Gå til innhold

Mann med innvandrerbakgrunn ble nektet å kjøpe hus


Anbefalte innlegg

Kan vi anta at fordi en del unge mennesker med innvandrerbakgrunn og mye penger har fått disse gjennom kriminalitet, så er det tilfelle også i denne saken?

 

Hva er kriterierne for når vi kan la fordommer styre, og når vi ikke kan la fordommer styre?

7109898[/snapback]

- Vi tror at noen mennesker passer bedre i en villa enn andre. Som et eksempel synes jeg det er riktig at de som overtar en villa med en del vedlikeholdsoppgaver, bør ha forutsetninger for å opprettholde det. De som trolig aldri har slått en gressplen før, passer kanskje ikke så godt inn. Dette er ingen spesiell sak, sier selgeren.

 

Dette, sammen med gjennomgangstonen om å "ikke passe inn" gjør at jeg tror det er helt andre motiver som ligger bak enn bekymring om å selge til en kriminell. Nærmere bestemt: "Vi vil ikke besudle det fine strøket vårt."

7110008[/snapback]

Hvos du konkluderer på 'hva du tror' på dette tynne grunnlaget her, så kan jeg ikke se at det er noe annet enn fordommer fra din side.

 

Hvem tror du har slått mest gressplener:

En med innvandrerbakgrunn

En mann på 26 år med glattslikka hår og silkeskjorte

 

Dessuten -er det vanlig å sjekke rullebladet når rike nordmenn kjøper noe av deg? Eller ser man mellom fingrene når man vet det er en kjeltring som flytter inn.

 

Jeg undres på om selgeren hadde sagt nei til f.eks Atle Hamre, eller Hallvar Flatland, folk vi med sikkerhet vet har svin på skogen.  :hmm:

7110008[/snapback]

Hva har disse spekulasjonene med saken å gjøre? Dette er jo bare fordommer... du tror masse om disse selgerne basert på hvilken gruppe mennesker de tilhører, og ikke noe annet. Fordomsfult som bare pokker....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er seriøst idiotisk at slikt er tillatt. Greit at man skal kunne leie ut til hvem man vil, men det burde vært satt grenser for det og, slik som man setter grenser for andre ting.

7110025[/snapback]

Fordommer og rasisme lar seg ikke regulere bort av lovverket. Og av hensyn til ytringsfriheten ser jeg helst at lover som dette holdes på et minimum.

 

Så får vi heller riste på hodet over slike mennesker, men jeg har uansett ikke rett til å kjøpe noe av deg. Og kan derfor ikke kreve at du selger til meg, uansett hva slags usaklig grunn du har til ikke å like meg.

 

Når det gjelder utleie, så har vi allerede en lov som forbyr diskriminering. Så vidt jeg har forstått kan denne loven ikke anvendes ved kjøp/salg, men det er mulig jeg tar feil her. Uansett er jeg mot denne loven, fordi den legger til grunn at den anklagede er skyldig til det motsatte er bevist.

 

Denne loven er diskutert i en tråd på forumet, som jeg ikke klarer å finne i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Hvem tror du har slått mest gressplener:

En med innvandrerbakgrunn

En mann på 26 år med glattslikka hår og silkeskjorte

7110043[/snapback]

Jeg er ikke sikker, sannsynligvis ingen av dem

7110076[/snapback]

Kan være hvem som helst. Vi kan ikke slå fast at denne selgeren mente det ene eller det andre. Å konkludere med at det er rasisme fordi han mente vedkommende ikke ville passe inn er like fordomsfullt som vi tror denne mannen er.

 

Problemet er at når urettferdighet eller usaklighet rammer en med innvandringsbakgrunn så ropes det rasisme med en gang. Selv om det kan være helt andre grunner.

Lenke til kommentar
*snip*

Hva har disse spekulasjonene med saken  å gjøre? Dette er jo bare fordommer... du tror masse om disse selgerne basert på hvilken gruppe mennesker de tilhører, og ikke noe annet. Fordomsfult som bare pokker....

7110043[/snapback]

Mine antagelser baserer seg på at avisartikkelen gjengir selger korrekt. Det kan naturligvis defineres som en fordom, alt ettersom hvilke erfaringer man har med pressen. Jeg velger likevel å tro at selger er gjengitt riktig her, siden de i det minste har brydd seg om å ivareta hans tilsvarsrett.

 

Mine spekulasjoner er ikke værre enn dine. Du spekulerer i at selger kan ha nektet Ahmed'n å kjøpe fordi han kunne være kriminell (slik jeg forstår innlegget ditt tidligere i tråden). Jeg spekulerer i at det var helt andre grunner.

 

Mine "fordommer" baserer seg altså på at intervjuobjektet, selgeren, er gjengitt korrekt i avisartikkelen. Fordomsfullt som bare pokker.... :whistle:

Lenke til kommentar
*snip*

Hva har disse spekulasjonene med saken  å gjøre? Dette er jo bare fordommer... du tror masse om disse selgerne basert på hvilken gruppe mennesker de tilhører, og ikke noe annet. Fordomsfult som bare pokker....

7110043[/snapback]

Mine antagelser baserer seg på at avisartikkelen gjengir selger korrekt. Det kan naturligvis defineres som en fordom, alt ettersom hvilke erfaringer man har med pressen. Jeg velger likevel å tro at selger er gjengitt riktig her, siden de i det minste har brydd seg om å ivareta hans tilsvarsrett.

