Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Sikkert ikke så dumt å bruke nyeste versjonen av IEEEtran. Ser at du bruker en mal som er basert på v1.7a; det har skjedd ganske så mye mellom den versjonen og v1.8, som er den nyeste [1].

Ellers er det enklere å hjelpe hvis du legger ut tex-filen (du kan f.eks strippe den for innhold og kun ha med hvilke pakker du laster inn, og den delen av dokumentet du mener trigger feilen).

[1] - http://www.ctan.org/tex-archive/macros/latex/contrib/IEEEtran/

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Ser no ut som han har v.1.8c:

Document Class: IEEEtran 2012/11/21 V1.8c by Harald Hanche-Olsen and Anders Christensen

Det er v1.8c av Hanche-Olsen og Christensen sin modifiserte utgave av Shell sin pakke. De har brukt v1.7a som fundament, som per i dag er utdatert (v1.8 er nyeste versjonen).

Endret av drgz
Lenke til kommentar
\bibitem[Svarte, Sebergsen, 2011]{svarte}
Svarte, Steinar, Sebergsen, Jan H.,\\
\emph{Energiproduksjon og energidistribusjon}\\
Gyldendal Undervisning\\

Denne gir meg Underfull \hbox (badness 10000) in paragraph at lines 5--8

(5-8 er de 5 linjene over (inkl en blank linje nederst)).

 

Jeg er ganske fersk, så kom gjerne med en teskje. Jeg har prøvd å google, men ferskheten min gjør at jeg ikke forstår problemet.

Lenke til kommentar

Det har jeg prøvd.

Ein får som oftast underfulle boksar om ein avslutter linjer med \\, og generelt skal ein aldri bruke det i tekst. Med kodesnutten din får eg ingen underfulle boksar etter å ha fjerna alle \\, det vil seie

 

\documentclass{article}
\begin{document}
\cite{svarte}
\begin{thebibliography}{9}
\bibitem[Svarte, Sebergsen, 2011]{svarte}
Svarte, Steinar, Sebergsen, Jan H.,
\emph{Energiproduksjon og energidistribusjon}
Gyldendal Undervisning
\end{thebibliography}
\end{document}
Får du den same advarselen med koden over?

 

Redigert: Er vel faktisk berre \\ etter siste linja som genererer den advarselen, og den er no unødvendig uansett.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Hei !

 

Lurte på om noen kunne fortelle meg om ShareLateX. Skriver mange rapporter i studiet, og har hittil brukt google docs til å skrive i, også kopiere og lime inn i et Word dokument etter at man er ferdig å skrive i google docs. I google docs kan man jo heller ikke lage tabeller, legge inn figurer, lager innholdsfortegnelse, headers, footers etc. Ganske slitsomt faktisk.

 

Kom over noe som heter ShareLaTeX og slik jeg har forstått det kan flere personer jobbe med dokumentet i sanntid. Man må lage en konto og deretter er det bare å kjøre på? Hvis 5 personer har en konto, kan alle 5 personene jobbe i et og samme prosjekt eller koster det penger ut ifra hvor mange man er ?

 

Funker det akkurat som en helt vanlig editor ? (TexStudio, TeXnicCenter) eller er det noen begrensninger?

 

Jeg prøver bare å finne ut mest mulig om hvordan det funker, før jeg legger det frem for de andre gruppemedlemmene, som er skeptiske til å bruke LaTeX.

Lenke til kommentar

Atmosphere:

Det finst ymse program som kan konvertere frå LaTeX til HTML -- til dømes htlatex, tex4ht, pandoc -- og andre program, til dømes Calibre, som konverterer frå HTML til epub/mobi.

 

Eit lite søk på tex.stackexchange.com viste og at det finst eit verktøy for å konvertere direkte frå LaTeX til epub/mobi: https://github.com/michal-h21/tex4ebook

 

Eg har aldri gjort dette sjølv, men du finn kanskje noko meir info via linken til TeX.SX over.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

I google docs kan man jo heller ikke lage tabeller, legge inn figurer, lager innholdsfortegnelse, headers, footers etc. Ganske slitsomt faktisk.

Eh, alt det der kan du gjere i Google Docs ...

 

(Redigert: Ok, tabelltekst/figurtekst ser ikkje ut som er direkte støtta.)

 

Kom over noe som heter ShareLaTeX og slik jeg har forstått det kan flere personer jobbe med dokumentet i sanntid. Man må lage en konto og deretter er det bare å kjøre på? Hvis 5 personer har en konto, kan alle 5 personene jobbe i et og samme prosjekt eller koster det penger ut ifra hvor mange man er ?

https://www.sharelatex.com/user/subscription/plans

 

Det finst andre liknande tenester, deriblant http://writelatex.com/, du kan jo sjekke det ut.

 

Funker det akkurat som en helt vanlig editor ? (TexStudio, TeXnicCenter) eller er det noen begrensninger?

Stort sett det same. ShareLaTeX bruker ein litt gamal TeX-distribusjon (TeX Live 2011), so dei nyaste versjonane av alle pakkar vil dermed ikkje vere tilgjengeleg. Ein kan laste opp pakkar til ein eigen katalog, men det er jo temmeleg upraktisk i lengda. Om dette er eit problem eller ikkje avheng av kva ein bruker. (Har aldri nytta meg av dette sjølv, berre gjort nokre små testar, so har lite personleg erfaring med slike tenester.) Endret av Torbjørn T.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...