Gå til innhold

På tide å avskaffe 14-tegnsregelen


Ønsker du at 14-tegnsregelen bør avskaffes?  

142 stemmer

  1. 1. Ønsker du at 14-tegnsregelen bør avskaffes?

    • Ja
      95
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      4


Anbefalte innlegg

Om man skal svare på et spørsmål som kun trenger et ja eller nei-svar kan man alltids skrive en kort setning.

 

Ja, det gjør det nok.

 

eller

 

Nei, det gjør det nok ikke.

6318780[/snapback]

Det eg lurer på er korleis "Nei, det gjør det nok ikke" er eit betre svar enn "Nei".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

14-tegn er en shitregel.

Bytt den heller ut med et filter som fjerner svar som kun består av enkelte fraser (eks. lol, lmao, rotflmao, h4xx0r, kewlt, haha, hehe, hihi, 10hi, n00b, lal, l4l, cheater, idiot, ahaha, monga, noob, rofl, omg, p0wnd, ah) eller eller en :smiley: tag.

 

Ofte, faktisk veldig ofte at man kan svare kort og bra på poster uten å skrive mer enn fjorten tegn. Men får vi ikke et filter er det best med regelen. Er mye shitposting uten.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
I tilfeller der folk skriver "ja (fjorten tegn)" eller lignende, tror jeg ikke det har noe med intelligensen å gjøre.

Er nok heller på trass, til protest mot den "teite" regelen..

6318732[/snapback]

Selvfølgelig er det grunnen.

 

Syns man kunne tatt brukerne sine mer på alvor enn å tre barnehageregler nedover hue på dem.

 

Jeg synes det er feil, men det er nok fordi jeg klarer å skrive innlegg med mer enn 14 tegn, og mener det da blir en urimelig begrensning av min frihet her på forumet når jeg ikke gis tillitten til å selv avgjøre om min yttring er god nok eller ikke.

Exactly!

Lenke til kommentar
Om man skal svare på et spørsmål som kun trenger et ja eller nei-svar kan man alltids skrive en kort setning.

 

Ja, det gjør det nok.

 

eller

 

Nei, det gjør det nok ikke.

6318780[/snapback]

Det eg lurer på er korleis "Nei, det gjør det nok ikke" er eit betre svar enn "Nei".

6321137[/snapback]

 

Saken er vel heller det at "Nei, det kan du ikkje fordi [...]" eller "Nei, det går nok desverre ikkje an fordi [...]. Du kan istede prøve [...]" er langt betre svar enn "Nei.".

 

Ja til utfyllande svar på forumet - det er på den måten folk lærer av spørsmåla/feilane dei gjer.

Lenke til kommentar
Hvis en fyr spør om det går å bruke to ati-skjermkort i en pc(der han nevner to) sier jeg ofte bare "ja".

Spørsmål svart, EOD.

Ja, men av de to skjermkortene er det ene PCI og det andre AGP og krever at du har en ledig av hver type.

 

Dersom svaret ditt krever mindre enn fjorten tegn er det IMO ikke et godt nok svar. (Sett bort fra diverse telletråder o.l.) Bruk et par linjer på å skyte inn mer informasjon og prøv å svare på trådens neste post før den kommer. Har du ikke mer informasjon å gi så prøv å rund av svaret ditt med en liten disclamer som ikke gjør svaret ditt så bastant og svart/hvit. (Så vidt jeg vet går ikke X...)

 

Ja til fjortentegnsregelen og ja til utvidelse til førtitegnsregelen.

:w00t:

Lenke til kommentar

På dette fine forumet har vi en tråd som heter "Bilde-Quiz - Gjett filmen!", her poster noen et bilde av en film og så gjetter folk, først svarer noen noe som er feil, så skriver du "nei", glemmer 14iss reglen og får opp en side som sier "nei, slik ikke er lov din tullebokk", så må du tilbake og skrive på nytt igjen (eller ctrl+c, ctrl+v)! Her blir i allefall jeg litt småirritert og skriver "Nei 1414141414" Hvis det er rett svar så skriver du kanskje så mye som "Det er riktig", men det får du heller ikke lov til (tullebokk) for det er bare 13 tegn :roll:

 

Det er i allefall slik med meg når jeg unngår den på denne måten! Ja og nei er veldig ofte et mer eller godt nok svar.

 

Hadde det ikke gått ann å ordnet slik at 14iss reglen ikke anngriper "ja og nei"? Går det ikke ann å ordne filter mot smileys og vanlige forkortelser med mindre den totale lengden på posten blir på 14tegn (eller gjerne mindre for min del) eller over?

