Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet


llefstad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå spurte du ikke meg, men jeg tar meg likevel den frihet å svare. Bitches Brew er et fabelaktig album. Nuff said. :wee:

 

Kjenner du kanskje til flere album i samme gate som man bør få med seg?

 

Oi. Nå ble jeg svar skyldig, rett og slett fordi Bitches Brew er så enestående rå! :!: Kommer ikke umiddelbart på noen plater "i samme gate". Men jeg vil anbefale deg å sjekke ut andre Miles-plater fra samme periode, f.eks. In A Silent Way og Miles In The Sky... Har ikke hørt like mye på disse da Bitches Brew tar kaka og vel så det, men du vil finne igjen noe av det samme musikalske landskapet (tidlig jazz/rock-fusion). BB er forøvrig ubestridt mester i massivitet.

 

Noen andre her som kjenner til noe annet som kan sammenlignes med Bitches Brew?

Lenke til kommentar

ohoh! mulig eg har oversett noko her, men trur ikkje noken har nevnt Rosenberg Trio :o

Gipsy jazz .. mykje likt Django Reinhardt trur eg.

 

http://www.youtube.com/watch?v=MeLxYHOPMyU

 

og Bireli Lagrene må jo og takast med her :)

her er eit klipp med han og Didier Lockwood på fiolin..

 

http://www.youtube.com/watch?v=fyrfTlRoGbI

 

 

har ikkje så god peiling på album og slikt, men bra er det i allefall :love:

Lenke til kommentar
Hva synes folket om Herbie's Grammy-vinnende River: The Joni Letters?

 

Den har jeg faktisk ikke hørt! Hva synes du? Generelt har jeg litt fordommer mot Herbies plater etter 1970-tallet, synes bl.a. Future Shock på 80-tallet ble i overkant cheesy. Men kanskje jeg burde se vekk i fra det?

Lenke til kommentar
! Black Saint and Sinner Lady er nyyyyydelig :dribble:

 

 

Det må jo være Mingus sin beste plate! Eller hva?

Ja, og derfor verdens beste jazz plate og en av verdens beste plater, uansett sjanger.

 

Jeg hørte på The Black Saint and the Sinner Lady i ukesvis etter at jeg kjøpte den. Hver dag rett etter jobb var det kun to ting som stod i hodet mitt: 1. kaffe, og 2. The Black Saint and the Sinner Lady. :!:

Lenke til kommentar

Miles Davis - Bitches Brew, en sang under 11 minutter paa hele albumet, ellers varierer de fra 11 min til 27 min. Saa har du jo Miles Davis - Pangaea, et live album bestaaende av to sanger, Zimbabwe som varer i underkant av 42 minutter, og Gondwana som varer i underkant av 47 minutter.

 

 

Hva syns folk om Herbie Hancock? Skal se fyren live denne sommeren, gleder meg vilt.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål.

Gitarlek kanskje? Eller noe ragtime av noe slag ...

 

Sax + piano + ståbass er også heftig.

 

Usikker på om du får noe sånt til å vare i over et kvarter, men ...

 

Miles Davis har liksom aldri helt falt for meg :p

Pappa har prøvd å få meg til å like det i årevis, men neida.

Jeg liker Calloway jeg. og Brubeck og Reinhardt og Viklický.

Glen Miller er herlig, Satchmo' også. Har også falt for Peggy Lee og Benny Goodman.

Count Basie og Duke Ellington er godsaker, det samme kan sies om Owl Jolson og Stan Freberg ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...