Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (19 timer siden):

Ja den er meget bra men mye billigere i Sverige merk..

Har den selv.

 

Blir nok dyrere om jeg må kjøre til Sverige fra Vestlandet så og si ytterst ved Nordsjøen 😛
Om jeg ikke tar en tur østover i sommer da, hm....

Noteres på listen min i hvert fall! 


 

Lenke til kommentar
Skogslik skrev (5 timer siden):

Blir nok dyrere om jeg må kjøre til Sverige fra Vestlandet så og si ytterst ved Nordsjøen 😛
Om jeg ikke tar en tur østover i sommer da, hm....

Noteres på listen min i hvert fall! 


 

Jeg anbefaler den på det sterkeste. Og sterk og røyket er den også...

Jeg gjetter at det er ung Ardbeg, navnet tilhører Ardbeg også, altså lokasjon....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg anbefaler den på det sterkeste. Og sterk og røyket er den også...

Jeg gjetter at det er ung Ardbeg, navnet tilhører Ardbeg også, altså lokasjon....

Ifølge Master of Malt er det en ung Caol Ila, og det makes more sense også. Caol Ila destillerer enorme mengder og selger til uavhengige tappere som ikke alltid får lov til å bruke merkenavnet. Ardbeg produserer langt mindre og kunne solgt langt mer. Det er derfor usannsynlig at Ardbeg ville solgt ting de kunne solgt selv, til høyere profitt.

Smaken kan ofte være en indikasjon også. Bacon kan indikere Caol Ila, mens Ardbeg ofte har en skarp sitrusnote bak røyken. Men unntak finnes, selvsagt. 

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Aetius skrev (På 9.7.2022 den 1.36):

Ifølge Master of Malt er det en ung Caol Ila, og det makes more sense også. Caol Ila destillerer enorme mengder og selger til uavhengige tappere som ikke alltid får lov til å bruke merkenavnet. Ardbeg produserer langt mindre og kunne solgt langt mer. Det er derfor usannsynlig at Ardbeg ville solgt ting de kunne solgt selv, til høyere profitt.

Smaken kan ofte være en indikasjon også. Bacon kan indikere Caol Ila, mens Ardbeg ofte har en skarp sitrusnote bak røyken. Men unntak finnes, selvsagt. 

Synes den minner mer om Ardbeg, samt tror Freddebos eller Tjeder mente det samme. https://www.freddeboos.se/2021/10/finlaggan-batch-strength-islay-single-malt-50/

Stemmer at Ardbeg ikke har mye til overs whisky for independent bottlers, men det gjelder vel det gamle lageret deres, ung whisky har de nok av. Skulle gjerne smakt young wee beastie vedsiden av.

Det er delt info på flasken at det kommer fra sørkysten. Det står på flasken.

Caol ila ligger på nordsiden ikke langt fra Bunnahabhain.

På sydsiden ligger kun , Laphroaig, Lagavulin og Ardbeg.

Laphroaig kan det ikke være for de malter en del selv... Finlaggan er kun maltet med Port Ellen malt...

Da er det kun Lagavulin og Ardbeg igjen. Men ung rettelse sterkere Lagavulin har jeg smakt.. og dette er ikke Lagavulin tror jeg.

The usual suspect er en ung Ardbeg, og lord of the isles ligger ved Ardbeg...

Litt detektiv arbeid.. men det er altså enten Lagavulin eller Ardbeg....

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

Synes den minner mer om Ardbeg, samt tror Freddebos eller Tjeder mente det samme. https://www.freddeboos.se/2021/10/finlaggan-batch-strength-islay-single-malt-50/

Stemmer at Ardbeg ikke har mye til overs whisky for independent bottlers, men det gjelder vel det gamle lageret deres, ung whisky har de nok av. Skulle gjerne smakt young wee beastie vedsiden av.

Det er delt info på flasken at det kommer fra sørkysten. Det står på flasken.

Caol ila ligger på nordsiden ikke langt fra Bunnahabhain.

På sydsiden ligger kun , Laphroaig, Lagavulin og Ardbeg.

