Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjem litt an på m.a. dokumentklasse. \cleardoublepage set inn alle floats (figure, table) og starter ei ny side, men den vil kun setje inn ei tom side om a) dokumentklassen bruker tosidig layout og b) om den siste sida var ei odde side. \cleardoublepage gjer at neste tekst/bilete etc. vil havne på ei recto side, det vil seie den sida i ei bok som er til høgre, når boka ligg open.

 

Er det t.d. article-klassen som vert nytta kan ein gjere eit lite triks som

\documentclass{article}
\author{Me}
\title{What?}
\begin{document}
\maketitle
\clearpage\null\clearpage
\begin{abstract}
Cool stuff!
\end{abstract}
Text.
\end{document}

Lenke til kommentar

hm oki. Har vært vant til MS Word, men gir LateX et forsøk og prøver å lære meg det. Så er helt fersk på dette her. Dette er det jeg har fått til hittil:

 

\documentclass[12pt,a4paper]{report}
\newcommand{\HRule}{\rule{\linewidth}{0.5mm}}
\pagestyle{headings}
\input{./titlefinalproject.tex}
\usepackage[english]{babel}
\usepackage{parskip} % gir et nytt avsnitt med et mellomrom istedenfor i				nnrykk.
\usepackage[T1]{fontenc}
\setlength{\headheight}{15pt}
\usepackage[uTF8]{inputenc}
\usepackage{geometry}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{textcomp} %gives the copyright sign
\usepackage{fancyhdr} % intented to make header
\renewcommand{\footrulewidth}{0.4pt}
\pagestyle{fancy}
\fancyhf{}
\lhead{Author: My name}
\chead{Student ID : 10000 }
\rhead{\thesection}
\lfoot{\textcopyright my uni}
\cfoot{UAV Simulation Using Matlab/Simulink}
\rfoot{Page \thepage\ of \pageref{LastPage}}
\begin{document}
\pagenumbering{roman}
\begin{abstract}
\end{abstract}
\tableofcontents
\clearpage
\listoffigures
\clearpage
\listoftables
\clearpage
\pagenumbering{arabic}
\section{Introduction}
\setcounter{section}{1}
\subsection{Objectives}
\begin{itemize}
\item
\item
\item
\item
\end{itemize}
\subsection{Method}
\subsection{Background Information}
\subsection{How does UAV's Work}
\section{Literature Review}
\end{document}

 

Når jeg lager en section så er det LateX som nummerer dem, men i mitt tilfelle starter den å nummerere sections fra 0.1, 02 etc, mens subsections blir nummerert, 0.1.1, 0.1.2, 0.1.3 etc. Hvordan blir jeg kvitt disse 0'ene? Jeg prøvde å fikse dette med å gi kommandoen \setcounter{section}{1}, men det funka ikke (prøvde å sette inn 0 og andre tall, men hjalp heller ikke).

Endret av Ingeniøerstudent
Lenke til kommentar

report-klassen har \chapter som øvste nivå, fulgt av \section, \subsection etc. Anten byt til article-klassen, eller byt frå section til \chapter{}. Merk at nye kapittel alltid vil byrje på ei ny side (for tosidig layout med openright, \documentclass[twoside,openright]{report}, alltid på ei odde side).

 

Red.: Nokre fleire kommentarar til koden kjem snart.

 

Red. 2: Hadde ein liten glipp i det eg skreiv over, for at kapittel skal starte på odde sider i report må òg openright vere med som argument til dokumentklassen. Som lova, nokre fleire kommentarar:

 

 

  • \pagestyle{headings} er overflødig, den vert overstyrt av \pagestyle{fancy} lengre nede.
  • I \usepackage[utf8]{inputenc} skal utf8 vere skrive med små bokstavar (eg fekk feilmelding).
  • \clearpage etter \tableofcontents og \listoffigures er unødvendige, ettersom alle dei tre listene (TOC, LOT, LOC) byrjer med eit unummerert kapittel (\chapter*{}), og i definisjonen av den er \clear(double)page med.
    Dei gjer ikkje noko skade, men er altso overflødige.
     
    Byter du ut \section med \chapter er sjølvsagt den etter \listoftables og overflødig.
  • Slik den står no gjer \setcounter{section}{1} ingenting.
     
