Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Hei

 

Siste år på skolebenken og tid for masteroppgave :-) Har bestemt meg for å prøve og lære meg LaTeX i den forbindelse. Har nå brukt LaTeX i 34 minutter og trenger litt hjelp...

 

1) Ser det anbefales å bruke \input eller \ include for å dele opp dokumentet. Jeg har prøvd å sette inn f. eks "minfil" som er et annet LaTeX-script jeg har laget \input{minfil.tex} i en hovedfil. Men dette får jeg ikke til å fungere. "minfil"-scriptet fungerer uten feilmeldinger når jeg kjører det alene. Tips eller tricks?

 

2) Min masteroppgave kommer til å innholde en del beregninger fra Excel. Går dette greit å kombinere med LaTeX for en amatør?

 

 

Takk for svar, rakk selvfølgelig ikke å melde meg på skolens LaTeX-kurs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil inkludere "minfil.tex" i en annen fil, f.eks "masteroppgave.tex", så må du fjerne preamble fra "minfil.tex" (ettersom du sier at du kan kompilere den på egen hånd).

 

D.v.s, innholdet i filene må f.eks. være på formen (

 

masteroppgave.tex

\documentclass{article}
\begin{document}
\input{minfil}
\end{document}

 

minfil.tex

\section{Haha 1}
bla bla bla

\section{Haha 2}
bla bla bla

 

Du kan også bare google "thesis template latex" (eller noe lignende for å finne mer utfyllende eksempler). F.eks. http://www.latextemplates.com/template/masters-doctoral-thesis

Endret av drgz
Lenke til kommentar

2) Min masteroppgave kommer til å innholde en del beregninger fra Excel. Går dette greit å kombinere med LaTeX for en amatør?

Korleis er (resultatet av) berekningane representert? Kva tenkjer du å gjere? Om du til dømes kan lagre plott/grafar/histogram etc. som separate filer (fortrinnsvis PDF eller EPS, alternativt PNG/JPEG) er det ikkje noko problem å inkludere dei i eit LaTeX-dokument.

 

Du kan dog få betre utsjånad på dokumentet (same skrifttype i figurane som i teksten elles) om du i staden lagrer dataa som ei .csv-fil, og bruker pgfplots til å generere grafane i LaTeX-fila di.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har delt opp mitt prosjekt i flere deler (Frontpage,PreIntroduction, Abstract, Introduction, Literature Review) og bruker \include{filename} til å inkludere dem i hovedfilen.

 

Problemet jeg har er at Abstract og Literature Review ikke kommer med når jeg kompilerer. De blir ikke inkludert i hovedfilen. Nede hvor det dukker opp feilmeldinger står det : "No Abstract.aux file" og "No Literature Review.aux". Literature Review dukker heller ikke opp i "Table of Content" (sikkert fordi aux.fil ikke bli generert)

 

Hva er grunnen til dette og hvordan kan jeg rette opp dette slik at begge disse dukker opp i hoveddokumentet og Literature Review dukker opp i innholdsfortegnelsen?

 

Final Year Project File.tex (hovedfil)

 

\documentclass[12pt,a4paper]{article}
\newcommand{\HRule}{\rule{\linewidth}{0.5mm}}
\usepackage[english]{babel}
\usepackage{hyperref}
\usepackage{parskip} % gir et nytt avsnitt med et mellomrom istedenfor å markere et avsnitt med innrykk.
\setlength{\headheight}{15pt}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\includeonly{PreIntroduction,Abstract,Introduction,Literature Review}
\usepackage{geometry}
\usepackage[sc]{mathpazo}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{amsmath,amssymb,amsfonts}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{textcomp} %gives the copyright sign
\usepackage{fancyhdr} % intented to make header
\renewcommand{\footrulewidth}{0.4pt}
\pagestyle{fancy}
\fancyhf{}
\lhead{Author:}
\chead{Student ID : }
\rhead{\thesection}
\lfoot{\textcopyright University}
\cfoot{UAV Simulation Using Matlab/Simulink}
\rfoot{Page \thepage\ of \pageref{LastPage}}
\begin{document}
\input{./titlefinalproject.tex}
\pagenumbering{roman}
\clearpage\null\clearpage
\include{PreIntroduction}
\clearpage
\include{abstract}
\tableofcontents
\clearpage
\listoffigures
\clearpage
\listoftables
\clearpage
\pagenumbering{arabic}
\include{Introduction}
\include{Literature Review}
\end{document}

 

Abstract.tex

 

\begin{abstract}
This is the abstract that........
\end{abstract}

 

Literature Review.tex

 

\section{Literature Review}
\subsection{Research outside the University}
\subsection{Research in University}

Lenke til kommentar

Nei. (Kva meiner du med betre?)

 

Det vil seie, \label + \ref er måten å gjere det på, men det finst fleire pakkar som gjer deg meir avanserte referanse-kommandoar. Enklast er \eqref frå amsmath, som i staden for å printe berre nummeret, printer nummeret i parentesar, slik det står i likningane.

 

cleveref er ei anna pakke som definerer m.a. \cref og \Cref. Om du skriv "see \cref{eq:1}" vil du få ut "see Eq. 1" (eller noko slikt, avheng av innstillingane for pakken). Tilsvarande for figurar, tabellar, kapittel, etc. \Cref er tilsvarande, men meint for bruk i byrjinga av setningar.

