Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Skal du lage kompliserte figurer anbefaler jeg Inscape og exsport til EPS. Enklere figurer anbefales å lage enten i tikz eller i pstricks.

 

For å se muligheten i tikz, vil jeg anbefale å se på tråden

 

http://tex.stackexch...-in-tex-friends

 

http://tex.stackexch...day/35162#35162

 

Og bare for litt skamløs promotering av mine egne verk så har kan jeg vise til

 

http://folk.ntnu.no/...iverse/rapp.pdf

 

http://folk.ntnu.no/oistes/Eksamen%20-%20VGS/R1-H12.pdf

 

 

 

Hvor koden for å genere de to første sidene i eksamensdokumentet er


\Eksamen{R}{1}{H}{29.11.2012}
\newpage
\TOC
\vspace{1.5cm}
\begin{center}
\section*{Karaktergrenser og Vurderingsskjema}
\addcontentsline{toc}{section}{Karaktergrenser og Vurderingsskjema}
\vspace{1cm}
%
\PoengFordeling{%
 \TypesetTable
 {%
Del1  = { 1a1,   1a2,   1a3,   2a,   2b,   3a,  3b,   4a,   4b,   5a,   5b,   6a,   6b,  7a,  7b},
PDel1 = {  1,	2,	  2,	 1,	2,	2,   2,	1,	2,	1,	2,	1,	2,   1,   2},
Del2  = {1a,  1b,  1c,  2a,  2b,  2c,  3a,  3b,  3c,  4a,  4b,  4c,   5a,  5b,  6a,  6b,  6c},
PDel2 = { 2,   2,   2,   1,   2,   2,   2,   3,   2,   3,   2,   3,	2,   2,   2,   2,   2}
 }%
}
%
\vspace*{0.25cm}
%
%					  
%
\Karakter{350}{14}{22.5}{25}{24}{12}{2.5}
%
%
\vspace{1cm}
\KarakterGrenser{12}{24}{35}{45}{56}

\end{center}

\paragraph{Nebuchadnezzars synspunkter om årets eksamen}
Forholdsvis grei eksamen. Noe stort fokus på geometri, med mye standardoppgaver
på del 1. Mange elever har klaget på oppgavene om sirkellikninger, da dette først
introduseres i R2. Å gi 12 poeng på oppgave 2 regnes som en gavepakke. En del
elever slet også med forstå siste oppgave som med fordel kunne vært forklart
bedre, da dette er en enkel oppgave i seg selv.

\Forhaandssensur{ Det blir ikke gitt ut forhåndssensur til høst-eksamener }

 

 

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål om tabeller :

 

\begin{table}[h]
\caption{Data for the Finite Wing}
\centering
\begin{tabular}{lcccccc}
\toprule
$\alpha (deg)$ & $C_{l}$ & $C_{l_\alpha}$ & $C_{d}$ & $C_{d_\alpha}$ & $C_{m}$ & $C_{m_\alpha}$\\
\midrule
-4 & -0.42 & 6.059 & 0.026 & -0.085 & -0.105 & -0.115\\
-2 & -0.209 & 6.053 & 0.024 & -0.092 & -0.109 & -0.115\\
0  & 0.003 & -0.025 & 0.023 & 0.157 & -0.113 & 0\\
2  & 0.205 & 5.783 & 0.021 & 0.027 & -0.117 & -0.115\\
4  & 0.406 & 5.764 & 0.027 & 0.091 & -0.12 & -0.101\\
6  & 0.596 & 5.66 & 0.035 & 0.14 & -0.124 & -0.106\\
8  & 0.77  & 5.491 & 0.046 & 0.185 & -0.127 & -0.101\\
10 & 0.911 & 5.198 & 0.064 & 0.247 & -0.13 & -0.098\\
12 & 1.011 & 4.811 & 0.081 & 0.287 & -0.131 & -0.086 \\
14 & 1.041 & 4.246 & 0.101 & 0.328 & -0.129 & -0.066\\
16 & 0.9 & 3.212 & 0.163 & 0.511 & -0.092 & 0.076\\
\bottomrule
\end{tabular}
\end{table}

 

Hvis jeg har følgende tabell, hvordan kan jeg få dataene til å være linjerte nedover etter komma (vertical alignment)?

