Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet


llefstad

Anbefalte innlegg

Jeg synes Cullum er fæl. Det jeg har hørt er bare covre av gamle storheter og jeg synes heller ikke han tilfører noe nytt, lydmessig.

 

Mine 5 favorittjazzalbum så langt:

Sarah Vaughan - After Hours - En stemme som er like vakker, høyt oppe som langt nede!

Lisa Ekdahl - When did you leave heaven - Kosejazz fra den svenske flickan med pikestemmen.

Jan Johansson - Jazz på svenska og ryska - Jazzede folkesanger, simplistisk instrumental med bare bass og piano.

Eva Cassidy - Live at Blues Alley - Sa jeg at jeg var svak for kvinnestemmer? Ok dette er live (fra en opptreden!) og flott.

Jan Kåre Hystad Kvartett - "VARGTIME, Varg Veums favoritter" - Måtte ta med noe norsk da. Flinke!

 

Foreslå gjerne noe nytt, som dere tror jeg kan like. Har ikke hørt mye ennå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et av mine favoritt Jazz-Fusion album må være Elegant Gypsy. Al Di Meola som står bak, jeg synes det er det beste han noensinne har laget. Det albummet er ubeskrivelig, det er så rått!

B00000258M.01._AA240_SCLZZZZZZZ_V55083553_.jpg

Mannen har også gitt ut mye mere fint, rått og villt, både selv og sammen med andre

 

 

Noen andre Jazz-Fusion album /artister jeg liker godt, og anbefaler, er

Billy Cobham - A Funky Thide Of Sings

B00000IH9S.01.LZZZZZZZ.jpg

det er en utrolig fart gjennom albummet, å gud, det passer til *jegergal* humør, på en måte, vanskelig å forklare.

Herbie Hancock - Flood

hancoc_herb_flood~~~~_101b.jpg

mesterverk. (mangemange flere storslagene album)

Jaco Pastorius - Jaco Pastorius

34372.jpg

dette er veldig bra Fusion. Han er en veldig god bassist, så bassen er veldig domminerende i noen av sangene.

Mahavishnu Orchestra - Between Nothingness and Eternity

B00000252D.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Utrolig album, det er tatt opp live, uten at det har noe å si

 

Litt norsk jazz

Northern Europe Jazz Quartet - NEJQ

NEJQ.gif

Urban Connection - Urban Connection

26891.jpg

Jan Gunnar Hoff - Crosslands

CL44.jpg

Dingobats - The New Dingobats Generation

newdingo.jpg

Det var noen Norske Jazz band (ikke fusion), som jeg synes er ganske bra.

Har veldig mange jeg kunne føyet til under alle listene, men dette er noen anbefalinger...

 

Sist men ikke minst, Django Reinhardt, "Sigøyner Jazz", og vill på gitar!

Django9.jpg

Endret av kt600
Lenke til kommentar

Joda, en del jazz blir det. Miles Davis, Coltrane, Chet Baker, Pat Metheny, Jan Garbarek, Charlie Haden, Jaga Jazzist og et par til. En del innom acid-jazz/electronica også.

 

Bor i Molde og jobber under jazzfestivalen som frivillig(med oppvartning av artistene), så du kan si jeg får sjansen til å høre mye rart og spennende. Prøver å få med meg så mange konserter som mulig i løpet av uka hvert år.

Lenke til kommentar

Denne var det hyggelig å slumpe over!

 

Fusion faller lett i øret her, så takk til kt600. Jeg fortsetter den lista med Weather Report - Heavy Weather (selvfølgelig!!). Og kanskje Yellowjackets og Tribal Tech.

 

Og takk, cun, har ikke fulgt med på Ulver på en stund. Har veldig sansen for det Christopher Rygg (Trickster G) har drevet med før, både sangstemmen og låtmekkinga, og både i Ulver og Arcturus. Som vel strengt tatt er mer metal enn jazz. Men sånne crossover-sjangere liker jeg om mulig enda bedre enn jazz. Fredrik Thordendal - Sol Niger Within får jeg feks ikke anbefalt nok. 50% jazz, 50% death metal, 100% virtuost og radikalt.

 

For kozete bossa-jazz: Stan Getz & João Gilberto feat. Carlos Jobim.

Lenke til kommentar
Denne var det hyggelig å slumpe over!

 

Fusion faller lett i øret her, så takk til kt600. Jeg fortsetter den lista med Weather Report - Heavy Weather (selvfølgelig!!). Og kanskje Yellowjackets og Tribal Tech.

 

Og takk, cun, har ikke fulgt med på Ulver på en stund. Har veldig sansen for det Christopher Rygg (Trickster G) har drevet med før, både sangstemmen og låtmekkinga, og både i Ulver og Arcturus. Som vel strengt tatt er mer metal enn jazz. Men sånne crossover-sjangere liker jeg om mulig enda bedre enn jazz. Fredrik Thordendal - Sol Niger Within får jeg feks ikke anbefalt nok. 50% jazz, 50% death metal, 100% virtuost og radikalt.

 

For kozete bossa-jazz: Stan Getz & João Gilberto feat. Carlos Jobim.

6927109[/snapback]

 

Weather Report - Heavy Weather er en av mine favoritter i samlinga, har den faktisk på LP også.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

men jeg skal nå betro dere en hemmelighet, den plata er ødelagt, på grunn av en tulling som skulle snu plata, vet faen ikke hvordan han klarte det, men plata brakk, å det skal en del til for at LP plater knekker :ermm:

så nå har jeg den bare på cd, var et fint stk eksemplar i vinyl :cry:

Lenke til kommentar

Hører også en del på fusion og "rein" jazzrock.

Alt fra Mahavishnu Orchestra, Jukka Tollonen, Passport, Kraan, Garbarek, Jon Eberson Group, Tasavallan Presidentti, Return to forever, Magma osv osv.

 

Samler på vinyl, og er egentlig mest opptatt av space/symfo/Kraut fra 70 tallet, men det er også fryktelig mye god jazz fra den perioden.

 

Norske Ruphus må vel også nevnes. Et fantastisk godt jazzrock band. :)

Lenke til kommentar

Off-topic @ kt600:

 

Hehe, jeg eier tre vinylplater, alle med tung affeksjonsverdi fordi jeg har digga alle siden jeg var en liten pode: The Wall, Juba Juba og Heavy Weather. Jeg gjorde et opptak av LP'en og brant til CD noen år før jeg kjøpte den ekte CD'en, og jeg tar meg fremdeles i å høre på det opptaket iblant - LP-lyd fra CD, det er ironisk nok helt nydelig. Jeg er ingen vinyl-affeccionado, men det er en sjel i knitringa som mangler i stillheten på original CD'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...