Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg synes LaTeX fortjener en egen tråd i dette forumet.

Jeg har ikke så mye å komme med selv, men det kunne vært fint å lære av andres diskusjoner.

 

Det er sikkert mange på "Teknologi & Vitenskap" som kan ha bruk for å kunne litt LaTeX.

Her er noen nyttige lenker:

 

Litt om TeX og LaTeX:

TeX @ Wikipedia

LaTeX @ Wikipedia

 

Tutorials:

The Not So Short Introduction to LaTeX2ε

LaTeX for nybegynnere

 

Ferdigkompilert distribusjon for Windows:

MiKTeX

 

En god gratis editor:

LEd

 

Nyttige verktøy:

Quick-n-Dirty LaTeX av gspr.

Tex2Gif

Endret av JeffK
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fysikkforeningen på UiO har noe som heter "LaTeX-lørdag". Håper de arangerer det til høsten også. Her er iallefall kursmaterialet (ikke sikker på om det er nyeste versjon)

6240587[/snapback]

 

Haha, meget bra navn. Latex-lørdag høres egentlig ut som noe helt annet enn det det er :p

Lenke til kommentar
Finnes det et "all-in-one" program til Windows? Jeg har lyst til å lære meg dette, men jeg finner bare linux-programmer eller programmer som krever masse ekstraprogrammer.

 

Noen tips?

6241618[/snapback]

Du får "all-in-two" ved å laste ned MiKTeX og LEd.

 

MiKTeX inneholder alt som trengs for å kompilere kildekoden du skriver til en .dvi- eller .pdf-fil. Installer denne først. Du trenger egentlig ikke mer enn denne om du bruker notepad. Det er greit å slippe å bruke kommandolinjen når du skal kompilere, så en editor er greit. I editoren LEd trenger du bare å trykke på en knapp, så kjøres automatisk alle de programmene som kommer med MiKTeX.

Lenke til kommentar
Fysikkforeningen på UiO har noe som heter "LaTeX-lørdag". Håper de arangerer det til høsten også. Her er iallefall kursmaterialet (ikke sikker på om det er nyeste versjon)

6240587[/snapback]

 

Haha, meget bra navn. Latex-lørdag høres egentlig ut som noe helt annet enn det det er :p

6241163[/snapback]

... hvilket minner meg om da en kollega av meg skulle overbevise sjefen sin om LaTeX's fortreffeligheter. Han gikk inn på Google, knastet inn "latex" og valgte "I'm feeling lucky". Tabbe. Knappen skulle heller ha vært "Do you feel lucky, punk?", for bildene som raskt kom opp hadde lite med tekstbehandling å gjøre, og sjefens sekretær, som stod rett bak, fikk et fniseanfall.

 

Moralen er: enkelte ganger er Google helt på feil villspor.

 

Ellers er jeg enig med andre her om at LaTeX produserer utmerket resultat, og den dag i dag er linje- og sideombrekkingen blant det aller beste som finnes. Den valinge fonten "Computer Modern" har fått mye juling gjennom årene, men jeg synes den ser helt utmerket ut. Den skiller seg litt ut (spesielt for stor "R"), tror ikke andre systemer bruker den fonten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
(...) Den valinge fonten "Computer Modern" har fått mye juling gjennom årene, men jeg synes den ser helt utmerket ut. Den skiller seg litt ut (spesielt for stor "R"), tror ikke andre systemer bruker den fonten.

6242190[/snapback]

Jeg har et lite problem med latex-fonter. Når jeg lager pdf fra latex blir resultatet at fontene kommer ut som rastergrafikk istedet for vektorgrafikk. Dette problemet vart løst ved å legge til pakken mathpazo. Imidlertid gjør dette at promilletegnet i Latex nå ikke virker. Er det noen som har litt bakgrunnsinfo om dette? Hva er grunnen til at latex lager rasterfonter istedet for vektorfonter? Og finnes det andre løsninger enn mathpazo for å få vektorfonter?
Lenke til kommentar

Hei

Jeg benytter TeXnicCenter for å skrive og kompilere tex filene mine. Jeg skal denne høsten skrive på en stor rapport, type 50-100 sider. For min del kommer jeg til å dele opp selve rapporten i ulike tex-filer, for så å inkludere alle disse filene sammen i en rapport til slutt.

