Gå til innhold

Pc vs Konsoll, hva er best


Anbefalte innlegg

Vel, du betalte vel en god del for den tenker jeg. Minst 10 000kr. Så har du kjøp av RAM: ca. 1200kr, skjermkort: ca. 2500. Så vi kan si 15 000kr for å kunne kjøre de feteste spillene i maks instillinger i maks 3år?

6332841[/snapback]

 

Husker ikke helt hva jeg betalte for den, men det var *langt* fra 15000. Antar at det var ca

 

2.500,- for prosessor

1.000,- for hovedkort

1.500,- for RAM

2.500,- for skjermkort

1.000,- for harddisk

600,- for dvdspiller

 

Totalt i overkant av 9.000. Og det eneste jeg har byttet ut der er skjermkortet, noe som strengt tatt ikke var nødvendig.

 

Kjøpte også en del annet utstyr til den samtidig, men det er irrelevant i denne sammenhengen. Det hører riktignok med til historien at jeg hadde kabinett, mus, tastatur og tilsvarende, men strengt tatt kan du klare å få tak i dette for i underkant av en tusenlapp.

 

 

6332984[/snapback]

Tja. Du trenger operativsystem, tastatur, mus, og psu.

 

Har du link til hvor du får tak i det for 1000,-?

 

 

EDIT: Skrev i quoten

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så kanskje vi må oppgradere PCen i ny og ne for å ta full nytte av nye spill, somregel er dette en kostnad som beløper seg til vel 2k spenn, kanskje litt mer kanskje litt mindre med tanke på hva man trenger.

 

Men en konsoll eier må derimot kjøpe ALL hardware ny, dvs helt ny konsoll, for å overhode spille de nyeste spillene.

 

Kan du spille X360 spill på en Xbox på full ytelse? Nope, har du en Xbox og vil kjøre nyere spill til nesten samme konsoll, holder det ikke med en liten hardware oppgradering, nei da må du kjøpe ALT nytt, til kanskje 4-5k spenn.

 

Fordel PC, du kan oppgradere en liten del til en liten del penger, for å ta full utnytte av spill.

 

Men konsoll huggers, la meg stille et spørsmål, om konsoll er så overlegen PC, hvorfor må konsollene herme mer og mer etter PC? Konsollene har nå HD, muligheter for internett spilling, muligheter for patching av spill etc etc. Skyt meg om jeg tar feil, men er ikke dette noe PC spill eiere har nytt godt av siden PCspill tidens morgen?

 

Dere skryter av nettstøtte og hele sulamitten, men det har jo vi PCeiere had nytte av lenge før MS overhode tenkte på å lage konsoll.

 

Så la oss se litt på spillmuligheter da, hvordan var Oblivion til X360 i forhold til PC? Mener å huske jeg så en del screens som sammenlignet de 2 versjonene hvor PC versjonen slo, nei, gruste X360 versjonen. Unnskyld at jeg spør dumt, men skulle ikke deres ultra x360 hardware gruse PCen? Tror "owned" skulle inn her.

 

Bilspill, tja, de kan vel være bra til konsoll, liker i alle fall GT4 til PS2en min, men om man snakker grafisk snitt her, må man ikke ha en HD klar TV for å spille slike spill på best grafisk måte på en X360? Og igjen, om du da skal ha en HD klar TV som fungerer til underholdning, må du da ikke opp i 14k klassen? Unnskyld at jeg ler, men for 14k eller mer får jeg en PC, selvbygget, som overgår konsollen i noen år fremover. Og så må man da legge på de 4k det koster for en X360. Nærmere 20k for en underholdningsmaskin som viser "best grafikk"? Joda, og den gleden varer i 1 år til PCen igjen viser oppgraderings muskler og gruser konsollen.

 

Innse det, grafisk sett kommer konsollen litt frem, blir snubla av PCn og ramler tilbake igjen. Så kommer ny konsoll, sprinter forbi til det har gått 1 år, snubler og ramler bak.

 

Kostnadsmessig kan det vel kanskje lønne seg meg konsoll, men da må man ta til takke med medicore grafikk. Om du skal ha beste grafikk, er det kostnatsmessig enklere å kjøpe seg en PC. Og varer lengere gjør den og.

Lenke til kommentar
Den dagen jeg må innstallere et spill til konsollen min eller å måtte kjøpe et nytt grafikkort er den dagen jeg slutter å spille.