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Saken er vel heller det at "Nei, det kan du ikkje fordi [...]" eller "Nei, det går nok desverre ikkje an fordi [...]. Du kan istede prøve [...]" er langt betre svar enn "Nei.".

(...)

6323243[/snapback]

 

Det er helt sant, fordi du kommer med et argument å fylle ut med. Men skal man fylle ut med diverse blabl som IKKE er ny informasjon i svaret ditt, så blir det bare teit. Ser du forskjellen?

 

Jeg anser det som en avsluttet del av diskusjonen å komme med eksempler på det ene og det andre. De aller fleste har fått det med seg.

 

(...)

Dersom svaret ditt krever mindre enn fjorten tegn er det IMO ikke et godt nok svar. (Sett bort fra diverse telletråder o.l.)

(...)

 

Jeg er hvertfall ikke uenig med deg. Derfor prøver jeg å snu diskusjonen inn mot hvem som skal avgjøre når et innlegg < 14 tegn er godt nok, henviser til det jeg siterer deg på: "Sett bort fra diverse telletråder o.l." (min utheving). Jeg mener at jeg er i god stand til å vurdere om svaret er godt nok for den aktuelle tråden, selv om den ikke nødvendigvis er en telletråd.

 

Siden ingen tok opp hansken om inkonsekvensen kan jeg spørre:

 

- Hvorfor er det ikke lov til å skrive under 14 tegn som første svaret i en diskusjon, når det er lov til å skrive under 14 tegn hvis man siterer?

 

(For de som ikke tok den: Det første svaret i en diskusjon kan nødvendigvis bare sitere trådstarter og det blir derfor to sider av samme sak)

Lenke til kommentar

På en annen side, hva er galt med å skrive et dårlig svar? Man kan danne seg et bedre inntrykk av brukerene når man kan se hvem som bare skriver "lolz" og "idiot" som svar i poster. Det er ikke så forferdelig vanskelig å lese videre på neste post under og tenke for seg selv at "Han der tror ikke jeg at jeg kommer til å ta seriøst fremover"?

 

Det er jo ikke et stort problem at hver eneste post blir fyllt til randen med lmao og noob. Har endret mening, vi trenger hverken filter mot lol eller 14tegnsregel.

 

Det vi EGENTLIG trenger et filter e.l. mot er gigantiske quotes. Det er slitsomt å først måtte lese litt av quote-post for å se hva som quotes, deretter scrolle seg halvt ihjel gjennom femten quote-poster for så å komme til en post som man hadde skjønt hvem var rettet mot uten bruk av quotes.

Lenke til kommentar
Så, smarten; Hvis et innlegg krever et svar, la oss si et tall "30" gjerne med en enhetsbenevning bak.. la oss si "30 stk".. Er jeg dum da fordi jeg ikke gidder å skrive masse krimskrams rundomkring, opp, ned og i mente?

 

Hva i huleste har kvalitetssikring å gjøre med unødvendig postfyll når svaret er enkelt og konsist?

 

At man skal være nødt til å lese en hel haug med unyttig tøys & tull? Er det kvalitetssikring mener du?

 

:thumbdown:

6321087[/snapback]

Jeg mener at brukere som konsekvent bryter med retningslinjene (14-tegnsregelen) fordi de ikke gidder å skrive et par småord ekstra er dumme. Eller kanskje heller late. Hvorfor? Fordi de klager på at regelen er dum siden den ikke har noen hensikt. Men det er jo faktisk dem selv som gjør at regelen ikke har noen hensikt ved å skrive 1414141414. Det er en grunn til at regelen er der.

 

Jeg ahr et aldri så lite spørsmål til deg. Hvor mange ganger har du havnet i det problemet at du har under 14 tegn? Selv har jeg havnet i den situasjonen en gang! Jeg har postet bilder i RPP (Recent Pic Post). Alikevel har jeg enkelt greid å skrive 14 tegn. Jeg har postet svar på spørsmål som egentlig bare krever et ja eller nei. Men så behjelpeelig som jeg er skriver jeg også hvorfor jeg sier ja og hvorfor jeg sier nei, slik at personen som spør om hva nå det måtte være også vet hvorfor.

