Gå til innhold

fotorealistisk grafikk kommer snart på pc


Anbefalte innlegg

hva er ray trace ?

6270066[/snapback]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Raytrace

 

Kortere forklart enn Wikipedia-artikkelen: Ray Trace er et system som gjør det mulig å kaste skygger på gjennomsiktige overflater, skyggene blir ikke unøyaktige uansett hvor langt borte lyskilden er, skyggene blir mer avanserte, refleksjonene blir like klare uansett hvor fjern lyskilden er.

 

Edit: Ray Trace gjør også at man kan lage realistisk glass som faktisk ligner på glass, og ikke plastikk.

 

Pga. at dette krever noe forjævlig av PC-en og konsollen, vil vi ikke se 100% Ray Trace i Realtime før om minst 10-15 år. Teoretisk sett vil det kreve mer av PC-en jo lengre borte lyskilden er.

6270131[/snapback]

 

 

Bruker ikke Warhawk til PS3 dette? Mener på at jeg har lest det et eller annet sted?

6283659[/snapback]

 

Det går mange rykter som ikke er jordnære om ting som ikke finnes enda. Det kan godt hende at spillet brukes Raytrace-skygger på f.eks. innendørs lyskilder, der avstanden mellom lys og objekt ikke blir for stor, men at spillet bruker Raytrace på alle lyskilder og refleksjoner er tvilsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eh jaha. Det at grafikken blir bedre gir jo bare bedre spillfølelse OG spillbarhet. Kan du si at grafikken har gjort spill idag dårligere enn de var for 5 år siden? :dontgetit:

6280576[/snapback]

 

 

Å utvikle slik grafikk vi ser i Crysis koster uendelig med penger, tid og arbeidskraft. Alle disse ressursene kunne blitt brukt på andre viktigere ting som AI, historie og skuespill, nye spillmekanikker og bug-testing. Og ja, IMO lagde de bedre spill før alt maset om grafikk kom.

6283057[/snapback]

 

Spillbudsjettene blir høyere, og høyere, så det er ingen unnskyldning. Flere gamle spill satte også grafikk høyt, bare se på f.eks. King's Quest V, eller Stunts (begge er fra 1990). KQ V kostet ca 1 mill. å lage, dette er en brøkdel av hva et nytt spill koster i dag.

 

I og med at EA har penger nok i massevis, tror jeg at spillet vil få en brukbar historie, og brukbart skuespill, i motsetning til Far Cry.

Lenke til kommentar

Goz: Jeg er forsåvidt enig i at grafikk ikke er førsteprioriteten. En hore trenger ikke være pen for å være god i sengen. Man kan bli lurt av et pent ytre. Jeg formulerte meg feil angående FF. Det jeg mente var at konseptet er oppbrukt. Men igjen, dette er subjektivt og svært individuelt.

 

Forøvrig, jeg er aldri helt fornøyd med et spill. Veldig bra, utrolig bra, er ord som du får lov til å bruke av meg :p

Lenke til kommentar
Eh jaha. Det at grafikken blir bedre gir jo bare bedre spillfølelse OG spillbarhet. Kan du si at grafikken har gjort spill idag dårligere enn de var for 5 år siden? :dontgetit:

6280576[/snapback]

Rainbow Six Lockdown og Ghost Recon Advanced Warfighter. Her er det mye fokus på grafikk som imponerer på screens og filmer, men selve spillene er elendige og sliter med dårlig AI og gameplay. De første Rainbow Six og Ghost Recon spillene hadde jo like god eller bedre AI og hadde mye mer gjennomført level design.

 

Det jeg prøver å si er at all denne fokusen på grafikk trapper ned på andre ting som er viktig for å få et underholdende spill vi kan spille gjennom flere ganger. Dette er fordi det er grafikken som selger. En lite oppdatert person vil bare se på screensene på spillboksene og kjøpe det som ser best ut.

