Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opplever at når jeg skal ha subscript på store bokstaver (her i forumet) blir det ikke skikkelig:

 

 

chart?cht=tx&chl=E_{tekst,p} = e_{tekst,p}

 

Noen som har en løsning på hvordan man fikser dette? Merk at det bare er når man har , i subscript dette blir et problem.

Trur dette eigentleg ikkje har mykje med (La)TeX å gjere, er berre det at syntaksen systemet bruker er same som LaTeX. Slik sett hadde det passa betre å stille spørsmålet i trackeren eller Tilbakemeldinger-forumet, men anyways:

Putt inn eit par tomme krøllparentesar etter E-en, so ser det litt betre ut.

 

p><p>E_{tekst,p} = e_{tekst,p}

 

 

E{}_{tekst,p} = e_{tekst,p}\\
E_{tekst,p} = e_{tekst,p}

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver å lære meg å bruke beamer-pakken til å lage presentasjoner til en av mine prosjekter. Jeg studerer ved NTNU og lurte på om det finnes en pakke eller noe som gjør at jeg får en slags "NTNU-touch" med logo og greier på presentasjonen min?

 

Lager foreleserne disse selv eller finnes det en mal?

Endret av Ingeniøerstudent
Lenke til kommentar

Om det finst nokon mal for NTNU er det folk på NTNU som har laga den, so då er det greiaste å spørre forelesarar som bruker beamer om dei har ein mal.

 

Redigert:

 

Men beamer har ein \logo-kommando for å plassere ein logo e.l. i nedre høgre hjørne på alle slides, med standardtemaet. Til dømes, med ein NTNU-logo frå https://innsida.ntnu...Norsk/NTNU-logo,

\documentclass{beamer}
\author{Meg}
\title{Dette}
\logo{\includegraphics[width=3cm]{NTNU-nynorsk_CMYK}}
\begin{document}
\maketitle
\begin{frame}
Noko vas

\end{frame}
\end{document}

 

Red.: Skulle vere høgre, ikkje venstre.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Om det finst nokon mal for NTNU er det folk på NTNU som har laga den, so då er det greiaste å spørre forelesarar som bruker beamer om dei har ein mal.

 

Redigert:

 

Men beamer har ein \logo-kommando for å plassere ein logo e.l. i nedre venstre hjørne på alle slides. Til dømes, med ein NTNU-logo frå https://innsida.ntnu...Norsk/NTNU-logo,

\documentclass{beamer}
\author{Meg}
\title{Dette}
\logo{\includegraphics[width=3cm]{NTNU-nynorsk_CMYK}}
\begin{document}
\maketitle
\begin{frame}
Noko vas

\end{frame}
\end{document}

 

Kan man flytte logoen opp i det høyre hjørnet?

Lenke til kommentar

Kan man flytte logoen opp i det høyre hjørnet?

Eg var litt unøyaktig, for å sitere manualen:

The 〈logo text〉 is usually a command for including a graphic, but it can be any text. The position where

the logo is inserted is determined by the current theme; you cannot (currently) specify this position directly.

 

I standardtemaet er det og nedre høgre hjørne, ikkje venstre, det var ein feil av meg. Eg kjenner heller ikkje beamer godt til å vite korleis ein eventuelt kan endre på det. Men uansett, når det finst eit meir eller mindre offisielt tema, som tosha007 nemnte, er det vel greit å bruke det?

Lenke til kommentar

Bruker akkurat nå dette temaet :

 

\mode<presentation>{\usetheme{CambridgeUS}}

 

Bruker samme måte som du fortalte om Torbjørn og logoen dukker da opp nede til høyre, men tenker jeg vil flytte den opp til høyre istedenfor.

 

Ja, tosha0007 sin måte er bra, men jeg merka med en gang jeg så den at det der kommer til å bli en del knot. Tror jeg skal spare den til senere når jeg har god tid (en del øvinger å gjøre). Men er vel ikke noe krise at logoen er der den er akkurat nå, funker fint :=)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan kan jeg få latex til å sette figurer/bilder HER? Jeg har prøvd å skrive [h] og [H], men nå havner de litt hips om haps, inn i neste avsnitt osv.

