Gå til innhold

Liten filosofi om nordmenn, drikking og dannelse


Anbefalte innlegg

den siste var for lang til å qoute.

 

Jeg sliter med en ting i kassen og det er å se om personen er særlig beruset eller ikke. Som regel ser jeg etter kropslige tegn eller lukt, men kan personen føre en normal samtale og se på meg så lar jeg det gå.

 

Har selvfølgelig hatt sjefen med meg og avviste en kunde. han klikket vinkel på oss begge og vi svarte bare med "ha en god dag!"

 

jeg burde nesten gå ut oftere, kunne vært moro å se dette sirkuset :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men vi ønsker å vise at vi ser deg, hvorfor kan du ikke da vise såpass dannelse at du greier å svare fremfor å se på oss med nedlatende ansiktet e.l. (generelt)

6666955[/snapback]

 

Du misforstår, jeg stod tenkte på helt andre ting da betjeningen plutselig sa hei.

Jeg sa selvfølgelig hei tilbake.

6667059[/snapback]

 

følgelig, beklager. Leste mer på setningen "er der for varene ikke for å samtale med kundebehandleren"

Lenke til kommentar

Det er mye hyggligere å handle i en butikk hvor personalet er hyggelig. I en matbutikk spiller det ikke så stor rolle, siden man er veldig lite borti personalet der. Men selvsagt er det positvt med et "Hei", og kanskje en liten samtale. Det er koselig for den som handler, og ikke minst den som sitter bak kassa i 5-6 timer. Jeg jobba som telefonselger, ikke akkurat det yrket du møter på mest hyggelige samtaler (skjønner det veldig godt), hvis man møtte på en hyggelig samtale gjorde det kvelden mye kortere og man kunne gå ut å være fornøyd!

 

Når jeg går inn en dør, og ser noen som skal ut eller inn, blir jeg stående å holde døra til de har kommet seg igjenom. Jeg gjør det fordi jeg mener det er folkeskikk, og at det egentlig bare skulle mangle! Itillegg til at det er hyggelig gjort, og gjør at du kanskje får kontakt med et annet menneske. Men det er veldig mange som, selvom du går en-to meter bak, slenger døra igjen bak seg. Irriterende.

 

Når det gjelder drikking, er det nok mange som sliter med et missoppfattet bilde av festing/drikking. Mange jeg kjenner, og er med på fest, har en oppfattning av at jo mer man drikker, jo bedre blir det. Det er ikke sjelden de havner i grøfta, noe som sannsynligvis ikke er veldig gøy.

Lenke til kommentar
Det er mye hyggligere å handle i en butikk hvor personalet er hyggelig. I en matbutikk spiller det ikke så stor rolle, siden man er veldig lite borti personalet der. Men selvsagt er det positvt med et "Hei", og kanskje en liten samtale. Det er koselig for den som handler, og ikke minst den som sitter bak kassa i 5-6 timer. Jeg jobba som telefonselger, ikke akkurat det yrket du møter på mest hyggelige samtaler (skjønner det veldig godt), hvis man møtte på en hyggelig samtale gjorde det kvelden mye kortere og man kunne gå ut å være fornøyd!

 

Når jeg går inn en dør, og ser noen som skal ut eller inn, blir jeg stående å holde døra til de har kommet seg igjenom. Jeg gjør det fordi jeg mener det er folkeskikk, og at det egentlig bare skulle mangle! Itillegg til at det er hyggelig gjort, og gjør at du kanskje får kontakt med et annet menneske. Men det er veldig mange som, selvom du går en-to meter bak, slenger døra igjen bak seg. Irriterende.

 

Når det gjelder drikking, er det nok mange som sliter med et missoppfattet bilde av festing/drikking. Mange jeg kjenner, og er med på fest, har en oppfattning av at jo mer man drikker, jo bedre blir det. Det er ikke sjelden de havner i grøfta, noe som sannsynligvis ikke er veldig gøy.

6667160[/snapback]

 

jeg har for vane å tre tilbake når damer/jenter skal på bussen, om det lar seg gjøre. står jeg først så blir det for dumt, men kommer jeg på siden så avventer jeg til damen har gått på først.

Tror det er nokså uvanlig fordi mange blir lettere overrasket :p

 

Er det moro å rave rundt i fylla eller er det nærmest pinlig/flaut å ikke kontrollere inntaket såpass at en kan ha en viss selvkontroll med seg selv?

