Gå til innhold

Mann med innvandrerbakgrunn ble nektet å kjøpe hus


Anbefalte innlegg

(...)Småbarnsfaren Farooq Ahmed (26) vant budrunden for drømmevillaen, men fikk likevel ikke kjøpe huset. Grunn: Selgeren mente han ikke passet inn.

 

Les hele artikkelen

 

Selger hevder han kan selge til hvem han selv vil, noe som i og for seg er korrekt, men i mine øyne er dette moralsk forkastelig. Ikke er det snakk om et lite blekkskur på en åker heller, men en villa til nesten 5 millioner kroner.

 

Dette er en stor sum penger, og jeg kunne til en viss grad ha forstått selger om han var usikker på om kjøper ville være istand til å betale beløpet, men i følge hva jeg kan lese mellom linjene her var det ingenting som tydet på det.

 

Noe av det som provoserte meg aller mest i artikkelen var utsagnet om at "noen passer bedre i en villa enn andre". Mao, folk som enten er født i, eller unnskyld uttrykket, driter penger. Altså, kan man betale summen som blir satt burde det i bunn og grunn være nok spør du meg. Skulle like å vite om reaksjonen hadde vært den samme om det hadde vært en småharry nybakt lotto-millionær som hadde bydd istedet. Ville selger fortsatt ha solgt til en annen budgiver for en halv mill under høyeste bud? Spekulasjoner som ingen er tjent med, men en skremmende tanke.

 

*Edit: Leste annonsen litt for fort. Det er snakk om 50.000 under Farooq's bud, ikke 500.000 slik jeg antyder.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne kanskje skjønt selger hvis det var et Bandidos eller HA medlem som la inn høyeste bud, men ikke når begrunnelsen er hudfarge.

 

Forøvrig er jo den såkalte "vaktmester boligen" til Carl I. Hagen tilsalgs, hadde vært artig om en pengesterk "med mørk hudfarge" hadde evnet å legge inn bud der, er liksom litt nyskjerrig på om Carl I. kjører samme linja som selgeren over her? Eller er det penga først og fremst der i gården? :)

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Kanskje han ikke tålte trynet på fyren? Hva har forresten prisen på boligen med selgers rettigheter mhp å avslå bud å gjøre?

Trådstarter er klar over at det bare var snakk om 50000 og ikke 500000 kr ?

 

Kunne jo vært interessant å se hvor ofte det skjer at selger ikke tar høyeste bud. Det hører vel til sjeldenhetene at det havner i avisen.

Endret av b0nna
Lenke til kommentar

Eg reagerte selv på denne nyheten. Men den får meg til å tenke litt.

 

Hva om selger/megler har rent lovlige årsaker til å takke nei til kjøper? Eg mener, de har full rett til å gjøre det så lenge det ikke er diskriminerende eller rasistisk.

 

Eg hadde selv en noe rar opplevelse av lignende bakgrunn da eg kjøpte leilighet. Naboene var så glad for at eg hadde kjøpt den(født i Norge, hvit), og at selger endelig hadde solgt(født i Norge, mørk). De sa det rett ut, at de ikke syntes forrige eier passet inn der, og ikke minst syntes de at vi hadde betalt "for mye" for leiligheten, mtp forrige eier.

Etter å ha bodd der ei stund lurer eg mer på hva de sa om meg da eg solgte :hmm:

 

Kanskje det er kjøper som i dette tilfelle skal prøve å bruke sin hudfarge for å rakke ned på megler/selger? Eg vet ikke, og skal ikke spekulere for mye i det heller, men av og til får eg følelse av at hverdagsrasisme ofte er missforstått.

 

Ikke tolk meg feil, rasisme er ut og ulovlig, men det får bare meg til å tenke litt...

 

Det er i dag veldig lett å gjøre en stor sak av ting, bla rasisme.

 

Bare mine 2 øre, i en ømfintlig diskusjon...

