Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM
4 hours ago, Aetius said:

HP25 er very good shit!

Hva er du ute etter mht alternativer? Pris? Smaksprofil?

Pris blir i samme område. 

Smaksprofil, usikker, har i senere tid holdt meg til cask med ex sherry,port. Ble veldig glad i explorers serien til Arran, lochranza Castle, kildonan & pladda island. Venter på en flaske med drumadoon point. 

Til gjengjeld kunne jeg nok fort gått for 1983 flasken til Old Pulteney hadde den vært inne. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, ThomasM said:

Pris blir i samme område. 

Smaksprofil, usikker, har i senere tid holdt meg til cask med ex sherry,port. Ble veldig glad i explorers serien til Arran, lochranza Castle, kildonan & pladda island. Venter på en flaske med drumadoon point. 

Til gjengjeld kunne jeg nok fort gått for 1983 flasken til Old Pulteney hadde den vært inne. 

Ja, explorer-serien var bra. Smakte et par av dem på destilleriet, og har en Kildonan & Pladda Island i skapet.

Her er noen forslag rundt HP25 i pris:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
10 minutes ago, Aetius said:

Ja, explorer-serien var bra. Smakte et par av dem på destilleriet, og har en Kildonan & Pladda Island i skapet.

Her er noen forslag rundt HP25 i pris:

Takk for tips.

Har en Glenfarclas  1993 Cask no. 4677 som jeg ikke ble så imponert over, så mistenker at det blir en del smaksprøver før jeg kjøper noe nytt i det.

Glengoyne Marius cask kan absolutt være et alternativ, får vurdere det ut dagen.

 

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, ThomasM said:

Har en Glenfarclas  1993 Cask no. 4677 som jeg ikke ble så imponert over, så mistenker at det blir en del smaksprøver før jeg kjøper noe nytt i det.

Hm, det var trist - i hovedsak fordi jeg har kjøpt to av den. Ser den har fått gode skussmål på WB, men det må jo uansett tas med en klype salt.

In any case, Marius cask er genialt god.

Lenke til kommentar
Zork skrev (På 3.7.2021 den 22.10):

 Wild Turkey 101 er fantastisk.

Har noen alternativer når jeg føler trangen for rug (noe jeg gjør rimelig ofte), men få av dem kan matche Wild Turkey 101.

Første rye jeg smakte var forøvrig Bulleit Rye - elsker den også, men WT101 er i en klasse for seg. 

Muligens smått absurd, men lukten av WT101 minner meg alltid om en god, tykk og saftig vestlandslefse med kanel og sukker.

 

Takk for tips, har planer om og sjekke ut noe rye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
On 7/15/2021 at 10:55 AM, Aetius said:

Hm, det var trist - i hovedsak fordi jeg har kjøpt to av den. Ser den har fått gode skussmål på WB, men det må jo uansett tas med en klype salt.

In any case, Marius cask er genialt god.

 

Ble Marius.

 

Lenke til kommentar
On 7/16/2021 at 11:57 PM, Skogslik said:

Hvordan reiste du, fly eller båt?
Hvordan kom du deg rundt på øyen? Selv tenker jeg og sykle.
Hvor bodde du? 

Beklager treigt svar.

Det er klart enklest å komme seg til islay med fly fra Glasgow. Jeg har også tatt fergen fra Kennacraig til Port Ellen, men det er pes å komme seg til Kennacraig med kollektivtransport, og skulle du misse båter er det ingenting der. Nix, nada, det ser ut som et busstopp på landsbygda, og første gang jeg var der, kjørte vi rett forbi fordi vi ikke kjente det igjen som fergekai engang. Det går forresten også en speedbåt fra Ballycastle i Nord-Irland, men det er ikke noe enklere å komme seg dit heller.

Rundt på øyen er det taxi som er tingen. Sykle vil jeg IKKE anbefale. Bestill mest mulig på forhånd, for øvrig. det gjelder alt fra omvisninger og smakinger, til taxi, overnatting og bord på spisesteder.

Jeg har bodd i Port Ellen, som er greit nok, med en slags gangavstand til Laphroaig, Lagavulin og Ardbeg (regn ca en time til Ardbeg), men jeg vil egentlig anbefale at du bor i Bowmore. Bowmore distillery er praktisk talt midt i "sentrum" og du har et bedre utvalg av steder for spising og overnatting i Bowmore enn i Port Ellen. Det er litt lengre til diverse destillerier, men som sagt vil jeg ikke anbefale sykling overhodet uansett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tjenare,

Jeg har i hovedsak hatt Armagnac, Akevitt og Calvados som preferanser de senere år, og den mest karakteristiske utviklingen (også innen Cognac) er konsolidering og oppkjøp av varemerker. Konsolideringene har også resultert i en abnorm mengde nye varianter og mye "gatemix", dvs blends som Ole Olsens gravølakevitt, det gule huset til høyres VSOP mm i tillegg til varemerkenes egen skog av varianter. Dere skjønner tegningen.

Når det gjelder Whisky, interesserte det meg på den tiden da det ble startet en stor kampanje for single malts (Oban/Tallisker/Lavaguling/Laphroigh var det vel), og min preferanse er fortsatt Laphroigh blant standard single malts, og det er fortsatt Laphroigh jeg kjøper når det faller meg inn.

Min grunnholdning er at jeg i økende og i størst mulig grad ønsker å holde meg til uforandrede tradisjonelle klassikere fra familieiede og familiedrevne destillerier.

Så mitt spørsmål er: 

Om man ser bort fra de eksklusive og single cask mm, hvilke single malts er fortsatt tradisjonelle, og anbefalingsverdig, fra slike familieeide destillerier i de forskjellige distriktene? 

 

 

Lenke til kommentar
Haiku skrev (3 timer siden):

Tjenare,

Jeg har i hovedsak hatt Armagnac, Akevitt og Calvados som preferanser de senere år, og den mest karakteristiske utviklingen (også innen Cognac) er konsolidering og oppkjøp av varemerker. Konsolideringene har også resultert i en abnorm mengde nye varianter og mye "gatemix", dvs blends som Ole Olsens gravølakevitt, det gule huset til høyres VSOP mm i tillegg til varemerkenes egen skog av varianter. Dere skjønner tegningen.

Når det gjelder Whisky, interesserte det meg på den tiden da det ble startet en stor kampanje for single malts (Oban/Tallisker/Lavaguling/Laphroigh var det vel), og min preferanse er fortsatt Laphroigh blant standard single malts, og det er fortsatt Laphroigh jeg kjøper når det faller meg inn.

Min grunnholdning er at jeg i økende og i størst mulig grad ønsker å holde meg til uforandrede tradisjonelle klassikere fra familieiede og familiedrevne destillerier.

Så mitt spørsmål er: 

Om man ser bort fra de eksklusive og single cask mm, hvilke single malts er fortsatt tradisjonelle, og anbefalingsverdig, fra slike familieeide destillerier i de forskjellige distriktene? 

 

 

Laphroaig er jo veldig tradisjonelle, men er eid av Beam Suntory...

Arran er absolutt favoritt her av familie eide tradisjonelle destillert....

Ellers synes jeg Lagavulin og Talisker er ganske bra på å beholde hus stilen original...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hjertelig takk :o)

Det var desverre ikke så mange, skal sjekke de ut.

De 4 var vel valgt ut fordi de representerte ganske stor kontrast, jeg oppfattet Oban som mest nøytral og de 3 andre med ganske forskjellige karakterer.

Skal sjekke ut Arran først :o)

Endret av Haiku
Innkommet ny kommentar mens jeg skrev...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...