Gå til innhold

På tide å avskaffe 14-tegnsregelen


Ønsker du at 14-tegnsregelen bør avskaffes?  

142 stemmer

  1. 1. Ønsker du at 14-tegnsregelen bør avskaffes?

    • Ja
      95
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Det er ikke på tide å avskaffe 14-tegnsregelen. Det inviterer ikke til skikkelige diskusjoner i heletatt. Ja, nei, enig-svar synes jeg ikke er noe vi skal trakte etter uansett.

8297947[/snapback]

 

Mens "Ja, det er det" og "Jeg er helt enig" er det dere trakter etter? Eller kanskje trakter dere mer etter ":) 1414141414" og sånne svar? Strengere moderering er svaret med tanke på spam, ikke en dustete regel som er lagd for å bli omgått.

Lenke til kommentar

Problemet for en stakkars moderator er at man da må slå ned på svar som er helt greie. "Tusen takk" vil ikke tillates mens "tusen takk skal du ha!" vil bli tillat.

 

14-tegns regelen skal ikke følges slavisk. I enkelte bildetråder ville det blitt idiotisk om vi skulle fjernet innleggene bare fordi de ikke inneholder 14 tegn.

 

Det er innholdsløse innlegg man skal slå ned på. Det er ingenting som tilsier at et innlegg er innholdsløst bare fordi det ikke inneholder 14 tegn. Det finnes innlegg på 50 tegn som er fullstendig meningsløse og som blir slettet.

 

Man mister fokusen på det essensielle her. Jeg vil ikke ha noe av at en moderator skal fjerne et innlegg som er innholdsrik nok bare fordi det ikke inneholder 14 tegn. Det er paragrafrytteri på det værste.

 

Moderatorer skal fjerne spam, enten de inneholder 2 eller 50 tegn :)

Lenke til kommentar
Det er ikke på tide å avskaffe 14-tegnsregelen. Det inviterer ikke til skikkelige diskusjoner i heletatt. Ja, nei, enig-svar synes jeg ikke er noe vi skal trakte etter uansett.

8297947[/snapback]

 

Mens "Ja, det er det" og "Jeg er helt enig" er det dere trakter etter? Eller kanskje trakter dere mer etter ":) 1414141414" og sånne svar? Strengere moderering er svaret med tanke på spam, ikke en dustete regel som er lagd for å bli omgått.

8305191[/snapback]

 

":) 141414141414" bryter med regelen og skal egentlig regnes som spam. På samme måte som en tittel med "S-ATA disk problem" og "Hjelp meg ?".

 

Om vi fjerner denne regelen så har vi ingen retningslinjer å gå etter. Svar som f.eks bare inneholder "Ja" eller "Kult!" eller "Hehe" kan ikke lenger fjernes. Hvordan avgjør man hva som er spam og hva som er ikke spam?

Lenke til kommentar

Det er en enkel måte å unngå regelen på uten å rable om du ikke trenger mer enn 14 tegn:

 

[alt]+0160 - [space] - [ctrl]+[shift]+[pil venstre] - [ctrl]+[shift]+[pil venstre] - [ctrl]+[C] - [ctrl]+[V] - [ctrl]+[V] - [ctrl]+[V] - [ctrl]+[V]

 

Altså skrive inn det under her ;)

 

                 

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

":) 141414141414" bryter med regelen og skal egentlig regnes som spam. På samme måte som en tittel med "S-ATA disk problem" og "Hjelp meg ?".

 

Om vi fjerner denne regelen så har vi ingen retningslinjer å gå etter. Svar som f.eks bare inneholder "Ja" eller "Kult!" eller "Hehe" kan ikke lenger fjernes. Hvordan avgjør man hva som er spam og hva som er ikke spam?

8312543[/snapback]

 

Som jeg har nevnt ovenfor synest jeg at 14tegnsregelen, uansett dens edle intensjoner, er en allt for simpel løsning på et mye større problem. Men kanskje man ikke orker å ta problemet ved roten...?