Laphroaig kan det ikke være for de malter en del selv... Finlaggan er kun maltet med Port Ellen malt...

Da er det kun Lagavulin og Arbeg igjen. Men ung rettelse sterkere Lagavulin har jeg smakt.. og dette er ikke Lagavulin tror jeg.

The usual suspect er en ung Ardbeg, og lord of the isles ligger ved Ardbeg...

Litt detektiv arbeid.. men det er altså enten Lagavulin eller Ardbeg....

 

Gode poenger her. Hvis det du sier her stemmer, vil jeg tro du har rett i at det kan være Ardbeg. Ardbeg er i alle fall mer sannsynlig enn Lagavulin, som sliter med å dekke etterspørselen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Minnestund for en god whiskyvenn i går, her er menyen.

  • Talisker 10 yo, men i en tapning fra ca 2004. Fantastisk bra!
  • Drago whiskey, noe søl fra Kanariøyene (av alle ting)
  • Redbreast 12 Cask Strength - finfin irsk vare.
  • Jura - The Road - ikke min favoritt, men grei nok.
  • Malt for Norge Vol 2 (Glen Moray 13 yo) - Denne har jeg valgt ut selv, så jeg skal ikke uttale meg.
  • Ardbeg Perpetuum - Jubileumstapningen til Ardbeg, i anledning av at destilleriet fylte 200 år. Jeg synes den er litt tynn og kjip, og litt vel ensidig, men andre digger den.

20230222_175658.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Haha husker back in steinalderen på dette forumet da jeg ble mobbet av snobbene fordi jeg likte Ledaig 7 years som kostet kun ca 350kr på polet i Norge.

Var bare Laphroaig 10 som var bra nok for snobbene.

Nå hyller whisky fansen Ledaig, og selvom jeg også liker Laphroaig og har en 10years i skapet, så synes jeg Ledaig er mye bedre, 46 og nonchill som standard.

Og Ralfy og co er enige.

Ledaig har alltid vært bra, og tar ikke overpriser.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Mye prat om, og skryt av, AI for tiden, men har maskiner egentlig en god forståelse for ting som virkelig betyr noe?

For å teste dette så ba jeg ChatGPT om å gi meg noen haiku om Whiskey.

Resultatene var:

Amber liquid gold,
Aged in barrels deep and old,
Whiskey warms the soul.

Og:

Smoke and oak embrace,
Whiskey's kiss upon the tongue,
A taste of the past.

Dette er jo så nydelig at jeg får tårer i øynene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Aetius skrev (På 26.6.2023 den 13.50):

Jeg fylte rundt tall her om dagen, og da åpner man som kjent spennende ting.

No description available.

Fikk du noe flytende gaver også eller?

Jeg har fått Arran Heavily Peated Sherry Cask 50% "the crazy Swede" og Elements of Islay Sherry cask 54,5%

Har også kjöpt et par Innis Laphroaig öl og en halv flaske Laphroaig 10.

Venter på Cooper's secret islay som slippes snart.

Arran har jeg smakt, likte denne mye mer enn Arran Sherry Cask jeg hadde för.

Den "Crazy Swede" på röykte sherryfat virker som er bedre lagret. Det nevnes av Arran og han svenske importøren at den ikke er yngre enn 7år.

Mye Nas nå da, om noen vet om noen Independent bottlers med alder til ikke gal pris så takker jeg, ser litt på Cadenhead som er nevnt ovenfor.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Fikk du noe flytende gaver også eller?

Ja, tre flasker sjampis. 🤣

Arran har mye godt de, for øvrig. Jeg har andeler i et fat derfra, og vurderte for noen år siden å kjøpe to fat på egenhånd. Men siden den gang har krona gått i dass og fatprisene fra Arran gått i taket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aetius skrev (12 minutter siden):

Ja, tre flasker sjampis. 🤣

Arran har mye godt de, for øvrig. Jeg har andeler i et fat derfra, og vurderte for noen år siden å kjøpe to fat på egenhånd. Men siden den gang har krona gått i dass og fatprisene fra Arran gått i taket.

Sjampis er godt, drikker det altfor sjelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...