Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

DukeRichelieu skrev (15 timer siden):

Brukbar økning det. Gratulerer! :) 

Forstår jeg deg riktig at du byttet jobb i hovedsak for å øke lønnen? Var det et alternativ å forhandle lønn med tidligere jobb?

Synd det er slik, men det er dessverre ofte det man må gjøre for å få bedre lønn. 

Sammenligner man en dyktig person som har hatt samme jobb i 10 år og en annen person som har byttet jobb 3-4 ganger, så vil sistnevnte nesten alltid ha vesentlig høyere lønn selv om han fort kan være mindre dyktig enn den pliktoppfyllende og lojale personen som aldri har byttet jobb.

 

Ja det er skikkelig synd at en skal straffes for å sitte stille i båten. Men, en kan absolutt gjøre noe med det selv. Lag deg til en vane og stille spørsmål til lønna hvert år. Sjekk statistikker og ta det opp i lønnssamtaler. Forhør deg med folk i konkurrerende bedrifter, hva de ligger på osv. Men en må absolutt jobbe for det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Bare ikke bli en av de som kverulerer på lønna hvert år. Om du skal motsette deg arbeidsgiver sitt tilbud så er det lurt å samle inn statistikk eller konkurrerende tilbud.

Ja absolutt, en må være saklig og oppdatert, ikke bare syte da blir det for dårlig stemning 😛

Personlig liker jeg når mine ansatte gjør slikt, altså oppdaterer seg og kommer med saklige grunner for at de bør gå opp X i lønn. Da er det enklere for meg å gjøre justeringen. De som ikke sier noe er det verre med, for jeg aner ikke hvordan de vill reagere. Gir jeg de normal oppgang så kan det godt være de forventet mer og tar seg nær osv. Det er ikke noe gøy. Så, det beste er iallefall å være åpen om hvor en står og helst ha en god grunn til det: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Ja det er skikkelig synd at en skal straffes for å sitte stille i båten. Men, en kan absolutt gjøre noe med det selv. Lag deg til en vane og stille spørsmål til lønna hvert år. Sjekk statistikker og ta det opp i lønnssamtaler. Forhør deg med folk i konkurrerende bedrifter, hva de ligger på osv. Men en må absolutt jobbe for det. 

I mine yngre år forhandlet jeg aldri lønn og tok det jeg fikk, men etter at jeg tok utdanning i voksen alder med forventning om bedre lønn har jeg også forhandlet lønn hos arbeidsgiver stort sett hvert år. Hos oss er de dog veldig rigide og forholder seg til RIFs lønnsstatistikk. Det betyr at om du alt ligger i øvre kvartil skal det utrolig mye til å øke neste år utover den årlige "prosenten".

Det betyr at om man skal få noe lønnsvekst av betydning er man faktisk 

a) nødt til å bytte jobb

b) få en ny jobb i samme selskap

c) få et nytt tilbud og se om gamlejobben kan matche dette

Gjør du en knallbra jobb, har lavt sykefravær og ellers gjør det du skal, så er min erfaring at dette ikke belønnes, men tas hellers om en selvfølge. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (2 minutter siden):

I mine yngre år forhandlet jeg aldri lønn og tok det jeg fikk, men etter at jeg tok utdanning i voksen alder med forventning om bedre lønn har jeg også forhandlet lønn hos arbeidsgiver stort sett hvert år. Hos oss er de dog veldig rigide og forholder seg til RIFs lønnsstatistikk. Det betyr at om du alt ligger i øvre kvartil skal det utrolig mye til å øke neste år utover den årlige "prosenten".

Det betyr at om man skal få noe lønnsvekst av betydning er man faktisk 

a) nødt til å bytte jobb

b) få en ny jobb i samme selskap

c) få et nytt tilbud og se om gamlejobben kan matche dette

Gjør du en knallbra jobb, har lavt sykefravær og ellers gjør det du skal, så er min erfaring at dette ikke belønnes, men tas hellers om en selvfølge. 

 

Den enkleste måten er å finne folk i samme stillinger hos konkurerende selskap og bare spør hva de har i lønn. Også er det alltids lov å nevne dette om det er store forskjeller. Noe slik som, "jeg har hørt at i x selskap har personer i min stilling med tilsvarende erfaring Y i lønn, kan dere matche dette?" og sier de nei, så kan en jo ta seg bryet med å søke osv om det er aktuelt. Alltid lov å prøve seg, men det bør være basert på fakta for å opprettholde god stemning 😛

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Den enkleste måten er å finne folk i samme stillinger hos konkurerende selskap og bare spør hva de har i lønn. Også er det alltids lov å nevne dette om det er store forskjeller. Noe slik som, "jeg har hørt at i x selskap har personer i min stilling med tilsvarende erfaring Y i lønn, kan dere matche dette?" og sier de nei, så kan en jo ta seg bryet med å søke osv om det er aktuelt. Alltid lov å prøve seg, men det bør være basert på fakta for å opprettholde god stemning 😛

