Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Jeg har fått endel nytt fra independent eller seriøse produsenter som Arran..

Hentet en flaske Coopers Secret Islay igår single cask. Dette er nok den beste av de jeg har. Alle er Sherry lagrede.

Arran (the crazy Swede) heavily peated Sherry Cask 50% ca 7år.

Elements of Islay Sherry Cask blended malt 54,5% mest sannsynlig Caol ila og px Sherry Laphroaig.

Coopers Choice Kilnaughton, Secret Islay Sherry Cask matured, Single cask 56%

Jeg gjetter Laphroaig eller Lagavulin. Sherry dominerer og ikke så lett å finne suspects.

16898437743567046387208588171738.thumb.jpg.d07dbd6143fb4ed29c1899fe560319a7.jpg

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan var det for dere når en begynte med Whisky? Likte du smaken med en gang eller tok det litt tid? :)

Jeg har testet Whisky litt til og fra, men det er altfor sterkt for meg. Bare brenner. Sånn det skal være i starten kanskje? 
Noen tips til å begynne å "like" whisky?

Lenke til kommentar
Alkan skrev (På 20.7.2023 den 11.28):

Hvordan var det for dere når en begynte med Whisky? Likte du smaken med en gang eller tok det litt tid? :)

Jeg har testet Whisky litt til og fra, men det er altfor sterkt for meg. Bare brenner. Sånn det skal være i starten kanskje? 
Noen tips til å begynne å "like" whisky?

Begynn med standard, og vær forsiktig med peated/røkwhisky i begynnelsen..

Glenfiddich 12 tror jeg var min første «standard» maltwhisky. Den er ikke så værst men litt kjedelig for meg nå. Det jeg husker er smak av karamellisert bakte grønne epler.

En annen som blir mye anbefalt her inne for nybegynnere er Highland Park 12. Den har litt røyk fra lyng men er forholdsvis mild med litt Sherry preg.

Du kan prøve å vanne ut whiskyen litt med teskjer vann, det gjør jeg ofte, men helst kun på whisky jeg ikke liker som den er eller whisky med sterkere styrke som de jeg har nå. Viktig å ikke drukne whiskyen da, men det finner du ut av. De fleste 40% tåler en halv teskje vann.

På En 40% kan du prøve ca en halv teskje vann i en dram. På sterkere 56-57% tar jeg to fulle teskjer vann...

På eldre 15-20+ år har du i mindre vann.

Og ikke ta store slurker, slik man kanskje gjør med øl og vin...

Whisky skal kun smakes, nippes til, et glass på 2-4cl varer gjerne en halvtime+.

Dvs du skal ikke shotte whisky, slik endel gjør med Vodka og tequila eller jeger.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg begynte i førsten med ulike blends og Jack, Jameson osv...

Det var standard i ungdommen da jeg ikke hadde råd til mer, da var det stas husker jeg med Chivas Regal 12, til vanlig var det mye Jameson og Upper Ten som er polets/Arcus egen blend.

Jeg har aldri disse mer annet enn jeg er ute og har en Irish coffee. Men jeg liker Bourbon og blended. Har en blend i skapet nå, den heter Teachers.

Synes det ofte er godt med blend eller Bourbon og pils på sommeren i hagen, når alt ikke behøver være så avansert og komplisert...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Krig og fred skrev (På 16.10.2023 den 9:15 PM):

Jeg likte Vat69 men ser at den er utgått på Vinmonopolet. Er det pga Brexit? Jeg drikker brennevin en gang hvert 5. år i snitt, og kunne tenkt meg å kjøpe en flaske whiskey igjen, men er det noe som er identisk med vat69? 

Nei ikke pga Brexit iallefall.

Hørte noe har skjedd med Vat69, mener Ralphy sa noe om det..

Hva med Adelphi? Jeg har ikke smakt denne, men de lager den beste malt whiskyen av independent bottlers, og denne blenden får mye skryt og er i samme prisklasse.

Hei, 
Jeg tror du vil like denne: Adelphi Private Stock. 
https://www.vinmonopolet.no/p/9895901

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
1 hour ago, Alkan said:

Har lyst til å gi fatteren en litt dyr whisky til Jul. Noen forslag? Han liker mye røyksmak.

Budsjett, ca 1500-2k.

Hvis du kan strekke budsjettet pittelitt og han vil ha HEFTIG røyk, så er en av disse kanskje interessante:

https://www.vinmonopolet.no/Land/Skottland/Islay/Bruichladdich-Octomore-14-1/p/16334201

https://www.vinmonopolet.no/Land/Skottland/Islay/Bruichladdich-Octomore-14-2/p/16439801

https://www.vinmonopolet.no/Land/Skottland/Islay/Bruichladdich-Octomore-13-2/p/14901501

Den første er bourbonfat-modnet, mens de to siste er med sherry/amarone i profilen.

Men personlige favoritt av disse tre er 14.2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...