Gå til innhold

På tide å avskaffe 14-tegnsregelen


Ønsker du at 14-tegnsregelen bør avskaffes?  

142 stemmer

  1. 1. Ønsker du at 14-tegnsregelen bør avskaffes?

    • Ja
      95
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      4


Anbefalte innlegg

Enig med Dotten her. Om man svarer på noe seriøst klarer man fint å overgå 14 tegn i svaret.

 

 

I mindre seriøse tråder, som de i OT-baren, kan man jo bare slenge på et "Her måtte jeg ha fjorten tegn" eller lignende for å oppnå disse sagnomsuste tegnene. Det er iallefall mindre forstyrrende enn:

 

*fjortentegnfaenskap*

141414141414141414

 

Og endeløse variasjoner av de to ovennevnte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

14-tegnsregelen er rett og slett bare noe tull. I enkelte tilfeller, få, greit nok, men de eksisterer, er det ikke nødvendig med 14 tegn. I ingen tilfeller vil posteren utdype svaret mer pga. 14-tegnsregelen, men heller slenge på et eller annet for å forbigå regelen.

 

Og til slutt... for de som lurer... hvor vanskelig er det å skrive f.eks "Mitt forslag:" eller noe foran ordet?

 

Sitat fra en moderator i en tråd der man skal poste ord som betyr det samme framlengs og baklengs, altså en tråd der man ikke trenger 14 tegn.

 

Hvor vanskelig er det å fjerne 14-tegnsregelen, slik at moderatorer slipper å måtte forsvare den i svært mange tråder?

 

Finnes det noen poll på hvor mange som vil beholde regelen, og hvor mange som ikke vil det? Hvis ikke, kan den lages? :)

Lenke til kommentar
14-tegnsregelen er rett og slett bare noe tull. I enkelte tilfeller, få, greit nok, men de eksisterer, er det ikke nødvendig med 14 tegn. I ingen tilfeller vil posteren utdype svaret mer pga. 14-tegnsregelen, men heller slenge på et eller annet for å forbigå regelen.

 

Og til slutt... for de som lurer... hvor vanskelig er det å skrive f.eks "Mitt forslag:" eller noe foran ordet?

 

Sitat fra en moderator i en tråd der man skal poste ord som betyr det samme framlengs og baklengs, altså en tråd der man ikke trenger 14 tegn.

 

Hvor vanskelig er det å fjerne 14-tegnsregelen, slik at moderatorer slipper å måtte forsvare den i svært mange tråder?

 

Finnes det noen poll på hvor mange som vil beholde regelen, og hvor mange som ikke vil det? Hvis ikke, kan den lages? :)

6420022[/snapback]

Hvor vanskelig er det å legge følgende bak ordet sitt hvis dere absolutt må protestere mot regelen?
[B] [/B][B] [/B][B] [/B]

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Problemet er vel ikke å omgå regelen. Jeg klarer fint å kjøre for fort, men gjør det ikke likevel. Av respekt for de som vet hvorfor fartsgrensen er satt som den er.

 

Jeg kan omgå 14-tegnsregelen, men gjør det ikke i respekt av de som har satt regelene. Det handler - for meg - om å samhandle med andre mennesker. Så bruker jeg heller min rett til å si at jeg synes den regelen legger en begrensning jeg ikke liker.

 

edit: typo

Endret av Gilbert
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Enda en gang har jeg irritert meg over 14-tegnsregelen. Jeg løste det ved å skrive "Det er det.". Innlegget ble da "Japp. Det er det."

Men dette gjør jo ikke at innholdet blir mer givende.

 

Jeg har sett andre steder at det har stått f.eks. "421 biler. 141414". Dette er jo meget irriterende. Uten denne regelen kunne det vært et innlegg som var helt on-topic. Med "141414" kan det bli laget en diskusjon angående de 14 tegnene. Som ikke er bra.

 

Det har kanskje en positiv effekt mot negative innlegg: Man poster ikke helt uten å tenke seg om lenger. Det er ikke bare å skrive "idiot" i hurtigsvar og poste. Da vil man få opp en melding som sier at man må skrive flere tegn. Og dette gidder man ikke styre med. Men igjen, dette kan da virke mot innlegg som inneholder informasjon. Man må kanskje finne på noe ekstra om man bare skal svare ja. Som i mitt første eksempel, "Japp. Det er det." Men hva om jeg ikke hadde giddet å styre med dette. Da hadde kanskje trådstarteren sittet der og lurt på om jeg ville svare ja eller nei.

Så det har både positiv og negativ effekt.

 

Min mening er at fjortentegnsregelen burde forsvinne. Den er et irritasjonsmoment, og har som oftest ikke noen effekt. Jeg har sett mange som har irritert seg over denne regelen, og skjønner ikke at forumstyret kan bite i det sure eplet og si at de har tatt feil, for så å oppheve denne regelen.

 

Hva mener andre?

Lenke til kommentar
Hva mener andre?

Sjølv har eg ingen problem med regelen, men det er jo ein del andre som ikkje liker den.

 

Her er nokre av trådane som omhandlar dette, frå litt forskjellige tider:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=516550

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=547692

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=590454

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=485068

Lenke til kommentar

En ting jeg ikke helt forstår, med viten om at jeg selv har fått svi for brudd på fjortentegnsregelen for en lengre tid tilbake, er at så mange virkelig går inn for å bryte denne regelen. Det virker formålsløst å diskutere i det lange og det brede om hvorvidt 13 tegn gir fyldighet i en post eller ikke. Selv har jeg lært meg å utbrodere kortere svar for å komme meg rundt regelen.

 

Allikevel, det er fortsatt irriterende med "1414141414" etter svar. Det ødelegger poststrukturen og gjør typografien forstyrrende.