7009431[/snapback]

 

Noen som noen gang har tvunget deg til å kjøpe nytt skjermkort? Neida, det gjør du selv av fri vilje for å kjøre spillet på fult.

 

Innstalleringen av PC spill gjør meg ingen ting, som f.eks GTA SA, en lite innstallasjon fremfor en hel drøss med "loading".

Lenke til kommentar
Den dagen jeg må innstallere et spill til konsollen min eller å måtte kjøpe et nytt grafikkort er den dagen jeg slutter å spille.

7009431[/snapback]

 

Noen som noen gang har tvunget deg til å kjøpe nytt skjermkort? Neida, det gjør du selv av fri vilje for å kjøre spillet på fult.

 

Innstalleringen av PC spill gjør meg ingen ting, som f.eks GTA SA, en lite innstallasjon fremfor en hel drøss med "loading".

7009591[/snapback]

 

Måten det blir gjort på på konsoller passer meg mye bedre. Nå kommer snart for eksempel Gears of war. Hadde det vært til pc måtte jeg mest sannsynlig ha kjøpt ny hardware for å kunne kjøre det optimalt. Slik er det ikke til 360'en. Og grafikken vil bare bli bedre og bedre utover levetiden. Slik vet jeg at jeg vil uansett ha hardware til å kunne kjøre de spillene jeg vil ha på best mulig måte.

Jeg vil mye heller ha en 360 enn en middels pc i 5 år.

 

Og loading har lite med innstallering å gjøre. Bare se på GC. Minimalt med loading. Loadingen på 360 er heller ikke særlig lang.

 

Edit: Bah.. tenkte ikke over minidiscene til GC. Men jeg mener fortsatt at 360'en ikke har mye loading

Endret av Bruskork
Lenke til kommentar

grunnen til at jeg spiller på pc er det at det er bedre styring på fps spill. jeg ville også spille bilspill, så jeg kjøpte meg en logitech rumblepad (lik som ps2 sin kontroller BTW) og jeg bruker også mitt force feedback ratt til ps2 i pc'en. på pc er det så mye kjappere loadetider. skulle jeg kun spillet så hadde jeg kjøpt meg 360 men, pc har så mange fler muligheter som f.eks multimedia og internett o.l.

Lenke til kommentar

Skal vi innføre dødsstraff i Norge for å starte idiotiske diskusjoner? (Jeg stemmer for)

 

Men ok, jeg kan jo si litt hva jeg tror. PC-en har mange flere tilpassningsmuligheter, og den er praktisk med tanke på patcher og tilleggspakker/modder til spill og programvare. Så er det jo keyboard og mus, som jeg liker godt. Noe av det beste er vel en kombinasjon av alt, du kan sitte inne i et spill, ALT + TAB ut til windows og chatte, sette på Winampen, surfe og mye, mye mer.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Måten det blir gjort på på konsoller passer meg mye bedre. Nå kommer snart for eksempel Gears of war. Hadde det vært til pc måtte jeg mest sannsynlig ha kjøpt ny hardware for å kunne kjøre det optimalt. Slik er det ikke til 360'en. Og grafikken vil bare bli bedre og bedre utover levetiden. Slik vet jeg at jeg vil uansett ha hardware til å kunne kjøre de spillene jeg vil ha på best mulig måte.

Jeg vil mye heller ha en 360 enn en middels pc i 5 år.

 

Og loading har lite med innstallering å gjøre. Bare se på GC. Minimalt med loading. Loadingen på 360 er heller ikke særlig lang.

 

Edit: Bah.. tenkte ikke over minidiscene til GC. Men jeg mener fortsatt at 360'en ikke har mye loading

7009737[/snapback]

 

Hadde du had Xbox og Gears of war hadde kommet til X360, måtte du da ha kjøpt en ny konsoll for å spille det spillet, men det tenker du vel ikke på? Mye billigere å kjøpe en X360 til 4k for å spille et spill.

 

Og at du er krevende og trenger å kjøre det optimalt skal ikke gå utover PCen som spillmaskin. Om du er en grafikkhore (ikke vondt ment) som trenger TIPTOPP grafikk for å nyte et spill så er du fanget i din egen felle og fortjener straffen din.

 

Om grafikken blir bedre og bedre etter levetiden, anser jeg som en stor bolle med BS. Det går til et punkt hvor de klarer å presse grafikken til det ytterste og så stopper det. Denne prosessen tar vel kanskje 2 år på det meste. Da er det bare en løsning, ny konsoll, og den koster da gjerne 5k. 5k for splitte ny konsoll som kanskje ikke takler alle de "eldre" spillene dine, eller PC med nytt skjermkort til 4k som definitivt takler alle de eldre spillene dine (på en eller annen måte).