    Teljaren som held styr på \section-nummeret er null på byrjinga av dokumentet, og for kvar \section-kommando vert det lagt til 1. Sidan du har ein \section, vil teljaren vere 1 allereie. Prøv å set den til noko eit høgare tal, so ser du at \subsection-ane og neste \section er påverka.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen, jeg skal forbedre det du nevner. Jeg har bare brukt LateX i 3 dager, har deltatt på Tekna sitt LateX kurs for nybegynnere og skal ta det som skal være for de viderekomne også i neste uke.

 

Jeg har Windows 7 og har lastet ned MikTex, TeXnicCenter, TeXstudio og LyX 2.0 til å jobbe med dette her. Koden skrives i TeXstudio fordi jeg syns det er bra, selv om mange anbefaler TeXnicCenter.

 

Et annet problem jeg har er denne forsiden. Som dere ser fra koden ovenfor er det en \input fil oppe som inkluderer en forside jeg lagde i en separat fil.

 

Fremgangsmåten fant jeg i denne bloggen

 

http://sachini.blogspot.no/2009/08/how-to-make-customized-title-page-using.html

 

\begin{titlepage}
\begin{minipage}{1in}
\begin{tabular}{l}
\end{tabular}
\end{minipage}
\hfill
\begin{minipage}{1in}
\begin{tabular}{r}
\end{tabular}
\end{minipage}
\begin{center}
% Upper part of the page
\textmd{BEng (Hons) Engineering Final Year Project}
\vfill
% Title
{ \huge \textbf{"UNMANNED AERIAL VEHICLE SIMULATION USING MATLAB/SIMULINK"} }\\[0.8cm]
\begin{center}
\vfill
By\\
\vfill
\Large\textbf{Mr. My Name}
\end{center}
\begin{center}
\textmd{BEng (Hons) 2012/2013 Student Number: 10000}\\
\vfill
\large\textbf{Supervisor: Name}
\vfill
Submitted at 30. April, 2013\\
\end{center}
\vfill
\begin{center}
This project is submitted in partial fulfillment of the requirement of\\
Bachelor of Engineering \\
in the\\
Department of Engineering Design and Mathematics\\
Faculty of Engineering Technology\\
University\\
\end{center}
\vfill
\end{center}
\end{titlepage}

 

 

Når jeg kjører dette ved å inkludere filen i ovennevnte fil så får jeg ikke med meg den delen som kommer etter "Submitted at 30. April, 2013" (det siste jeg får med), men vil gjerne ha med resten også.

Lenke til kommentar

Har aldri likt TeXnicCenter sjølv, so forstår det valet godt. So lenge du skriv LaTeX-koden sjølv treng du ikkje LyX.

 

 

Fungerer fint her, men eg flytta \inputen til rett etter \begin{document} (der den høyrer heime). Dei tabellane og minipage øvst kan du slette, slik det står no lager dei berre litt vertikalt tomrom, som heller kan setjast inn med t.d. \vspace*{1cm}.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Koden skrives i TeXstudio fordi jeg syns det er bra, selv om mange anbefaler TeXnicCenter.

 

Ser ikke så dumt ut, men vil heller anbefale Notepad++, som også er veldig bra å bruke når man programmerer med andre språk. Der tror jeg hverken TeXnicCenter eller TeXstudio har noe å stille opp med.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Har aldri likt TeXnicCenter sjølv, so forstår det valet godt. So lenge du skriv LaTeX-koden sjølv treng du ikkje LyX.

 

 

Fungerer fint her, men eg flytta \inputen til rett etter \begin{document} (der den høyrer heime). Dei tabellane og minipage øvst kan du slette, slik det står no lager dei berre litt vertikalt tomrom, som heller kan setjast inn med t.d. \vspace*{1cm}.

 

Er det noen form for markup syntax her på forumet jeg ikke har fått med meg, eller bare endrer du font manuelt på kommandoer du skriver i teksten?

Lenke til kommentar

Har aldri likt TeXnicCenter sjølv, so forstår det valet godt. So lenge du skriv LaTeX-koden sjølv treng du ikkje LyX.