Lenke til kommentar
hva er ray trace ?

6270066[/snapback]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Raytrace

 

Kortere forklart enn Wikipedia-artikkelen: Ray Trace er et system som gjør det mulig å kaste skygger på gjennomsiktige overflater, skyggene blir ikke unøyaktige uansett hvor langt borte lyskilden er, skyggene blir mer avanserte, refleksjonene blir like klare uansett hvor fjern lyskilden er.

 

Edit: Ray Trace gjør også at man kan lage realistisk glass som faktisk ligner på glass, og ikke plastikk.

 

Pga. at dette krever noe forjævlig av PC-en og konsollen, vil vi ikke se 100% Ray Trace i Realtime før om minst 10-15 år. Teoretisk sett vil det kreve mer av PC-en jo lengre borte lyskilden er.

6270131[/snapback]

 

 

Bruker ikke Warhawk til PS3 dette? Mener på at jeg har lest det et eller annet sted?

6283659[/snapback]

 

Det går mange rykter som ikke er jordnære om ting som ikke finnes enda. Det kan godt hende at spillet brukes Raytrace-skygger på f.eks. innendørs lyskilder, der avstanden mellom lys og objekt ikke blir for stor, men at spillet bruker Raytrace på alle lyskilder og refleksjoner er tvilsomt.

6284990[/snapback]

 

Per i dag finnes det ingen spill som bruker raytracing. Det kommer heller ikke spill som bruker raytracing. Raytracing krever så mye at du ikke kan kjøre det i realtime.

 

Det som spill derimot bruker og kan bruke. Er at banene, landskapet osv blir "raytraced" i f.eks 3dsm og dette blir lagt inn i teksturene. Ofte har de det også i level editorene osv.

Lenke til kommentar
Hva med fysikk? Ingen som har nevnt det enda.

 

Gameplay, Fysikk og AI > Grafikk

 

Jeg vil heller spise noe som smaker bra men ser dritt ut, kontra noe som ser bra ut men smaker dritt.. hvis du skjønner hva jeg mener :)

6285322[/snapback]

 

Men så tenker mange slik:

 

De velger heller mat som ser bra ut enn mat som ser litt mindre bra ut

;) Så det går begge veier for mange,kansje sjøl om de angrer etterpå :) Men for all del sier meg i enig me deg!

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Per i dag finnes det ingen spill som bruker raytracing. Det kommer heller ikke spill som bruker raytracing. Raytracing krever så mye at du ikke kan kjøre det i realtime.

 

Det som spill derimot bruker og kan bruke. Er at banene, landskapet osv blir "raytraced" i f.eks 3dsm og dette blir lagt inn i teksturene. Ofte har de det også i level editorene osv.

 

Første spill jeg så som brukte miljøet rundt som refleksjons-maps (eller hva man skal kalle det), tror jeg var need for speed 3. Altså rimelig gammelt, og moderne spill har vel kommet mye lengre enn dette. Det er da flere spill hvor noen objekter har realtime refleksjoner av alle omgivelser, f.eks. vannet i hl2 (og de fleste moderne bilspill mener jeg). I tillegg gir vel både vannet i farcry og hl2 samt noen typer glass i hl2 inntrykk av lysbrytning/refraction. Godt mulig at dette bruker en annen (og mer unøyaktig) teknikk enn ray-trace, men det ser da ganske bra ut?

 

Tipper (uten at jeg er noen ekspert på dette) at spill bruker en helt annen teknikk på grafikk enn det som brukes ved rendring i 3d-programmer. Rendring i 3d-programmer har hovedfokus på nøyaktighet, mens i spill er det hurtighet som er viktigst. Og så er en GPU VELDIG mye raskere til å tegne opp grafikk enn det CPU'en er, dermed kan man få realtime grafikk i spill som ser nesten like bra ut som noe som ville tatt mye lengre tid å rendre i et 3d-program.

