Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viktigste er å dele sangen/stykket inn i små deler, ihvertfall for min del. Derretter øver jeg inn denne delen som tilsvarer vanligvis 2-4 "bars", takter tror jeg dette heter på norsk. Vanligvis før jeg begynner i det heletatt ser jeg over sheet/tab og analyserer. Vanskelig? Mye gjenntagelse? Skala? Etc.

 

Legger også inn "startplasser" hvor jeg kan bare starte så jeg slipper å starte helt på nytt for å huske hvordan den går videre. Kort sagt deler jeg sangen/stykket i flere små deler, øver en til den sitter godt før jeg øver den neste, derretter setter jeg det sammen og fortsetter og øve til alt sitter. Å starte slow er veldig smart, farten kommer uansett automatisk etterhvert.

 

For et år siden når jeg hadde lært meg Neil Zaza's I'm Alright greide jeg ikke mer en 50% tempo, nå går 100% lett, selv om det er noen hakk i asfalten, har ikke øvd så mye gitar etter jeg fikk piano ^_^

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en norsk gitar bok, med mye å lære (Akkorder, teknikker sanger osv) Kan jo lære det meste på nettet, men problemet er at jeg ofte sliter litt med å lære det når det er engelsk og så mister jeg fort konsentrasjonen (Plutselig må jeg sjekke ut nyheter på vg og sitte litt på dette forumet :!: ) Har noen erfaring med Den Elektriske Gitar Boka 1 av Sølvin Refvik. http://www.notebutikken.no/product_info.asp?Pid=10497

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen som kan anbefale en norsk gitar bok, med mye å lære (Akkorder, teknikker sanger osv) Kan jo lære det meste på nettet, men problemet er at jeg ofte sliter litt med å lære det når det er engelsk og så mister jeg fort konsentrasjonen (Plutselig må jeg sjekke ut nyheter på vg og sitte litt på dette forumet :!: ) Har noen erfaring med Den Elektriske Gitar Boka 1 av Sølvin Refvik. http://www.notebutikken.no/product_info.asp?Pid=10497

 

 

Jeg lånte Den Elektriske Gitar Boka 1 på biblioteket, men skjønte ikke en dritt av den, ble litt mye noter i den:)

Lenke til kommentar
ok, skal "A" på gitar være så trang? sliter med å få 3 fingre på samme bånd med elgitar :p

Det er en vanesak og kommer med tida, med mindre du har fingre som trestubber.

 

nei, hehe, funker bedre etterhvert ser jeg :p

 

har relativt tynne fingre så :p

 

 

 

 

 

 

 

 

himla stress med "F" :(

Lenke til kommentar

 

personlig synes jeg at lillebjørns gitarbok ikke var noe særlig, jeg likte bedre spill gitar 1 & 2 :love:

 

Det kan jeg godt skjønne. Lillebjørn skrev boka på 70-tallet en gang, og selv om mange av oss gamle grå har hatt stor nytte av den i startfasen av strengekarrieren, finnes det i dag utrolig mye bra å hente på nettet (teori, tabs, instruksjonsvideoer (kjempeviktig!)). For min del kan hele boka og Tom Dooley pensjoneres!

 

Har du nettilgang og en god skriver kommer du langt. Det man eventuelt mister ved å "lære-selv-via-tilgjengelige-kilder-på-bla-internett" er den pedagogiske oppbygningen i boka, men erfaringsmessig hopper og spretter man hit og dit uansett.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Jeg har mulighet til å kjøpe en multieffektboks når jeg skal til statene, men har fra før av en amp med mange innebygde lyder. Ville dere kjøpt en multieffekt (gt-10) eller satset på et forbrett (behringer fcb1010) til ampen? Det er jo ikke så himla mye dyrere for gt-10'n, og da får jeg jo også full pakke. Takk for svar :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...