Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet


llefstad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hhører utrolig lite på jazz, må jeg innrømme. Men jeg er åpen for forslag.

Har inntrykk av at jazz er så utrolig mye. Jazz jeg ikke liker, er melodiløst og kjedelig og melodiløst.

 

Jeg liker mye prog rock som noen ganger høres ut som jazz. Har du noen forslag på jazz musikk som faller voer på jazz siden istedet?

 

http://youtube.com/watch?v=tZbOdgevxDE

Ligner dette jazz? Jeg <3 den. Har inntrykk av at du, Kjekssjokolade, har ganske bra peiling og god smak, og kjenner min smak.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Elephant Talk er en utrolig sang fra et av mine favorittband. Av og til når jeg hører på Crimson så får jeg en sånn feeling av jazz fusion, noe som kan være så mangt egentlig.

 

Den sjangeren jeg liker best innenfor jazzen er utvilsom jazz-fusion, der musikalske elementer fra andre sjangere blandes med jazz. Er ikke så veldig glad i det mest "spesielle" innenfor jazz, opp til alle og en hver å definere hva spesiell kan være, men da tenker jeg på sære musikere som gir ut rett og slett sær musikk, har ikke noen gode eksempler i farten, men er jo mye rart elektronisk ekstremt eksperimentell jazz jeg vil si faller inn under der(noe jeg har ekstremt lite kunnskap om), vet bare at det er noe som ikke faller i smak her.

 

Jeg vil anbefale deg noen gode album jeg tror du kommer til å like:

 

Miles Davis - Bitches Brew (1970), tror det var dette albumet som åpnet meg for jazz fusion egentlig.

Miles Davis - The Birth Of The Cool (1959), utrolig flott album, som navnet sier, cool jazz

Miles Davis - Kind Of Blue (1959), rett og slett vunderbart å høre på

 

The Mahavishnu Orchestra, et band jeg tror blir å passe deg perfekt! Jazz-rock(fusion altså), utelukkende.

Between Nothingness & Eternity, et fantastisk live album.

The Inner Mounting Flame (1971) og Birds of Fire (1973) er de eneste andre albumene jeg har med dem.

 

Soft Machine, psychadelic, progressive, jazz fusion band fra England. Sjek ut for eksmepel Third(1970), Fourth(1971), Five(1972), Six(1973)

 

Frank Zappa er en av mine favoritt artister, hvis jeg skal anbefale et album som kommer inn under jazz-fusion av hans utgivelser kan jeg for eksempel si Hot Rats (1969)

Endret av Kjekssjokolade
Lenke til kommentar

...I tillegg har vi blant annet:

Return to Forever med f.eks 'Romantic Warrior' og 'Hymn of the Seventh Galaxy'

Weather Report med 'Mysterious Traveller' og 'Heavy Weather'.

 

To svært gode jazz-rock band.

 

Andre artister og band som er verdt å nevne er:

Santana

Al Di Meola

Shakti

Traffic

 

Jeg må også nevne det norske bandet Jaga Jazzist som spiller Jazz kombinert med elektronisk musikk (acid jazz?). Jeg liker det svært godt.

 

 

Men mitt favorittalbum innen jazzen må være 'The Real Ambassadors' som Dave Brubeck står bak. Dette er da litt mer tradisjonelt.

Lenke til kommentar

Al Di Meola er den jeg syns har gjort best solo kariære av dem som var med i Return to Forever, men Stanley Clarke har definitift noe skikkelig bra saker, det har jo selvfølgelig Chick Corea, men Lenny White kjenner jeg bare fra Return To Forever.

 

Av Al Di Meola, så må Elegant Gypsy og Land Of The Midnight sun være favorittene. Er det noen som har hørt Consequence of Chaos og/eller Diabolic Inventions And Seduction For Solo Guitar, som er hans nyeste album? Consequense skal være i sammarbeuid med Chick Corea, Steve Gadd og John Patitucci.

 

Er Dave Brubeck ennå aktiv musiker, han må da begynne å bli bortimot 90år eller noe :hmm:

Lenke til kommentar

Fra wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dave_Brubeck[/url]]Today, Brubeck continues to write new works, including orchestrations and ballet scores, and tours about 80 cities each year, up to recently about 20 of them in Europe in autumn. From his 85th birthday his European appearances will be limited. His area of focus is the US, where he still premieres new works, like the Cannery Row Suite, and a project with a big band.

 

Han ble forresten 85 i 2005.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Jeg hører mest på Miles Davis og Duke Ellington. Jazz slår aldri feil. Det passer i alle sammenhenger. Alene med kjæresten, ensom stund i stua eller på fest. Ved sistnevnte bør kanskje aldersgruppen være litt over 14 år, men på alle festene jeg arrangerte som tenåring var det jazz som gikk i stereoanlegget.

Lenke til kommentar

Jeg er litt interessert i mer jazz a la den Scatcat og gjengen spiller i The Aristocats, noen som har noen forslag til artister og album og slikt? :)

 

Evt. som "I wanna be like you" fra The Jungle Book.

 

Den er ganske fet og jeg kunne tenkt meg mer som den :)

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar
Noen som har tips til en som prøver å komme litt inn i jazz? Eneste jazz låta jeg har på dataen nå er Take Five. Liker vel ting som er litt teknisk og crazy, men trenger tips til noen litt mer enkle album og.

8522068[/snapback]

 

Les en litt lengre post av meg, og en post av _Julenissen_ under min post, litt lengre opp. :)

Lenke til kommentar
Hmm... Får sjekke ham ut :)

8523713[/snapback]

Det bør du gjøre. Liker du instrumental jazz bør du ikke unngå den mannen der. Han blander igrunn inn alle mulige stilarter i en del av musikken, hør f.eks på Imaginary day plata. Sinnsykt bra!

 

EDIT: Når jeg sier Pat Metheny mener jeg seff også Pat Metheny Group og Pat Metheny Trio.

 

Her er et par linker hvor du kan høre noen låter. Pass på å sjekk ut låten "last train home". Nydelig....

 

Pat Metheny Myspace.

Pat Metheny Group Myspace

Endret av Windkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...