Lenke til kommentar

Slikt skjer ofte, noen ganger kommer det på nyheter, andre ganger ikke. Innvandrere blir satt ut i arbeidslivet og samfunnet ellers. Dette er ikke noe noen kan benekte, det er hardbarka fakta.

 

Nå skal vi ikke rakke ned på eieren heller, men personlig (og som innvandrer) synes jeg synd på eierens såpass lave intelligens, og jeg vil heller kalle han for den svake i samfunnet enn de fattige og ressurssvake. Om noen ikke vil ha meg til noe pga. hudfargen min (nå er jeg omtrent like hvit som nordmenn, men jeg har utenlandsk utseende) vil jeg ikke bli lei meg, men jeg vil fortelle han realiteten i verden. Den verste straffen man noensinne kan få, er den en samvittighetsstraff.

 

Men dessverre er det noen som tar seg nær av slike nyheter; nemlig ungdomsgjengene og uintegrerte innvandrere. De føler seg allerede tilsidesatt i samfunnet, og dette bidrar ytteligere til den følelsen.

Lenke til kommentar
Kunne kanskje skjønt selger hvis det var et Bandidos eller HA medlem som la inn høyeste bud, men ikke når begrunnelsen er hudfarge.

 

Forøvrig er jo den såkalte "vaktmester boligen" til Carl I. Hagen tilsalgs, hadde vært artig om en pengesterk "med mørk hudfarge" hadde evnet å legge inn bud der, er liksom litt nyskjerrig på om Carl I. kjører samme linja som selgeren over her? Eller er det penga først og fremst der i gården?  :)

7107034[/snapback]

 

Han hadde selvsagt solgt. Tror pengene betyr mer for han, enn om hvem som skal bo der etter han. Dessuten er det ikke hans problem hvem som bor der, det er naboene.

 

On-Topic: Selgeren kan selge til hvem han vil, men jeg synes det er merkelig å nekte å selge til han invandereren. Spesielt hvis det var det som var årsaken.

Lenke til kommentar
Kanskje han ikke tålte trynet på fyren?

7107790[/snapback]

 

Gratulerer, dagens tåpeligste innlegg. Kan ikke fatte hvorfor noen skal få boliger fordi de er pene, og andre ikke fordi man ikke "tåler trynet" på dem. Norge har ikke et samfunn for pene og et for stygge mennesker.

 

Kan du forklare litt dypere hva du mener med at selgeren ikke tåler trynet på fyren?

Lenke til kommentar
Kanskje han ikke tålte trynet på fyren?

7107790[/snapback]

 

Gratulerer, dagens tåpeligste innlegg. Kan ikke fatte hvorfor noen skal få boliger fordi de er pene, og andre ikke fordi man ikke "tåler trynet" på dem. Norge har ikke et samfunn for pene og et for stygge mennesker.

 

Kan du forklare litt dypere hva du mener med at selgeren ikke tåler trynet på fyren?

7108482[/snapback]

b0nna sitt innlegg var det beste innlegget her, for han er så vidt jeg kan se den eneste som ser at denne saken ikke trenger å ha noe som helst med rasisme å gjøre i det hele tatt. Det er bare noe dere og avisene antar fordi det har rammet en utlending.

 

Og hvorfor er det lett å anta at det dreier seg om rasisme, nettopp fordi det er en del slik rasisme i samfunnet. Men i dette konkrete tilfellet vet vi ikke, og dermed er det bare fordommer som gjør at dere konkluderer med rasisme.

 

Akkurat like mye fordommer har den som tenker "hmm... en 26 år gammel utlending med råd til villa til 5 mill, her må det være noe snusk" og den som tenker "hmm... han passet ikke inn, det må være fordi nordmannen er rasistisk og ikke synes utlendinger passer inn i et fint norsk villastrøk".

 

Begge deler kan være sant. Begge deler er uansett fordommer.

 

"Å ikke tåle trynet" på en fyr handler ikke om utseende, men om man liker personen eller ikke. Noe som kan handle om personens oppførsel. Det kan godt være at nordmannen så en slesk fyr med glattslikka hår, silkeskjorte og alt for mye penger i forhold til alderen, og mente at det var en som neppe hadde klippet en plen i sitt liv, uavhengig av vedkommendes hudfarge og navn.

