Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Haiku skrev (20 timer siden):

Hjertelig takk 🐵

Det var desverre ikke så mange, skal sjekke de ut.

De 4 var vel valgt ut fordi de representerte ganske stor kontrast, jeg oppfattet Oban som mest nøytral og de 3 andre med ganske forskjellige karakterer.

Skal sjekke ut Arran først 🐵

Glenfarclas selger jo noen riktig gamle sherrylagrede whisky av den gamle gode sorten for en ok pris...

De er både familie eid, og veldig tradisjonelle, samt at du kan få kjøpt både 21 og 25 årig familiewhisky uten å rane banken... Drøye høvdingen for en 21 år gammel whisky i Norge er et kupp.

Søkeresultat (vinmonopolet.no)

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haiku skrev (29 minutter siden):

..får benytte den som referanse blant blended, blir nok å teste Arran og Glenfarclas først. Edradour begynner vel der jeg begrenser meg tenker jeg. Har i nyere tid pleid å bruke Famous Grouse som altmuligwhisky på jakt og slikt.

Grouse er snadder, men synes Highland Park 12 er så god, og Grouse minner meg alltid om HP12 og Macallan... En Sherry blend, og i tillegg anbefalt av Dronning Elizabeth... ;)

Sønnen Prinsen av Wales derimot anbefaler/appointed Laphroaig

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Haiku skrev (33 minutter siden):

Jeg må jo innrømme at en ikke uvesentlig andel av konsumert Grouse har bidratt til usedvanlig god kaffe oppgjennom ettersom 1 flaske i sekken er nok og 2 er alt for mye. Normalt har jeg pleid å ødelegge Calvert med det, den blir ikke innkjøpt for annet bruk.

Calvert liker jeg ikke... Men husker en Sagnlyrisk Lørdags morgen i gamle dager i Norge, når jeg og kameraten min blandet verdens sterkeste Irish Coffee av Grouse og Kaffe og tilbehør.. til frokost.. Veien gikk lett til puben den dagen, men det ble en rimelig tur. :)

Lenke til kommentar
Haiku skrev (4 minutter siden):

🙂 Jeg synes Calvert er velegnet i kaffen, men ikke til noe annet. Min gamle venn Eoin fra den grønne øya var krystallklar på hva som som skulle til når det gjaldt Irish. Det skulle være Scotch i den.

....man ødela jo aldri god Irsk whisky på den måten der!

Fin historie det, Men Calvert er egentlig fra Canada om vi snakker om den samme, men den er jo ikke Irsk det er riktig.

Canada whisky er alltid de jeg har smakt veldig Sitrus dominert, og jeg er ikke så glad i Sitrus, det gjelder Malt også, altså om det ikke kommer med noe andre smaker attåt med sitrus....

Lenke til kommentar
3 hours ago, Haiku said:

🙂 Jeg synes Calvert er velegnet i kaffen, men ikke til noe annet. Min gamle venn Eoin fra den grønne øya var krystallklar på hva som som skulle til når det gjaldt Irish. Det skulle være Scotch i den.

....man ødela jo aldri god Irsk whisky på den måten der!

Da er det i så fall ikke Irish coffee, men Gaelic coffee. 

Lenke til kommentar

Da hadde Arran Sherry cask strenght kommet igjen, så har lagt inn en bestilling.

Tittet i barskapet og har endel whisky og nå, helt fra jul i fjor Bowmore 15, og litt forskjellig. Litt Laphroaig 10, litt Ancnoc Sherry peated, Glenmorangie 14 port cask, og Jura 18 samt Blended Teachers og samt JP Wisers 10 Canada blend.

Venter på Arran, vurderer også Aberlour 16 og Laphroaig Lore er I salg igjen.. Håper de har fortsatt når jeg skal kjøpe.

Edit vurderer Naked Malt Grouse, og Loch Lomond 18 og Ancnoc 18.

Om noen har smakt noen av disse siste bortsett fra Lore så er jeg interessert i å vite.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Da har jeg fått Arran Sherry cask strenght.

Jeg tar av Loch Lomond 18 av innkjøps interesse... Pga en omtrent slakt av Ralfy.

Blir istedenfor Ancnoc 18 eller Highland Park 18.

Dessuten er Ballantines 17 på radaren samt Naked Grouse.

Dette er blend og Blended malts.

Jim Murray skamroser denne Ballantines i skyene stadig vekk, så må nesten prøve en..

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...