Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet


llefstad

Anbefalte innlegg

Ikke fryktelig inni jazzsjangeren men går mye i Weather Report og Jaco. Noen som kan anbefale gode fusionband med en utpreget bass?

 

*sikle*

8015844[/snapback]

 

Victor Wooten er en rimelig dyktig bassist som spiller noe jazz/fusion.

 

Men tror ikke noe kan toppe Jaco, uansett hvor mye man leter, det som skal toppe, vil jeg iallefall høre

8016100[/snapback]

 

Må være verdt å nevne Stanley Clarke her! Det han gjør både på kontra og elbass er helt fantastisk!

Men allikevel, innen elbass og fusion kan vel ingen komme over Jaco

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Allan Holdsworth.

8015309[/snapback]

 

....jaha?

Litt mer forklaring her kanskje

8015394[/snapback]

 

Dårleg på jazz-ting, men Holdsworth er vel noko slags jazz-fusion. Kan minne om Cynic til tider, iallefall på Hard Hat Area. Skikkelig chill musikk.

8015429[/snapback]

 

Høres spennende ut, noen album å anbefale?

8015486[/snapback]

 

Har berre høyrd Hard Hat Area, men kjem til å sjekke ut meir når eg har fått den til å sitta skikkeleg. Kun hatt tre-fire gjenomhøyringar til no, men som sagt, den er sikkert god å starte med, sjølv om eg ikkje har oversikt over resten av utgjevingane hans.

Lenke til kommentar
Ikke fryktelig inni jazzsjangeren men går mye i Weather Report og Jaco. Noen som kan anbefale gode fusionband med en utpreget bass?

 

*sikle*

8015844[/snapback]

 

Victor Wooten er en rimelig dyktig bassist som spiller noe jazz/fusion.

 

Men tror ikke noe kan toppe Jaco, uansett hvor mye man leter, det som skal toppe, vil jeg iallefall høre

8016100[/snapback]

 

Må være verdt å nevne Stanley Clarke her! Det han gjør både på kontra og elbass er helt fantastisk!

Men allikevel, innen elbass og fusion kan vel ingen komme over Jaco

8017875[/snapback]

 

Stanley Clarks School Days er en knallskive. Anbefales til de som ikke har hørt den.

Lenke til kommentar

Jeg kunne trengt noen anbefaling på 1930-50 jazz. Med kvinnelig vokal. Har ikke hørt så mye på slik jazz, men jeg tenker på slik jazz som var populær under krigen. For dem som har sett Saving Private Ryan, slik dem spiller når dem venter på at den tyske divisjonen skal rykke over brua. Er vell kanskje ikke jazz, men bare slik musikk med slik sound og kvinnelig vokal.

Lenke til kommentar
Jeg kunne trengt noen anbefaling på 1930-50 jazz. Med kvinnelig vokal.

8075538[/snapback]

 

Noen forslag

 

Deidree Blossom

Sarah Vaughn

Dinah Washington

Billie Holliday

Nina Simone

 

Prøve disse på allmusic.com og så kan du nøste videre derfra.

 

Videre kan du jo som du selv er inne på sjekke noen soundtracks. F. eks Good Night and Good Luck som riktignok er moderne innspillinger med Dianne Reeves.

 

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:406tk6kxykr0

 

Videre lytte tips er å bruke Musicmatch Jukebox sine radiokanaler der du velger en artist og så velger kanalen liknende artister.

 

Good night and good luck !

Lenke til kommentar
Er ute etter nettradioer som spiller jazz. Noen som har forslag?

8075676[/snapback]

 

thejazz - britisk jazz radio, ikke det mest utfordrende men ok mainstream jazz

 

Hva med Musicmatch Jukebox sine kanaler. Jeg hea lyttet litt på Artist Match og Similar Artist - Bra, men noen kanaler er betal tjenester

 

Good Night and Good Luck

Lenke til kommentar
Er ute etter nettradioer som spiller jazz. Noen som har forslag?

8075676[/snapback]

 

Jeg bruker Nettradioen som ligger på MediaMonkey, shoutcast, så søker ejg bare på jazz. Bruker å være på noen av kanalaene som kommer opp der. Det er samme kanalene som er på Winamp (nulsoft).

Husker ikke noen navn i hodet, men der er det en god del gode kanaler ;)

Lenke til kommentar
Jeg kunne trengt noen anbefaling på 1930-50 jazz. Med kvinnelig vokal.

8075538[/snapback]

 

Noen forslag

 

Deidree Blossom

Sarah Vaughn

Dinah Washington

Billie Holliday

Nina Simone

 

Prøve disse på allmusic.com og så kan du nøste videre derfra.

