Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Jeg plukker de tre nederste strengene med ringe-, lange- og pekefingeren, og den øverste med tommelen.

 

btw, noen som kan anbefale noen greie sanger til meg? Begynner å bli litt lei av å spille samme greiene om og om igjen..

Ville fått inn lillefingeren først som sist. tommelen på E og A, pekefingeren på D, langefingeren på G, ringefingeren på H og lillefingeren på e.

 

Greie sanger? Hvilken musikksmak har du? Finn en sang du liker gitaren i og prøv å lær deg den :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Greie sanger? Hvilken musikksmak har du? Finn en sang du liker gitaren i og prøv å lær deg den :)

 

Liker ganske mye forskjellig, fra metallica til røyksopp. problemet er vel at jeg ikke kommer på noen sanger jeg liker som jeg ikke allerede har prøvd å spille :/

Lenke til kommentar
Greie sanger? Hvilken musikksmak har du? Finn en sang du liker gitaren i og prøv å lær deg den :)

 

Liker ganske mye forskjellig, fra metallica til røyksopp. problemet er vel at jeg ikke kommer på noen sanger jeg liker som jeg ikke allerede har prøvd å spille :/

Kjent situasjon det der, ja :)

 

Gå på spotify eller youtube og søk. Jeg er usikker hva som regnes mellom metallica og røyksopp, men du kan jo f.eks lære deg noen Hendrix-sanger?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vurderer å kjøpe meg en akustisk gitar. Hvilken prisklasse må jeg opp i for å få en grei gitar?

Har sett en gitarpakke hos 4sound: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=53&artno=223808.

 

Noen som vet noe om denne gitaren? Det var jo en veldig hyggelig pris. Morgan skal jo være grei kvalitet det, eller?

Er det noen andre hos 4sound dere ville anbefalt? Har ikke prøvd noen selv. Men jeg er 16 år og den kan ikke være alt for stor. "Pianofingre".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg prøver å lære meg å spille Blackbird og forsåvidt også Romanza, men det er i all hovedsak Blackbird det går i nå. Er det noen som har noen gode tips, fremfor å legge fingrene i strekkbenk, for å nå over de lengste fingerstrekkene? Jeg klarer det jo så vidt hvis jeg spiller veldig sakte, men så fort jeg skal prøve å sette opp tempoet så går det lukt åt skogen.

 

Er det noen spesiell teknikk man kan bruke? Jeg har sett en del videoer hvor det ble snakket om å flytte tommelen, men det var mer for å nå skikkelig opp og over strengene ved kompliserte grep. *sukk* Den sangen har irritert vettet av meg nå i noen uker. Og fortsatt holder jeg på med introen. :( Nå skal det sies at jeg ikke spiller hver dag, men det skulle jeg kanskje ha gjort. Ikke har jeg noen gang gått noe kurs heller, så alt er helt selvlært, kanskje det hadde vært lurt å ta seg et skikkelig gitarkurs?

Lenke til kommentar
Greie sanger? Hvilken musikksmak har du? Finn en sang du liker gitaren i og prøv å lær deg den :)

 

Liker ganske mye forskjellig, fra metallica til røyksopp. problemet er vel at jeg ikke kommer på noen sanger jeg liker som jeg ikke allerede har prøvd å spille :/

 

Prøv deg på Blackbird av Beatles. Den er fantastisk, synes jeg da. Eventuelt så kan jo prøve deg på noe klassisk, slik som Romanza, du får i alle fall trent fingerspill på slike låter. Cavatina er jo også en slager, uten at jeg noen gang har klart å mestre den, etter titusen forsøk. Liker du fingerspill eller "strumming" da?

Lenke til kommentar
Jeg prøver å lære meg å spille Blackbird og forsåvidt også Romanza, men det er i all hovedsak Blackbird det går i nå. Er det noen som har noen gode tips, fremfor å legge fingrene i strekkbenk, for å nå over de lengste fingerstrekkene? Jeg klarer det jo så vidt hvis jeg spiller veldig sakte, men så fort jeg skal prøve å sette opp tempoet så går det lukt åt skogen.

 

Er det noen spesiell teknikk man kan bruke? Jeg har sett en del videoer hvor det ble snakket om å flytte tommelen, men det var mer for å nå skikkelig opp og over strengene ved kompliserte grep. *sukk* Den sangen har irritert vettet av meg nå i noen uker. Og fortsatt holder jeg på med introen. :( Nå skal det sies at jeg ikke spiller hver dag, men det skulle jeg kanskje ha gjort. Ikke har jeg noen gang gått noe kurs heller, så alt er helt selvlært, kanskje det hadde vært lurt å ta seg et skikkelig gitarkurs?