 

EDIT : Takk Torbjørn, funker veldig bra.

Endret av Ingeniøerstudent
Lenke til kommentar

siunitx-pakka er ein mogelegheit, sjå kodedøme under. dcolumn er ein annan pakke som gjer dette.

 

\documentclass{article}
\usepackage{siunitx,booktabs}
\begin{document}
\begin{table}
\caption{Data for the Finite Wing}
\centering
\begin{tabular}{*{7}{S}}
\toprule
{$\alpha (\text{deg})$} & $C_{l}$ & $C_{l_\alpha}$ & $C_{d}$ & $C_{d_\alpha}$ & $C_{m}$ & $C_{m_\alpha}$\\
\midrule
-4 & -0.42 & 6.059 & 0.026 & -0.085 & -0.105 & -0.115\\
-2 & -0.209 & 6.053 & 0.024 & -0.092 & -0.109 & -0.115\\
0  & 0.003 & -0.025 & 0.023 & 0.157 & -0.113 & 0.0\\
2  & 0.205 & 5.783 & 0.021 & 0.027 & -0.117 & -0.115\\
4  & 0.406 & 5.764 & 0.027 & 0.091 & -0.12 & -0.101\\
6  & 0.596 & 5.66 & 0.035 & 0.14 & -0.124 & -0.106\\
8  & 0.77  & 5.491 & 0.046 & 0.185 & -0.127 & -0.101\\
10 & 0.911 & 5.198 & 0.064 & 0.247 & -0.13 & -0.098\\
12 & 1.011 & 4.811 & 0.081 & 0.287 & -0.131 & -0.086 \\
14 & 1.041 & 4.246 & 0.101 & 0.328 & -0.129 & -0.066\\
16 & 0.9 & 3.212 & 0.163 & 0.511 & -0.092 & 0.076\\
\bottomrule
\end{tabular}
\end{table}
\end{document}

post-21406-0-85923800-1364891218_thumb.png

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Du kan definere egne symboler, feks for ventiler og andre ting du må ha flere av i tegningen din, for å gjøre livet enklere for deg selv. Ellers er det veldig greit å benytte seg av for-løkker hvis det er mye som skal repeteres med forskjellige koordinater.

 

Og like greit å slutte å lete etter WYSIWYG hvis du har lyst til å lære noen verdens ting. Gjelder egentlig alt som har med tex å gjøre.

Er forspvidt enig ang. WYSIWYG, det er jo en grunn til at jeg skriver i LaTex. F.eks. til plot, har jeg lenge brukt Gnuplot, og har funnet ut at det jobber greit sammen med LaTex desiste dagene.

 

Dog til tegning, så liker jeg egentlig å se hva jeg holder på med, men jeg skal gi Tikz et forsøk til. Jeg er egentlig ferdig med skrivingen, og skal ikke elvere før 15. mai, så jeg har mye tid til å leke og finpusse på tekst og utforming.

Lenke til kommentar

Takk, den har jeg ikke sett.

 

Jeg har fått laget en del "plot" nå, eller skisser over plot som viser prinsipielle beregninger.

 

Driver å jobber med methodology-delen av oppgaven nå, og tenkte å prøve meg på å lage en oversikt over forsøket i TikZ. Det jeg trenger er egentlig bare:

* 3 rektangler som representerer pumper

* 20 ventiler noen små kvadrater e.l. som representerer "needle valves"

* 3-4 Store rektangler for "flooding cells" og "tri-axial cells"

* 5 målere

 

Som skal kobles sammen. Er ikke noen standard, som et koblingsskjema, er egentlig bare for å gi et kjapt overblikk til den som leser oppgaven.

 

Finnes det noen snarveier/pakker? Evt. hvordan bør jeg gå frem for å definere de 5-6 forskjellige formene?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar

Du kan definere stiler med

\tikzset{StilNamn/.style={<argument for nodane e.l. som skal bruke denne stilen>}

 

Du kan so bruke ein slik stil med t.d.