Lenke til kommentar

En ting er i alle fall helt sikkert, og det er at 14-tegnsregelen har forsøplet forumet langt mer enn hva noen få smilyinnlegg hadde gjort (pga drøssevis av innlegg med 141414, eller andre unødvendige setninger lagt til kun med formål å komme over 14 tegn.)

 

Ser for øvrig ikke hva det store problemet med et smilyinnlegg er. Et innlegg med kun en smily klarer jeg i alle fall umiddelbart å oppfatte som uinteressant, og hoppe elegant over.

 

Irriterer meg mer å måtte lese hele setningen: "Ja, det går an å gjøre det på den måten"

Når det kunne stått: "Ja"

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja til 14tegnsregelen...

Den har nok øket foruminnleggenes kvalitet betraktelig...

 

Klarer man ikke svare i en hel settning så er ikke svaret verdig å postes uansett...

 

Det er svært ofte jeg har google å ender opp med en tråd på diskusjon.no fra 2004 som beste kilde...

 

Det har også hendt jeg har sittet lenge å fundert på hvordan jeg skal få til å svare med 14tegn i en trå, å brukt "ogfjortentegn" bak svaret... Desverre...

Men 99% av de som svarer "141414" er bare latskap eller mangel på folkeskikk...

Lenke til kommentar

Jeg mener at fjortegnsregelen er en unødvendig og allt for enkel løsning på et problem som den knapt er med på å løse uansett. Slik jeg har forstått det, er den ment for å forhindre spam til en viss grad. Det er jo greit nok i seg selv, er selv admin for et forum og vet hvor irriterendes spam kan være og hvor ødeleggendes det kan være. Fjortegnsregelen løser, slik jeg ser det, veldig lite. For brukere som ville bli klassifisert som spammere uten regelen, så vil mesteparten bare ergre seg over en slik restriksjon på hvordan de skal få lov til å uttrykke seg på. Veldig få av disse vil faktisk ta til seg den kritikken som fjortegnregelen prøver å gi dem, og istedet bare fylle ut posten sin med enda mer meningsløst jafs.

 

Altså så ender man ikke bare opp med nesten like mye spam som man hadde uten fjortegnsregelen, men man risikerer at man irriterer flere brukere som blir restriktert av den. Både "spammere" og brukere som er mere respekterte som av en eller annen grunn ikke trengte å bruke mer enn 13 tegn i posten sin, og som ser seg nødt til å fylle ut den posten med det de anser som meningsløst fyll.

 

Kort oppsumert:

 

Vil denne regelen hindre folk som vil poste noe som kan anses som komplett meningsløst for forumet, i å poste det da det blir forhindret av denne regelen?

 

I stor grad nei, man vil bare ende opp med såkalt svada som tar enda langre tid å lese, og dermed riskierer man å kaste bort enda flere betydningsfulle sekunder av sitt liv på dette.

 

Vil regelen virke restrikterendes på brukere som vil poste legitime innlegg som forhindres av fjortegnsregelen, og dermed gjøre noen av dem irriterte over dette?

 

Til en viss grad vil den det. Det finnes situasjoner hvor man ikke trenger 14 tegn, og man kan bli irritert over å måtte fylle ut poste sin med unødvendig fyll.

 

Har man da løst problemet?

 

Man har ikke det. Regelen kan ha hatt en positiv effekt i en viss grad, men den skaper også flere problemer enn den løser.

 

Hvordan kan man angripe dette bedre?

 

Man kan gå problemet til livs. I stedet for å legge en slik restriksjon på brukere generelt, går man inn for en null toleranse av det som mods admins blir enige om at er "spam". Man lager en bred kunngjøring av dette, og viser til hva som blir regnet som spam, og hva som ikke blir så tydelig som mulig, slik at man unngår forvirring rundt emnet i noen særlig grad. Man gir en tidsfrist for når denne "zero tolerance pollicyen" blir satt i verk slik at brukere kan få tid til å omjustere seg. Når man da lar denne tre i kraft, så viser man ingen nåde. Alle innlegg som ser ut til å være spam, blir slettet, man gir pm til de brukere som måtte falle under dette, og hvis de ikke lærer første gang, så får man offisiell advarsel. Og så videre helt til man eventuelt blir nødt til å la de ta seg en ufrivillig tomåneders pause fra forumet for å lære at man mener noe med dette her. De trådene som er fulle av det en mener er meningsløs spam, blir enkelt og greit stengt da det blir umulig å moderere de trådene bruker for bruker. Når brukere ser at man mister visse privelegium av å gå imot reglene, skjønner de som oftest at man mener alvor. Og etter at man merker en betydelig forbedring i forumkulturen, vet man at man har fått utgjort en forskjell her.

 

Denne løsningen er selvfølgelig en hard linje å kjøre, både for brukere og moderatorer. Den vil bli oppfattet som upopulær hos en del, og den vil forandre ting. Den vil selvfølgelig også bety at moderatorer og adminer får veldig mye å jobbe med. Så det er ikke vanskelig for meg å skjønne det hvis man ikke er tilbøyelig til å gå så hardt ut mot spam. Det som derimot forundrer meg hvis man ikke synest at denne løsningen er noe for diskusjon.no, er at man har fjortegnsregelen her. Hvis man synest at en slik regel er nødvendig, må man jo oppleve store problemer med spam ville jeg tro, og det er et problem som ærlig talt må gripes opp med roten.

 

Vil også nevne at jeg ikke prøver å insuniere at diskusjon.no tar lett på ting eller noe, og jeg er åpen for at det er feil med vurderingene og forslaget mitt som jeg ikke ser. Og er selvfølgelig åpen for at de kan være feil. Jeg prøver bare å foreslå hva jeg tror ville fungert best. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...