 

Quote forminsket av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

er veldig ofte noe krever f.eks bare "ja" eller "nei" eller lignende.

Hvis du tar ett søk på Fjortentegn på forumet får du opp 8 sider med tråder(ca 80 tråder), og det er bare noen få som er sperret, men ikke pga fjortentegn...

 

hva er vitsen med å ha en slik regel hvis det er godtatt med å skrive "Fjortentegn" når kommentaren er for liten eller svaret ikke trenger å være 14 tegn

 

jeg synes at enten burde mods følge regelen, eller fjerne den, og ikke ha slik det er nå, om man skriver for lite legger man bare til "Fjortentegn" eller lignende, så går det greit...

Lenke til kommentar

JohnDoe, fra et par poster lenger oppe siden foreslo jeg en løsning på problemet. har ikke fått noe svar på den fra en mod eller admin ennå om hvorhvidt dette hadde vært en brukbar løsning.

 

Jeg mener at fjortegnsregelen er en unødvendig og allt for enkel løsning på et problem som den knapt er med på å løse uansett. Slik jeg har forstått det, er den ment for å forhindre spam til en viss grad. Det er jo greit nok i seg selv, er selv admin for et forum og vet hvor irriterendes spam kan være og hvor ødeleggendes det kan være. Fjortegnsregelen løser, slik jeg ser det, veldig lite. For brukere som ville bli klassifisert som spammere uten regelen, så vil mesteparten bare ergre seg over en slik restriksjon på hvordan de skal få lov til å uttrykke seg på. Veldig få av disse vil faktisk ta til seg den kritikken som fjortegnregelen prøver å gi dem, og istedet bare fylle ut posten sin med enda mer meningsløst jafs.

 

Altså så ender man ikke bare opp med nesten like mye spam som man hadde uten fjortegnsregelen, men man risikerer at man irriterer flere brukere som blir restriktert av den. Både "spammere" og brukere som er mere respekterte som av en eller annen grunn ikke trengte å bruke mer enn 13 tegn i posten sin, og som ser seg nødt til å fylle ut den posten med det de anser som meningsløst fyll.

 

Kort oppsumert:

 

Vil denne regelen hindre folk som vil poste noe som kan anses som komplett meningsløst for forumet, i å poste det da det blir forhindret av denne regelen?

 

I stor grad nei, man vil bare ende opp med såkalt svada som tar enda langre tid å lese, og dermed riskierer man å kaste bort enda flere betydningsfulle sekunder av sitt liv på dette.

 

Vil regelen virke restrikterendes på brukere som vil poste legitime innlegg som forhindres av fjortegnsregelen, og dermed gjøre noen av dem irriterte over dette?

 

Til en viss grad vil den det. Det finnes situasjoner hvor man ikke trenger 14 tegn, og man kan bli irritert over å måtte fylle ut poste sin med unødvendig fyll.

 

Har man da løst problemet?

 

Man har ikke det. Regelen kan ha hatt en positiv effekt i en viss grad, men den skaper også flere problemer enn den løser.

 

Hvordan kan man angripe dette bedre?

 

Man kan gå problemet til livs. I stedet for å legge en slik restriksjon på brukere generelt, går man inn for en null toleranse av det som mods admins blir enige om at er "spam". Man lager en bred kunngjøring av dette, og viser til hva som blir regnet som spam, og hva som ikke blir så tydelig som mulig, slik at man unngår forvirring rundt emnet i noen særlig grad. Man gir en tidsfrist for når denne "zero tolerance pollicyen" blir satt i verk slik at brukere kan få tid til å omjustere seg. Når man da lar denne tre i kraft, så viser man ingen nåde. Alle innlegg som ser ut til å være spam, blir slettet, man gir pm til de brukere som måtte falle under dette, og hvis de ikke lærer første gang, så får man offisiell advarsel. Og så videre helt til man eventuelt blir nødt til å la de ta seg en ufrivillig tomåneders pause fra forumet for å lære at man mener noe med dette her. De trådene som er fulle av det en mener er meningsløs spam, blir enkelt og greit stengt da det blir umulig å moderere de trådene bruker for bruker. Når brukere ser at man mister visse privelegium av å gå imot reglene, skjønner de som oftest at man mener alvor. Og etter at man merker en betydelig forbedring i forumkulturen, vet man at man har fått utgjort en forskjell her.

