Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter oppgradering til Ubuntu 11.10 sliter jeg litt mer enn før med å kompilere Gnuplot med TikZ-terminalen. Har plutselig ikke noen lua5.1.pc-fil å linke til, selv om liblua5.1-0-dev er installert.

 

Mulig dumt spørsmål, men du har installert en Gnuplot-versjon som støtter TikZ-terminalen?

 

Hvilket program bruker du for å generere data du plotter? Hvis octave, så kan jeg informere om at matlab2tikz scriptet skal i teorien ha full støtte for octave også, slik at det er mulig å bruke det (selv om navnet kan være misvisende for brukere av octave).

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Hvis octave er en mulighet for deg for å lage plottene så vet du i alle fall at det går an å få figurer ut i pgfplots-format. Ellers kan jeg ikke hjelpe noe særlig med på dette tidspunktet da jeg for tiden ikke har noen pc med Ubuntu installert.

 

*Finnes sikkert en løsning på problemet ditt, men spørs om denne delen av forumet er rett sted å spørre (har inntrykk av at det ikke er så veldig mange som skriver her inne på denne tråden som bruker Ubuntu).

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Jeg prøvde litt på det, men fant det vanskelig å få ting til å havne riktig mtp lengder. Virket bedre når jeg endret posisjonen til likhetstegnet (slik at den bruker positioning) slik du sa. Kan hende de bruker forskjellige måter å måle lengder på.

No veit ikkje eg kva du meiner med «riktig», men avstandane er mellom kanten på nodane, ikkje mellom sentrum av dei. Legg til on grid som parameter for noden, so vert det sentrum til sentrum. Kan hende du finn noko meir i pgfmanual.

 

 

Noen som vet hvordan jeg kan legge ved vedlegg og få det penest mulig? Bruker appendix-pakken, og har fått dem inn i TOC, men vil gjerne ha en liten topptekst hvor det står f.eks. "Appendix A: maps", nå bruker jeg sections, men det ser ganske drit ut.

Topptekst eller overskrift?

 

Anyways, om det er same dokument som det du sendte til meg, kan du alltids prøve noko som

\setcounter{secnumdepth}{0} 
\appendix
\chapter{Maps}
...

Elles, lag gjerne eit MWE, so kan det verte litt enklare for dei som vil hjelpe.

Takk, tror jeg fikk det ganske greit til nå. Skal lage et slikt MWE hvis det er mer jeg lurer på. ;) Tenkte å stikke innom bilioteket når jeg får bedre tid, å låne en bok om LaTEX—noen tips der?

 

Lurer også litt på dette med sitering, jeg har alltid pleid å sitere slik:

blaba lbalbal balbalb [1]

 

… og så ha en referanseliste på slutten

 

Foreleseren i det faget jeg skriver oppgave i, vil ha siteringer slik (L.P. Dake et al, 2009), med alfabetisk referanseliste på slutten. Det er greit nok å få til med natbib, men jeg har også en del nettaddresser uten forfatter; hefter og kompendier med utklipp fra ørtenhundre-og-tjue leksika (uten referanser) etc. Hvordan skal jeg da sitere disse? Kan jeg ha både numerisk og forfatter-år-sitering?

Lenke til kommentar

Det er greit nok å få til med natbib, men jeg har også en del nettaddresser uten forfatter; hefter og kompendier med utklipp fra ørtenhundre-og-tjue leksika (uten referanser) etc. Hvordan skal jeg da sitere disse? Kan jeg ha både numerisk og forfatter-år-sitering?

 

For nettaddresser kan du skrive navnet på selskap hvis du ikke har navn til forfatter av artikkel/side. F.eks hvis jeg skulle ha henvist til http://wwww.agilent.com, så hadde jeg skrevet Agilent under "forfatter". Hefter og kompendier har du som regel også et navn/selskap å vise til som står bak produksjonen av heftet/kompendiet, så da kan du skrive navnet på disse hvis du ikke har referanse til hvor artikkelen/teksten i kompendiet er hentet fra.

 

Edit: hvis du i heftet/kompendiet skulle ha referanser til originalkilden(e) så vil jeg anbefale på det sterkeste at du heller refererer til denne/disse, da slike kompendier ikke er å få tak i overalt og dermed gjør det vanskeligere å sjekke opp kilder (hvis det skulle være nødvendig). Regner med at du har er klar over dette selv, men tenkte at det bør presiseres uansett.

