Gå til innhold

Liten filosofi om nordmenn, drikking og dannelse


Anbefalte innlegg

Kan man da si at alkohol er en slags lykkepille i veskeform ?

6679293[/snapback]

Det kunne man kanskje. Men effekten er ikke helt den samme. Lykkepillen gjør deg gladere, stupfyll får deg bare til å tro at du er det. Mitt inntrykk er at folk som er sure og kranglete blir enda mer sure og kranglete i fylla, ikke mindre... :hmm:

6679475[/snapback]

Folk blir ofte "mer av seg selv".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man da si at alkohol er en slags lykkepille i veskeform ?

6679293[/snapback]

Det kunne man kanskje. Men effekten er ikke helt den samme. Lykkepillen gjør deg gladere, stupfyll får deg bare til å tro at du er det. Mitt inntrykk er at folk som er sure og kranglete blir enda mer sure og kranglete i fylla, ikke mindre... :hmm:

6679475[/snapback]

Folk blir ofte "mer av seg selv".

6680000[/snapback]

 

aha, det forklarer hvorfor alle spørr hvorfor jeg er så ekstra glad og om jeg har drukket i samme sleng :p

nå har jeg aldri vært full, så må være noe med litt alkohol og humøret mitt. Blir vedig glad og snill =)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Jeg anbefaler forøvrig alle å innlede samtaler med fremmede og bekjente på kollektivtransporten. Husk at nesten alle bare synes det er hyggelig å bli snakket til. :)

6665957[/snapback]

 

Jeg finner det mer plagsomt at andre plutselig begynner å prate til meg på bussen. Jeg blir stresset og nervøs i slike situasjoner. Småprating har jeg aldri vært noe glad i. Amerikanere har denne kulturen, har ihvertfall jeg lagt merke til. Jeg finner det veldig slitsomt. Jeg synest det er enda værre når en bekjent skal være hyggelig og vil småprate med meg på bussen. Ikke det at jeg er en fæl uhøffelig person. Jeg blir bare ille til mote av det. Det er alt. ikke noe vondt ment.

 

Men jeg synest det bare er hyggelig når noen sier hei, tusen takk, hadet bra osv. Det gjør jeg selv også. Slik blir man bare glad av. :)

 

Jeg vil også anbefale alle å se filmen Crash.

http://www.imdb.com/title/tt0375679/

 

Den har MYE med med dette å gjøre. SVÆRT bra film.

Endret av Gammelsko
Lenke til kommentar
1. jeg jobber som kasserer hos Meny, hvilket betyr at jeg møter en del kunder i løpet av arbeidsdagen.

Noen ser på meg som om de kunne drepe meg når jeg sier "hei hei" og "ha det godt"

 

Eldre elsker det og smiler fra øret til øret når jeg ønsker dem en fin dag, men yngre og mellom eldre (spesielt menn) er veldig lite flinke med å svare.

Enkelte står bare og ser dumt på meg. Har man endelig glemt normal dannelse? Hadde noen ønsket meg ha det bra, så hadde jeg i det minste greid å svare.

 

Skjønner hva du mener her. Jeg jobber selv i resepsjon ved et hotell, og når jeg sier "får dere ha en riktig godt tur videre" ser de unge på meg som om de har mest lyst å fly mellom øynene på meg og rive dem ut med tennene sine. Mens de litt eldre takker så meget og ønsker meg en fin dag etc.

 

Tror kanskje problemet er at mange unge (og noen eldre da) har glemt normal folkeskikk, eller så har de aldri lært dette. Mange som jobber på dagligvare butikker her er så sure, grinete og nebbete at jeg nesten blir skremt. Er greit at de kanskje misliker jobben sin, men det skal ikke gå ut over kunden. Jeg har selv jobbet på dager hvor jeg hadde mest lyst å knekke nakken på alle som smilte til meg, men tok det aldri ut over kundene, såpass vett har jeg i toppen til å oppføre meg.

 

Dannelse er nesten et fremmenord i dag, og det er litt skremmenede. Du vet nesten ikke om du tør å si "takk" når du får vekslet tilbake fra personen i kassa. Enkelte smiler og sier "væresågod" mens andre grynter et "her", og ser på deg med mord i blikket.

 

Kanskje en liten tur på en skole for utdannelse av dannelse hadde vært på sin plass.

 

 

2. La meg poengetere at jeg drikker mindre enn normal. Noe jeg personlig er stolt over for jeg har enda å løpe rundt i fylla og minnes på om det noen år senere.

 

I går var jeg på byen med bestevennen min og en bekjent. På vei hjem kommer vi over følgende:

 

- gutter som fysisk ligger på bakken ute av stand til å ta vare på seg selv

- gutt som leker hest med en like full jente på gata

- en som sykler i fylla mens biler kjører rundt han

- en heller tyngre og tynn mann som på død og liv skal bokse

- tre menn på minst 30-35 år som er wasted langt forbi normalen, tilsvarende fjortiss fylla og som lager kvalme på bussen og mye lyd.

 

Ja fyllekulturen er vel ikke helt på noten, men det har den ikke vært siden jeg fylte 18 i alle fall (er 23 nå). Historier om "gud hvor full jeg var i helga" var mandagskost på videregående. Jeg drikker vel egentlig ikke mye jeg heller, og kan ha meg en beruset tilstand noen få ganger i året, men aldri så mye at jeg mister anstendigheten. Jeg tør faktisk ikke drikke meg noe særlig mye full, for jeg er en krangelvorn liten tater i edru tilstand, drikker jeg meg av skankene ender jeg vel opp på intensive med knivstikk i mageregionen før jeg vet ordet av det.

 

Det er og skremmende, hvor mange som tar med seg kniv når de skal ut, nesten som de håper på en grunn til å stikke noen ned. Ser ikke hva noen slags våpen har med fylla å gjøre, men det er vel slik trenden er blitt.

 

Når for tiden koser jeg meg mye heller på en kafe sammens med gode venner, fremfor å rave ut på byen. Det er blitt rene risikosporten å gå ut faktisk.

Lenke til kommentar

Svar på førsteinnlegget:

 

1: Blid og hyggelig betjening er et must, uansett hvor, synes jeg. Bibliotekarer resepsjonsdamer, butikkbetjening osv. Et lite "hei, kan jeg hjelpe deg med noe", elller bare "hei" i kassen på en dagligvarebutikk gjør liksom at du føler deg ønsket som kunde.

 

2:Jeg synes ikke det er spesielt mye vits i å bli for full, selv om jeg sikkert hadde det gøy de gangene var drita - uten å huske det etterpå. Å være passelig påvirket er mye mer morsomt, både på kvelden og morgenen etter.

 

Å ta med seg noen form for våpen ut på byen er helt på trynet, IMO, og jeg tror folk som gjør det burde finne seg en psykolog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...