Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Opplever noen småproblemer i forkant av oppgaveinnlevering. Håper der kan hjelpe meg litt.

 

Jeg bruker dokumentklassen scrreprt. Her er det default at abstractet av en eller annen grunn begynner midt på siden. Hvordan kan jeg forandre dette?

 

Jeg har til nå brukt cleardoublepage for å få sammendraget til å begynne øverst på neste side, men dette byr på problemer når jeg inkorporerer "twopage" og "openright", e.g., tre blanke sider i forkant av sammendraget.

 

Har dere tips til hvordan jeg kan ordne dette?

Lenke til kommentar

Hvordan ser det ut i filen din med sammendraget?

 

Hvis du bruker noe ala

 

\input{titlepage}
\cleardoublepage
\input{abstract}
\cleardoublepage

 

der innholdet i \input{abstract} bare er

 

\begin{abstract}
bla bla bla
\end{abstract}

 

så skal det kun bli en tom side mellom forsiden og sammendraget. Ellers vil sammendraget alltid være sentrert, og avhengig av hvor langt det er så vil skriften "Abstract" flytte seg lenger og lenger opp på siden. F.eks hvis teksten i sammendraget fyller ca en hel side så vil sammendraget sevlsagt starte på toppen av den siden (dvs at det står "Abstract") på toppen av siden. Er sammendraget f.eks bare fire linjer, så skal dette være sentrert på siden. Tok litt tid for min egen del å bli vant med det da jeg skrev masteroppgaven selv, men det er nå sånn det er. :)

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Hvordan ser det ut i filen din med sammendraget?

 

Hvis du bruker noe ala

 

\input{titlepage}
\cleardoublepage
\input{abstract}
\cleardoublepage

 

der innholdet i \input{abstract} bare er

 

\begin{abstract}
bla bla bla
\end{abstract}

 

så skal det kun bli en tom side mellom forsiden og sammendraget. Ellers vil sammendraget alltid være sentrert, og avhengig av hvor langt det er så vil skriften "Abstract" flytte seg lenger og lenger opp på siden. F.eks hvis teksten i sammendraget fyller ca en hel side så vil sammendraget sevlsagt starte på toppen av den siden (dvs at det står "Abstract") på toppen av siden. Er sammendraget f.eks bare fire linjer, så skal dette være sentrert på siden. Tok litt tid for min egen del å bli vant med det da jeg skrev masteroppgaven selv, men det er nå sånn det er. :)

 

Cleardoublepage funket bra! I tillegg er det ikke noe problem lenger ved bruk av setcounter og mulighet til å slette blanke sider i Pdf.

 

Margene er litt mot min intuisjon da. "twopage,openright" funker bra, men jeg ville antatt at de bredeste sidemargene skal være der sidene skal stiftes sammen slik at skriften kommer langt ut og kan leses tydelig. Der tok jeg feil, i.e., det er de smaleste margene som skal være kobles sammen.

Lenke til kommentar

Margene er litt mot min intuisjon da. "twopage,openright" funker bra, men jeg ville antatt at de bredeste sidemargene skal være der sidene skal stiftes sammen slik at skriften kommer langt ut og kan leses tydelig. Der tok jeg feil, i.e., det er de smaleste margene som skal være kobles sammen.

 

Ja, det er noe herk. Det går jo an å endre på det manuelt slik at det blir sånn du vil ha det, noe avhengig av hvilke dokumenttyper og pakker du bruker.

Lenke til kommentar

Grunnen til at ytre marg er større, er at om ein opner ei bok, skal mengden whitespace mellom tekstområda vere lik. Dermed vil ein ha at indre marg er halvparten av ytre marg. At noko av arket forsvinn når ein bind saman boka (eller kva det er) skal ikkje påverke margane, det skal ein korrigere for i tillegg -- binding correction. I KOMA-klassane gjer ein dette med BCOR argumentet til dokumentklassen, t.d. \documentclass[bCOR=10mm]{scrreprt}. Sjå avsnitt 2.5 Options and Macros to Influence the Page Layout i manualen.