 

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan klage over denne regelen. Det er for meg uforståelig! Hvor mye bryderi kan det egentlig være å skrive en liten kort setning? Jeg håper inderlig at regelen forblir. Så får heller de som hater den så intenst heller finne seg andre forum med andre regler. Så enkelt som det. Dere kan foreksmpel dra til VG-forumet et sted hvor spamming florerer, folk sier nesten hva de vil og forumet er rotete så det holder. Veldig dårlig kategorisert.

 

Det er en grunn til at diskusjon.no er et såpass ryddig og interessant forum som det faktisk er. Det er regler å følge som skaper innlegg av en hvis interesse. Skulle man kuttet ut alle regler her hadde det blitt et svært miserablet forum.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

*sukk, virker som vi er på to forskjellige planter*

 

(...)

Jeg har et aldri så lite spørsmål til deg. Hvor mange ganger har du havnet i det problemet at du har under 14 tegn? Selv har jeg havnet i den situasjonen en gang! Jeg har postet bilder i RPP (Recent Pic Post). Alikevel har jeg enkelt greid å skrive 14 tegn. Jeg har postet svar på spørsmål som egentlig bare krever et ja eller nei. Men så behjelpeelig som jeg er skriver jeg også hvorfor jeg sier ja og hvorfor jeg sier nei, slik at personen som spør om hva nå det måtte være også vet hvorfor.

 

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan klage over denne regelen. Det er for meg uforståelig! Hvor mye bryderi kan det egentlig være å skrive en liten kort setning? Jeg håper inderlig at regelen forblir. Så får heller de som hater den så intenst heller finne seg andre forum med andre regler. Så enkelt som det. Dere kan foreksmpel dra til VG-forumet et sted hvor spamming florerer, folk sier nesten hva de vil og forumet er rotete så det holder. Veldig dårlig kategorisert.

 

Det er en grunn til at diskusjon.no er et såpass ryddig og interessant forum som det faktisk er. Det er regler å følge som skaper innlegg av en hvis interesse. Skulle man kuttet ut alle regler her hadde det blitt et svært miserablet forum.

 

Snorre :)

6325043[/snapback]

 

Vet ikke hva du tror (selv om jeg kan få et visst inntrykk ut fra det du skriver), men er virkelig hw-forumet et sted folk ikke får si hva de nesten vil, bra kategorisert, mindre rotete og ikke angrepet av spam på grunn av 14-tegnsregelen?

 

Jeg kan godt liste opp de gangene jeg mener et svar under 14 tegn er bra nok. Men fører det virkelig diskusjonen videre?

 

"Vi" som hater den intenst er muligens mennesker som mener vi selv er i god stand til å vurdere hvor vidt vårt svar er godt nok eller ikke. Jeg har ikke noe problem med å innfinne meg med 14-tegnsregelen da jeg igrunn ikke svarer stort på forumet her lenger*, og når jeg først svarer så interesserer det meg mer å svare litt skikkelig.

 

For øvrig synes jeg hentydningen om at jeg bør "finne meg et annet forum å være på" handler om helt andre ting. HW-forumet er etter min mening Norges beste i sitt slag, og fortjener all den ros og oppmerksomhet det bør få (så fremt reklamenivået holdes lavt, hehe:P), men jeg mener brukere bør bli møtt med annet enn "pell-deg-vekk-"-holdningen når de forsøker å fronte et synspunkt - som aldri blir noe annet enn et synspunkt. Jeg ba hverfall ikke mine venner holde seg unna selv da de kritiserte sveisen min etter en noe mislykket hockey-sveis-selvklipp.

 

Gil out

 

*) Det har med skole å gjøre, ikke at jeg ikke har lyst til å bidra med det jeg kan noe om :)

Lenke til kommentar
Det greieste hadde selvfølgelig vært at vi rett og slett hadde muligheten til å knotte ned en "advarsel" med 0%.

6320530[/snapback]

Ja til å la advarselsgrafen brukes i enkeltprosenter.

Lite overtramp (f.eks. ubevisst omgåelse av 3-ords-regel/for stor signatur) 1%

Litt større overtramp (bevisst omgåelse av 14-tegns-regel) 2%

Mellomstort overtramp (gi info som direkte leder til piratvirksomhet) 5%

Stort overtramp (Kraft-spamming eller grove personangrep) 10%

 

e.l.

Jeg blir irritert når jeg ser at de samma brukerne om og om igjen skriver 1414141414 og går ustraffet, mens jeg som linker til (nyttige, direkte svar på en redelig tråd)sider som linker til materiale som kan brukes til å tilegne seg kunnskap om ulovlige handlinger får 10% smekk på pungen.

