Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han på gitarsjappa her anbefalte faktisk og kjøpe custom istede for vanlig da prisforskjellen ikke var så veldig stor. Var en vanlig eppi LP for 4500 her og en custom for 5000

 

 

Custom er en veldig bra gitar, og er det nærmeste du kommer Gibson-kvalitet hos Epiphone(Hvis du ser bortifra Elite modellene osv). Aldri kjøp en LP-100, en Les Paul er ikke helt en Les Paul, når du har en bolt-on neck ;)

Lenke til kommentar

Har prøvd å lære meg litt om skalaer på justinguitar.com i dag. Jeg må spørre om en ting ang. major scale. Hvis denne skalaen er flyttbar, og har root note (grunntone norsk?) på d strengen, kan jeg da flytte den hvor jeg vil på d strengen og blir dette da navnet på skalaen? F.eks hvis jeg lar grunntonen være 2.bånd, d streng, er dette da en e-skala, eller er jeg helt på jordet? :p

 

Synes skala systemet var litt innviklet :p

Endret av No-Mad
Lenke til kommentar

Hei, jeg er en jente på 17 år, som så vidt har begynt å spille. Har lært med noen grep og TABS, og har kjøpt meg en ny aukustisk gitar for litt over 300kr på nett med stålstenger. (38'')

Er det noe mer jeg trenger? (Jeg gidder ikke kjøpe ny gitar til flere tusen kroner, i tilfelle jeg går lei med en gang). ;)

Lenke til kommentar

hm.. til 300,- så antar jeg det er en brukt en :hmm:

 

vel.. for meg som har spilt i over 4 år så kan jeg gi deg noen motivasjoner =)

 

sanger jeg har lært :w00t:

 

 

 

men anbefaler deg å tråle gjennom youtube og musikksamlingen din for å finne ut hva du har lyst å gjøre. kanskje du også skal vurdere å kjøpe en capo :love:

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Har prøvd å lære meg litt om skalaer på justinguitar.com i dag. Jeg må spørre om en ting ang. major scale. Hvis denne skalaen er flyttbar, og har root note (grunntone norsk?) på d strengen, kan jeg da flytte den hvor jeg vil på d strengen og blir dette da navnet på skalaen? F.eks hvis jeg lar grunntonen være 2.bånd, d streng, er dette da en e-skala, eller er jeg helt på jordet? :p

 

Synes skala systemet var litt innviklet :p

 

Det er riktig, en dur(major)-skala har alltid samme intervaller (avstand mellom tonene) gjennom hele skalaen. Skalaer er faktisk mye enklere enn akkorder. (I hvert fall for en treblåser som meg :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...