Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Skal begynne å skrive bacheloroppgave nå! Det blir en god del matteskriverier og mye eksperiemntelle data (diagram og tabeller). Jeg lurer litt på om noen her inne har skrevet oppgaven sin i LaTEX, og har noen tips og vink? Jeg har bare skrevet mindre rapporter tidligere (typ maks 15 sider).

 

Bør jeg skrive hvert kapittel i en egen tex-fil? Hvordan bør jeg strukturere det? Hvilke pakker bør jeg bruke (kom gjerne med anbefalinger som gjør livet lettere og får layouten til å se bra ut).

 

Skriver dere her inne først i et annet program, for å få korrektur etc. eller skriver dere rett inn i f.eks. TEXWorks?

 

Takker :)

Lenke til kommentar

http://detexify.kire...g/classify.html

 

\usepackage{float} om du er virkelig desperat på å få figurer akkuratt der du vil.

\usepackage{booktabs} for finere figurer

\usepackage{siunitx} nyttig angående fysikk, enheter, desimaltall og skille i tabeller.

 

Generelle tips er å ikke bry seg om hvor figurer og saker er, bare la latex ordne med layouten og

konsentrer deg om skrivingen.

 

Del gjerne opp i mindre deler ja, skriver jeg selv vil jeg ikke at hver del skal være over 50 sider, helst under 25.

 

Slik ser en minimal utgave av min preamble ut, kommer selvsagt ann på dokumentet, men det er et godt utgangspunkt

 

\documentclass[10pt,a4paper]{article}
\usepackage{microtype,lmodern,fixltx2e}	   % Småfikser og typografiske forbedringer
\usepackage{amsfonts,amssymb,mathtools}    % Matematikk.
\usepackage[utf8]{inputenc}                % Norske symboler æ,ø,å
\usepackage[norsk]{babel}	           % Norsk innholdsfortegnelse, og overskrifter
\usepackage{booktabs,caption,float}	   % Penere tabeller og figurer
\usepackage{enumitem}                      % Mer muligheter for lister

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det greit å vite litt meir enn at det «ikkje funker» ...

 

 

 

Det er matematikk, so det må skrivast i mattemodus. Det vil seie, anten mellom dollarteikn, $ ... $ eller backslash-parentes, \( ... \), om du vil ha det på linje med teksten. Vil du ha det som eige «avsnitt», kan du bruke \[ ... \] om du vil ha ei unummerert likning, eller \begin{equation} ... \end{equation} om du vil ha ei nummerert likning.

 

\documentclass{article}
\usepackage{amsmath} % ikkje nødvendig for akkurat dette dømet, men generelt anbefalt om du skal skrive matematikk
\begin{document}
Dette er tekst, og br\o{}ken $ \frac{x}{x+1} $ er ein del av denne linja. Den neste br\o{}ken derimot,
\[
 \frac{x}{x(x+1)},
\]
havner som ei unummerert likning, midtstilt, med litt luft over og under. Den neste er det same, men nummerert:
\begin{equation}
 \frac{x}{x(x+1)},
\end{equation}
\end{document}

 

 

du har glemt en ) og det kan selv jeg se som er full

\frac{1}{x(x+1)}

Jo, men ein manglande parentes vil ikkje gjere at det ikkje fungerer ... Endret av Torbjørn T.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LaTeX er eit markup/programmeringsspråk/typesettingssystem for å lage tekstdokument, og det er primært det denne tråden handlar om. Kort fortalt skriv ein dokument slik som det kode-dømet eg viste over i ei rein tekstfil, og kompilerer det (køyrer det gjennom eit program), so ein får ein flott PDF som resultat. Mykje brukt innan matematikk/fysikk spesielt, mange (dei fleste?) masteroppgåvar innan dei felta er skrive med LaTeX. Eg trudde då du hadde prøvd å lage eit dokument med LaTeX, og hadde fått ei feilmelding når du kompilerte dokumentet ditt.

 

(Det du bruker her i forumet er strengt tatt ikkje LaTeX, det er eit lite program som generer bilete av matematikk, men som bruker same syntaks for matematiske uttrykk. Det underliggjande systemet er forskjellig, og LaTeX kan mykje meir enn matematikk.)

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Blåser liv i denne tråden igjen... Skriver oppgave i latex og har brukt \usepackage[norsk]{babel}. Når jeg bruker \listoffigures og \listoftables kommer dette opp som engelske ord "list of tables / figures" i innholdsfortegnelsen. Noen som kan hjelpe meg med å få dette over på norsk i innholdsfortegnelsen?

Lenke til kommentar

Dei listene dukker med standardoppsettet ikkje ikkje opp i innhaldslista, kan du gje oss litt meir info? Kva dokumentklasse du bruker, eventuelle pakker som påvirker dette osb. Lag gjerne eit døme som kan kompilerast direkte og som viser problemet, men der alt urelevant (av innhald, pakker, osb.) er tatt bort.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...