6664264[/snapback]

 

Synes det er gøy jeg. :)

6666990[/snapback]

+1

6667177[/snapback]

 

fristet å si noe her, men skal ungå det av andre hensyn :)

Lenke til kommentar

Hilser alltid på de bak kassa, som regel er det vel ekspeditøren som hilser først.. :) «Kvittering?», «Neitakkdu», «Yes, hadet bra da!», «Du òg! :)»

 

Når jeg er på jobb, hilser jeg på alle kunder -- selv de jeg for øyeblikket ikke ekspediterer. Foruten at folk (og jeg selv) synes det er hyggelig, gjør det at kunden vet at jeg har lagt merke til ham, og han har lettere for å spørre om ting. Sier alltid «ha det bra» til kundene når de går, og takker noen ganger for handelen, særlig hvis det var en stor handel (en PC eller noe dyr TV ellerno). :)

Lenke til kommentar

Jeg er blant de som ikke får sammla meg til og svare bestandig, er ganske sjenert. Sliter mange ganger med att hjernen fryser helt nå fremede snakker til meg, samme gjorde det på skolen når læreren spørte om no(Var dumt for den muntelige delen). Jeg pleier alltid og slenge på ett smil fra øre til øre da, som en liten kopentasjon for att jeg ikke sier noe bestandig, slik at jeg ikke virker altfor kald.

Lenke til kommentar
Er det moro å rave rundt i fylla eller er det nærmest pinlig/flaut å ikke kontrollere inntaket såpass at en kan ha en viss selvkontroll med seg selv?

6664264[/snapback]

 

Synes det er gøy jeg. :)

6666990[/snapback]

+1

6667177[/snapback]

Naturligvis ser det helt på trynet å være hinsides drita, men det er også veldig gøy. Pinlig er det først dagen etter. Selv drikker jeg mest og peaker når jeg er hos folk jeg kjenner, sørger for at rusen har dempet seg litt før jeg går ut på byen. Litt kontroll er greit å ha.
Lenke til kommentar
Naturligvis ser det helt på trynet å være hinsides drita, men det er også veldig gøy. Pinlig er det først dagen etter. Selv drikker jeg mest og peaker når jeg er hos folk jeg kjenner, sørger for at rusen har dempet seg litt før jeg går ut på byen. Litt kontroll er greit å ha.

6672048[/snapback]

 

Er det rart jeg er vanskelig å få med ut på by'n ?

Lenke til kommentar
Naturligvis ser det helt på trynet å være hinsides drita, men det er også veldig gøy. Pinlig er det først dagen etter. Selv drikker jeg mest og peaker når jeg er hos folk jeg kjenner, sørger for at rusen har dempet seg litt før jeg går ut på byen. Litt kontroll er greit å ha.

6672048[/snapback]

 

Er det rart jeg er vanskelig å få med ut på by'n ?

6672191[/snapback]

Whaddua mean?
Lenke til kommentar
Reiser du til utlandet, så blir du alltid møtt av et stort smil og et hyggelig "Hei" og "Hade" eller "Ha en god dag" i butikken.

6665631[/snapback]

Jeg har vært i ganske mange forskjellige land, og nei det du sier nå er bare tøv. I en vanlig daglivarebutikk så er det faktisk nesten bare Norge man snakker til hverandre når man handler.

 

Jeg syntes det er greit å si "Hei" når man er på butikken, men bryr meg ikke så mye om personen bak disken ikke gjør det. Føler uansett at det kan bli litt falskt og at man er en del av en rutine uansett. Et lite smil er egentlig nok for meg.

Lenke til kommentar
Reiser du til utlandet, så blir du alltid møtt av et stort smil og et hyggelig "Hei" og "Hade" eller "Ha en god dag" i butikken.

6665631[/snapback]

Jeg har vært i ganske mange forskjellige land, og nei det du sier nå er bare tøv. I en vanlig daglivarebutikk så er det faktisk nesten bare Norge man snakker til hverandre når man handler.

 

Jeg syntes det er greit å si "Hei" når man er på butikken, men bryr meg ikke så mye om personen bak disken ikke gjør det. Føler uansett at det kan bli litt falskt og at man er en del av en rutine uansett. Et lite smil er egentlig nok for meg.