 

Poenget mitt er: Vi vet ikke om det er rasisme. Det kan godt være det. Men å konkludere med det er fordomsfullt, og ikke med på å få mindre rasisme i landet.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Det er bare noe dere og avisene antar fordi det har rammet en utlending.

Født og oppvokst i Norge. Er han utlending?

7109742[/snapback]

Kverrulant!

 

Edit: Jeg antar du er enig i resten av innlegget siden du ikke kommenterte det, men valgte å henge deg opp i en unøyaktighet.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Trådstarter er klar over at det bare var snakk om 50000 og ikke 500000 kr ?

7107790[/snapback]

 

*Ahem*... NÅ er jeg det, gikk visst litt fort igår :blush:

 

Ettersom b0nna gjorde meg vitterlig oppmerksom på at jeg hadde lagt til en null i summen, stilles saken i et litt annet lys. Jeg trodde det var snakk om en halv mill, noe som hadde endret situasjonen betraktelig. Foreldrene mine fikk også litt "frynsegoder" fra selger (bla. annet satte han igjen en spisestue) da dem kjøpte sitt nåværende hus rett og slett fordi selger syntes foreldrene mine var hyggelige mennesker han syntes fortjente å få overta huset sitt.

 

Som allerede nevnt tidligere i tråden så er det mye spekulasjoner hvorvidt dette er ren rasisme eller om det foreligger andre årsaker bak. Og ja, aviser kan være flinke til å vinkle saken sånn at det blir overskrifter av det, det er jeg klar over.

Lenke til kommentar

Det vi vet "med sikkerhet" er at selger mente han "ikke passet inn". Det kan selvfølgelig være personlige grunner ute og går her. Men jeg tror vi kan anta at det er selgers fordommer som er problemet her, ikke folk her på forumet sine fordommer.

 

Det er bare én generasjon siden en vanlig boligannonse (salg såvel som utleie) inneholdt "Merk: Ikke nordlendinger!" Den gang var det vi (oss nordlendinger) som ikke "passet inn". Verden har gått videre siden da, men jeg har faktisk møtt et par snerpete eldre, finere damer som ga klart uttrykk for at de så på meg som noe primitiv. En tidligere (litt eldre) kollega av meg har fått direkte forespørsel om hun kunne spise med kniv og gaffel. Så langt om nordlendinger som "ikke passer inn".

 

Jeg kjenner også en innvandrerfamilie fra Afghanistan som nettopp flyttet fra hjembygda mi i Nordnorge til en by sørpå, for å komme nermere andre afghanere. Vår venn Amiri hadde flg. å si: "Hos dere var været kaldt, men menneskene varme. Her er det varmt og godt, men menneskene er kalde." Nå kan dette utsagnet sikkert tilskrives forholdet mellom by/land vel så mye som nord/sør, men det er mitt intrykk, for å generalisere litt, at folk på det sentrale østland kan være litt lite romslige.

 

Så har selvfølgelig de fleste mer vett enn å si rett ut at "du passer ikke inn her". Jeg tror denne (antatte) fjotten av en husselger er en utdøende rase.

Lenke til kommentar
Det vi vet "med sikkerhet" er at selger mente han "ikke passet inn". Det kan selvfølgelig være personlige grunner ute og går her. Men jeg tror vi kan anta at det er selgers fordommer som er problemet her, ikke folk her på forumet sine fordommer.

7109868[/snapback]

Hvorfor kan vi anta det?

 

Det er bare én generasjon siden en vanlig boligannonse (salg såvel som utleie) inneholdt "Merk: Ikke nordlendinger!" Den gang var det vi (oss nordlendinger) som ikke "passet inn". Verden har gått videre siden da, men jeg har faktisk møtt et par snerpete eldre, finere damer som ga klart uttrykk for at de så på meg som noe primitiv. En tidligere (litt eldre) kollega av meg har fått direkte forespørsel om hun kunne spise med kniv og gaffel. Så langt om nordlendinger som "ikke passer inn".

