Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen her som har noen nyttige tips til hvor jeg skal begynne om jeg vil lære meg å spille gitar?

Jeg har en Cort (akustisk) gitar. Og ønsker å kunne spille sanger som Hallelujah, Hero og lignende sanger.

 

Noen som har noen gode tips til den beste læremåten?

Endret av Dexter!
Lenke til kommentar

HVIS du skal over på elgitar og lære deg å sololere litt etterhvert, kan jeg anbefale deg Howard Johnstone's bok "Blues gitar" hvor du lærer grunnleggende akkorder, om bluesskalaer og den inneholder masse likcks (små solo/melodifraser) i tabulatur. Masse av disse blueslicksa fungerer godt, og brukes MYE i rock og er hele grunnlaget for moderne rock solospill. Det følger med CD slik at du kan høre hvordan alt skal spilles.

 

Du lærer hele gripebrettet med alle tonene å kjenne, og du får en forståelse for hvordan du kan begynne å spille solo - samt at du får et innblikk i teknikker og licks som alle de store bluesartistene brukte/bruker.

 

Det var min første gitarbok, og ved å sette av litt tid, så fikk jeg rimelig rask progressjon.

 

 

Til akkordspill og av typen låter du nevner er ikke Lillebjørn's bok et dumt alternativ.

Endret av bowardsen
Lenke til kommentar

Tja, skalaer er vel egentlig forholdsvis kjedelig å lære seg, mitt eneste tips er at du samkjører det med oppvarming (noe alle burde gjøre før de øver) for å lære deg formen på den utvalgte skalaen og at du så implementerer det inn i teknikkøvelser når du har lært deg formene. Ta det med ro, lær deg en og en boks, shape, form hva enn du vil kalle det, spiller du de samme boksene timer i strekk for å lære deg dem er det klart det blir kjedelig, 10 min hver dag før du starter å spille serriøst er dog mer overkommelig og du vil tilslutt kunne et hav av skalaer. Det som kommer så er å bruke skalaen til å faktisk spille noe fornuftig

Det som sies er at du skal glemme skalaene igjen, de skal kun ligge i underbevisstheten din og brukes som ett verktøy til å lage musikk.

Lenke til kommentar

Heisann! Har en sang som jeg ikke finner tabs på, så jeg lurer på om noen med bra gehør kan hjelpe meg med å finne ut hvilke akkorder som brukes i denne sangen?

http://open.spotify.com/track/48yOcpyFSnz4zxBOue8AGK / spotify:track:48yOcpyFSnz4zxBOue8AGK

Vet det er C og F som brukes i verset, men refrenget sliter jeg litt med. På forhånd takk. smile.gif

Sangen er forresten Jim Stärk - How To Get Around for de som ikke har Spotify

Lenke til kommentar

Spiller du i standard tuning (EAdgbe)?

 

Tykkelsen på strengene avhenger av hvilken tuning du spiller i. Jeg spiller som regel i D-standard og bruker 12-52 hvis jeg ikke husker feil. Det høres og føles veldig bra ut. Om du skal spille i standard tuning så vil du muligens trenge litt lettere strenger, men jeg har ikke peiling hva som er vanlig. Jeg tror det skal være safe å gå for .52 på E-strengen. Selv synes jeg det er digg å spille med tykke strenger uansett hvilken tuning jeg spiller i.

 

Å skifte strenger er veldig enkelt. Finnes masse tutorials på youtube.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...