 

Videre kan du jo som du selv er inne på sjekke noen soundtracks. F. eks Good Night and Good Luck som riktignok er moderne innspillinger med Dianne Reeves.

 

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:406tk6kxykr0

 

Videre lytte tips er å bruke Musicmatch Jukebox sine radiokanaler der du velger en artist og så velger kanalen liknende artister.

 

Good night and good luck !

8075669[/snapback]

 

Takk takk takk :)

 

Lager radiostasjon på Pandora.com

 

Gjerne litt gamlere sound enn dette også :)

Endret av Kjekssjokolade
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen tips til enkel jazz? Enkel som i enkel å like. Har hørt litt på Miles Davis sitt album Kind of Blue og likte det veldig godt. Særlig sangen Freddie Freeloader.

Jeg liker ikke sånn veldig eksperimentell jazz uten noe særlig rytme, bare masse lyder satt sammen og sånt... Det blir litt for mye liksom. Men ellers tror jeg jeg liker det meste, jeg har bare ikke hørt så mye. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Noen tips til enkel jazz? Enkel som i enkel å like. Har hørt litt på Miles Davis sitt album Kind of Blue og likte det veldig godt. Særlig sangen Freddie Freeloader.

Jeg liker ikke sånn veldig eksperimentell jazz uten noe særlig rytme, bare masse lyder satt sammen og sånt... Det blir litt for mye liksom. Men ellers tror jeg jeg liker det meste, jeg har bare ikke hørt så mye. På forhånd takk.

8145142[/snapback]

 

Anbefaler deg å sjekke ut mer av Miles Davis. Han har mye forskjellige utgivelser som kommer inn dunder mange forskjellige sub-sjangrer i jazzen. Har sikkert anbefalt det en hundre ganger bare her, men Al Di Meola - Elegant Gypsy, det er lett elskbart (jazz fusion) :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-W15cjW

Dave Brubeck Quartet - Time Out

Miles Davis - Kind of Blue

John Coltrane - A love Supreme

Al DiMeola - Elegant Gypsy

Jan Johansson - Jazz På Svenska

Mahavishnu Orchestra - Birds of Fire

 

Disse liker jeg, samt masse jazzinspirert canterbury-prog og annen prog og alt det der.

Lenke til kommentar
Dave Brubeck Quartet - Time Out

Miles Davis - Kind of Blue

John Coltrane - A love Supreme

Al DiMeola - Elegant Gypsy

Jan Johansson - Jazz På Svenska

Mahavishnu Orchestra - Birds of Fire

 

Disse liker jeg, samt masse jazzinspirert canterbury-prog og annen prog og alt det der.

8146699[/snapback]

 

Anbefaler deg å sjekke ut mer av Miles Davis, Dave Brubeck, Al Di Meola, John Coltrane og ikke minst Mahavishnu Orchestra! Alle disse er fantasistiske artister/band, med mange gode plater! Har ikke noe spessielt forhold til Jan Johansson :)

 

Sjekke ut mer, altså i den betydning hvis dette er alt du har hørt av dem ;)

Lenke til kommentar
Sitter og hører på Victor Wooten med Yin-Yang (2 cd'er). Selv om Yang-delen er noe svak så er plata verdt å kjøpe for Yin-delen alene. I tillegg til å være en av de beste beste nålevende bassister så lager han gode arrangementer. Får ikke
ut av huet.

8157761[/snapback]

 

Så det ard verdt å sjekke ut altså? :D

Endret av Kjekssjokolade
Lenke til kommentar
Sitter og hører på Victor Wooten med Yin-Yang (2 cd'er). Selv om Yang-delen er noe svak så er plata verdt å kjøpe for Yin-delen alene. I tillegg til å være en av de beste beste nålevende bassister så lager han gode arrangementer. Får ikke
ut av huet.

8157761[/snapback]

 

Så det ard verdt å sjekke ut altså? :D

8158528[/snapback]

Jepp. Har sett litt videor av han før men det var absolutt bra. Angrer ikke..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ry Cooder - Talking Timbuktu.

 

Noen her som har hørt det, og som mener dette kan være jazz. Har bare hørt en sang, Ai Du, å jeg ble forelsket ved første gjennomlytning. Jeg var å så på nettet på albumet Talking Timbuktu, som er albumet sangen er fra, der var det satt under sjangeren "World music". Så jeg er spent på resten av albumet. Synes sangen var veldig jazz aktig iallefall.

 

*blåser liv i tråden*

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...