Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet


llefstad

Anbefalte innlegg

Jaga Jazzist er noe jeg aldri får tak på, det samme gjelder Nils Petter Molvær, Jon Balke og flere.

 

Einig. Jaga Jazzist vert for freestyle pop for min smak. Nils Petter Molvær har blitt altfor abstrakt. Var på konserten hans under Vossa Jazz, og han stod i ein krok i 20 min og rasla på noko perkusjonsgreier. Når han endeleg tok fatt i trompeten laga han berre merkelege lydar i staden for å spele ordentlig, og folk vart rett og slett irriterte. Eg vert rett og slett litt irritert når jazzmusikarar prøvar FOR hardt å lage "musikalske landskap".

 

Tingingsverket med Tord Gustavsen trio derimot var heilt magisk. Gustavsen spelar som ein gud, og i tett samspel med Jarle Vespestad er det lite som kan slå desse gutta.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har for så vidt intet problem med "musikalske landskap" eller "lydkulisser", da jeg elsker det abstrakte. Men jeg synes så mange andre gjør dette vesentlig bedre enn tidligere nevnte artister. F.eks. John Zorns spleising av Napalm Death og Ornette Coleman, hehe. Tord Gustavsen Trio har jeg hørt for lite av til å uttale meg om, men Vespestad er utvilsomt landets ypperste trommeslager.

Men nå skal jeg høre mer på Alim Qasimov Ensemble. Anbefales.

Lenke til kommentar
Tord Gustavsen Trio har jeg hørt for lite av til å uttale meg om

 

Plata Being There, den nyaste utgjevnaden, er kanskje den beste å starte med når det kjem til herr Gustavsen.

 

I samme slengen vil eg gjerne anbefale plata til Manu Katche, Neighbourhood. Katche har til opplysning vore nærast fast trommis for Jan Garbarek opp gjennom åra. Verdt å sjekke ut!

 

Utklipp frå plata, henta frå youtube:

Lenke til kommentar

Elsker jazz.

 

 

Art Tatum, Sam Rivers, Avishai Cohen, Charles Mingus, John Coltrane, John Zorn, Soil & Pimp Sessions, Satoko Fujii, Supersilent, Zu, Herbie Hancock, Thelonious Monk, Miles Davis, Grachan Moncur III...

 

Er stadig på utkikk!

 

 

 

Btw, Jaga Jazzist er ikke helt jazz, egentlig. Er ikke galt at de nevnes her, men Jaga Jazzist er mer eksperimentell rock/electronica-baserte, selv om musikken har noen jazzete elementer i seg. Knall band, uansett.

Endret av dabbo-baze
Lenke til kommentar
Forresten, "The Man from U.N.C.L.E" (volume 1-3) er også genial. Musikk av Jerry Goldsmith, Morton Stevens, Dave Grusin, Lalo Schfrin m.fl.

Eller rett og slett kjøp "Crime Jazz - music in the first and second degree". Anbefales på det sterkeste.

Kult, må sjekke den :D

Lenke til kommentar

Noen som har hørt Loud Jazz Band? Kjenner gitaristen og lederen for gruppa og jeg begynt og intressere meg for jazz og vil gjerne ha noen tipstil hva jeg kan høre på, både rolig og litt mer energisk. Spiller selv bassgitar så det hadde vært fett med musikk som er bassdominert eller hvor bassen spiller en stor rolle.

Lenke til kommentar
Tord Gustavsen Trio har jeg hørt for lite av til å uttale meg om

 

Plata Being There, den nyaste utgjevnaden, er kanskje den beste å starte med når det kjem til herr Gustavsen.

 

I samme slengen vil eg gjerne anbefale plata til Manu Katche, Neighbourhood. Katche har til opplysning vore nærast fast trommis for Jan Garbarek opp gjennom åra. Verdt å sjekke ut!

 

Utklipp frå plata, henta frå youtube:

Tord Gustavsen Trio er vanvittig bra! Har kjøpt Being There, å angrer ikke et sekund.

 

Å bare for å anbefale noe jeg "holder på" å oppdage: The Cook Trio og Django Reinhardt er utrolig kult. Det er mer fart i det og det/de fokuserer mer på gitar.

Lenke til kommentar

Attention Jazz lovers out there:

 

Miles Davis album Kind of Blue er eit heilt fantastisk album! Det har sikkert vore nemnt før her inne, men eg tek det opp att. Her er alle dei sentrale jazz-instrumenta representerte: Miles Davis på trompet, Julian Adderley på alt-sax, John Coltrane på ten-sax, Wynton Kelly og Bill Evans på piano, Paul Chambers på bass og Jimmy Cobb på trommer. Dette er klassisk amerikansk jazz på sitt beste, og så er jo albumet datert heilt tilbake til 1959! :)

 

200px-MilesDavisKindofBlue.jpg

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Dere misforstår meg. Albumet brøt med den hovedbølgen som hadde prega jazz i over 15 år, altså bop. Miles lanserte med kind of blue en helt ny greie, nemlig modaljazz (so what og flamenco sketches). Jeg problematiserte forøvrig bare at "Frigata" kalte albumet "klassisk amerikansk jazz på sitt beste". Modaljazz ble aldri så stort at det kan kalles "klassisk jazz", et begrep som forøvrig vil være vanskelig å definere uansett. Albumet er kanskje blitt en klassiker (ja det er vel den mest solgte jazz-skiva?), men kan som sagt ikke defineres som "klassisk jazz".

Lenke til kommentar
Dere misforstår meg. Albumet brøt med den hovedbølgen som hadde prega jazz i over 15 år, altså bop. Miles lanserte med kind of blue en helt ny greie, nemlig modaljazz (so what og flamenco sketches). Jeg problematiserte forøvrig bare at "Frigata" kalte albumet "klassisk amerikansk jazz på sitt beste". Modaljazz ble aldri så stort at det kan kalles "klassisk jazz", et begrep som forøvrig vil være vanskelig å definere uansett. Albumet er kanskje blitt en klassiker (ja det er vel den mest solgte jazz-skiva?), men kan som sagt ikke defineres som "klassisk jazz".

 

Ok. Forsåvidt enig i det du skriver. La oss runde av diskusjonen med å definere "Kind of Blue" som en modaljazz-skive, men også en klassiker innen amerikansk jazz! Jeg forstår også de som mener at platen er oppskrytt. Miles "oppfant" riktignok modaljazzen her og "Kind of Blue" er på alle måter et mesterverk, men dette er verken den mest sjokkerende, imponerende eller gripende jazzmusikken jeg har hørt. Har hørt mye fetere modaljazz enn dette på skiver og live. MEN, "Kind of Blue" er et lytter-must for alle som mener de har greie på jazz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...