Gå til innhold

På tide å avskaffe 14-tegnsregelen


Ønsker du at 14-tegnsregelen bør avskaffes?  

142 stemmer

  1. 1. Ønsker du at 14-tegnsregelen bør avskaffes?

    • Ja
      95
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      4


Anbefalte innlegg

På en annen side, hva er galt med å skrive et dårlig svar? Man kan danne seg et bedre inntrykk av brukerene når man kan se hvem som bare skriver "lolz" og "idiot" som svar i poster. Det er ikke så forferdelig vanskelig å lese videre på neste post under og tenke for seg selv at "Han der tror ikke jeg at jeg kommer til å ta seriøst fremover"?

6323712[/snapback]

 

Kva er best av dei to alternativa under?

 

1. Eit forum der vi har ein god del "omg, lolz jeg r fj0rtiz!"-folk som kjem med unødvendige innlegg slik at vi andre kan danne oss eit visst inntrykk av denne brukaren, og ut i frå det ikkje lenger ta han/ho så veldig seriøst.

 

2. Eit forum der vi ikkje har slike unødvendige innlegg, alle innlegga har eit meir eller mindre fornuftig innhald, og du slepp å forholde deg til dumme folk.

 

Uansett så trur eg at ein del trådar i OT-delen av forumet burde ha eigne reglar når det kjem til ting som dette.

6328092[/snapback]

 

Du må kunne skille mellom korte svar og kåsete språk. Det har ingenting med hverandre å gjøre i det hele tatt.

 

Det må heller slås ned på det istedet for svar som er under 14 tegn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fjerner svar som "LOL!", "EID!", "AHAHAH", ":D:D:D:D" o.l.

 

Svar som "Nei" kan ofte ikke omformuleres på andre, bedre måter (Eks: Kan jeg lovlig gjøre sånn og sånn og sånn? - Svar: Nei!) Det eneste måtte være utfyllende svar som "Nei min gode venn, det kan du ikke gjøre uten å bryte §2 seksjon 319, side 193"...

 

Hver situasjon må sees an, men som grunnregel vil 14-tegnsregelen stå for å forhindre ting som nevnt over.

Lenke til kommentar

Det er vel og bra :-) Hater slike slenguttrykk..

 

Men jeg tror ikke modereringsoppgaven deres blir noe lettere på bakgrunn av 14-tegns regelen. Jeg tror det er like mye å gjøre også etter at denne ble innført..

 

Og da kan den jo likesågjerne kuttes ned på.

 

Legg merke til at den trengs ikke å fjernes. Men det kan kuttes ned på den i allefall til det halve..

Lenke til kommentar
Kan jeg lovlig gjøre sånn og sånn og sånn? - Svar: Nei!) Det eneste måtte være utfyllende svar som "Nei min gode venn, det kan du ikke gjøre uten å bryte §2 seksjon 319, side 193"...

Og det er slike svar vi vil ha. Begrunnelse, begrunnelse, argumenter og begrunnelse! Svar under 14 tegn har ofte veldig lite verdi. Et ubegrunnet "ja" eller "nei" sier veldig lite for meg med mindre personen som svarer er en av de 10-15 spesielle her på forumet.

Men jeg tror ikke modereringsoppgaven deres blir noe lettere på bakgrunn av 14-tegns regelen. Jeg tror det er like mye å gjøre også etter at denne ble innført..

Men å gi moderatorene mindre arbeid er ikke et mål å gå etter. Å forbedre kvaliteten på postene på forumet er et mål forumstyret bør sikte etter.

Lenke til kommentar

JohndoeMAKT: Enig med deg i de aller fleste tilfeller, men det finnes særtilfeller som ikke kan begrunnes mer enn ett enkelt "JA!" eller "Nei".

 

Altså, hvis du spør om 2+2 er 4, finnes det bare ett svar - Ja, enkelt og greit. Du kan ikke begrunne ett slikt svar som det på noen annen måte.

 

Men selvsagt - Jo bedre begrunnelser, jo bedre er det.

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at dersom du leter etter slike tråder her på forumet som ikke er "telletråder" antallet du finner veldig lavt. Seriøse spørsmålstråder og diskusjonstråder (som forumet IMO hovedsaklig er for) bør bli prioritert og der er det hvertfall veldig får situasjoner hvor et svar på under 14 tegn er godt nok. I ditt eksempel trykker jeg heller user posted image

Lenke til kommentar

Regelen har sin hensikt og den har nok medført at langt flere gir bedre og mer utfyllende svar.

 

På den andre siden så er det mer plagsomt å lese "Ja 14141414lolOMG" enn det er å lese "ja".

 

Jeg er personlig ingen tilhenger av regelen, av nevnte grunn, samt endel andre. Men den er nå egentlig en liten filleting.

 

Brudd på regelen medfører enkelt og greit at innlegget fjernes. Skjønn vil selvfølgelig bli brukt i enkelttilfeller. Advarsler bruker jeg ikke, da jeg ikke har kapasitet til å holde styr på de som gjentar overtrampene. Det er endel annen moderering som prioriteres i så måte, så da blir det med sletting. Men det er nok av tilfeller hvor brukere har fått advarsel av andre moderatorer, så jeg vil nok tro at vi i modteamet samlet får bukt med litt av overtrampet. Ikke er det særlig vanskelig å finne overtrampene heller, om man har litt ekstra tid i ny og ne (er bare til å bruke søkefunksjonen).

 

Jeg har inntrykk av at forumstyret er ganske bestemt i saken og at regelen forblir, i hvert fall inntil videre. (de korrigerer meg nok om jeg tar feil :) )

 

Det er som sagt en filleting for min egen del, litt merkelig at den får såpass mye oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Eneste jeg har irritert meg over er at man må skrive noe i innlegg hvor man har bilder. Det heter da at bilder sier mer enn tusen ord.

