Gå til innhold

På tide å avskaffe 14-tegnsregelen


Ønsker du at 14-tegnsregelen bør avskaffes?  

142 stemmer

  1. 1. Ønsker du at 14-tegnsregelen bør avskaffes?

    • Ja
      95
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      4


Anbefalte innlegg

Hva med å justere det ned litt som er foreslått ovenfor.

Å bare ha 3 tegn, det blir litt for lite, men hva med å sette det til tja... 8?

Hvorfor det? Hvis man ikke klarer å skrive ett svar på 14 tegn så bør man la være å svare i det hele tatt.

6303900[/snapback]

Enig, jeg har sikkert lagt igjen et par svar der jeg ikke har skrevet nok, men det er søren meg ikke mange :p

Hvis du syntes en post er morro trenger du ikke skrive hehe

Skriv heller noe mere utfyllende. Det er ikke vanskelig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at folk ikke greier å skrive 14 tegn vitner bare om manglende fantasi og evne til å uttrykke seg skriftlig. Allerede nå har jeg skrevet langt flere en 14 tegn. Problemet med regelen er ikke at regelen er dum, men at mange brukere er dumme (Ikke vondt ment). Å skrive 1414141414!!!! motvirker jo hele hensikten med regelen, nemlig å til en hvis grad kvalitetssikre poster før de postes.

 

Dette fungerer som dere da sikkert har erfart ikke bra nok. Men jeg stemmer nå nei jeg. Er bedre at 30 % av de som normalt ville postet en smiley nå poster et kort innlegg og at resten poster smiley + 141414141414 enn at alle de 100 % poster bare en smiley.

Lenke til kommentar
*snipp*

6317558[/snapback]

Enig så enig. Det er bare ren latskap og ikke orke å skrive mere en fjorten tegn.

6317608[/snapback]

 

Ikke alltid det trengs.

 

Hvis en fyr spør om det går å bruke to ati-skjermkort i en pc(der han nevner to) sier jeg ofte bare "ja".

 

Spørsmål svart, EOD.

Lenke til kommentar

Hvor jævla vanskelig, unnskyld uttykket, kan det være å skrive et innlegg med 14 tegn i da? Regelen blir ikke mindre teit av at man bryter den. Regelen er jo faktisk ment til å motvirke dette stygge problemet med en smiley-innlegg ol. Om man skal svare på et spørsmål som kun trenger et ja eller nei-svar kan man alltids skrive en kort setning.

 

Ja, det gjør det nok.

 

eller

 

Nei, det gjør det nok ikke.

 

 

Jeg brukte like lang tid på å skrive de to setningene som jeg ville gjort hvis jeg skulle skrive:

 

Ja 141414141414

 

og

 

Nei 141414114141

 

 

Så det at man noen ganger bare trenger å skrive ja eller nei er en ugyldig unnskyldning til å omgå regelen. Dersom dere faktisk ikke greier å finne på en liten tilleggssetning for å overskride de påbudte 14 tegnene må jeg få gratulere. For det virker på meg umulig.

 

De som gjør det for å protestere mot regelen motvirker hele hensikten med den og jeg synes absolutt at man burde slette alle innlegg som går ut på å poste et kort innlegg + 141414141414. Det er jo for dumt å protestere mot en så liten bagatell regelen faktisk er. Har folk virkelig ikke bedre ting å protestere mot?

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Jeg er nok en av de brukerne som skriver 1414141.. osv. Men jeg er nok ikke den verste. Fra nå av skal jeg PRØVE å skrive 14-tegn uten å skrive 141414 osv.. Jeg tror likevel folk er så oppsatt på regelen at de skriver 14141 selvom de kunne skrevet mer. De tenker kanskje for mye på regelen når de poster innlegg der de bare skal svare med et "ja" f.eks.

 

Angående posting av desktop, bakgrunnsbilde ol. er det mange som bare poster et bilde og det syns jeg skal være tillatt, er det noe mer å si?