 

"Problemet" mitt er at jeg "dessverre" trolig alt har ganske godt betalt sammenlignet med andre i tilsvarende stillinger. Så det er mulig jeg er nødt til å bytte jobb for å få en betydelig lønnsøkning. Hører med til historien at jeg har "ganske godt betalt" fordi jeg sluttet og de ville ha meg tilbake. Samme mann og samme jobb. Når jeg spurte om bedre lønn som ansatt var ikke pengene der, men når de skulle ansette meg på ny var det visst muligheter allikevel. Rart det der. :) 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 10.9.2022 den 23.28):

Brukbar økning det. Gratulerer! :) 

Forstår jeg deg riktig at du byttet jobb i hovedsak for å øke lønnen? Var det et alternativ å forhandle lønn med tidligere jobb?

Synd det er slik, men det er dessverre ofte det man må gjøre for å få bedre lønn. 

Sammenligner man en dyktig person som har hatt samme jobb i 10 år og en annen person som har byttet jobb 3-4 ganger, så vil sistnevnte nesten alltid ha vesentlig høyere lønn selv om han fort kan være mindre dyktig enn den pliktoppfyllende og lojale personen som aldri har byttet jobb.

 

Helt ærlig så byttet jeg av flere grunner (som de fleste)

- Lite dyktig kollegaer. Veldig hyggelige folk, og 1-2 var dyktige, men resten var dessverre ikke dykige.

- lang kjørevei (tok for mye tid iht unger)

- samboer og jeg har hatt avtale om at det nå var hennes tur til å få jobbe hvor hun vil. (vært vanskelig grunnet unger).

Samboer tok også ny jobb og gikk opp rundt 150 i året.

 

Jeg sa jeg ikke ville høre snakk om penger når jeg sa opp. Selvsagt ble det nevnt at penger ikke skulle være noe problem. Fikk også tilbud om avdelingsleder for alle ingeniører etc. Men da må de A) skru opp lønna til 50 over hva jeg fikk tilbud om, B) Skru opp enda 150 til fordi de gjorde meg til avd.leder.. 

Det datt inn mye prosjekter som var myntet på meg, så de var nok OK frustrerte.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (17 timer siden):

Gjør du en knallbra jobb, har lavt sykefravær og ellers gjør det du skal, så er min erfaring at dette ikke belønnes, men tas hellers om en selvfølge. 

 

Yes. 

Rart at det er høyde for lønn til nøkkelpersoner som gjør at mange andre faktisk kan ha jobb i samme selskap.

Jeg tjener 200 mer i året enn statistikken. Kompis av meg har nesten 400 mer enn statistikken.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (10 timer siden):

"Problemet" mitt er at jeg "dessverre" trolig alt har ganske godt betalt sammenlignet med andre i tilsvarende stillinger. Så det er mulig jeg er nødt til å bytte jobb for å få en betydelig lønnsøkning. Hører med til historien at jeg har "ganske godt betalt" fordi jeg sluttet og de ville ha meg tilbake. Samme mann og samme jobb. Når jeg spurte om bedre lønn som ansatt var ikke pengene der, men når de skulle ansette meg på ny var det visst muligheter allikevel. Rart det der. :) 

Ja da blir det vanskeligere. Men, om du får nyss i at konkurrerende selskap har mer er det alltid lov å nevne dette i lønnssamtalen og spør om match. Det er en 'enkel' måte å gi beskjed at du er interessert i andre selskaper på grunn av lønn.

Lenke til kommentar

Et ansettelsesbudsjett er noe annet enn et lønnsbudsjett. Jeg har nylig opplevd 20-40% lønnsøkning for samme stilling hos annen arbeidsgiver - kunne ikke tro lønnsforslaget da jeg fikk det. Bytta selvsagt jobb og fikk vite at min etterfølger med ca samme erfaring/bakgrunn fikk høyere lønn enn det jeg hadde, men litt lavere enn det jeg ba om for å bli. Lojalitet gagner deg sjelden mtp lønn. Dessverre.

Husker i et intervju at rekrutterer reagerte på at jeg fremhevde lønn som et viktig poeng for ansettelse. «Aha? Tar du denne jobben mest for penga?» -«Ja - jeg jobber selvfølgelig ikke gratis, og firmaet ansetter meg heller ikke for annet enn at jeg skal skape verdier for dem, så at penga er viktig går begge veier».

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

1 hour ago, Retroman said:

Husker i et intervju at rekrutterer reagerte på at jeg fremhevde lønn som et viktig poeng for ansettelse. «Aha? Tar du denne jobben mest for penga?»

