Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Latex blir for det meste brukt til seriøse avhandlinger innen ulike felt, men og ulike lærebøker er skrevet i Latex. Dette er stort sett matematiske bøker, men det finnes eksempler på andre bøker og.

I norge blir vel stort sett alle Masteroppgaver og doktoravhandlinger skrevet i Latex, uavhengig av felt.

 

http://stackoverflow...cs-and-academia

 

Selv har jeg laget barkart, ol i latex

 

 

 

 

Hvor det selvsagt finnes bedre verktøy til jobben, men resultatet ble tilfredstillende.

 

llcPwO4.png

 

 

 

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LaTeX vert brukt til litt forskjellig.

http://tex.stackexchange.com/questions/940/what-professions-use-tex-latex-besides-cs

http://tex.stackexchange.com/questions/1319/showcase-of-beautiful-typography-done-in-tex-friends

 

Sjølv om det ikkje er noko i vegen for å bruke LaTeX i felt utan matematikk, vert eg ganske overraska om Nebu har rett i det han seier. I nokon miljø stemmer det nok, men generelt for heile landet, det tviler eg på. (Men vis gjerne at eg tek feil!)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spør er at jeg muligens skal begynne å studere noe annet enn ingeniørfag og skal ha emner som :

  • Fundamentals of Systems Engineering
  • Project Cost Accounting
  • Business to Business Marketing
  • Strategic Management
  • Project Management of Complex Systems
  • Systems Architecture and Design
  • Risk Management

Og noen fler. Ikke akkurat fag jeg får inntrykk av at man må skrive mye Matematikk. Tikz kan kanskje være nyttig i disse emnene for å lage diagrammer. Kunne kanskje være litt "over kill" å bruke LaTeX i disse emnene, men er så vant til det nå.

 

Ser i de linkene som har blitt gitt at det er ganske vanlig å bruke LaTeX i mange forskjellige sammenhenger.

Lenke til kommentar

Er det overkill å bruke eit bra verktøy som gjev bra resultat, og som ein liker å bruke? LaTeX fungerer utmerka til dokument med kun tekst òg. Om du må samarbeide med andre som ikkje kan/vil bruke LaTeX får du heller vurdere å bruke noko anna, eller overtale dei til å bruke LaTeX. Har vore nokre spørsmål på TeX.SX om å skrive med andre, sjå http://tex.stackexch...d/collaboration

Endret av Torbjørn T.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg er den eneste på mitt kull innen fagfeltet mitt, i hvert fall av dem jeg har snakket med til nå, som skriver bachelor i LaTeX---resten sitter å kuker i Word med Endnote. Flere sitter å skriver innholdsfortegnelsen og referanselisten manuelt! Det var en som klagde over at han måtte skrive hele innholdslisten på nytt her om dagen, etter at han byttet om på noen sider. Dette gjelder på master òg …

 

Snart ferdig med oppgaven nå, sitter å koser meg å fikser på skrivefeil og figuretekster. Blir bra, fikk kanon tilbakemelding på layout og oppgaven generelt av veileder. :put on shades:

Endret av The mighty Quinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den referanse listen som blir generert ved bruk av BibTeX-databasen under "References". Vil den være alfabetisk? Altså LaTeX ordner det slik at litteraturen dukker opp alfabetisk eller må jeg selv passe på dette når jeg lager databasen?

Kjem an på bibliografistilen du bruker. Men ja, halve poenget med BibTeX er at ein kan få sortert og formatert referanselista automatisk, so ein slepp gjere det sjølv.
Lenke til kommentar

Jeg skriver et dokument hvor jeg har i min preamble :

 

\usepackage[sort,round]{natbib}

 

Der jeg ønsker å ha referansene har jeg :

 

\bibliographystyle{plainnat}
\bibliography{research}

 

Hvor "research" er bib-fila med alle referansene. Til informasjon har jeg skrevet hvordan disse referansene har blitt ført inn.

 

 

@book{Tsourdos2011,
  author = {Antonious Tsourdos and Brian A. White and Madhavan Shanmugavel},
  year = {2010},
  title = {Cooperative Path Planning of Unmanned Aerial Vehichles},
  publisher = {Wiley},
  address = {United Kingdom},
  ISBN = {978-0-470-74129-0},
}
@book{Chaturvedi2010,
 author = {Devendra K. Chaturvedi},
 year ={2010},
 title = {Modeling and Simulation of Systems Using MATLAB and Simulink},
 publisher = {CRC Press : Taylor and Francis Group},
 ISBN = {978-1-4398-0672-2},
}
@phdthesis{Narayan2011,
	  author = {Pritesh Narayan},
	  title = {Embedding Human Expert Cognition and Real-Time Trajectory Planning in Autonomous UAS},
	  school = {Queensland University of Technology},
	  year = {2011},
	  type = {Doctor of Philosophy ({P}h{D})},
	  address = {Australia},
	  month = {September},
}

 

Referanse listen dukker opp som følger :

 

Referanser

 

Devendra K. Chaturvedi. Modeling and Simulation of Systems Using MATLAB and Simulink. CRC

Press : Taylor and Francis Group, 2010. ISBN 978-1-4398-0672-2.