 

Sjå forøvrig http://tex.stackexchange.com/questions/42063/illogical-twoside-margins

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et lite filleproblem i tillegg som jeg ikke klarte å løse vha. google. Hvordan kan jeg øke den horisontale avstanden mellom figurnummer og caption-teksten. I de siste kapitlene går tallene i ett med figurteksten=/

 

Min preamble ser slik ut:

 

\documentclass[a4paper,12pt,twoside,openright]{scrreprt}

 

\usepackage{fancyhdr}

 

\usepackage{glossaries}

\usepackage{multirow}

\usepackage{makeidx}

\usepackage{inputenc}

\usepackage{graphicx,amssymb,amstext,amsmath,url,breakurl}

\usepackage[intoc]{nomencl}

\usepackage[section] {placeins}

\usepackage[greek,english,ngerman]{babel}

\usepackage{apalike}

\usepackage{acronym}

Lenke til kommentar

evnt i manualen til koma, hvis den finnes på engelsk (eller du kan tysk).

Finst på engelsk ja, men med mindre ein har den heilt nyaste versjonen er denne noko ufullstendig. (Sjå t.d. http://tex.blogoverf...english-manual/)

 

micjj:

\renewcommand*{\captionformat}{:\hspace{1cm}}, juster til det som høver for deg. (Søk i KOMA-manualen etter captionformat for meir forklaring.

 

Komplett døme:

\documentclass{scrreprt}
\renewcommand*{\captionformat}{:\hspace{1cm}}
\begin{document}
\begin{figure}
\centering
\rule{1cm}{1cm} \rule{1cm}{1cm}
\caption{Teksten.}
\end{figure}
\end{document}

Lenke til kommentar

evnt i manualen til koma, hvis den finnes på engelsk (eller du kan tysk).

Finst på engelsk ja, men med mindre ein har den heilt nyaste versjonen er denne noko ufullstendig. (Sjå t.d. http://tex.blogoverf...english-manual/)

 

micjj:

\renewcommand*{\captionformat}{:\hspace{1cm}}, juster til det som høver for deg. (Søk i KOMA-manualen etter captionformat for meir forklaring.

 

Komplett døme:

\documentclass{scrreprt}
\renewcommand*{\captionformat}{:\hspace{1cm}}
\begin{document}
\begin{figure}
\centering
\rule{1cm}{1cm} \rule{1cm}{1cm}
\caption{Teksten.}
\end{figure}
\end{document}

 

Jeg ser at jeg har formulert meg uklart. Koden fungerte, men det var ikke dette som var problemet. Jeg mente figurtallene og teksten i figurlisten (List Of Tables) - det er disse som nesten er plassert over hverandre nå:/

Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg har formulert meg uklart. Koden fungerte, men det var ikke dette som var problemet. Jeg mente figurtallene og teksten i figurlisten (List Of Tables) - det er disse som nesten er plassert over hverandre nå:/

Orsak misforståinga, det der gav vel meir meining. Ein alternativ metode er tocloft-pakka, som er for å tilpasse innhaldslister og lister over figurar/tabellar. Har ikkje testa, men trur \setlength{\cftfignumwidth}{2em} skulle hjelpe. 2em er breidda som er satt av til tala, tilpass til ditt dokument.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Error line 2 ! Text line contains an invalid character.

 

A funny symbol that I can't read has just been input.

Continue, and I'll forget that it ever happened.

 

Her er de første tre linjene:

 

\documentclass[12pt,a4paper]{report}

\usepackage[utf8]{inputenc}

\usepackage{amsmath}

 

Hva er feilen?

Lenke til kommentar

Ingenting i veien med unicode, var bare nysgjerrig. Det er jo strengt tatt ikke nødvendig hvis man f.eks skriver kun engelsk tekst. Men samtidig koster det jo heller ingenting å bruke det - muligens noe forvirring hvis dokumentet i utgangspunktet er i ASCII mens man bruker pakker for unicode (eller motsatt).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tips om nytt verktøy for kompilering av *TeX-filer: arara

 

arara er litt som latexmk, rubber og texify, men ikkje so automatisert. Det fungerer ved at ein skriv kommentarar øvst i dokumentet som definerer kva verktøy som skal køyrast. arara les kommentarane, og kaller so på dei ulike programma.

 

Til dømes, med fila dok.tex som

% arara: pdflatex: { draft: true }
% arara: biber
% arara: pdflatex: { synctex: true }

\documentclass{memoir} 
...

 

Når ein køyrer arara dok.tex vil arara lese kommentarane, og køyre pdflatex med draft-modus, biber og so pdflatex med synctex aktivert.

 

 

Merk at programmet treng definerte reglar, som fortel det kva som skal gjerast. I dømet over er pdflatex og biber namnet på slike reglar. Heldigvis kan ein velge å ta med fleire slike reglar (skrive i YAML, for den saks skuld) når ein installerer, so det er lett å ta i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...