7110174[/snapback]

Men det er ikke noe i artikkelen som slår fast at mannens avgjørelse hadde noe som helst med hans innvandrerbakgrunn å gjøre.

 

Allikevel konkluderer du med rasisme.

 

 

Mine spekulasjoner er ikke værre enn dine. Du spekulerer i at selger kan ha nektet Ahmed'n å kjøpe fordi han kunne være kriminell (slik jeg forstår innlegget ditt tidligere i tråden). Jeg spekulerer i at det var helt andre grunner.

7110174[/snapback]

Nei, da leser du feil. Jeg sier at spekulasjoner om at selger var rasistisk kan sammenlignes med spekulasjoner om at kjøper var kriminell. Begge deler er spekulasjoner og fordommer.

 

Selger kunne latt vær å selge for eksempel fordi det var en person han ikke likte, av helt andre grunner enn etnisitet.

 

Forskjellen på mine spekulasjoner og dine, er at du har konkludert og jeg presenterer andre muligheter for å vise at man ikke kan konkludere på grunnlaget som er gitt i artikkelen.

 

 

Mine "fordommer" baserer seg altså på at intervjuobjektet, selgeren, er gjengitt korrekt i avisartikkelen. Fordomsfullt som bare pokker....  :whistle:

7110174[/snapback]

Det er ikke noe selgeren sier som støtter konklusjonen din.

Lenke til kommentar
- Det er mange som vurderer om vedkommende passer inn i et miljø. Dette er dagligdags. Vi har et veldig spesielt naboskap som vi er veldig glade i. Da ønsker vi også å selge til dem som passer best inn i naboskapet, sier selgeren til VG.

 

- Så denne kjøperen passet ikke inn?

 

- Vi tror at noen mennesker passer bedre i en villa enn andre. Som et eksempel synes jeg det er riktig at de som overtar en villa med en del vedlikeholdsoppgaver, bør ha forutsetninger for å opprettholde det. De som trolig aldri har slått en gressplen før, passer kanskje ikke så godt inn. Dette er ingen spesiell sak, sier selgeren.

Leser du mellom linjene her, så skjønner du hvor landet ligger.

 

Og nei, jeg tror ikke så mye om selgeren basert på hvilken gruppe mennesker han tilhører, men ut i fra hva han har sagt. Folk må tross alt stå til ansvar for det de sier. Eneste referanse jeg har gitt til en gitt gruppe mennesker, er at mitt intrykk av folk på det sentrale Østlandet er mindre romslige enn andre nordmenn. Som selgers uttalelser bekrefter.

 

Det kan selvfølgelig være mange grunner til å ikke være "god nok" i denne "gruppen mennesker"s øyne. Det er riktig at det bare er spekulasjon, men jeg anser det som sannsynlig at det hadde noe å gjøre med at han var "pakkis". Ikke fordi han var rik eller sannsynlig kriminell. Eller ikke hadde grønne nok fingre. Eller ikke var en "handyman" som kunne vedlikeholde villaen.

 

Jeg tør faktisk gå så langt som å si at hvis man tror dét, da er man naiv.

 

 

Edit: Jeg kom nettopp over

DENNE!

- Når Farooq Ahmed ikke får slippe inn i en villa på Risløkka, er det kamuflert, hvit, besteborgerlig, fisefin rasisme.

Som om jeg skulle sagt det selv.

Endret av HilRam
Lenke til kommentar
- Det er mange som vurderer om vedkommende passer inn i et miljø. Dette er dagligdags. Vi har et veldig spesielt naboskap som vi er veldig glade i. Da ønsker vi også å selge til dem som passer best inn i naboskapet, sier selgeren til VG.

 

- Så denne kjøperen passet ikke inn?

 

- Vi tror at noen mennesker passer bedre i en villa enn andre. Som et eksempel synes jeg det er riktig at de som overtar en villa med en del vedlikeholdsoppgaver, bør ha forutsetninger for å opprettholde det. De som trolig aldri har slått en gressplen før, passer kanskje ikke så godt inn. Dette er ingen spesiell sak, sier selgeren.

Leser du mellom linjene her, så skjønner du hvor landet ligger.

7110346[/snapback]

Fordommer...

 

Det kan selvfølgelig være mange grunner til å ikke være "god nok" i denne "gruppen mennesker"s øyne. Det er riktig at det bare er spekulasjon, men jeg anser det som sannsynlig at det hadde noe å gjøre med at han var "pakkis".

7110346[/snapback]

Fordommer...

 

 

Edit: Jeg kom nettopp over

DENNE!

- Når Farooq Ahmed ikke får slippe inn i en villa på Risløkka, er det kamuflert, hvit, besteborgerlig, fisefin rasisme.

Som om jeg skulle sagt det selv.

7110346[/snapback]

Fordommer...

 

Masse konklusjoner basert på tolking, lese mellom linjene og hva man tror og mener er sansynlig... ikke noe annet enn fordommer.

Lenke til kommentar
Fordommer...

 

Masse konklusjoner basert på tolking, lese mellom linjene og hva man tror og mener er sansynlig... ikke noe annet enn fordommer.

7110821[/snapback]

Så det er usannsynlig at det er det som er grunnlaget for selgers/meglers valg?

7110934[/snapback]

Nei, det sa jeg ikke.

 

Men det er nettopp det fordomsfull oppførsel er basert på, man konkluderer på hva man forventer (fordommene) i stedet for å konkludere på fakta. At fordommene ikke er basert på fri fantasi, betyr ikke at det ikke er fordommer.

 

Ha en fin helg alle. Dette var siste fra meg inntil mandag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...