Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Roger Gunvaldsen skrev (2 minutter siden):

Var selv fast på vgd til jeg ble utestengt for en filleting. Tydeligvis blir man utestengt for livstid.. Jeg er på letterboxd

Den er kjip. Virker som det er helt "ville vesten" i perioder, hvor folk som alltid har virket streite og seriøse folk blir straffet, mens de som oppfører seg som "tja, skal la være å si mer om det" blir belønnet med sine ufine "oppførsler", og dette er jo noe der har gått igjen i årevis, samme folka, samme "diskusjon/tema" og ingen ting skjer, så virker som enkelte er nærmest immun mot advarsler/utestenging fra VGD.

Og igjen, kanskje enda en grunn til at man begynte å se seg om etter et nytt "hjem" å diskutere film og musikk, eller andre interesser.

La deg til i Letterboxd profilen, da det er jo kjekt å finne igjen de få man har kontakt/diskuterer film med her inne, og som jo også har profil der inne. ?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (3 minutter siden):

Tipser om Spike Lees klassiker Do the right thing (kanskje hans beste?)
Den er høyaktuell både med varmen, og med den sosiale uroen som foregår.
Nøyaktig hva filmen prøver å si har vel blitt diskutert siden den kom ut, det er ikke frustrerende, men gir bare filmen en følelse av nyanse og dybde. Det er vel gjerne også slik når kaos bryter ut, at det er litt uklart hvordan man havnet der.

Elvis was a hero to most
Elvis was a hero to most
But he never meant shit to me

Elsker den filmen. Kan jo ta en annen Spike lee film som burde være aktuell i disse varme tider:
Summer of Sam  (1999)
En seriemorder er løs under en heteperiode..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (5 minutter siden):

Tipser om Spike Lees klassiker Do the right thing (kanskje hans beste?)
Den er høyaktuell både med varmen, og med den sosiale uroen som foregår.

Meget godt tips du bringer opp, men kanskje litt for "varm" for min del, akkurat nå, tror jeg må kjøle meg ned litt de neste dagene, kanskje dra frem John Carpenters The Thing (1982) eller noe slikt, for blir nesten svett bare jeg tenker på stemningen i Do the Right Thing, men den og Falling Down (1993) er to jeg gjerne vil se igjen, og passer utmerket som varme, veldig varme og kaotiske sommer-filmer, utenom det vanlige.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (5 minutter siden):

Den har jeg jo prøvd å finne - hvor ser man denne?

Jeg har den på dvd. Kan jo sjekke om den er til salgs hos noen forhandlere.

Edit: Sjekket de nordiske uten å finne den..du må nok til en av de store utenlandske eller vente til den kommer ut på nytt.

Endret av Roger Gunvaldsen
Lenke til kommentar
Just now, Frank.N.Steen said:

Meget godt tips du bringer opp, men kanskje litt for "varm" for min del, akkurat nå, tror jeg må kjøle meg ned litt de neste dagene, kanskje dra frem John Carpenters The Thing (1982) eller noe slikt, for blir nesten svett bare jeg tenker på stemningen i Do the Right Thing, men den og Falling Down (1993) er to jeg gjerne vil se igjen, og passer utmerket som varme, veldig varme og kaotiske sommer-filmer, utenom det vanlige.

Jeg forstår hva du mener, jeg tenkte bare den burde pekes på i disse såkalte dager.
Kanskje litt overraskende var det faktisk ikke så varmt i brooklyn som Spike hadde håpet/visualisert, så de måtte ta noen grep for å formidle den hete stemningen. Etter jeg ble det bevisst, følte jeg at jeg kunne se det, og det er det eneste aspektet ved filmen jeg tror kunne forbedres, dersom den faktisk ble filmet under en hetebølge som planlagt.
Men det er en helt kosmetisk bagatell.
Falling down er også fantastisk.
Jeg liker at 25th hour trekkes frem, jeg vil si jeg er en fan av Lee, men skal glatt innrømme at det er en del av filmene hans jeg ikke liker overhodet.
Crooklyn, Clockers, og Malcolm X, er vel også verdt å nevne når vi ser på Spikes mer fruktbare forsøk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (16 minutter siden):

Den er kjip. Virker som det er helt "ville vesten" i perioder, hvor folk som alltid har virket streite og seriøse folk blir straffet, mens de som oppfører seg som "tja, skal la være å si mer om det" blir belønnet med sine ufine "oppførsler", og dette er jo noe der har gått igjen i årevis, samme folka, samme "diskusjon/tema" og ingen ting skjer, så virker som enkelte er nærmest immun mot advarsler/utestenging fra VGD.