Endret av drgz
Lenke til kommentar
Tenkte å stikke innom bilioteket når jeg får bedre tid, å låne en bok om LaTEX—noen tips der?
http://tex.stackexchange.com/questions/11/what-is-the-best-book-to-start-learning-latex

 

Fleire av dei der er rett nok ikkje å få på biblioteket, som wikiboka og lshort. Og av ein eller annan grunn er ikkje denne vorte nemnt.

 

(Veldig sein edit: Men her er LaTeX Companion nemnt: http://tex.stackexchange.com/questions/66/which-manuals-are-on-your-tex-reference-shelf)

 

Kan jeg ha både numerisk og forfatter-år-sitering?

Ja, med Biblatex, men drgz sitt forslag er betre tykkjer eg.

 

Anyways, blant dokumentasjonen til Biblatex er det mange døme. Hjå meg, med TeXlive, ligg dei i mappa texlive\2011\texmf-dist\doc\latex\biblatex\examples (CTAN-link). Det som heiter 18-numeric-hybrid viser akkurat dette, ein måte å blande desse to på.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

hei! Fikk til alt, med litt hjelp og mye arbeid selv. Latex sitter bedre og bedre, men langt ifra likegodt som guruenee her inne :p

 

 

\documentclass[10pt,a4paper]{article}
\usepackage{microtype}
\usepackage{amsfonts}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{mathtools}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[norsk]{babel}
\usepackage{enumitem}
\title{Fy 1001 - Mekanisk Fysikk \\ Øving 8}
\usepackage{changepage}
\usepackage{lipsum}% http://ctan.org/pkg/lipsum
\usepackage{calc}

\newcounter{opg}[section]
\renewcommand{\theopg}{\arabic{opg}}
\newcommand{\opg}[1]{\stepcounter{opg} \subsubsection*{Oppgave \theopg #1}     \vspace*{2.25mm}}
\setcounter{opg}{0}

\newcounter{navn}[opg]
\renewcommand{\thenavn}{\alph{navn}}
\newcommand{\navn}{\stepcounter{navn}\paragraph*{\thenavn)}}
\setcounter{navn}{0}

\newcommand{\NR}[1]
{
\hspace*{-6.1mm} \noindent \begin{minipage}[t]{0.055 \textwidth}
\navn \hspace{0pt}
\end{minipage}
\begin{minipage}[t]{\textwidth}
#1
\end{minipage}
}

\author{Øistein Søvik}

\date{\today}

\begin{document}
\maketitle

\opg{: Kjerrehjul} 
%
\NR{Bestem treghetsmomentet $I_s$ for ei tynn stang med lengde $R$ og masse     $m$, om en akse normalt på stanga
gjennom stangas ene ende.}

\NR{Bestem deretter treghetsmomentet $I_k$ for et kjerrehjul med $N$ eiker     (spiler), hver med masse $m$ og lengde
$R$, og der selve hjulet (felgen) har masse $M$. Du kan betrakte felgen som     en tynn ring med radius $R$.}

\NR{Hva blir kjerrehjulets totale kinetiske energi K dersom det sitter på ei     kjerre som kjører med hastighet
$V$ ? Vi antar ren rulling for kjerrehjulet}\\

\opg{: Treghetsmoment for diverse stive legemer} 

Bestem treghetsmomentet $I_0$ om en akse gjennom tyngdepunktet/massesenteret til     \\

\NR{ei tynn stang med lengde $L$ og masse $M$. (Akse normalt på stanga.)}\\

\NR{et tynt kuleskall med radius $R$ og masse $M$. (Tips: $\sin^3 x =     \frac{3}{4} \sin x - \frac{1}{4} \sin 3x$.)}\\

\NR{ei kompakt kule med radius $R$ og masse $M$. (Tips: Kompakt kule = sum av     tynne kuleskall.} \\
\end{document}

 

 

Dette er koden min som funker! Kan noen si meg hvorfor den første \NR ikke er linjert, og hvorfor det blir ujevne mellomrom?

 

For eksempel funker ikke \\ etter \NR kommandoen

 

Dersom \NR går over flere linjer får en kortere mellomrom mellom kommandoen og påfølgende tekst enn dersom \NR inneholder bare ei enkelt linje med tekst

 

Noen som kan gi meg noen råd og forslag til hvordn jeg kan fikse dette?

