Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo det som menes med et MIDI-brett. Forskjellen på et bredd med midi og et med jack-kabel er at med midi har du mulighet for å styre flere ting med flere knapper(f.eks en knapp for overdrive, en for clean, en for reverb osv++) :)

 

Stilig! da er det et MIDI-brett jeg trenger.

Nå gjelder det bare å finne ut hvilket :hmm:

Anbefalinger?

Lenke til kommentar

Hei, i går fikk jeg min første gitar som er en Epiphone Les Paul 100 og en Line 6 spider 3 30w forsterker. Når jeg kom hjem stemte jeg gitaren med tuneren som jeg også kjøpte. Etter 2-3 timer var den ustemt. Vet at Les paul 100 ikke holder stemminga så veldig, men 2-3 timer er vell litt ekstremt? Idag klarte jeg pokker og ryke den ene strengen og. Så jeg får ikke spilt før jeg for kjøpt nye strenger. Kansje gitaren holder stemminga og blir litt lettere og stemme hvis jeg får noen skikkelige strenger?

 

Er så frustrert nå :no:

Lenke til kommentar
Ehhh? Beklager jeg suger

Nøtta er den plasttingen mellom hodet og halsen som legger strengene på plass, om du skjønner. Om rillene er for trange til at strengen kan gli gjennom vil den holde igjen strengen, og sjansene for at strengen ryker vil øke. Om du har en gitarbutikk i nærheten kan du sikkert bare levere den inn der for å være helt sikker på at alt fungerer og er satt opp riktig.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

I dag var jeg å kjøpte nye strenger. Jeg fikk den strengen jeg røk gratis. Han i butikken ga meg noen tips angående stemming, jeg kjøpte et sett strenger(Gibson Pure) og de tre tynneste strengene som reserve siden de ryker lettere, fra D'Addario. Han i butikken tok også gitaren i noen min for å justere den som han sa. Han senket broen eller hva det heter litt ned på høyre siden(Vet ikke hvorfor)

Lenke til kommentar

Må bare si at jeg er drit fornøyd med gitaren, etter den justeringa han i butikken gjorde. Holder den stemminga i mer en 2 timer for å si det sånn :!:

 

Men jeg sliter litt med å lære sanger, har noen en god øvings teknikk kansje. Trenger også tips til en grei nybegynner sang. Klarer nå Idyll med akorder, og Wonderwall med akorder sånn passe greit nå. Men er ikke så god med tabs. Så trenger forslag til litt kule enkle sanger. Begynner å bli litt lei av å bare kunne begynnelsen av flere sanger.

Lenke til kommentar

Power chord = note + 7 halvtoner opp

på halsen skal du altså holde f eks 5 bånd på E-strengen og 7-bånd på A-strengen

eller f eks

3 bånd D streng, 5 bånd G streng

 

eventluelt kan du legge til 12 halvtoner også, så da blir det f eks

A4 D6 G6

 

det det brukes til er for å gi en note en god crunchy lyd, og brukes som rytmeparti.

eks på powerchord: a5.gif

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Nå har jeg for en stund prøvd å satt meg inn i de forskjellige effektboksene som kan kjøpes i forhold til mitt bruksområde, og har funnet ut at det er så mye informasjon på området at jeg blir mer forvirret enn opplyst. Derfor hadde det vært fint om noen kunne tatt seg tid til å forklare meg litt rundt dette.

Jeg har altså en Yamaha DG-80 som fra før av har en rekke innebygde lyder, og er derfor på utkikk etter en boks som i større grad kan skifte mellom forskjellige innstillinger fra ampen kontra endeløse effekter og andre muligheter. Men hvis jeg kjøper et "switchbord?", må jeg da kjøre det gjennom en MIDI-konverter? Og kjøper jeg noe i gata som Boss gt-10 slipper jeg dette? Prisen på effektboksen er også en faktor her.

På forhånd takk for ALLE svar, setter pris på alt av innspill jeg mottar.

Lenke til kommentar

Siden du tillater deg å klage på "servicen"

For det første- man er ikke garantert svar i et forum.

For det andre- det at du ikke har fått svar, kan ha sammenheng med hvordan du har stilt spørsmålet ditt. Det er for meg høyst uklart hva du er ute etter.

Eksempler:

- (skifte mellom forskjellige innstillinger fra ampen kontra endeløse effekter og andre muligheter) Hva mener du med dette? For meg er det tre usammenhengende begreper satt sammen i en setning.

- "switchbord" For meg er det en slags telefonsentral. Det er trolig ikke det du mener.

- MIDI- konverter- en MIDI- konverter er en enhet som kan gjøre om MIDI-signaler til noe annet. Du skriver ikke noe om hva det "annet" skal være. Analoge voltsignaler? Reletrigging? MP3- filer? Alle disse tre eksemplene er mulige, om enn ikke like sansynlige i forhold til det du er ute etter.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...