Lenke til kommentar
Per i dag finnes det ingen spill som bruker raytracing. Det kommer heller ikke spill som bruker raytracing. Raytracing krever så mye at du ikke kan kjøre det i realtime.

 

Det som spill derimot bruker og kan bruke. Er at banene, landskapet osv blir "raytraced" i f.eks 3dsm og dette blir lagt inn i teksturene. Ofte har de det også i level editorene osv.

 

Første spill jeg så som brukte miljøet rundt som refleksjons-maps (eller hva man skal kalle det), tror jeg var need for speed 3. Altså rimelig gammelt, og moderne spill har vel kommet mye lengre enn dette. Det er da flere spill hvor noen objekter har realtime refleksjoner av alle omgivelser, f.eks. vannet i hl2 (og de fleste moderne bilspill mener jeg). I tillegg gir vel både vannet i farcry og hl2 samt noen typer glass i hl2 inntrykk av lysbrytning/refraction. Godt mulig at dette bruker en annen (og mer unøyaktig) teknikk enn ray-trace, men det ser da ganske bra ut?

 

Tipper (uten at jeg er noen ekspert på dette) at spill bruker en helt annen teknikk på grafikk enn det som brukes ved rendring i 3d-programmer. Rendring i 3d-programmer har hovedfokus på nøyaktighet, mens i spill er det hurtighet som er viktigst. Og så er en GPU VELDIG mye raskere til å tegne opp grafikk enn det CPU'en er, dermed kan man få realtime grafikk i spill som ser nesten like bra ut som noe som ville tatt mye lengre tid å rendre i et 3d-program.

6285484[/snapback]

 

Det er fullt mulig med refleksjoner uten Raytrace, refletcion mapping ble funnet opp før Raytrace. Scource-motoren kan allikevel ikke skape avanserte optiske effekter (som krever Raytrace). Reflection mapping ble brukt allerede på vinduene til bilene i Daytona USA, fra 1994. :)

Lenke til kommentar

Det var kun reflection/refraction jeg tenkte på i det forrige innlegget mitt og det syns jeg ser ganske bra ut i de nyeste spillene jeg har prøvd (og pga litt aldrende pc har jeg ikke prøvd så mange som har kommet ut etter hl2). Akkurat hvilken teknikk som benyttes syns jeg ikke er så nøye, så lenge det ser fint ut :)

 

Men hvilke andre raytrace-effekter tenker du på, bortsett fra skygger og det som er nevnt? Det jeg syns var mest imponerende fra de crysis-videoene jeg har sett, var hvor de viste noe som lignet på en Global Illumination effekt (videoen hvor et lys kommer ned en trapp). Dette er jo en effekt som vanligvis er mye mer krevende enn vanlige refleksjoner/refraksjoner. Jeg tror bare det blir litt feil hvis man rendrer en scene i et 3d-program og ser at det tar X antall minutter og dermed konkluderer med at lignende effekter er umulige å oppnå i realtime.

 

Jeg syns ihvertfall dette virker som et grafisk sett veldig imponerende spill :)

Lenke til kommentar
superseven  Postet i dag, 13:56

  Selvsagt kan spill se flotte ut uten Raytrace. Skyggen til en glassvegg, og skyggen til en murvegg vil se helt like ut uten Raytrace, det vil den ikke med.

 

Hvis det virkelig ikke er noen spill idag som har denne effekten, så tror jeg ikke det er lenge før man får se det.

 

Men stusset endel på det du sa tidligere om at det tok så fryktelig mye lenger tid å beregne skygger hvis lyskilden er langt borte.

Gjorde en liten test: http://img146.imageshack.us/my.php?image=lighttest8qc.jpg

På bildet til venstre er lyskilden over 100 000 enheter borte, mens på bildet til høyre er avstanden litt over 100 enheter. I mitt lille eksempel ser jeg ingenting som tyder på at det burde ta så tid å rendre selv om lyskilden er langt borte.