 

Pritesh Narayan. Embedding Human Expert Cognition and Real-Time Trajectory Planning in Autono-

mous UAS. Doctor of philosophy (PhD), Queensland University of Technology, Australia, September

2011.

 

Antonious Tsourdos, Brian A. White, and Madhavan Shanmugavel. Cooperative Path Planning of

Unmanned Aerial Vehichles. Wiley, United Kingdom, 2010. ISBN 978-0-470-74129-0.

 

 

Det ser ut som referanselisten er alfabetisk etter etternavnet til første forfatter. Men jeg ønsker at etternavnet skal komme først i listen. F.eks at det blir skrevet ut som

 

Chaturvedi, Devendra K.. Modeling and Simulation of Systems Using MATLAB and Simulink. CRC

Press : Taylor and Francis Group, 2010. ISBN 978-1-4398-0672-2.

 

 

Narayan, Pritesh . Embedding Human Expert Cognition and Real-Time Trajectory Planning in Autono-

mous UAS. Doctor of philosophy (PhD), Queensland University of Technology, Australia, September

2011.

 

Tsourdos, Antonious. Brian A. White, and Madhavan Shanmugavel. Cooperative Path Planning of

Unmanned Aerial Vehichles. Wiley, United Kingdom, 2010. ISBN 978-0-470-74129-0.

 

Jeg har prøvd å forandre rekkefølgen på hvordan jeg skriver inn informasjonen i bib-fila uten at det har hjulpet. Når jeg forandret rekkefølgen prøvde jeg også å sette klammeparanteser rundt etternavnet for å markere at jeg ønsket at den skulle dukke opp først i referanse listen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Hei !

Jobber for tiden med en oppgave som skal skrives som om den skulle vært publisert i et tidsskrift. På slutten av artikkelen ønsker jeg gjerne å inkludere et bilde av meg med litt tekst rundt hvor jeg forteller litt om meg selv. Sliter med å finne ut hvordan jeg skal få til det, har sett på wrapfig pakken, men det ser ikke ut til å funke. Bruker en template jeg fant på nett som bruker ieeetran klassen.

 

Vil skrive om to forfattere på en egen side etter at artikkelen er ferdig.

\documentclass[10pt,twoside,twocolumn,compsoc]{IEEEtran}
\begin{document}
\markboth{Course Code - Module Name}{Authors: Paper title}
\title{Title Goes Here}

\author{\IEEEauthorblockN{John Doe}\\
\IEEEauthorblockA{Faculty of Technology\\
School of Business\\
Andeby College\\
Mars, Uganda 0111\\
Email: [email protected]}\\
\vspace{2mm}
\and
\IEEEauthorblockN{Sverre Magnus}\\
\IEEEauthorblockA{Faculty of Technology\\
School of Business\\
Andeby College\\
Denmak 0703\\
Email: [email protected]}}

% make the title area
\maketitle


\begin{abstract}
%\boldmath
The abstract goes here.
\end{abstract}

\IEEEpeerreviewmaketitle



\section{Introduction}
% no \IEEEPARstart
This demo file is intended to serve as a ``starter file''
for IEEE conference papers produced under \LaTeX\ using
IEEEtran.cls version 1.7 and later.

I wish you the best of success.

\hfill mds
 
\hfill December 1, 2013

\subsection{Testing and Development}
Subsection text here.

\subsubsection{Subsubsection Heading Here}
Subsubsection text here.

\section{Conclusion}
The conclusion goes here.

\section*{Acknowledgment}


The authors would like to thank...

\begin{thebibliography}{1}

\bibitem{IEEEhowto:kopka}
H.~Kopka and P.~W. Daly, \emph{A Guide to \LaTeX}, 3rd~ed.\hskip 1em plus
  0.5em minus 0.4em\relax Harlow, England: Addison-Wesley, 1999.

\end{thebibliography}

\end{document}
Endret av Ingeniøerstudent
Lenke til kommentar

Du fekk vel nokre beskjedar i loggen? Koden under virker fint, kan du lage eit døme som faktisk viser problemet? (Fjern gjerne alt som ikkje har innverknad.)

 

 

 
\documentclass[compsoc]{IEEEtran}
\usepackage{wrapfig,kantlipsum,graphicx}
 
\begin{document}
\kant[1]
\begin{wrapfigure}{r}{.5\linewidth}
\includegraphics[width=4cm]{example-image-a}
\end{wrapfigure}
\kant
\end{document}
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heisann!

 

Skriver på masteroppgaven min for øyeblikket, og lurer på en detalj som kan forenkle skrivingen litt. Jeg bruker natbib, og i en del av oppgaven siterer jeg mye til sidetall noen få bøker. Spørsmålet er om det finnes en god måte å lage en ny siterings-kommando med bare sidetallet som argument.

Altså:

\citep[s.~100]{bok1} % slik jeg vanligvis siterer

% For å spare "krefter", kan man lage noe slikt:

\newcommand{\bok1sitering}[1]{\citep[#1]{bok1}}

% Slik at hvis jeg skriver

\bok1sitering{100}

% Så er det ekvivalent med

\citep[100]{bok1}

Det er i grunn bare latskap, men jeg lurer på om det er mulig? Har ikke fått det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...