 

 

Fjerna litt ymse, so vart det litt betre trur eg:

 

 

\documentclass[a4paper]{article}
\usepackage{microtype}
\usepackage{amsfonts}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{mathtools}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[norsk]{babel}
\usepackage{enumitem}
\title{Fy 1001 - Mekanisk Fysikk \\ Øving 8}
\usepackage{changepage}
\usepackage{lipsum}% http://ctan.org/pkg/lipsum
\usepackage{calc}

\newcounter{opg}[section]
\renewcommand{\theopg}{\arabic{opg}}
\newcommand{\opg}[1]{\stepcounter{opg} \subsubsection*{Oppgave \theopg #1}}
\setcounter{opg}{0}

\newcounter{navn}[opg]
\renewcommand{\thenavn}{\alph{navn}}
\newcommand{\navn}{\stepcounter{navn}\paragraph{\thenavn)}}
\setcounter{navn}{0}

\newcommand{\NR}[1]
{\navn%
\begin{minipage}[t]{.92\textwidth}
#1
\end{minipage}%
}

\author{Øistein Søvik}

\date{\today}

\begin{document}
\maketitle

\opg{: Kjerrehjul} 
%
\NR{Bestem treghetsmomentet $I_s$ for ei tynn stang med lengde $R$ og masse     $m$, om en akse normalt på stanga
gjennom stangas ene ende.}

\NR{Bestem deretter treghetsmomentet $I_k$ for et kjerrehjul med $N$ eiker     (spiler), hver med masse $m$ og lengde
$R$, og der selve hjulet (felgen) har masse $M$. Du kan betrakte felgen som     en tynn ring med radius $R$.}

\NR{Hva blir kjerrehjulets totale kinetiske energi K dersom det sitter på ei     kjerre som kjører med hastighet
$V$ ? Vi antar ren rulling for kjerrehjulet}

\opg{: Treghetsmoment for diverse stive legemer} 

Bestem treghetsmomentet $I_0$ om en akse gjennom tyngdepunktet/massesenteret til   
%
\NR{ei tynn stang med lengde $L$ og masse $M$. (Akse normalt på stanga.)}

\NR{et tynt kuleskall med radius $R$ og masse $M$. (Tips: $\sin^3 x =     \frac{3}{4} \sin x - \frac{1}{4} \sin 3x$.)}

\NR{ei kompakt kule med radius $R$ og masse $M$. (Tips: Kompakt kule = sum av     tynne kuleskall.} 
\end{document}

 

 

 

Og so maser eg litt om noko heilt anna: Svarte dette eigentleg på spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar

Gjorde nok ikke det du, dessverre. Er nok heller det at jeg vil ha ting som de ser ut i den vanlige matrisepakken, dersom jeg bruker gauss.

OK, berre lurte, sidan du aldri svarte på kommentaren min på TeX.SX.

Er jo bare å bytte ut gaussmatrisene mine med \begin{bmatrix*} for å se hvordan ønskelig resultat skal være.

Jaok. Hadde du skrive akkurat det hadde du sikkert fått betre svar. Når du har eit konkret døme på korleis det skal vere, er vel det beste å vise det dømet, i staden for å seie at ting vert rotete. Til dømes i form av eit slikt MWE:

 

\documentclass[a4paper]{article}
\usepackage{gauss}
\usepackage{mathtools}
\begin{document}
\begin{align*}
&\begin{gmatrix}[b]
1 &   2 &      -3     & 4 \\
3 &  -1 &       5     & 2 \\
4 &   1 &   (a^2-2)   & \frac{a+4}{2} 
\end{gmatrix}\\
&\begin{bmatrix*}
1 &   2 &      -3     & 4 \\
3 &  -1 &       5     & 2 \\
4 &   1 &   (a^2-2)   & \frac{a+4}{2} 
\end{bmatrix*}
\end{align*}
\end{document}

 

No, om du berre legg til

\makeatletter
\edef\g@prae{\hfil$}
\edef\g@post{$\hfil}
\makeatother

før \begin{document}, får du følgjande resultat:

post-21406-0-88647200-1319575959_thumb.png

 

Heilt likt er det ikkje, då avstanden mellom radene er litt større for gmatrix, men det er vel noko betre. Godt nok?