Jeg slår den jeg.  Et firma brukte lønn som deres viktigste argument for at jeg skulle begynne å jobbe for de.  Jeg tok jobben.  10 år senere sluttet jeg pga jeg kunne få betydelig mere i lønn et annet sted og da ble de fornærmet over at lønn liksom var så viktig et kriterie for at jeg ville bytte jobb...

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (32 minutter siden):

 

Jeg slår den jeg.  Et firma brukte lønn som deres viktigste argument for at jeg skulle begynne å jobbe for de.  Jeg tok jobben.  10 år senere sluttet jeg pga jeg kunne få betydelig mere i lønn et annet sted og da ble de fornærmet over at lønn liksom var så viktig et kriterie for at jeg ville bytte jobb...

 

Ha ha ha. Ja den var fin :)

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

 

Jeg slår den jeg.  Et firma brukte lønn som deres viktigste argument for at jeg skulle begynne å jobbe for de.  Jeg tok jobben.  10 år senere sluttet jeg pga jeg kunne få betydelig mere i lønn et annet sted og da ble de fornærmet over at lønn liksom var så viktig et kriterie for at jeg ville bytte jobb...

 

Utrolig at folk i "ledelsen" ikke fatter at folk er på jobb for å tjene penger, de er vell blendet av bonusene 😅

Men jeg tar gjerne en noe dårligere betalt jobb i mot god stemning på jobben, men ikke store lønnsgap. Det bør være åpenbart. Per nå vurderer jeg ikke jobber som ikke gir andeler feks. Jeg vill ha en del av det produktet vi utvikler, eller tilsvarende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 20.7.2022 den 10.46):

Er dette statlige lønnstrinn og sånt eller går det utenom? Ikke verst lønn etter 3 år. Ser at politiet scorer godt på undersøkelser om hvor jusstudenter ønsker å jobbe.

Det går utenom siden vi er med i akademikerne. Lønnen får et markant hopp på 3. året og på 5. året - så ser frem til det. Takker heller ikke nei til en og annen konstitusjon som statsadvokat og lønn på 990 000,- når den tid kommer... :') 

Lenke til kommentar

Vært stor utskiftning på kontoret, faste ansatte slutter og bedriften må ansette konsulenter til langt høyere pris.

Når jeg spør hvorfor dem slutter, så er det nesten alltid at "Generelt er det samme arbeidsoppgaver, men med høyere lønn" som jeg får til svar. Mange har til og med prøvd flere ganger å diskutere lønn med leder, uten å komme igjennom.
Personlig synes jeg det er trist at jeg mister gode kollegaer (med ulike nasjonaliteter) som blir erstattet med indere/venezuelere, Misforstå meg rett.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (På 13.9.2022 den 10.14):

Vært stor utskiftning på kontoret, faste ansatte slutter og bedriften må ansette konsulenter til langt høyere pris.

Når jeg spør hvorfor dem slutter, så er det nesten alltid at "Generelt er det samme arbeidsoppgaver, men med høyere lønn" som jeg får til svar. Mange har til og med prøvd flere ganger å diskutere lønn med leder, uten å komme igjennom.
Personlig synes jeg det er trist at jeg mister gode kollegaer (med ulike nasjonaliteter) som blir erstattet med indere/venezuelere, Misforstå meg rett.

Har konsulenter fra India høyere pris for selskapet da?

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Sommer2022 said:

IT lønn i Norge er jo... litt... høy..

Generelt er den ikke det, men siden vi har små lønnsforskjeller i Norge har de dårligste høyere lønn her, mens de gode kan få langt høyere lønn andre steder.  Generelt er ikke lønnen for IT-folk noe bedre her enn i Danmark f.eks. for å ta et land jeg kjenner til - faktisk er lønnen der som regel bedre, men så er jo også skattene høyere da.  På slutten av dagen er ikke forskjellen for arbeiderne så stor, men bedrifterne har nok større omkostninger til IT-folk i .dk enn her. 

Derutover har vel de fleste større selskaper som har prøvd seg med offshoring til India forstått at det på ingen måte var nogen god ide og at det ikke ble noe billigere i det lange løp samtidig som kvaliteten gikk rett i dass.  Men selvfølgelig, kan man ikke finne nogen, får man takke seg til de man kan få tak i, gode som dårlige. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/16/2022 at 10:56 AM, Salvesen. said:

Det var hans påstand, ikke min:)

 

Norge er vell midt på treet, finnes jo langt bedre plasser for høy lønn i yrket. Usa feks

De jeg har spurt har høyere lønn enn faste ansatte.
Er nokså sikker på at rekrutteringsfirmaet får en betydelig større sum, som konsulenten får en mindre del av.

En i mitt team sluttet etter flere lønnssamtaler, han kom tilbake på kontoret etter noen få uker med høyere lønn da han var leid inn som konsulent, Inder vel å merke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...