Jeg har heller ikke sett at noen mods har slått ned på dette, så det er vel ikke noe problem.

Endret av quakie
Lenke til kommentar
Angående posting av desktop, bakgrunnsbilde ol. er det mange som bare poster et bilde og det syns jeg skal være tillatt, er det noe mer å si?

Jeg har heller ikke sett at noen mods har slått ned på dette, så det er vel ikke noe problem.

6318829[/snapback]

Der bruker man litt gangsyn ja, DOG, har du noe du vil si om bildet, bakgrunnen...et eller annet så skriv det heller en å bruke bare 14-tegns begrensningen.

Lenke til kommentar
Jeg er nok en av de brukerne som skriver 1414141.. osv. Men jeg er nok ikke den verste. Fra nå av skal jeg PRØVE å skrive 14-tegn uten å skrive 141414 osv.. Jeg tror likevel folk er så oppsatt på regelen at de skriver 14141 selvom de kunne skrevet mer. De tenker kanskje for mye på regelen når de poster innlegg der de bare skal svare med et "ja" f.eks.

 

Angående posting av desktop, bakgrunnsbilde ol. er det mange som bare poster et bilde og det syns jeg skal være tillatt, er det noe mer å si?

Jeg har heller ikke sett at noen mods har slått ned på dette, så det er vel ikke noe problem.

6318829[/snapback]

Det går da an å poste ett bilde uten at 14-tegn-varselet kommer opp.

 

42 tegn:

[IMG=http://www.server.com/bilde.jpg]

20 tegn:

[attachmentid=80587]

Lenke til kommentar

Det går også an å skrive et ord uten 14 tegn, men det er ikke poenget.

 

Baksiden ved denne regelen er at i noen emner blir det helt bakvent å påstå at "jeg tro dette er et" er bedre enn kun skrive svaret (henviser til gjett flytypen-tråden og gjett tekno-dingsen). Dessuten sies det her at hvis man setter inn et bilde så er det mer selvforklarende og at man da oftere ser gjennom fingerne. Endelig er det også slik at dersom man quoter innlegget ovenfor gjelder omtrent ikke 14-tegnsregelen. Jeg synes det er feil, men det er nok fordi jeg klarer å skrive innlegg med mer enn 14 tegn, og mener det da blir en urimelig begrensning av min frihet her på forumet når jeg ikke gis tillitten til å selv avgjøre om min yttring er god nok eller ikke.

Lenke til kommentar
mener det da blir en urimelig begrensning av min frihet her på forumet når jeg ikke gis tillitten til å selv avgjøre om min yttring er god nok eller ikke.

6320043[/snapback]

Det ligger allerede andre sterke begrensinger på hva man kan gjøre/si på forumet. 14tegns regelen er knøttliten bagatell som ikke setter noen grenser på selve innholdet i teksten din. Det er helt andre regler som setter grenser for hva som er godt nok eller ikke, hva innhold gjelder. Slike regler er mye mer betenkelig enn en liten 14tegns regel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
mener det da blir en urimelig begrensning av min frihet her på forumet når jeg ikke gis tillitten til å selv avgjøre om min yttring er god nok eller ikke.

6320043[/snapback]

Det ligger allerede andre sterke begrensinger på hva man kan gjøre/si på forumet. 14tegns regelen er knøttliten bagatell som ikke setter noen grenser på selve innholdet i teksten din. Det er helt andre regler som setter grenser for hva som er godt nok eller ikke, hva innhold gjelder. Slike regler er mye mer betenkelig enn en liten 14tegns regel.

6320230[/snapback]

 

Jeg er motstander av alle typer begrensninger, men hvilke er det du sikter til?

Lenke til kommentar
Jeg er motstander av alle typer begrensninger, men hvilke er det du sikter til?

6320241[/snapback]

Tja feks. den mildt sagt snodige "Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet".

I praksis en lov som kan begrense stort sett etthvert innlegg her på forumet. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg er motstander av alle typer begrensninger, men hvilke er det du sikter til?