Og igjen, kanskje enda en grunn til at man begynte å se seg om etter et nytt "hjem" å diskutere film og musikk, eller andre interesser.

La deg til i Letterboxd profilen, da det er jo kjekt å finne igjen de få man har kontakt/diskuterer film med her inne, og som jo også har profil der inne. ?  

La til deg også. Skal sjekke ut listene dine en dag jeg har tid.. nå er det fotball for min del.

Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (6 minutter siden):

Dvd er jo konge! 

Hehe, jada ?

Jeg ser film på projektor med et lerret på 106" fra litt under 3 meters avstand - gir ca samme forhold som å se film på en grei kino av en viss størrelse.

Og det fungerer ikke med dvd - oppløsningen blir for dårlig. Jeg er ikke så kresen, så 720p og oppover er greit.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (1 minutt siden):

nå er det fotball for min del.

Forsøkte meg litt på det i går, ble total nedtur, har liksom "mistet" mye av fotball-interessen siste måneden, venter vel egentlig bare på at høsten og ny sesong skal komme i gang, som vanlig, og nei, nå har det jo vært meget uvanlige tider vi lever i, så skal jo ikke klage for mye, og de som er meget interesserte i fotball vil jo de neste ukene/månedene mulig bli overøst av ei overdose med kamper nærmest daglig.

Fikk nå hvert fall med meg at United og Spurs spilte uavgjort, men ikke så mye annet.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener, jeg tenkte bare den burde pekes på i disse såkalte dager.
Kanskje litt overraskende var det faktisk ikke så varmt i brooklyn som Spike hadde håpet/visualisert, så de måtte ta noen grep for å formidle den hete stemningen. Etter jeg ble det bevisst, følte jeg at jeg kunne se det, og det er det eneste aspektet ved filmen jeg tror kunne forbedres, dersom den faktisk ble filmet under en hetebølge som planlagt.
Men det er en helt kosmetisk bagatell.
Falling down er også fantastisk.
Jeg liker at 25th hour trekkes frem, jeg vil si jeg er en fan av Lee, men skal glatt innrømme at det er en del av filmene hans jeg ikke liker overhodet.
Crooklyn, Clockers, og Malcolm X, er vel også verdt å nevne når vi ser på Spikes mer fruktbare forsøk.

When the leeves broke er jo veldig bra, men det er dokumentar da..hjerteskjærende greier.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (2 minutter siden):

fikset nå med et lite kjøp på Itunes, kasnkje se i kveld. Takker ?

Hadde aldri hørt om den før, men "snublet" i 2003 over ei dobbel-DVD utgave med ei annen politi-thriller ved navn Narc (2002) med Ray Liotta og Jason Patric, heller ikke gæren, og anbefales til de som likte Training Day (2001).

Uansett, Dark Blue var meget god, og stadig skremmende relevant (om jeg husker rett).

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (3 minutter siden):

Hadde aldri hørt om den før, men "snublet" i 2003 over ei dobbel-DVD utgave med ei annen politi-thriller ved navn Narc (2002) med Ray Liotta og Jason Patric, heller ikke gæren, og anbefales til de som likte Training Day (2001).

Uansett, Dark Blue var meget god, og stadig skremmende relevant (om jeg husker rett).

Den har jeg faktisk på dvd, sikkert handlet inn på Kiwi. Men jeg er jo fan av Kurt Russel, merkelig at jeg har misset den filmen.. 

Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (9 minutter siden):

Skal sjekke ut listene

Forsøker å oppdatere lage noe nye fra tid til annen, men blir liksom aldri noe av, men alltids moro og interessant er det jo, å sjekke ut andres favoritt lister, watchlister osv, og langt mer når det er fra folk man har noenlunde kontakt med fra tid til annen. 

 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (5 minutter siden):

Men jeg er jo fan av Kurt Russel, merkelig at jeg har misset den filmen.. 

Samme her, og var jo ei meget stor og positiv omtale av filmen i en eller annen norsk avis/filmblad, og noe som at anmelderen åpnet opp med:

"KURT RUSSELL ER ENDELIG TILBAKE, OG VI ELSKER DEN MANNEN!"

og det gjorde jo at en ble nokså interessert i å se filmen, men dette var jo tilbake i 2002 (om jeg ikke husker helt feil) og da var vel ikke filminteressen like stor som et år senere. Men, absolutt ei film der gjorde positivt inntrykk. Mange dyktige folk er jo med her, Ving Rhames, Brendan Gleeson og Jonathan Banks for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...