Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var innom polet og plukket opp en billig Ledaig Single Malt 4år, og en veldig nice 8 år Glen Moray single malt.

Første har jeg ikke fått testet selv enda, men blitt anbefalt den pga pris og smak, så håper den ikke skuffer på sine unge 4 år.

Glen Moray er etter min mening en veldig "snill" whiskey som er fin å starte med, både på smak og pris.

 

 

Ellers planer om å få bestilt inn Yoichi 10 Years Old ifra Nikka, som også skal være veldig fin og god.

http://www.whiskymag.com/whisky/brand/yoichi/whisky697.html

Lenke til kommentar

Hva slags type er den tørre og bitre whiskyen?

 

Jeg smakte på en whisky som var utrolig tørr og ikke noe søt i det hele tatt.

Jeg går ut fra at du ikke er så bevandret når det gjelder whisky, og at du dermed ikke har utviklet begrepsapparatet som gjelder når du kjenner smaken av en røykfull whisky. Statistisk og konservativt sett er det da snakk om skotsk whisky.

Lenke til kommentar

Hva slags type er den tørre og bitre whiskyen?

 

Jeg smakte på en whisky som var utrolig tørr og ikke noe søt i det hele tatt.

Jeg går ut fra at du ikke er så bevandret når det gjelder whisky, og at du dermed ikke har utviklet begrepsapparatet som gjelder når du kjenner smaken av en røykfull whisky. Statistisk og konservativt sett er det da snakk om skotsk whisky.

 

Nei! Du har temmelig rett i at jeg har lite peiling, det er i hovedsak derfor jeg spør om dette. Men takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Noen som har ei flaske klar til nyttårsaften? Et glass whisky passer utrolig mye bedre til synet av fyrverkeri enn sjampis, spør du meg!

 

Opptil flere, men vi får se om jeg drar frem godsakene. Har en glenlivet Nadurra klar til de som ikke setter pris på Islay smaken, og Lagavulin 16 samt Laphroig Quarter Cask til de innvidde.

 

Håper ikke formen blir såpass god at jeg finner frem juvelene seint på natta. Har en tendens til å bli langt dyrere enn en flaske Bollinger da gitt :)

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Hva kan dere anbefale som en god whiskey? Jeg er langt fra erfaren, så noen superspesielle vil jeg unngå. Prisverdig vil jeg legge meg under 500, og som student er det helt greit at det blir en del mindre.

 

De jeg har sett på og tenkt på hittil er

Highland Park 12 yo

Glenfiddich 12 yo

Johnnie Walker Green Label

Johnnie Walker Black Label

 

Noen innspill eller andre gode forslag?

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Hva kan dere anbefale som en god whiskey? Jeg er langt fra erfaren, så noen superspesielle vil jeg unngå. Prisverdig vil jeg legge meg under 500, og som student er det helt greit at det blir en del mindre.

 

De jeg har sett på og tenkt på hittil er

Highland Park 12 yo

Glenfiddich 12 yo

Johnnie Walker Green Label

Johnnie Walker Black Label

 

Noen innspill eller andre gode forslag?

 

Definitivt Highland Park 12 yo, beste kjøp under 500 kr på polet. Ellers er Aberlour 10 yo god til 443.

 

I tillegg er de nye 20 cl-flaskene de har tatt inn også verdt å se på om vil smake på litt forskjellig, kanskje spesielt Lagavulin 16 yo. Skjønt den er litt mer krevende.

 

 

 

edit: det er først og fremst whisky du vil ha, uten e :)

 

 

Endret av geil
Lenke til kommentar

Jeg fikk prøve Snow Grouse på nyttårsaften. Den skulle ligge i fryseren og serveres iskald.

På Svalbard var det så greit å sette den utenfor i snøen en times tid.

 

Det var en greit whisky men det holdt med ett glass før halsen liksom ikke ville ta imot mere.

Er dette "normalt"? At man føler halsen bare lukker eller vrenger seg og vil ikke ha mere?

Lenke til kommentar

Definitivt Highland Park 12 yo, beste kjøp under 500 kr på polet. Ellers er Aberlour 10 yo god til 443.