 

Problemer blir da at det blir sykt mange kompilasjonsfiler i samme mappe som tex-filene. Er det en genial måte å få kompilasjonsdritet til å havne i en egen mappe enn der tex-filen selv er? Og få f.eks pdf-filen i en annen mappe enn dette igjen også?

 

Håper noen har en finurlig løsning på dette :)

Endret av martin82
Lenke til kommentar
Hei

Jeg benytter TeXnicCenter for å skrive og kompilere tex filene mine. Jeg skal denne høsten skrive på en stor rapport, type 50-100 sider. For min del kommer jeg til å dele opp selve rapporten i ulike tex-filer, for så å inkludere alle disse filene sammen i en rapport til slutt.

 

Problemer blir da at det blir sykt mange kompilasjonsfiler i samme mappe som tex-filene. Er det en genial måte å få kompilasjonsdritet til å havne i en egen mappe enn der tex-filen selv er? Og få f.eks pdf-filen i en annen mappe enn dette igjen også?

 

Håper noen har en finurlig løsning på dette :)

7688136[/snapback]

 

Ja, og nei.

 

Ja, det er mulig å få det til ved å bare skrive noen bat-filer. Men jeg vil ikke anbefale det.

 

Om du begynner å fikle på systemet ditt er det nok en fin måte å bli kjent med latex, men ikke noen lur måte å få skrevet ferdig oppgaven. Dessuten risikerer du at systemet ditt får en sær konfigurasjon som gjør det vanskelig å sammenlikne med alle andre sine systemer. En av fordelene med latex er at om du googler en feilmelding så får du opp hundrevis av forumposter til folk som har hatt samme feilene før deg. Om du har et sært system risikerer du å miste dette.

 

Dessuten er det et poeng at når alle andre har klart å leve med det, så er det kanskje bare en vanesak. Slik var det i alle fall med meg. Jeg fikk hetta av alle de plagsomme, små filene. Men nå går jeg på valium.

 

Happy TeXing :D

Lenke til kommentar

Må jeg alltid skrive \{ae}, \{o}, \{aa} osv. for særnorske tegn?

Jeg bruker MiKTeX, og følgende kode gir ingen feilmeldinger, men særnorske tegn kommer ikke opp:

\documentclass[a4paper,12pt]{article}
\begin{document}

\section{Endre}
\subsection{Om Endre}
Endre er en tøff gutt! Bæ, bæ, lille lam.

\subsection{Tullingen Endre}
Mø\dots sa kuen til bæ-bæ-lammet! Da kom bonden med øksen og hågget hull i håvvet på både den vemmelige kuen og det grisete lammet.

\end{document}

Hvis jeg derimot bytter ut med \{ae}, \{o}, \{aa} kommer norske tegn frem.

 

Det er jo ikke verre enn at jeg må ta 'Søk og erstatt' når jeg er ferdig å skrive, men det er allikvel litt tungvindt.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Forøvrig - aner ikke med miktex. Men denne funker i allefall gull med latex-kompilatoren som følger med fedora Linux. Er miktex for windows? Har hørt om et par som ikke får ting til å funke skikkelig med latex på windows (rare feilformateringer etc.), men når de fyrer opp latex mot samme tex-fila på linux, funker det som gull. Aner ikke hvorfor...

Lenke til kommentar

Det fungerer forsåvidt med UTF-8, men MiKTeX (og mange andre ikke-Latex-programmer jeg har vært borti) liker ikke UTF-8-begynnelsen i filen.

Hvis jeg skriver i UTF-8, lagrer filen, åpner den i HEX-editor og tar vekk UTF-8-begynnelsen fungerer alt strålende (bortsett fra at editoren tror den er vanlig 8bit når jeg åpner den igjen og gjør norske tegn rare).

Har prøvd både SciTE og Notepad++.

Endret av endrebjorsvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så rart... Editorene eller kompilatoren som loker?

 

Evt. kan du jo vurdere å gjøre endelig kompilering på en linuxboks, og heller akseptere rare tegn før endelig kompilering? Eller skaffe en linuxinstallasjon (finnes drøssevis av wmware player-bilder ute og går...) på egen maskin.

 

Forøvrig, Kile (google it) er en flott editor :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...