 

Og loading har veldig mye med innstalleringen å gjøre. Tenk om du skulle streame audio, video og spilldata gjennom en stakkars DVD spiller, kunne risikert sloppy lyd og irriterende glitcher fordi dataen ikke blir lest fort nok. Dette slipper du siden det kommer fra HDn.

Lenke til kommentar
Måten det blir gjort på på konsoller passer meg mye bedre. Nå kommer snart for eksempel Gears of war. Hadde det vært til pc måtte jeg mest sannsynlig ha kjøpt ny hardware for å kunne kjøre det optimalt. Slik er det ikke til 360'en. Og grafikken vil bare bli bedre og bedre utover levetiden. Slik vet jeg at jeg vil uansett ha hardware til å kunne kjøre de spillene jeg vil ha på best mulig måte.

Jeg vil mye heller ha en 360 enn en middels pc i 5 år.

 

Og loading har lite med innstallering å gjøre. Bare se på GC. Minimalt med loading. Loadingen på 360 er heller ikke særlig lang.

 

Edit: Bah.. tenkte ikke over minidiscene til GC. Men jeg mener fortsatt at 360'en ikke har mye loading

7009737[/snapback]

 

Hadde du had Xbox og Gears of war hadde kommet til X360, måtte du da ha kjøpt en ny konsoll for å spille det spillet, men det tenker du vel ikke på? Mye billigere å kjøpe en X360 til 4k for å spille et spill.

 

Og at du er krevende og trenger å kjøre det optimalt skal ikke gå utover PCen som spillmaskin. Om du er en grafikkhore (ikke vondt ment) som trenger TIPTOPP grafikk for å nyte et spill så er du fanget i din egen felle og fortjener straffen din.

 

Om grafikken blir bedre og bedre etter levetiden, anser jeg som en stor bolle med BS. Det går til et punkt hvor de klarer å presse grafikken til det ytterste og så stopper det. Denne prosessen tar vel kanskje 2 år på det meste. Da er det bare en løsning, ny konsoll, og den koster da gjerne 5k. 5k for splitte ny konsoll som kanskje ikke takler alle de "eldre" spillene dine, eller PC med nytt skjermkort til 4k som definitivt takler alle de eldre spillene dine (på en eller annen måte).

 

Og loading har veldig mye med innstalleringen å gjøre. Tenk om du skulle streame audio, video og spilldata gjennom en stakkars DVD spiller, kunne risikert sloppy lyd og irriterende glitcher fordi dataen ikke blir lest fort nok. Dette slipper du siden det kommer fra HDn.

7010573[/snapback]

 

Så du mener at grafikken til launchspillene til ps2 matcher grafikken til for eksempel black, shadow of the collossus eller God of war 2? Utviklere har uttalt seg om hardwaren til både 360 og ps3, og de har sagt at mye av hardwaren er ubrukt. Så det er trygt å si at grafikken vil bli bedre etter hvert som utviklerene mestrer hardwaren.

 

Og noen grafikkhore er jeg ikke, siden jeg også skal ha meg Wii. Jeg liker bare å vite at spillet jeg spiller er tilpasset et enkelt system. Og at jeg slipper å kjøpe nye ting til den samme konsollen for å spille de nyeste spillene med best mulig grafikk.

 

Gears of war ble nevnt som et eksempel av de spillene jeg har lyst på. Og argumentet ditt kan snus mot pc-spill også. For eksempel å kjøpe en ny pc/eventuelt hardware for å kunne spille Crysis.

En 360 premium koster 2500, ikke 4000. Og det er vel like mye som for et middels bra grafikkort?

 

Slik jeg ser det; er det mye bedre å kjøpe en Wii og en 360 for 5000kr enn å betale like mye, eller mer for en god spillepc.

Lenke til kommentar

Nå spiller flere faktorer inn.

 

Jeg liker rollespill, sportsspill, bilspill, free-roam spill og stealth-spill best på konsoll.

 

Men hvis jeg skal vurdere et RTS, managerspill eller CS (som ikke kommer til konsoll, men pyttpytt) så må det bli PC, rett og slett fordi musen er så mye lettere å anvende når man skal ha slik fart og presisjon.

 

Hvis du hadde spilt et RTS eller CS med PC mot en på konsoll hadde du blitt kraftig eid.

