Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen andre som har vandringer i whisky land? fikk en signert kopi på oslo whisky festival av faren min, tar for seg alle malt distillerier i skottland, samt en reise guide for skottland inkludert og mixet sammen med destilleri beskrivelser, han har vist beøskt nesten alle selv, det er også mye historie i bøkene, fra Rob roy til norske soldater og hunder som var der under WW2

Lenke til kommentar

var på polet i går for å få noen annbefalinger på whisky. Spurte også om det er en whisky som er annbefalt for nybegynnere. Her på forumet har jeg blitt annbefalt to typer higland park 12 og glenfiddich. Disse to mente hun på at ikke var å annbefale for nybegynnere fordi røykpreget kunne lett "skremme" vekk en litt mer uerfaren. kvinnen var relativt ung og kan ha virket som hun ikke var helt 100% opplært enda. i og med at hun ikke annbefalte de som går igjen i hele tråden som annbefalt for nybegynneren. Hun mente på at det er lurere å begynne med diverse blends og annbefalte jhonny walker red label, chivas regal og en jeg ikke husker navnet på i farten (tror det var en tiur på etiketten). isåfall lurer jeg på om noen her mener hun er på villspor eller om hun faktisk har et godt poeng med hennes råd og annbefalinger? føler meg litt forvirrer etter sånt :L

Endret av olemk
Lenke til kommentar

Ser ikke noe poeng med å kjøpe Scotch blend i norge, har kanskje noe for seg i andre land, når de er halv pris av malts, men i norge er forskjellen 50-100kr, og da ser jeg ikke noe grunn til å kjøpe Blends, viss jeg ikke vil ha en malt, tar jeg heller å kjøpe rye eller bourbon, da får jeg i hvertfall en anderledes smal fra scotch

Lenke til kommentar

var på polet i går for å få noen annbefalinger på whisky. Spurte også om det er en whisky som er annbefalt for nybegynnere. Her på forumet har jeg blitt annbefalt to typer higland park 12 og glenfiddich. Disse to mente hun på at ikke var å annbefale for nybegynnere fordi røykpreget kunne lett "skremme" vekk en litt mer uerfaren. kvinnen var relativt ung og kan ha virket som hun ikke var helt 100% opplært enda. i og med at hun ikke annbefalte de som går igjen i hele tråden som annbefalt for nybegynneren. Hun mente på at det er lurere å begynne med diverse blends og annbefalte jhonny walker red label, chivas regal og en jeg ikke husker navnet på i farten (tror det var en tiur på etiketten). isåfall lurer jeg på om noen her mener hun er på villspor eller om hun faktisk har et godt poeng med hennes råd og annbefalinger? føler meg litt forvirrer etter sånt :L

Nå vet jeg ikke om NikkaYoichi anbefalte Ballantines fremfor Chivas pga smak eller lettdrikkelighet, men på sistnevnte punkt vil jeg holde en knapp på Chivasen (i forholdt til de to andre du ble anbefalt også). På en måte synes jeg ikke Chivasen og Glenfiddichen smaker så fryktelig forskjellig, men det er mer smak i Glenfiddichen uten at min uerfarne tunge klarer å forklare meg akkurat hvordan jeg kommer frem til denne konklusjonen.

Lenke til kommentar

Hun mente på at det er lurere å begynne med diverse blends og annbefalte jhonny walker red label, chivas regal og en jeg ikke husker navnet på i farten (tror det var en tiur på etiketten).

Sikkert Famous Grouse den siste der.

 

Nåja, jeg ville nå kanskje anbefalt Ballentines, før Chivas ...

 

Er vel heller Black Grouse enn Famous Grouse, da førstnevnte har en orrhane på etiketten.

 

Smakte forresten Highland Park 12 for første gang i går, og likte den veldig godt. Men vil ikke si at den smaker veldig av røyk nei, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Helligbrøde?

 

I flere henseende. Jeg kjente jeg ble litt irritert, til og med.

 

Anyway, jeg skal holde festlig lag til helgen, og trenger tips til "noe godt i glasset" til de mannlige gjestene (de kvinnelige som kommer vet jeg allerede ikke vil ha uansett hvor godt jeg insisterer på at det er). Prisklasse rundt 4-500 kroner, fyrer ikke på med 18-åringer når det uansett blir fyllekalas.

