg så han... ;)

Lenke til kommentar

Hammer-ons og pull-offs skal jeg nå forsøke å forklare.

 

Eksempel: Legg pekefingeren på tredje streng (den siste lyse strengen før de mørke strengene) på sjundene bånd.

 

Slå an denne ene strengen og uten å slå an den neste legger du en ringfinger/langfinger (den som passer deg best) på niende bånd, mens du holder pekefingeren på sjuende bånd, slik at lyden går opp en note. Det er en Hammer-on.

 

 

Pull-offs er motsatt, du holder ringfingeren på niende bånd og pekefingeren på sjuende, og slår an strengen og tar bort ringfingeren. Lyden skal da gå ned.

 

Dette er det grunnleggende.

 

Du kan også tappe, og da kan du foreksempel bruke sjuende, niende og tolvte bånd.

 

Behold pekefingeren på sjuende bånd, mens du gjør raske hammer-ons med ringfingeren på niende bånd. Samtidig bruker du pekefingeren på høyrehånda (hvis du er høyrehendt) og slår på tolvte bånd med fingertuppen. Gjør dette rimelig raskt. Er ikke sikker på om denne kombinasjonen blir så nydelig å høre på...

 

Så vil du få en rask veksling mellom disse tre tonene.

 

Eksempler på tapping er starten på soloen i One (Metallica), Crazy Train (Ozzy Osbourne) og masse tapping i Eruption (Van Halen).

 

Det hjelper med masse vreng når du øver, da lyden av hammer-ons og alt forsterkes veldig. Spesielt tappingen vil bli mye tydeligere med masse vreng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...