6320241[/snapback]

Tja feks. den mildt sagt snodige "Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet".

I praksis en lov som kan begrense stort sett etthvert innlegg her på forumet. :hmm:

6320347[/snapback]

 

Ser poenget. Jeg har ikke vært i en slik situasjon, men hadde hvis jeg kom i en, blitt i tvil.

Lenke til kommentar

Om jeg skulle snublet over et "ok. 1414141414"-innlegg, ville jeg sendt en hyggelig PM til brukeren som skrev innlegget og bedt ham pent om å vennligst gi faen. Da er det greit at andre moderatorer også kan se at brukeren har blitt opplyst om regelen, og videre overtramp ikke er basert på uvitenhet, men likegyldighet og/eller trass.

 

Det greieste hadde selvfølgelig vært at vi rett og slett hadde muligheten til å knotte ned en "advarsel" med 0%.

Lenke til kommentar
mener det da blir en urimelig begrensning av min frihet her på forumet når jeg ikke gis tillitten til å selv avgjøre om min yttring er god nok eller ikke.

6320043[/snapback]

Det ligger allerede andre sterke begrensinger på hva man kan gjøre/si på forumet. 14tegns regelen er knøttliten bagatell som ikke setter noen grenser på selve innholdet i teksten din. Det er helt andre regler som setter grenser for hva som er godt nok eller ikke, hva innhold gjelder. Slike regler er mye mer betenkelig enn en liten 14tegns regel.

6320230[/snapback]

 

Jeg snakker da ikke om begrensninger på hva jeg kan si på forumet eller hva jeg fyller posten med. Det tjener meg at forumet har de retningslinjene det har når det gjelder innhold. Jeg snakker om måten forumet bestemmer hvordan jeg skal ordlegge meg, ikke hvilke ord jeg bruker. Skjønner?

 

Jeg er ikke irritert på forumet, dets ledelse eller moderatorene. Jeg vil egentlig bare si at jeg synes det er dumt det må være en slik regel, for det fører til en del 14141414-innlegg. Hvis forumets ledelse vurderer det som bedre enn innlegg under 14 tegn, så respekterer jeg det. Selv om jeg muligens er litt uenig.

Lenke til kommentar
Det at folk ikke greier å skrive 14 tegn vitner bare om manglende fantasi og evne til å uttrykke seg skriftlig. Allerede nå har jeg skrevet langt flere en 14 tegn. Problemet med regelen er ikke at regelen er dum, men at mange brukere er dumme (Ikke vondt ment). Å skrive 1414141414!! motvirker jo hele hensikten med regelen, nemlig å til en hvis grad kvalitetssikre poster før de postes.

 

Dette fungerer som dere da sikkert har erfart ikke bra nok. Men jeg stemmer nå nei jeg. Er bedre at 30 % av de som normalt ville postet en smiley nå poster et kort innlegg og at resten poster smiley + 141414141414 enn at alle de 100 % poster bare en smiley.

6317558[/snapback]

 

Så, smarten; Hvis et innlegg krever et svar, la oss si et tall "30" gjerne med en enhetsbenevning bak.. la oss si "30 stk".. Er jeg dum da fordi jeg ikke gidder å skrive masse krimskrams rundomkring, opp, ned og i mente?

 

Hva i huleste har kvalitetssikring å gjøre med unødvendig postfyll når svaret er enkelt og konsist?

 

At man skal være nødt til å lese en hel haug med unyttig tøys & tull? Er det kvalitetssikring mener du?

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar
Hva i huleste har kvalitetssikring å gjøre med unødvendig postfyll når svaret er enkelt og konsist?

6321087[/snapback]

Selvfølgelig finnes det unntak for enhver regel. Meningen med regelen er nok først og fremst å få tåpelige "lol'ere" og "smileysvar" bort, ikke nødvendigvis de små unntak som faktisk er helt legitime som svar. Uansett, dersom man har problemer med 14-tegnregelen på jevnlig basis, da lurer jeg veldig på hva slags poster man egentlig skriver??

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...