 

Jeg kjenner også en innvandrerfamilie fra Afghanistan som nettopp flyttet fra hjembygda mi i Nordnorge til en by sørpå, for å komme nermere andre afghanere. Vår venn Amiri hadde flg. å si: "Hos dere var været kaldt, men menneskene varme. Her er det varmt og godt, men menneskene er kalde." Nå kan dette utsagnet sikkert tilskrives forholdet mellom by/land vel så mye som nord/sør, men det er mitt intrykk, for å generalisere litt, at folk på det sentrale østland kan være litt lite romslige.

 

Så har selvfølgelig de fleste mer vett enn å si rett ut at "du passer ikke inn her". Jeg tror denne (antatte) fjotten av en husselger er en utdøende rase.

7109868[/snapback]

Kan vi anta at fordi en del unge mennesker med innvandrerbakgrunn og mye penger har fått disse gjennom kriminalitet, så er det tilfelle også i denne saken?

 

Hva er kriterierne for når vi kan la fordommer styre, og når vi ikke kan la fordommer styre?

Lenke til kommentar

Det er bare noe dere og avisene antar fordi det har rammet en utlending.

Født og oppvokst i Norge. Er han utlending?

7109742[/snapback]

Kverrulant!

 

Edit: Jeg antar du er enig i resten av innlegget siden du ikke kommenterte det, men valgte å henge deg opp i en unøyaktighet.

7109763[/snapback]

 

Var vel helst for å understøtte ditt poeng med fordommer... (mørk hudfarge=utlending) Du ser det nå?

Innlegget ditt var bra det.

Rasisme er ille/latterlig/patetisk men det er jaggu meg avisenes fremstilling av saker og ting også iblant. Man får trø varsomt når det gjelder konkrete saker og personer.

 

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
Kan vi anta at fordi en del unge mennesker med innvandrerbakgrunn og mye penger har fått disse gjennom kriminalitet, så er det tilfelle også i denne saken?

 

Hva er kriterierne for når vi kan la fordommer styre, og når vi ikke kan la fordommer styre?

7109898[/snapback]

- Vi tror at noen mennesker passer bedre i en villa enn andre. Som et eksempel synes jeg det er riktig at de som overtar en villa med en del vedlikeholdsoppgaver, bør ha forutsetninger for å opprettholde det. De som trolig aldri har slått en gressplen før, passer kanskje ikke så godt inn. Dette er ingen spesiell sak, sier selgeren.

 

Dette, sammen med gjennomgangstonen om å "ikke passe inn" gjør at jeg tror det er helt andre motiver som ligger bak enn bekymring om å selge til en kriminell. Nærmere bestemt: "Vi vil ikke besudle det fine strøket vårt." Dessuten -er det vanlig å sjekke rullebladet når rike nordmenn kjøper noe av deg? Eller ser man mellom fingrene når man vet det er en kjeltring som flytter inn.

 

Jeg undres på om selgeren hadde sagt nei til f.eks Atle Hamre, eller Hallvar Flatland, folk vi med sikkerhet vet har svin på skogen. :hmm:

Lenke til kommentar
Var vel helst for å understøtte ditt poeng med fordommer...  (mørk hudfarge=utlending) Du ser det nå?

7110000[/snapback]

Eventuelt: rasisme rammer utlendinger eller innvandrerbakgrunn = utlending

 

Mange unøyaktige koblinger man kan gjøre ...

 

Innlegget ditt var bra det.

Rasisme er ille/latterlig/patetisk men det er jaggu meg avisenes fremstilling av saker og ting også iblant. Man får trø varsomt når det gjelder konkrete saker og personer.

7110000[/snapback]

Takk for det. Avisene har mye lendig journalistikk, på mange områder. Det er jeg helt enig i. I dette tilfellet synes jeg de er litt for raske med å fremstille dette som rasisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...