 

Denne løsningen er selvfølgelig en hard linje å kjøre, både for brukere og moderatorer. Den vil bli oppfattet som upopulær hos en del, og den vil forandre ting. Den vil selvfølgelig også bety at moderatorer og adminer får veldig mye å jobbe med. Så det er ikke vanskelig for meg å skjønne det hvis man ikke er tilbøyelig til å gå så hardt ut mot spam. Det som derimot forundrer meg hvis man ikke synest at denne løsningen er noe for diskusjon.no, er at man har fjortegnsregelen her. Hvis man synest at en slik regel er nødvendig, må man jo oppleve store problemer med spam ville jeg tro, og det er et problem som ærlig talt må gripes opp med roten.

 

Vil også nevne at jeg ikke prøver å insuniere at diskusjon.no tar lett på ting eller noe, og jeg er åpen for at det er feil med vurderingene og forslaget mitt som jeg ikke ser. Og er selvfølgelig åpen for at de kan være feil. Jeg prøver bare å foreslå hva jeg tror ville fungert best. :)

8184451[/snapback]

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke det er en løsning som vil være mulig i praksis her på forumet. Det vil kreve veldig mye arbeid til alle tider av moderatorer, og identiske reaksjoner blandt moderatorene på "spam". Når moderatorene har så forskjellig fartstid og så forskjellig temperatur i skjorta blir det også ekstra vanskelig å definere "spam" på en konsis måte.

Slik jeg ser det er heller ikke slik spam et så stort problem at justifiserer å dobble moderators arbeidsmengde i veldig brukerfientlig stil bare for å forhåpentligvis skremme brukerne snille. Selv jeg som hvertfall drømmer om å være nazimod syntes det hadde vært litt for aggresivt. :)

 

Men takk for tipset, og jeg skal linke til innlegget ditt fra en moderatortråd.

Lenke til kommentar
Helt enig.

 

Fjortentegn..

8195167[/snapback]

Fy! Du skulle ha skrevet "Jeg er helt enig med forslaget Hwoarang fremmet 2 innlegg over mitt", slik at vi hadde skjønt hva du mente. :roll:

8195236[/snapback]

 

 

Hadde du skrevet "Jeg er helt enig.", som er den korrekte formen å skrive det på, hadde det vært 17 tegn.

 

Viser forøvrig til mine tidligere innlegg om denne saken for min mening.

8292822[/snapback]

 

 

Det jeg mente med inlegget var svar til emnetittelen, med et lite puss på hvorfor man trenger det. Jeg er og klar over at 'Enig' poster ikke er godt likt.

Lenke til kommentar
Problemet for en stakkars moderator er at man da må slå ned på svar som er helt greie. "Tusen takk" vil ikke tillates mens "tusen takk skal du ha!" vil bli tillat.

 

14-tegns regelen skal ikke følges slavisk. I enkelte bildetråder ville det blitt idiotisk om vi skulle fjernet innleggene bare fordi de ikke inneholder 14 tegn.

 

Det er innholdsløse innlegg man skal slå ned på. Det er ingenting som tilsier at et innlegg er innholdsløst bare fordi det ikke inneholder 14 tegn. Det finnes innlegg på 50 tegn som er fullstendig meningsløse og som blir slettet.

 

Man mister fokusen på det essensielle her. Jeg vil ikke ha noe av at en moderator skal fjerne et innlegg som er innholdsrik nok bare fordi det ikke inneholder 14 tegn. Det er paragrafrytteri på det værste.

 

Moderatorer skal fjerne spam, enten de inneholder 2 eller 50 tegn :)

8306271[/snapback]

Støtter Dotten her. Håper resten av forumstyret gjør det også, og får vekk denne 14-tegnsregelen. :)

 

Stå på, Dotten! :love:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...