 

 

Fungerer fint her, men eg flytta \inputen til rett etter \begin{document} (der den høyrer heime). Dei tabellane og minipage øvst kan du slette, slik det står no lager dei berre litt vertikalt tomrom, som heller kan setjast inn med t.d. \vspace*{1cm}.

 

Er det noen form for markup syntax her på forumet jeg ikke har fått med meg, eller bare endrer du font manuelt på kommandoer du skriver i teksten?

Dessverre. Hadde vore herleg med markdown, slik på StackExchange-sidene, men er nok berre manuell endring av skrifttype.
Lenke til kommentar

¨hm oki, skal titte mer på Notepad++, syns selv TeXstudio er greit fordi jeg kan få opp kodene, mens jeg selv må spesifisere innholdet. Husker ikke alle koder i hodet, men kommer sikkert etterhvert.

 

1. På kurset sa kurslederen at en nybegynner feil mange gjør er at de ikke skiller mellom tekst og dokument struktur. Skal man skrive selve innholdet et annet sted og koden et annet sted? F.eks skrive i teksteditor som Emacs også kode et annet sted. Mulig jeg roter fælt her nå, men skjønte ikke hva han mente med å skille mellom struktur og tekst. I TeXstudio får man opp et minus tegn ved en section slik at man kan innskrenke den og dermed fjerne teksten for å bedre oversikt over koden.

 

2. Hvordan er det vanlig å jobbe med store dokumenter? Lager man mange seperate filer som jeg gjorde med forsiden også bruker kommandoen \include til å putte de seperate filene i hovefilen. Akkurat nå bare stapper jeg alt oppi en fil (utenom forsiden da).

 

3. Mulig det er litt pirkete av meg, men hva slags skrittype anbefales det? Har hørt Minion Pro visstnok skal være pent. Meningen er vel at det skal se bra ut, være lettleselig, se ut som et skikkelig arbeid og være et troverdig dokument. Har selv brukt mye Times New Roman, men lurer på om det finnes noen andre som er bedre. Eller er det beste å holde seg til default?

Endret av Ingeniøerstudent
Lenke til kommentar

Angående editor så er det jo selvsagt en smakssak. Men jeg mener at når du kommer til det punktet hvor de mest vanlige kommandoene sitter i fingrene så vil alt sånn "ekstra fuzz" bare bli et irritasjonsmoment. Om punktene dine så tolker jeg det slik at de to første går ut på det samme. Dvs, du bør ha en egen fil for oppsett av dokument, og deretter filer du inkluderer for resten av dokumentet.

 

Det er ikke uvanlig å ha egne filer for kommandoer som bestemmer utseendet på dokumentet og matematiske definisjoner (f.eks innføre nye kommandoer som er kortere og enklere for noe du bruker ofte). Dette kan være noe så enkelt som at du erstatter \mathrm{d} med \d og lignende hvis mye av matematikken din baserer seg på derivasjon og integrasjon.

 

Et typisk dokument kan være noe ala

 

\input{preamble}
\input{math_definitions}

\begin{document}

%tittelside, innholdsfortegnelse, osv
\include{titlepage}

% selve dokumentet
\include{kap1}
.
.
\include{kapN}

% referanser
\blabla
% vedlegg
\appendix

 

Det er mange eksempler som ligger og flyter på nettet, så bare å titte litt for å plukke opp ideer. Ellers er http://tex.stackexchange.com en veldig fin kilde.

 

Siste punktet ditt er også en smakssak. Det er litt trøblete å få installert Minion Pro for å bruke det med LaTeX (men absolutt mulig). Problemet med Minion Pro (og andre kommersielle fonter) er at det sjelden er noen tilhørende fonter for matematikk, og de er dermed ikke "komplette" fonter. Da må man prøve å matche fonter, som igjen kan være vanskelig mht. skalering osv da ikke alle fonter er laget med samme "størrelse". Nå finnes det riktignok en font-pakke (MnSymbol) til LaTeX som har matematiske symboler som matcher Minion Pro, men denne pakken er ikke komplett (dvs. den mangler veldig mange matematiske tegn og symboler). Men hvis du ikke har behov for noe utover det den støtter så er det absolutt en mulighet.