 

Om problemet er at det er slitsomt å finne rett label, kan du nytte ein editor som tilbyr autofullføring av labels, t.d. Texmaker. (Altso, du får opp ei liste over alle labels.) Du må rett nok vite kva label som høyrer til kva likning, men om du har deskriptive label-namn kan du spare litt tid på det.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Apropos referering, Torbjørn, har du noen erfaring med hvor langt fram i dokumentet man kan referere i beamer? Hvis jeg prøver å referere mer enn en side fram får jeg alltid beskjed om at referansen ikke finnes, selv om det er referert riktig. Har f.eks noe ala

 

\begin{frame}
\frametitle{Experimental investigations cont'd}
\begin{itemize}
\item \Cref{fig:data1}:
\item \Cref{fig:data2}:
\end{itemize}
\end{frame}

\begin{frame}
\frametitle{blabla}

\begin{figure}[ht]
bla bla
\label{fig:data1}
\end{figure}

\end{frame}

\begin{frame}
\frametitle{blabla}

\begin{figure}[ht]
bla bla
\label{fig:data2}
\end{figure}

\end{frame}

 

men får alltid feil på den siste referansen, selv om alt annet er som det skal. Jævlig irriterende.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Kva dømet ditt gjeld, har du \captions i figurane? For det er jo dei som er nummererte, og \label-ane refererte til. figure-omgivelsen i seg sjølv endrer ikkje figurteljaren.

 

Ja, har undertekst til figurene. Koden ser slik ut for de to siste framene:

 

\begin{frame}
\frametitle{Experimental investigations - unpassivated device}
\begin{figure}[ht]
 \centering
 \includegraphics[scale=0.8]{rf_drain_loadlines_beta_unpassivated}
 \caption{RF drain loadlines of unpassivated GaN HEMT with DC and pulsed \iv{} characteristics. Circles denote DC biasing points, squares denote effective DC operating points for the traps.}
 \label{fig:rf_drain_loadlines_beta_unpassivated}
\end{figure}
\end{frame}
\begin{frame}
\frametitle{Experimental investigations - passivated device}
\begin{figure}[ht]
 \centering
 \includegraphics[scale=0.8]{rf_drain_loadlines_beta_passivated}
 \caption{RF drain loadlines of passivated GaN HEMT with DC and pulsed \iv{} characteristics. Circles denote DC biasing points, squares denote effective DC operating points for the traps.}
 \label{fig:rf_drain_loadlines_beta_passivated}
\end{figure}
\end{frame}

 

Jeg får ingen andre advarsler eller feilmeldinger under kompilering, utenom at den siste referansen ikke finnes. Kanskje jeg må ta det på tex.sx - merker at jeg ikke er like stødig på beamer som jeg skulle ønske. :S

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Jepp, kok ned til eit MWE, og post der, so får du sikkert svar. Eg har iallfall ingen idear, det følgjande virker fint her:

 

\documentclass[demo]{beamer}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{cleveref}
\setbeamertemplate{caption}[numbered]
\begin{document}
\begin{frame}
\frametitle{Experimental investigations cont'd}
\begin{itemize}
\item \Cref{fig:rf_drain_loadlines_beta_unpassivated}:
\item \Cref{fig:rf_drain_loadlines_beta_passivated}:
\end{itemize}
\end{frame}
\begin{frame}
\frametitle{Experimental investigations - unpassivated device}
\begin{figure}[ht]
 \centering
 \includegraphics[scale=0.8]{rf_drain_loadlines_beta_unpassivated}
 \caption{RF drain loadlines of unpassivated GaN HEMT with DC and pulsed iv characteristics. Circles denote DC biasing points, squares denote effective DC operating points for the traps.}
 \label{fig:rf_drain_loadlines_beta_unpassivated}
\end{figure}
\end{frame}
\begin{frame}
\frametitle{Experimental investigations - passivated device}
\begin{figure}[ht]
 \centering
 \includegraphics[scale=0.8]{rf_drain_loadlines_beta_passivated}
 \caption{RF drain loadlines of passivated GaN HEMT with DC and pulsed iv{} characteristics. Circles denote DC biasing points, squares denote effective DC operating points for the traps.}
 \label{fig:rf_drain_loadlines_beta_passivated}
\end{figure}
\end{frame}
\end{document}

Lenke til kommentar

Lagde et spørsmål nuh. Finner søren meg ikke ut av dette når det ikke er noe annen informasjon enn advarselen om den ikke-eksisterende referanse i loggen. Kanskje pga jeg bruker LuaLaTeX? Grr..

 

Hm, hvis jeg bytter fra

 

\RequirePackage{atbegshi}
\documentclass[smaller,handout]{beamer}
\usepackage{pgfpages}
\pgfpagesuselayout{2 on 1}[a4paper]

 

til

 

\RequirePackage{atbegshi}
\documentclass[smaller]{beamer}

 

så går det fint.

 

Edit #2: garantert et eller annet som pgfpages-pakken ikke liker. Spørs om jeg finner ut av hva..

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Prøvde nå med å fjerne alle de samme linjene, men referansen mangler fortsatt. Veldig snodig dette her. Det som gjør det hele mer irriterende er at jeg ikke klarer å reprodusere feilen i test-dokumenter. Av en eller annen grunn skjer det bare med de dokumentene jeg bruker for forelesningene.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...