 

Så, smarten; Hvis et innlegg krever et svar, la oss si et tall "30" gjerne med en enhetsbenevning bak.. la oss si "30 stk".. Er jeg dum da fordi jeg ikke gidder å skrive masse krimskrams rundomkring, opp, ned og i mente?

6321087[/snapback]

Har du et eksempel å komme med? Dersom folk spør f.eks. "hvor mye er 35°C i Fahrenheit?" kan jeg jo svare kort og brutalt "95F 1414141414". Når så denne brukeren lurer på hvor mye 40°C er i F, vil han måtte lage en ny post, og jeg må svare på nytt. Det samme gjelder om en annen bruker lurer på det samme.

 

Det jeg heller kan gjøre er å fortelle han hvordan man regner om, jeg kan opplyse om at google gir deg svaret ved spørring 35C in F, og jeg kan avslutte med å si svaret på det direkte spørsmålet.

 

Hensikten med denne regelen er å presse frem litt mer nyttig innhold i postene, og jeg synes den fungerer utmerket. Det som er plagsomt er alle som skal skrive 141414141414411!11lol, for så å la dette smitte over på alle andre.

Lenke til kommentar
På en annen side, hva er galt med å skrive et dårlig svar? Man kan danne seg et bedre inntrykk av brukerene når man kan se hvem som bare skriver "lolz" og "idiot" som svar i poster. Det er ikke så forferdelig vanskelig å lese videre på neste post under og tenke for seg selv at "Han der tror ikke jeg at jeg kommer til å ta seriøst fremover"?

6323712[/snapback]

 

Kva er best av dei to alternativa under?

 

1. Eit forum der vi har ein god del "omg, lolz jeg r fj0rtiz!"-folk som kjem med unødvendige innlegg slik at vi andre kan danne oss eit visst inntrykk av denne brukaren, og ut i frå det ikkje lenger ta han/ho så veldig seriøst.

 

2. Eit forum der vi ikkje har slike unødvendige innlegg, alle innlegga har eit meir eller mindre fornuftig innhald, og du slepp å forholde deg til dumme folk.

 

Uansett så trur eg at ein del trådar i OT-delen av forumet burde ha eigne reglar når det kjem til ting som dette.

Lenke til kommentar

1. Eit forum der vi har ein god del "omg, lolz jeg r fj0rtiz!"-folk som kjem med unødvendige innlegg slik at vi andre kan danne oss eit visst inntrykk av denne brukaren, og ut i frå det ikkje lenger ta han/ho så veldig seriøst.

6328092[/snapback]

14-tegnsregelen holder da ikke unna slike fjortisser, siden de fleste skriver "14tegn sux!1" på enden av poster som bli for korte. Vil heller ha et forum så man kan bare skrive et kort "Ja. :) " i steden for "Ja. 14141414141414".

Lenke til kommentar
På en annen side, hva er galt med å skrive et dårlig svar? Man kan danne seg et bedre inntrykk av brukerene når man kan se hvem som bare skriver "lolz" og "idiot" som svar i poster. Det er ikke så forferdelig vanskelig å lese videre på neste post under og tenke for seg selv at "Han der tror ikke jeg at jeg kommer til å ta seriøst fremover"?

6323712[/snapback]

 

Kva er best av dei to alternativa under?

 

1. Eit forum der vi har ein god del "omg, lolz jeg r fj0rtiz!"-folk som kjem med unødvendige innlegg slik at vi andre kan danne oss eit visst inntrykk av denne brukaren, og ut i frå det ikkje lenger ta han/ho så veldig seriøst.

 

2. Eit forum der vi ikkje har slike unødvendige innlegg, alle innlegga har eit meir eller mindre fornuftig innhald, og du slepp å forholde deg til dumme folk.

 

Uansett så trur eg at ein del trådar i OT-delen av forumet burde ha eigne reglar når det kjem til ting som dette.

6328092[/snapback]

 

Hvis jeg også forsto siste avsnitt riktig så er ihvertfall vi enige. Hvem synes du skal avgjøre om en tråd ikke mister kvalitet dersom det kommer svar under 14 tegn?

Lenke til kommentar

14-tegn regelen plager meg ikke i det hele tatt. Etter den kom tok det bare en stund før jeg automatisk tenkte at jeg måtte skrive litt mer. Det er ikke vanskelig å skrive 14 tegn i det hele tatt.

 

Men nå har jeg egentlig bare lyst å få den vekk for å slippe dette: 14141414 og (fjorten tegn)... latterlig? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...