Lenke til kommentar

Alle "moderne" effekter i spill er mulige uten raytrace. Det ser ofte meget bra ut også. Men poenget var jo at hvis du skal ha spill som er helt fotorealistiske, du må du ha raytracing og andre meget intensive lys "behandlinger". Som per i dag bare brukes I Cg filmer, film effekter osv.

Lenke til kommentar
superseven   Postet i dag, 13:56

   Selvsagt kan spill se flotte ut uten Raytrace. Skyggen til en glassvegg, og skyggen til en murvegg vil se helt like ut uten Raytrace, det vil den ikke med.

 

Hvis det virkelig ikke er noen spill idag som har denne effekten, så tror jeg ikke det er lenge før man får se det.

 

Men stusset endel på det du sa tidligere om at det tok så fryktelig mye lenger tid å beregne skygger hvis lyskilden er langt borte.

Gjorde en liten test: http://img146.imageshack.us/my.php?image=lighttest8qc.jpg

På bildet til venstre er lyskilden over 100 000 enheter borte, mens på bildet til høyre er avstanden litt over 100 enheter. I mitt lille eksempel ser jeg ingenting som tyder på at det burde ta så tid å rendre selv om lyskilden er langt borte.

6285897[/snapback]

 

De bildene benyttet seg av én lyskilde (det ser i hvert fall sånn ut). Med flere lyskilder tar et mye lengre tid. At det tar dobbelt så lang tid merkes også; hvis et spill har 30 bilder i sekundet uten Raytrace, vil det kun ha 15 med.

Lenke til kommentar

Q3 med openRT krever kun en CPU 20 ganger kraftigere enn en XP1800

http://graphics.cs.uni-sb.de/~sidapohl/egoshooter/ ca. 1:30 inn i filmen tar det av

 

om ikke disse eller alternativer blir produsert:

http://graphics.cs.uni-sb.de/SaarCOR/

 

Raytracing spill motorer kommer nok etterhvert som det blir vanskeligere aa jukse seg til realistiske effekter med lag paa lag med effekter og greier.

 

http://www.openrt.de/Applications/games.php

 

Hos http://www.openrt.de/index.php finner man denne greie forklaringa:

 

"The almost exclusive use of rasterization-based hardware in current VR systems makes it hard to obtain reliable results because it relies on the use of approximations even for such simple optical effects as shadows and reflection. "

 

"Because ray tracing closely models the physical transport of light, it can provide correct results easily. Ray tracing simplifies the modeling and design process, where individual objects and their material properties may be defined independently, while the underlying ray tracing engine automatically combines the shading results to the correct image. There is no need to deal with complex multi-pass rendering in the application."

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

De bildene benyttet seg av én lyskilde (det ser i hvert fall sånn ut). Med flere lyskilder tar et mye lengre tid. At det tar dobbelt så lang tid merkes også; hvis et spill har 30 bilder i sekundet uten Raytrace, vil det kun ha 15 med.

 

Nytt eksempel da, med 19 lys og avstandene ~141 enheter på venstre del av bildet, 1 410 i midten og 141 000 til høyre fra lyskildene: http://img105.imageshack.us/my.php?image=test19lights9iu.jpg

Fortsatt øker ikke rendringstiden. Er du sikker på at du ikke tenker på skygger som benytter seg av shadow mapping og ikke raytrace? Da er det naturlig at oppløsningen på shadow map'et må økes etter som avstanden øker for å beholde detaljene. Tror ikke avstanden til lyskilden har så mye å si ved raytracing.

 

Syns det var litt rart å si noe så bestemt som at et spill med 30 fps uten raytrace vil ha 15 fps med raytrace, men klart at fps'en synker med mer avanserte effekter.

 

Ellers syns jeg det er veldig bra at grafikken utvikles og stadig blir bedre, men det samme burde gjelde andre områder også, som f.eks. AI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...