 

I tillegg er de nye 20 cl-flaskene de har tatt inn også verdt å se på om vil smake på litt forskjellig, kanskje spesielt Lagavulin 16 yo. Skjønt den er litt mer krevende.

 

edit: det er først og fremst whisky du vil ha, uten e :)

Mente naturligvis whisky, men det ble rettet på iPoden, uten at jeg vet hvorfor.

Uansett, da takker jeg for anbefalingen! Kjøper nok en HP12 først, og så skal jeg se på de mindre flaskene. Kjekt for å prøve seg frem litt, så takk for det tipset.

Lenke til kommentar

Jeg fikk prøve Snow Grouse på nyttårsaften. Den skulle ligge i fryseren og serveres iskald.

På Svalbard var det så greit å sette den utenfor i snøen en times tid.

 

Det var en greit whisky men det holdt med ett glass før halsen liksom ikke ville ta imot mere.

Er dette "normalt"? At man føler halsen bare lukker eller vrenger seg og vil ikke ha mere?

 

Merker det på vodka, etter noen shots lukker halsen seg, har ikke opplevd det på whisky, kan være at du drakk for fort siden den var kald? Altså for mye 40%+ rett ned halsen?

 

Definitivt Highland Park 12 yo, beste kjøp under 500 kr på polet. Ellers er Aberlour 10 yo god til 443.

 

I tillegg er de nye 20 cl-flaskene de har tatt inn også verdt å se på om vil smake på litt forskjellig, kanskje spesielt Lagavulin 16 yo. Skjønt den er litt mer krevende.

 

edit: det er først og fremst whisky du vil ha, uten e :)

Mente naturligvis whisky, men det ble rettet på iPoden, uten at jeg vet hvorfor.

Uansett, da takker jeg for anbefalingen! Kjøper nok en HP12 først, og så skal jeg se på de mindre flaskene. Kjekt for å prøve seg frem litt, så takk for det tipset.

 

 

Highland park 12 og 18 er veldig typiske scotch, du tenker på skottland med en gang, men jeg ville heller ha kjøpt en Johnnie walker green, syns den er dypere, mer som går på gang og ikke minst en veldig kul og tøff pepper finish.

Lenke til kommentar

Gold/Green/Blue er bestillingsvarer, da de vel ikke er av storselgerne til Polet, tipper jeg. De fleste nøyer seg med Red eller Black, og går heller amok på Islays hvis de er i humør til noe dyrere.

 

På den annen side av Skottland (Ærlig talt har jeg ikke snøring på hva som ligger hvor, men det høres litt tøffere ut med "den annen side av Skottland"):

 

Jeg har en Castle Rock 12yo Blended (Det er en Speyside) stående, kjøpte inn til nyttårsaften, men såvidt jeg kan se er det drukket svært lite av den. Tenkte jeg skulle forsøke meg på et glass nå, men dessverre har jeg bare tumblere og ingen tulip-glass. (Note to self: Skaffe tulip-glass. Og cognac-glass)

 

Noen andre som har prøvd denne?

Lenke til kommentar

Han som hadde Snow Grouse-flaska er selverklært whiskey-elsker, så jeg ble litt satt ut når han satte 3 tumbler-glass på bordet. Tilogmed lillebror sa "dette er jo ikke whiskey-glass", og han svarte "Det er det så det så!". Etter skjenking sa jeg mest på tull "Da skal du vel lufte den i 10 minutter for å frigjøre smaken?". Svar: "No way, det kan du jo bare drømme om".

 

Det viser vel at man ikke trenger å være en glass-snobb eller proff-snobb for å like whiskey.

Lenke til kommentar

Det finnes sikkert selverklærte whiskyelskere som mener at Jack Daniel's on the rocks fra tumblere er det beste som finnes også, noe som bare beviser at smaken er som baken.

 

(vil dog tro at 99% av de som leser og bidrar i denne tråden anser JD on the rocks som en forbrytelse mot menneskeheten, men DET er en annen sak)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...