6672321[/snapback]

Nå vet ikke jeg hvor du har vært, men jeg har hvertfall opplevd det nesten hver gang.

Spesiellt i øst-europa, men også i Tyskland og Danmark (og flere land).

Men å oppleve det i Norge (spesielt rundt her jeg bor), er skjeldent.

Lenke til kommentar

Var i Tyskland nettopp, folk var utrolig hyggelige. Alle hjalp deg, hilste på deg osv. Dette var under VM, og når jeg kom tilbake til Tyskland tre uker senere var det ikke til å kjenne igjen. Folk var kalde og ville helst ikke snakke med deg. Spurte du om hjelp var det nesten ingen som visste noe.

 

Det spørs veldig på hvor du går for hvilken behandling du får. Det gjelder stort sett alle land i europa. I store kjeder, kjøpesentre eller de store butikken i de store handlegatene er det få som hilser, men når du går på de mindre butikkene utenfor shoppinggatene eller i små supermarked er folk ofte veldig hyggelige. Jeg var en måned på tur igjenom de fleste land i Europa, og det samme gjaldt overalt.

Lenke til kommentar

Drekka-kulturen her til lands er jo helt horribel.

Er jo nesten umulig å dra ut på byen for folk som er tilnærmet edru. Overalt er det jo bare fulle drittunger og ravende wannabe-fylliker...

 

Hvorfor folk frivillig vil utsette seg for noe slikt er noen ganger et mysterium. Hovedgreia er vel at sålenge man har et visst alkoholnivå, så TROR man selv at man har det kjempekult, nesten uavhengig av hva man faktisk driver med. Hadde man gjort nøyaktig det samme i edru tilstand, ville man jo fort kjedet livet av seg...

 

Alkohol gir derfor ofte en falsk lykkefølelse, iom. at man egentlig ikke har gjort noe gøy, selv om man subjektivt oppfatter det slik. Alt er jo gøy i fylla...

Lenke til kommentar
Drekka-kulturen her til lands er jo helt horribel.

Er jo nesten umulig å dra ut på byen for folk som er tilnærmet edru. Overalt er det jo bare fulle drittunger og ravende wannabe-fylliker...

 

Hvorfor folk frivillig vil utsette seg for noe slikt er noen ganger et mysterium. Hovedgreia er vel at sålenge man har et visst alkoholnivå, så TROR man selv at man har det kjempekult, nesten uavhengig av hva man faktisk driver med. Hadde man gjort nøyaktig det samme i edru tilstand, ville man jo fort kjedet livet av seg...

 

Alkohol gir derfor ofte en falsk lykkefølelse, iom. at man egentlig ikke har gjort noe gøy, selv om man subjektivt oppfatter det slik. Alt er jo gøy i fylla...

6678605[/snapback]

 

 

ikke bare det, men mange unge lærer seg selv opp til at fylla slukker sorgene deres. Har mang en gang hørt folk som sier "nå skal jeg på fylla, alt blir bedre da".

Lenke til kommentar
Drekka-kulturen her til lands er jo helt horribel.

Er jo nesten umulig å dra ut på byen for folk som er tilnærmet edru. Overalt er det jo bare fulle drittunger og ravende wannabe-fylliker...

 

Hvorfor folk frivillig vil utsette seg for noe slikt er noen ganger et mysterium. Hovedgreia er vel at sålenge man har et visst alkoholnivå, så TROR man selv at man har det kjempekult, nesten uavhengig av hva man faktisk driver med. Hadde man gjort nøyaktig det samme i edru tilstand, ville man jo fort kjedet livet av seg...

 

Alkohol gir derfor ofte en falsk lykkefølelse, iom. at man egentlig ikke har gjort noe gøy, selv om man subjektivt oppfatter det slik. Alt er jo gøy i fylla...

6678605[/snapback]

 

kloke ord. spesielt det siste.

 

Kan man da si at alkohol er en slags lykkepille i veskeform ?

Lenke til kommentar
Kan man da si at alkohol er en slags lykkepille i veskeform ?

6679293[/snapback]

Det kunne man kanskje. Men effekten er ikke helt den samme. Lykkepillen gjør deg gladere, stupfyll får deg bare til å tro at du er det. Mitt inntrykk er at folk som er sure og kranglete blir enda mer sure og kranglete i fylla, ikke mindre... :hmm:

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...