\node [stilNamn] {ABC};

 

Med \tikzset kan du deklarere stiler globalt, so dei er tilgjengeleg i alle TikZ-figurar i dokumentet. Du kan og deklarere ein stil for ein figur, med

\begin{tikzpicture}[stilNamn/.style={draw,circle,fill=violet}
...

 

Har ikkje snøring på akkurat korleis du vil ha desse, men eit veldig kjapt (og stygt) døme:

 

 

\documentclass[border=3mm]{standalone}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage{tikz}
\usetikzlibrary{positioning}
\tikzset{
 pump/.style={draw=blue,fill=red,ultra thick},
 needle valve/.style={draw=yellow,fill=cyan},
 celle/.style={draw=black,fill=gray},
 gauge/.style={draw,thick,rounded corners}
 }
\begin{document}
\begin{tikzpicture}
\node (pumpA) [pump] {Pumpe 1};
\node (ventilA) [needle valve,above right=of pumpA] {VentA};
\node (cellA)   [celle,right=of ventilA] {Celle};
\node (maalerA) [gauge,below right=of cellA] {Måleinstrument};
\node (ventilB) [needle valve,below right=of pumpA] {VentA};
\node (cellB)   [celle,right=of ventilB] {Celle};
\draw (pumpA) |- (ventilA) -- (cellA) -| (maalerA);
\draw (pumpA) |- (ventilB) -- (cellB) -| (maalerA);
\end{tikzpicture}
\end{document}

post-21406-0-21541700-1364923611_thumb.png

Lenke til kommentar

Takk, jeg har lekt litt med det nå, skal prøve å få til noe vettugt ila. morgendagen. ;)

 

Fant forresten ut noe GENIALT nå ang. grafer. Kjører gnuplot med "tikz"-terminalen (lua) og får freshe grafer ferdig i TikZ---det beste fra Latex og Gnuplot! So far, so good.

 

Dette er figuren jeg har brukt til nå, laget i Sketch:

 

 

Jeg tenkte forresten å lage en liten write-up når jeg får tid om min erfaring rundt det å skrive bacheloroppgaven i Latex, hvilke pakker jeg har brukt etc. Også for min egen del, for å holde det ved like til hovedoppgaven, men mulig flere finner det interessant. :)

 

Tenker oppgaven min er ganske ferdig om 2-3 uker, og da lurer jeg på om noen her inne kunne tenkt seg å sett kjapt over den (altså ikke finlese den, men bare bla kjapt gjennom den og komme med en rask tilbakemelding)---mulig dere som studerer petrofysikk/geologi/reservoar finner selve temaet interessant òg.

post-218415-0-39001500-1365026101_thumb.png

Endret av The mighty Quinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kort fortalt: y dir=reverse,xticklabel pos=upper,xlabel near ticks

 

\documentclass[border=2mm]{standalone}
\usepackage{pgfplots}
\begin{document}
\begin{tikzpicture}
\begin{axis}[%
 y dir=reverse,
 xlabel={Tekst},
 xticklabel pos=upper,
 xlabel near ticks]
\addplot coordinates {(0,0) (2,1)};
\end{axis}
\end{tikzpicture}
\end{document}

post-21406-0-54943400-1365948475_thumb.png

Lenke til kommentar

Bare lurer litt på dette med referering til ligninger,figurer,tabeller og litteratur i teksten.

 

Det kan bli ganske mye etterhvert med alle disse refereringene. Hvilket system bruker dere til å holde orden slik at ting ikke går i surr?

 

Hva skriver dere i "key" (\label{key})?

 

Selv skriver jeg i TeXstudio og når jeg da skriver i teksten \ref{fig : aner ikke hva} får jeg automatisk en liste over de valgene jeg kan sette inn og på den måten kan jeg raskt skille mellom figurer, tabeller osv. For tabeller kan jeg bruke \ref{tab:aner ikke hva}eller \ref{eqn:aner ikke hva} for ligninger, men for å sortere ytterligere hva kan jeg bruke i "aner ikke hva"?

 

 

 

Håper ikke dette var dårlig formulert.

Endret av Ingeniøerstudent
Lenke til kommentar

Har ikkje noko spesielt system eigentleg, so vert ofte til at eg må leite litt for å finne rett. I det siste har eg brukt Emacs med AucTeX og RefTeX, og det gjev eit veldig greit system for å finne referansar, då du får opp ei liste organsert etter kapittel, avsnitt osb., der fyrste linje av likninga (koden) står, i tillegg til labelen.