 

Personlig er jeg veldig glad i Speysides, men vet at blant de som kommer er det en heavyrocker av den klassiske typen (altså Jack&Cola) og en bartender med forkjærlighet for Islays. Dessuten en som foretrekker Tullamore Dew, og et par som jeg ikke helt vet hva foretrekker, annet enn at de liker whisky.

 

(Jeg fikk forøvrig nesten juling for å antyde at Famous Grouse + Pure Rush oransj er en god drink. Får sikkert verbal juling av dere også...)

Lenke til kommentar

Bare tenk på at den gjengse uvaskede mann på gata vil blande COLA oppi all slags whisky, så ikke dra frem de dyreste single maltene dine. Så snart det kommer en dråpe cola i glasset er alt ødelagt likevel.

 

Jeg hadde med en flaske HP 12y på hyttetur, og trodde du faen ikke de andre ville ha cola oppi glasset, fordi de drikker jo jack&cola til vanlig. Fysjameg. Den flaska forble uåpnet. Stakkars liten.

 

"Whiskey er jo ikke godt uten Cola".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Som sagt, det er kun en av disse ubehøvlede rakkerne som jeg VET har en tilbøyelighet til å blande i cola, og da kun i Jack Daniels (Noe han uttrykte sterkt sist jeg var i samtale med ham, dvs i forgårs). Dessuten vet jeg at mr. Bartender Man er av de som slår et slag for tulipglass fremfor standard Old-Fashioned til whisky på barer.

 

(Edit: Sitere innlegget over mitt eget? Fy skam)

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Jeg holder ikke whisky helling, jeg holder ikke noe hellig, viss noen vil ha billig whisky på boks er det det greit, viss noen vil drikke billig blends med cola eller annet blande vann er det også greit, viss noen har penger til å kjøpe en HP12 og blande det ut med cola er det deres penger og de kan gjøre hva de vil, men de får ikke bruke min HP12 til det.

 

Folk ødlegger livet sitt med å skyte heroin i blodet, da er det en mindre forbrytelse å ødelgge en god whisky, en litt mindre forbrytelse.

 

Selv skal jeg prøve en Famous Grouse med Canada Dry, det hørtes godt ut.

Lenke til kommentar

Jeg holder ikke whisky helling, jeg holder ikke noe hellig, viss noen vil ha billig whisky på boks er det det greit, viss noen vil drikke billig blends med cola eller annet blande vann er det også greit, viss noen har penger til å kjøpe en HP12 og blande det ut med cola er det deres penger og de kan gjøre hva de vil, men de får ikke bruke min HP12 til det.

 

Folk ødlegger livet sitt med å skyte heroin i blodet, da er det en mindre forbrytelse å ødelgge en god whisky, en litt mindre forbrytelse.

 

Selv skal jeg prøve en Famous Grouse med Canada Dry, det hørtes godt ut.

Innlegget ditt kan oppsummeres i: Vi lever i en fri verden. Det er klart folk kan gjøre alt dette, men når man bryter med noe kjennere (ikke at jeg vil putte meg selv i den kategorien, men jeg mener fortsatt at whisky skal drikkes bar. Vil jeg ha Cola drikker jeg DEN bar) så må man forvente reaksjoner. Når det i tillegg går utover en stolt bransjes troverdighet (jeg sikter her til det første poenget ditt) så må du ikke tro at ingen vil rope ut.

 

Det blir litt som å kjøpe seg en Zonda og sette stålfelger på den. Det er fullt lovlig, men du ødelegger sjarmen.

 

Heroinsammenligningen passet rimelig dårlig ettersom selv den mest innbitte whiskyfantast sikkert er enig i at å ødelegge et liv og å ødelegge et glass med whisky ganske enkelt ikke er sammenlignbart.

 

 

Nesten uansett hva det handler om så er det noen som stikker nesa si i det og synes noe om det. Akkurat som du gjorde med de tidligere innleggene og jeg gjorde med ditt ;)

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...