Greieste måten å finne ut hvordan enkelte sanger skal spilles er å sjekke youtube, om du ikke har lærer. Men selvsagt, ingenting kan erstatte en lærer som vet hva han snakker om :)

 

http://www.youtube.com/results?search_quer..._type=&aq=f

Lenke til kommentar

Hmm, at jeg ikke har tenkt på det før. Jeg ser jo nå at jeg spiller den med litt andre grep, som faktisk er litt vanskeligere enn orginalen, men det gir jo samme lyden. Men nå begynner det faktisk å løsne her! Juhuuu! Den er jo egentlig ikke så innmari vanskelig, men det ser ut til at terping og terping igjen, gjør at fingrene nå faktisk nesten strekker til. Begynner å kunne kjenne igjen hvilken låt det er jeg prøver å spille nå i det minste. Det hjalp faktisk å se mange forskjellige leksjoner, for de sier forskjellige ting og man får jo med seg fingersettingen til de forskjellige. Kjenner venstrehånda begynner å få krampe nå. :p

Lenke til kommentar
Hmm, at jeg ikke har tenkt på det før. Jeg ser jo nå at jeg spiller den med litt andre grep, som faktisk er litt vanskeligere enn orginalen, men det gir jo samme lyden. Men nå begynner det faktisk å løsne her! Juhuuu! Den er jo egentlig ikke så innmari vanskelig, men det ser ut til at terping og terping igjen, gjør at fingrene nå faktisk nesten strekker til. Begynner å kunne kjenne igjen hvilken låt det er jeg prøver å spille nå i det minste. Det hjalp faktisk å se mange forskjellige leksjoner, for de sier forskjellige ting og man får jo med seg fingersettingen til de forskjellige. Kjenner venstrehånda begynner å få krampe nå. :p

Det er hovedsaklig høyrehånda som sliter på akkuratt Blackbird :) Gjennom mesteparten så holder det stort sett med to fingre på gripebrettet, så :p

Lenke til kommentar
Det er hovedsaklig høyrehånda som sliter på akkuratt Blackbird :) Gjennom mesteparten så holder det stort sett med to fingre på gripebrettet, så :p

 

Høyrehånda er ikke noe problem, plukking er jo enkelt, men jeg sliter med å få venstre hånd til å henge med. Spesielt i partiet hvor man spiller a3,b5 - a4,b8(3), a5,b7 - a6(5),b10. De i parantesen er de jeg tror originalen er. Jeg sliter altså med å nå over i det tempoet som sangen skal spilles i. Nå er det litt uaktuelt å begynne å spille den slik den skal spilles, for jeg fant ikke ut de riktige "grepene" før det var litt sent. Jeg er treig til å lære nemlig, slik at å omstille nå, vil være som å begynne på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å kjøpe meg en el-gitar. Jeg har aldri spilt på el-gitar før, men har spilt en del akustisk. For det meste vil jeg spille Pink Floyd og andre lignende band. Budsjettet er fra 3000-8000, da inkudert gitar og forsterker.

 

Har sett på Fender Stratocaster Mexico. Den har et helt rått utseende! :D Først av alt lurer jeg på om dennne er å anbefale til slik type musikk? Eller er det noe bedre der ute i samme prisklasse?

 

Så har jeg hørt at det er mye støy i bakgrunnen på Strater. Stemmer dette? Og hvor plagsomt er dette isåfall? Er det noe mulighet for å fikse det?

 

Jeg har også hørt at gitaren blir veldig lett ustemt når man bruker vib. armen. Er det sant?

 

Så må jeg jo også ha forsterker. Skal bare brukes på et lite gutterom, så jeg trenger vel ikke så mange watt? Har sett på Roland Cube serien. Noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Jeg har også hørt at gitaren blir veldig lett ustemt når man bruker vib. armen. Er det sant?

 

Selvsagt, det er jo ren fysikk. Når man stemmer en streng, så strekker man den eller gir den slakke, slik at den svinger med en viss frekvens. Så fort spenningen i strengen endrer seg, så blir gitaren ustemt. Hva er det vib. armen gjør? Svarer du på det, så har du svaret ditt. :)

Lenke til kommentar

eg har funnet ut att eg vil kjøpe meg enten fender BAJA telecaster eller noe lignende eller gibson les paul junior

jeg liker og spille rock `n roll og det meste annent hvilken ville dere kjøpt

 

har hørt at junioren støyer mye er det noe og gjøre me det???

Lenke til kommentar

Apropos Justin, så ser jeg i hans leksjon om akkorden A at man ikke spiller streng 6. I første post i denne tråden står det at denne strengen skal spilles åpen. Jeg sjekket et par andre steder, og der fant jeg bare det samme som Justin sier. Er det feil i første post, eller er det bare en annen variant av akkorden? Jeg synes denne oversikten er veldig fin og jeg har brukt den en del nå. Håper bare at det ikke er feil i den slik at jeg jeg påfører vranglære på meg selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...