 

\subsection{Hydrostatic loading}

\begin{figure}[h]

\includegraphics[scale=0.41]{4/Mons_2_stress_strain_yield.pdf}

\centering

\caption{Strain plotted as a function of stress for the M2 core, with trend line drawn in}

\label{fig:m2stressstrainyield}

\end{figure}

\begin{figure}[h]

\centering

\includegraphics[scale=0.41]{4/AA_1_stress_strain_yield.pdf}

\caption{Strain plotted as a function of stress for the AA12 core}

\label{fig:m2stressstrainyield}

\end{figure}

\subsection{Creep phase}

Tekst

 

Nå havner den ene grafen under seksjonen Creep phase. I min oppgave er det bedre at grafen heller dytter teksten ned på neste side.

 

 

Edit: Tar forøvrig i mot all input ang grafer, hvilke pakker og programvare som er bra etc. Slik jeg gjør nå, så "printer" jeg grafene i vektorformat (pdf) fra Excel.

 

Edit2: Finnes det noe freeware som kan tegne veldig enkel "tegninger" i vektorformat. Dvs. skal tegne noen skjematiske tegninger av pumper, testceller, rør etc.

Endret av The mighty Quinn
Lenke til kommentar

Med \usepackage{float} i styrestykket vil H plassere figuren/tabellen akkurat der den er. Eit alternativ er å bruke caption-pakka, og \captionof i ein minipage i staden for figure, t.d.

 

\documentclass{article}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{float}
\usepackage{caption}
\begin{document}
Dette er noko tekst.
\begin{figure}[H]
 \centering
 \includegraphics[width=.7\textwidth]{example-image-a}
 \caption{Denne figuren er akkurat der du plasserer den i koden}
\end{figure}

Meir tekst.

\noindent\begin{minipage}{\textwidth}
 \centering
 \includegraphics[width=.7\textwidth]{example-image-b}
 \captionof{figure}{Denne figuren er akkurat der du plasserer den i koden}
\end{minipage}
Og endå meir tekst.
\end{document}

 

Edit: Fiksa nokre bugs i koden.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Lurte litt på dette med nummerering av likninger.

 

Hvordan kan man få til at likningen blir nummerert i parantes til høyre, men kun første gangen man nevner likningen. Like under ønsker jeg å omgjøre formelen og sette inn tall, men ønsker ikke at utregningene videre skal være nummererte. I tillegg vil jeg at det hele skal se fint ut og ikke rotete (normalt pleier jeg å bruke "&" tegnet foran likhetstegnet og på den måten kommer alle likningene rett under hverandre)

Lenke til kommentar

Takk for svar til dere begge to! Problemet ble forøvrig mye bedre nå som jeg har skrevet mye mer tekst (det virker som latex plasserer figurer bedre når forholdet tekst/figurer er høyt). Jeg har begynt å sette meg inn i pgfplots òg---so far so good! Tikz synes jeg var ganske krøkete å få til noe vettugt. :shrug: Har heller ikke funnet noen god WYSIWYG-editor for dette.

 

Men skjemaene jeg tegner er ganske store og det er mye som skjer (skjema over forsøk med 20-30 ventiler, flere pumper, målere etc. så jeg har tegnet dem i programmet Sketch som vektorer i EPS-format).

Lenke til kommentar

Du kan definere egne symboler, feks for ventiler og andre ting du må ha flere av i tegningen din, for å gjøre livet enklere for deg selv. Ellers er det veldig greit å benytte seg av for-løkker hvis det er mye som skal repeteres med forskjellige koordinater.

 

Og like greit å slutte å lete etter WYSIWYG hvis du har lyst til å lære noen verdens ting. Gjelder egentlig alt som har med tex å gjøre.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...