Gå til innhold

fotorealistisk grafikk kommer snart på pc


Anbefalte innlegg

Vi er vel der allerede nå spør du meg. Men jeg tror ikke vi får 100% photorealisme noengang siden hvis du tar titt på vannet i Farcry ville du heller tatt en svømmetur i det vannet enn på ekte :) Grafikken ser bedre ut .

6262728[/snapback]

Nesten enig. leker å svømme på ordentlig. Men jeg kjøpte far cry i dag faktisk og jeg ble imponert av grafikken på vannet. Helt sykt atde får det til så bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva er ray trace ?

6270066[/snapback]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Raytrace

 

Kortere forklart enn Wikipedia-artikkelen: Ray Trace er et system som gjør det mulig å kaste skygger på gjennomsiktige overflater, skyggene blir ikke unøyaktige uansett hvor langt borte lyskilden er, skyggene blir mer avanserte, refleksjonene blir like klare uansett hvor fjern lyskilden er.

 

Edit: Ray Trace gjør også at man kan lage realistisk glass som faktisk ligner på glass, og ikke plastikk.

 

Pga. at dette krever noe forjævlig av PC-en og konsollen, vil vi ikke se 100% Ray Trace i Realtime før om minst 10-15 år. Teoretisk sett vil det kreve mer av PC-en jo lengre borte lyskilden er.

6270131[/snapback]

 

Som du sier så er ekte ray tracing såpass krevende, og vi vil antakeligvis aldri se det i spill for det er bedre å bruke ressursene på noe annet og heller simulere ray tracing bra nok til at det ser ekte ut.

Lenke til kommentar
Fin PS.

 

Crysis skal jo kunne utnytte DX10 teknologien som kommer med Vista. Jeg sier det igjen, forskjellen mellom konsoll og PC blir mindre og mindre.

6271946[/snapback]

 

 

Eh jaha? Crysis kommer kun til PC, så hvorfor har konsoll vs PC noe si? Utenom at PC kjører ifra konsoll med Crysis.

Lenke til kommentar
Uff...dumt at grafikk blir såpass satset på. Folk glemmer virkelig BRA spill og vil heller ha et spill man kan se på i et par timer for så bare og vente på neste spill med 'enda bedre' grafikk.

6280501[/snapback]

Eh jaha. Det at grafikken blir bedre gir jo bare bedre spillfølelse OG spillbarhet. Kan du si at grafikken har gjort spill idag dårligere enn de var for 5 år siden? :dontgetit:

Lenke til kommentar
hva er AI? uansett. er jeg enig i det...

6270087[/snapback]

 

AI er en forkortelse for det engelske uttrykket "artificial intelligence", eller på norsk KI (kunstig intelligens). Det er ofte brukt om hvor "lure" de programstyrte motstanderne i et spill er; om de husker å dukke når de blir beskutt f.eks..

Operation Flashpoint var vel i sin tid ganske nyskapende med KI'en, om jeg ikke husker helt feil?

Lenke til kommentar

Ekte realistisk raytracing/radiosity vil vi vel nesten aldri få. Og det er fordi, som nevnt, at det krever nesten uendelig med ressurser.

 

Raytracing er som navnet sier, altså at en følger lysstrålene. Ikke bare til de treffer et objekt, men også når de reflekteres av objektet og skifter frekvens.

I vann/glass/veldig smale gliper har en også refraksjon der lysstrålene/partiklene avbøyes. (Er det refraksjon i noe spill til dags dato ? )

 

En kan enkelt se "raytracing"/radiosity i det virklige liv. F.eks lys fra en overskyet himmel gir ingen klar skygge, dette er fordi lyset kommer ikke fra et punkt, men fra hele himmelen og alle objekter rundt. F.eks det er ikke helt mørkt i rommet mitt noe sted, selv om jeg ikke har på lys, og selv om ikke lys treffer direkte alle overflater. F.eks ta en rød gjennstand og sett på bordet, da kan du se at bordet blir litt rødt rundt gjenstanden.

 

Hmm, hva var pointet mitt, um, ja. Når en kjører 3dmodelleringsprogrammer så skjer ofte raytracing bare med 1 bounce, dvs at lyset bare spretter en gang, og en har heller ikke nærmest uendelig mange lysstråler og en bruker statistiske modeller for å få mest ut av det.. Og selv da kan det ta flere timer å lage 1 bilde / 1 frame.

 

"Ekte" raytracing blir da litt unødvendig i spill, men fine approksimasjoner er selvsagt en flott ting, og en vil ikke se noe særlig forskjell heller :)

 

Litt mer OnTopic: De bildene er veldig imponerende, men f.eks det avstandsbilde: flysimulatorer ser ofte realistiske ut når en kommer opp over en viss høyde, dvs det er ikke "så" vanskelig å få ting til å se fint ut på avstand, det er detaljene som teller :) Gress,skitt, slitte/skadede overflater gir en realistisk og ikke så "plastisk" look som vi har slitt med i tidligere animasjonsfilmer og spill, men det er nok lys som gir det endelige resultatet. (bilder med god raytracing ser kule og "realistiske" ut selv uten textures :) ) (Det finnes noen gode bilder med hl2 modeller på nettet en plass, husker ikke link,noen? :(, som er laget med hdr lysmaps og raytracing)

 

Blir også veldig kult, hvis vi, som sett på filmer fra crysis får interaksjon mellom planter og ting som beveger seg, altså at en løper ikke bare rett gjennom flora.

 

um, nå tror jeg jeg har skrevet for mye :|

 

edit: la til radiosity

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...