 

Nå som XeLaTeX og LuaLaTeX har kommet så er det mye enklere å benytte seg av andre system-fonter (f.eks Minion Pro, osv), men problemet med font for matematiske symboler er der fortsatt. En fordel med XeLaTeX/LuaLaTeX er at det er enklere å bytte fonter gjennom dokumentet, samt velge ut hvilke fonter du vil bruke for de matematiske symbolene.

 

Ellers synes jeg at både Computer Modern og Latin Modern er enkle og lese, samt at de har støtte for de fleste matematiske symboler. Du kan også se i dette dokumentet for å få en liten oversikt over hvilke symboler de forskjellige fontene støtter. Merk at dette er for unicode-math, som krever XeLaTeX/LuaLaTeX; men de samme fontene eksisterer også for bruk i LaTeX.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

(Red.: drgz la ut sitt innlegg medan eg skreiv mitt, og eg las ikkje hans før eg posta.)

  1. Sidan teksten er koden, gjer det ikkje so mykje meining å skilje på den måten, i mine auge. Veit ikkje akkurat kva han meinte, eit meir vanleg skilje er mellom utsjånad og innhald. I den samanhengen er poenget å bruke semantisk markup (for å bruke flotte ord). Eit døme på det er å bruke \chapter, \section osb. til å angi starten på eit kapittel/avsnitt. I teksten skriv du berre ein kommando som angir at her skal eit kapittel byrje, men akkurat korleis det skal visast i teksten (ny side, stor feit skrift, Kapittel N på ei linje, namnet på kapittelet på neste linje osb.) er definert ein annan stad, og kan endrast om ein vil det.
     
    Eit anna døme, spesifikt for din tekst: Når du skriv noko om Matlab må du t.d. bestemme deg for om du vil skrive t.d. Matlab, MATLAB, MatLab eller MATLAB. For slike element i teksten som skal visast på eine eller andre måten, kan det vere fornuftig å definere ein ny kommando som putter inn den definisjonen du vil ha. Det vil seie, skriv i styrestykket (før \begin{document}) t.d. \newcommand\ML{Matlab}. Kvar gong du vil skrive namnet på programmet i teksten skriv du den kommandoen, altso «\ML{} er kort for matrix laboratory». (Krøllparentesane er nødvendige fordi slike kommandoar et opp mellomrommet som kjem rett etterpå.)
     
    Om du seinare finn ut at du vil skrive namnet med kapitelar i staden, endrer du berre definisjonen av kommandoen til \newcommand\ML{\textsc{matlab}}.
  2. Det finst fleire måtar, men den vanlegaste er å dele opp i fleire filer som du nemner, til dømes eitt kapittel i kvar fil, og so bruke \include (eller \input).'
  3. Minion Pro er høgt ansett, men svindyr. Skrifttype er uansett ein smakssak, so det er noko du må finne ut av sjølv. Palatino er eit døme på ein annan populær skrifttype, legg til \usepackage[sc]{mathpazo} i styrestykket. Ei liste over skrifttypar som kan brukast direkte med pdflatex er å finne her: http://www.tug.dk/Fo.../mathfonts.html

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

oki takk for gode tips fra begge og skal ta med meg det videre.

 

Når det gjelder Minion pro bruker jeg en installasjonsguide (har lagt ved dette og håper det dukker opp) for å laste ned den fonttypen, men som drgz nevner er det vanskelig å få det til å matche med matematikken, så kanskje jeg må droppe det. Har en teoribit i rapporten som kan ha noe matte i seg, men får se hvor mye matte det blir.

 

Utrolig mye informasjon på nett så får søke og lese opp på hva folk anbefaler.

mpro_installation_miktex_windows_machine (2).pdf

Endret av Ingeniøerstudent
Lenke til kommentar

Noe jeg ser i mange dokumenter er at hvis man klikker på f.eks en section/chapter/subsection eller liknende i en PDF fil vil den navigere til den seksjonen av dokumentet, f.eks konklusjonen. Hvordan får jeg dette til i LaTeX? Jeg vet ikke hva det heter en gang (hverken på norsk eller engelsk) så vet ikke hva jeg skal lete etter. Regner med at dette også er mulig å gjøre med list of figures og list of tables.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...