Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Noen som kan fortelle hva som er så spesielt med Seven Samurai? Må innrømme at jeg ikke ble noe spesielt imponert over noe skuespill, uten at jeg har noe mastergrad på området, og historien fant jeg bare dørgnde kjedelig.. synes alt bare var skikkelig elendig og var sykt glad når filmen var ferdig..

 

 

Kanskje du synes det var dårlig skuespill, men nå har det seg slik at det ofte var sånn de spilte i eldre japanske filmer. Virker mer som teater enn film egentlig.

Kanskje, men jeg har jo også sett Rashômon som er 4 år eldre (ifølge listen under her), og den hadde jeg ikke "problemer" med! :)

 

 

 

Akkurat sett min tredje Akira Kurosawa film, Ran! Den synes jeg var skikkelig bra, og ga den en 9-er (av 10). Har også sett Rashômon som jeg har gitt samme karakter, men Seven Samurai ga jeg en 3-er for en tid tilbake -skjønner fortsatt ikke hva den filmen er poulær for, ikke en eneste grunn!

 

Noen som kan fortelle hva som er så spesielt med Seven Samurai? Må innrømme at jeg ikke ble noe spesielt imponert over noe skuespill, uten at jeg har noe mastergrad på området, og historien fant jeg bare dørgnde kjedelig.. synes alt bare var skikkelig elendig og var sykt glad når filmen var ferdig..

 

Merkelig, Ran er den av Kurosawa-filmene jeg har sett som jeg liker dårligst og Seven Samurai er den jeg liker best.

 

Nå er det ganske lenge siden jeg har sett begge to, men jeg synes Ran var litt fjollete og masete, litt for mye av det verste fra Japansk filmkultur kan du si. Kanskje det er fordi den ble laget på 80-tallet... Seven Samurai derimot var mye mer episk og engasjerende.

 

Dette minner meg om at jeg har sett alt for lite Kurosawa, noen som kan tipse meg om hvilke filmer jeg bør sjekke ut først?

 

Har sett:

Rashomon (1950) - 7/10

Ikiru (1952) - 7/10

Seven Samurai (1954) - 8/10

Yojimbo (1961) - 7/10

Ran (1985) - 6/10

Selv tror jeg at jeg likte Rashômon bittelitt bedre enn Ran.. synes også Ran var litt "fjollete" i starten, men den tok seg veldig fort opp, og jeg ble veldig engasjert i hele historien/fortellingen! :)

 

Neste jeg skal se blir Yojimbo!

Lenke til kommentar

Et oppfølgingsspørsmål. Bør jeg legge serier sammen med DVDene eller bør jeg lage en egen pakke kun med serier? Serier er vel verdt litt mer enn en vanlig singel DVD?

 

Jeg tenkte at jeg skulle kvitte meg med store deler av filmsamlingen på DVD. Det er ca 400 titler som skal ut. Hvordan burde jeg gjøre dette for å få mest penger, og minst arbeid for dem?

 

Bør jeg bare legge ut hele samlinga ? Hva bør jeg legge meg på i pris pr. film?

Lenke til kommentar

Ny Star Wars på vei? http://www.aftenpost...15-7032429.html

 

Edit: Hadde håpet at det bare var tull, men sakset fra BBC:

"

In a statement announcing the purchase, Disney said it planned to release new film Star Wars Episode 7 in 2015.

That will be followed by Episodes 8 and 9 and then one new movie every two or three years, the company said."

Endret av Runarbs
Lenke til kommentar

Fra Washington Post:

Disney is paying $4.05 billion to buy Lucasfilm Ltd., the production company behind “Star Wars,” from its chairman and founder, George Lucas. It’s also making a seventh movie in the “Star Wars” series called “Episode 7,” set for release in 2015, with plans to follow it with Episodes 8 and 9 and then one new movie every two or three years.
Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...