6323727[/snapback]

Det går da fint an å poste ett bilde uten at 14-tegn-varselet kommer opp.

 

42 tegn:

[IMG=http://www.server.com/bilde.jpg]

20 tegn:

[attachmentid=80587]

6319695[/snapback]

:)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
På dette fine forumet har vi en tråd som heter "Bilde-Quiz - Gjett filmen!", her poster noen et bilde av en film og så gjetter folk, først svarer noen noe som er feil, så skriver du "nei", glemmer 14iss reglen og får opp en side som sier "nei, slik ikke er lov din tullebokk", så må du tilbake og skrive på nytt igjen (eller ctrl+c, ctrl+v)! Her blir i allefall jeg litt småirritert og skriver "Nei 1414141414" Hvis det er rett svar så skriver du kanskje så mye som "Det er riktig", men det får du heller ikke lov til (tullebokk) for det er bare 13 tegn :roll:

 

Det er i allefall slik med meg når jeg unngår den på denne måten! Ja og nei er veldig ofte et mer eller godt nok svar.

 

Hadde det ikke gått ann å ordnet slik at 14iss reglen ikke anngriper "ja og nei"? Går det ikke ann å ordne filter mot smileys og vanlige forkortelser med mindre den totale lengden på posten blir på 14tegn (eller gjerne mindre for min del) eller over?

6323449[/snapback]

Nei.

 

Edit: Se, det funka fint. Bare ta med quote.

Eller du kunne evt. skrevet "Nei, det var ikke riktig".

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
(...)

Jeg har inntrykk av at forumstyret er ganske bestemt i saken og at regelen forblir, i hvert fall inntil videre. (de korrigerer meg nok om jeg tar feil :) )

 

Det er som sagt en filleting for min egen del, litt merkelig at den får såpass mye oppmerksomhet.

6340735[/snapback]

 

No problem, men vit at noen ikke liker den :p

 

Grunnen til at den får så mye oppmerksomhet er at meg er vel at jeg har vært grisefornøyd med forumet, men så begynte det å skje litt småtteri som jeg mener drev forumet i feil retning (edit-time f.eks., som heldigivs forsvant). Nå er det viktig for meg å bidra til at forumet ikke skilr ut igjen. Dessuten er det ikke noe annet i retningslinjene å klage på, da samles all energien på denne regelen =)

Lenke til kommentar
No problem, men vit at noen ikke liker den :p

Å få alle til å bli fornøyde er umulig når det er såpass mange brukere som det er akkurat nå. Poenget er å ha regler som flest mulig kan tilpasse seg og være fornøyde med. Enkelte vil alltid klage, uansett om det er en liten filleting som feks. denne "14-tegnsregelen".

Lenke til kommentar
Hvis han, som poster et bilde, spør "Var dette riktig bilde?", kan du quote han og si nei. I det tilfelle er det nok, og en bedre løsning en å legge til 141414141.

6343349[/snapback]

Hvorfor ikke skrive "nei, det er ikke riktig."?

6343839[/snapback]

 

Fordi "nei" er et like godt svar.

 

I slike tilfeller er det greit at moderator viser litt skjønn. Blir feil å slette noe/reagere på at noen svarer "nei" fremfor "nei, det er ikke riktig" da frasen "det er ikke riktig" strengt talt er unødvendig. Merkelig nok er det faktisk folk som tar seg bryet med å bruke code o.l. for kun å skrive nei i slike sammenhenger. Merkelig hva folk tar seg tid til :wee:

 

Men å skrive "nei 1414141414" blir feil. Slikt er forstyrrende. Men det finnes innlegg som strengt talt bryter med 14-tegns regelen, om man skal være paragrafrytter, som fint holder ønsket kvalitet. I slike tilfeller bør (IMO) moderator la det gå.

Lenke til kommentar
Fordi "nei" er et like godt svar.

6343870[/snapback]

Det har jeg aldri sagt noe imot. Men regelen er at et innlegg skal inneholde minst 14 tegn, og orker/klarer/gidder ikke brukerne å lage en setning ut av svaret sitt kan de la være å poste i det hele tatt. Ingen regler har bare positive sider, 14-tegns-regelen er intet unntak. Men vi må forholde oss til den.

Lenke til kommentar
Fordi "nei" er et like godt svar.

6343870[/snapback]

Det har jeg aldri sagt noe imot. Men regelen er at et innlegg skal inneholde minst 14 tegn, og orker/klarer/gidder ikke brukerne å lage en setning ut av svaret sitt kan de la være å poste i det hele tatt. Ingen regler har bare positive sider, 14-tegns-regelen er intet unntak. Men vi må forholde oss til den.

6343961[/snapback]

 

Hensikten med regelen er å bedre kvaliteten på innleggene. Om et innlegg holder ønsket kvalitet, selv om den bryter regelen, så blir det meningsløst for moderator å fjerne innlegget, evt reagere på brukeren. Slikt er paragrafrytteri som ødelegger og virker mot sin hensikt. Retningslinjene er ikke definitive og skal følges slavisk, det ligger i ordets betydning.

 

Om en bruker tenker "jeg må skrive mer enn 14 tegn!" når man skriver så har man misforstått hele poenget. For hensikten med regelen er ikke at alle skal skrive mer enn 14 tegn, hensikten er at man skal ha en viss kvalitet over det man skriver. Derfor er regelen et godt virkemiddel til å fjerne mye grums.

 

Men det må ikke være slik at den skal benyttes til å fjerne kvalitetsinnlegg som er mer enn godt nok utfyllende, selv om innlegget ikke består av 14 tegn. Selv om det hører til sjeldenheten :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...