 

Noko anna ein kan gjere er å leggje til showkeys eller refcheck pakken. Dei gjer slik at alle stader der du har ein label, vil den labelen verte printa i margen på sida. Då kan du sjå i PDF-en for å finne likninga du er ute etter, noko som kan vere enklare av og til.

Lenke til kommentar

Jeg bruker bibtex til referere litteratur i teksten min. Dokumentet jeg jobber på krever Harvard Referencing Style, som er author-year.

 

I min preamble har jeg :

 

\usepackage{natbib}

 

Der jeg ønsker at bibliograpgy skal være har jeg :

 

\bibliographystyle{plainnat}
\bibliography{research}

 

Hvor "research" er bib-databasen.

 

1. Akkurat nå er ting akkurat slik jeg vil ha det, men hvordan kan jeg i listen som lages i Bibliography få et tall foran litteraturen ? Altså et tall i firkantparanteser slik at det blir litt enklere å lese.

 

2. Hvordan kan jeg få bibliography til å dukke opp i innholdsfortegnelsen?

Lenke til kommentar

1) Vert det enklare å lese med nummererte oppføringar i bibliografien? Eg veit ikkje korleis ein kan gjere det med natbib, men det er sikkert mogeleg på eit vis. Om du kan byte til biblatex, sjå http://tex.stackexchange.com/questions/74894/adding-numbers-to-references-with-authoryear-citation-style

 

2) \usepackage[nottoc]{tocbibind} % nottoc er for at innhaldslista ikkje skal havne i innhaldslista.

 

(Om du byter til biblatex, ikkje bruk denne, men heller \printbibliography[heading=bibintoc] der du vil ha referanselista.)

Lenke til kommentar

Jeg bruker bibtex til referere litteratur i teksten min. Dokumentet jeg jobber på krever Harvard Referencing Style, som er author-year.

 

I min preamble har jeg :

 

\usepackage{natbib}

 

Der jeg ønsker at bibliograpgy skal være har jeg :

 

\bibliographystyle{plainnat}
\bibliography{research}

 

Hvor "research" er bib-databasen.

 

1. Akkurat nå er ting akkurat slik jeg vil ha det, men hvordan kan jeg i listen som lages i Bibliography få et tall foran litteraturen ? Altså et tall i firkantparanteser slik at det blir litt enklere å lese.

 

Du vil altså at siteringene i selve teksten skal være author-year, mens de i "List of references" i tillegg skal være nummerert?

 

Natbib bruker author-year som default. Et alternativ som jeg kan tenke meg er å skifte til nummerert stil,

\usepackage[numbers]{natbib}

og så bruke

\citeauthor
\citeyear

i teksten for å få det slik du vil. Dette er muligens ikke en bra løsning, ettersom jeg er usikker på om det ser bra ut.

 

Det er sikkert mulig å ordne dette på et eller annet vis. Du kan jo se gjennom dokumentasjonen til natbib, men jeg er usikker på om det står noe om dette.

 

Edit: Det ser ut som noen har fått det til: http://tinyurl.com/c9bsbnh

Jeg prøvde, men det ser ikke ut til å funke. Mulig jeg gjør noe feil.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Jeg har et kjapt spørsmål, ikke direkte relatert til Latex, men litt i forhold til NatBib. Jeg har, for å få ideer til diskusjonsdelen av oppgaven min tatt en del telefonsamtaler og hatt en del møter med professorer som har presentert meg for forslag som ikke nødvendigvis er publisert men mer "deres mening". Hvordan kan jeg inkludere dette? Det blir jo feil om jeg skal presentere dette som mine ideer. Kan jeg f.eks. skrive: "Dr. Ola Nordmann, personal conversation, NTNU 2013" eller no lignende?

 

Lurer også på hvordan jeg kan bruke upubliserte artikler og forskning i referanselisten, hvordan kan jeg få natbib til å lage "unpublished" eller "unpublished in-house reasearch" e.l. i litteraturlisten?

 

Takker!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...