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Hvis octave er en mulighet for deg for å lage plottene så vet du i alle fall at det går an å få figurer ut i pgfplots-format. Ellers kan jeg ikke hjelpe noe særlig med på dette tidspunktet da jeg for tiden ikke har noen pc med Ubuntu installert.

 

*Finnes sikkert en løsning på problemet ditt, men spørs om denne delen av forumet er rett sted å spørre (har inntrykk av at det ikke er så veldig mange som skriver her inne på denne tråden som bruker Ubuntu).

Fant en annen måte å løse problemet på til slutt: bytte distro ... :p

Lenke til kommentar

Bare å beklage å måtte si dete. Men akkuratt nå klarer jeg ikke å fokusere på dette problemet her ^^

 

Skriver som sagt på den integrasjonssaken min nå, og sliter med helt andre tex problemer der. Eller kan egenltig ikke si at jeg sliter. Alt går stort sett på skinner. Bare merker det tar på å skrive lange dokumenter selv om latex hjelper på. Med automatiske nummererte eksempler og tittler.

 

Slik ser det ut foreløpig, er vel kanskje 60% ferdig med delen om faktorisering av polynomer.

Mangler en god del ting.

 

1. Sette inn bilder.

2. Sette inn hyperlenker.

3. Skrive om hvordan en kan faktorisere polynomer visuelt.

4. Rette selve teksten, skrive det bedre. Renskriving

5. Rette skrivefeil, rette oppsett.

6. Rette latex kode.

 

Werners Store Kokebok.pdf

 

Her inkluderer jeg bare Appendix, har skrevet litt en del andre steder og. Men ikke noe som er verd å inkludere foreløpig.

Lenke til kommentar

Kansje leit å si, men jeg vil ha noe som ser pent ut. Og selv syntes jeg det ser pent ut når tallene er horisontalt linjert. Og det samme med minustegnene.

 

13   &  -   8  &   2   &  - 15  &   2   &  - 13  &
13   &  -  12  &  12   &  -  5  &   2   &  - 11  &

 

Er vel noe slikt som det her jeg leter etter. Egentlig det samme for likningsett og. Fungerte stort sett å bruke en absord mengde & &, men de blir likningene så ekstremt brede.

Lenke til kommentar

Hvis octave er en mulighet for deg for å lage plottene så vet du i alle fall at det går an å få figurer ut i pgfplots-format. Ellers kan jeg ikke hjelpe noe særlig med på dette tidspunktet da jeg for tiden ikke har noen pc med Ubuntu installert.

 

*Finnes sikkert en løsning på problemet ditt, men spørs om denne delen av forumet er rett sted å spørre (har inntrykk av at det ikke er så veldig mange som skriver her inne på denne tråden som bruker Ubuntu).

Fant en annen måte å løse problemet på til slutt: bytte distro ... :p

 

Funker det også. openSUSE, Fedora, mye artig å velge i mellom. ;)

Lenke til kommentar
Kansje leit å si, men jeg vil ha noe som ser pent ut. Og selv syntes jeg det ser pent ut når tallene er horisontalt linjert. Og det samme med minustegnene.
13   &  -   8  &   2   &  - 15  &   2   &  - 13  &
13   &  -  12  &  12   &  -  5  &   2   &  - 11  &

Er vel noe slikt som det her jeg leter etter.

Du veit tilsynelatande ikkje heilt kva du vil, sidan det der ikkje er det ein får med ei vanleg matrise.

 

Potensiell løysing for likningssett her: http://tex.stackexchange.com/questions/6965/multicol-layout-for-systems-of-linear-equations/6989#6989

 

 

Redigert: Orsak om eg virker litt gretten forresten, eg er kanskje so trøytt og generelt irritert på verda at eg burde logga av for ei stund sidan.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg sliter av en eller annen grunn med et helt elementært problem med brøker. Dette gir meg noe som ser feil ut. Det som er i teller vises utenfor brøken, mens selve brøken kommer etterpå.

 

Hva gjør jeg galt?

 

\documentclass[10pt, english, a4paper]{article}
\usepackage{amsmath}


\begin{document}

\begin{equation}

F = \frac{C \cdot A_{int}}{A \cdot C_{int}}	

\label{responsfaktor}
\end{equation}

\end{document}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...