 

Konsoll er derimot lettere å holde styr på, med en liten gamepad, isteden for et stort tastatur med masse knapper.

 

Konsoll er også billigere, og man slipper å oppgradere den i like stor grad som PC'en.

 

PC vil man kunne oppnå bedre grafikk med, men dette koster.

 

Jeg foretrekker konsollen, i og med at jeg ikke har råd til å holde PC'en på et brukbart nivå til dagens standard.

Lenke til kommentar
Ok, så kanskje vi må oppgradere PCen i ny og ne for å ta full nytte av nye spill, somregel er dette en kostnad som beløper seg til vel 2k spenn, kanskje litt mer kanskje litt mindre med tanke på hva man trenger.

 

Men en konsoll eier må derimot kjøpe ALL hardware ny, dvs helt ny konsoll, for å overhode spille de nyeste spillene.

 

 

Dette utsagnet er så tåpelig at jeg ikke burde kommentere det en gang, men en konsoll holder i 5 år.

 

Kan du spille X360 spill på en Xbox på full ytelse? Nope, har du en Xbox og vil kjøre nyere spill til nesten samme konsoll, holder det ikke med en liten hardware oppgradering, nei da må du kjøpe ALT nytt, til kanskje 4-5k spenn.

 

XBOX 360 koster under 3000 kr.

 

Fordel PC, du kan oppgradere en liten del til en liten del penger, for å ta full utnytte av spill.

 

Du må legge 3000 kr i et skjermkort som må kasseres innen kort tid. Med 2 til 3 års mellomrom må du også bytte prosessor, og sette inn mer RAM.

 

Men konsoll huggers, la meg stille et spørsmål, om konsoll er så overlegen PC, hvorfor må konsollene herme mer og mer etter PC? Konsollene har nå HD, muligheter for internett spilling, muligheter for patching av spill etc etc. Skyt meg om jeg tar feil, men er ikke dette noe PC spill eiere har nytt godt av siden PCspill tidens morgen?

 

 

Konsoller har ikke hatt dette tidligere pga. tekniske begrensninger, og at det ville blitt fryktelig dyrt.

 

Dere skryter av nettstøtte og hele sulamitten, men det har jo vi PCeiere had nytte av lenge før MS overhode tenkte på å lage konsoll.

 

Så la oss se litt på spillmuligheter da, hvordan var Oblivion til X360 i forhold til PC? Mener å huske jeg så en del screens som sammenlignet de 2 versjonene hvor PC versjonen slo, nei, gruste X360 versjonen. Unnskyld at jeg spør dumt, men skulle ikke deres ultra x360 hardware gruse PCen? Tror "owned" skulle inn her.

 

 

Multiplattform-spill på PC og konsoll er som regel helt like, i de fleste tilfeller de ikke er det, er det snakk om dårlig optimalisering. 360 kjører Oblivion med HDR og 4x AA, dette lukter det respekt av. Du virker som en PC-fanboy som ikke klarer å backe opp argumentene dine.

 

Bilspill, tja, de kan vel være bra til konsoll, liker i alle fall GT4 til PS2en min, men om man snakker grafisk snitt her, må man ikke ha en HD klar TV for å spille slike spill på best grafisk måte på en X360? Og igjen, om du da skal ha en HD klar TV som fungerer til underholdning, må du da ikke opp i 14k klassen? Unnskyld at jeg ler, men for 14k eller mer får jeg en PC, selvbygget, som overgår konsollen i noen år fremover. Og så må man da legge på de 4k det koster for en X360. Nærmere 20k for en underholdningsmaskin som viser "best grafikk"? Joda, og den gleden varer i 1 år til PCen igjen viser oppgraderings muskler og gruser konsollen.

 

Man finner knapt middels store TV-er som ikke er HD-klare i dag i butikkene. Den nye generasjonen byr på mer enn HD-oppløsning, man får bl.a. HDR, høyere poly count, høyere tekstur-oppløsning, bedre refleksjoner, og parallax mapping.

 

Innse det, grafisk sett kommer konsollen litt frem, blir snubla av PCn og ramler tilbake igjen. Så kommer ny konsoll, sprinter forbi til det har gått 1 år, snubler og ramler bak.

 

Kostnadsmessig kan det vel kanskje lønne seg meg konsoll, men da må man ta til takke med medicore grafikk. Om du skal ha beste grafikk, er det kostnatsmessig enklere å kjøpe seg en PC. Og varer lengere gjør den og.

7008714[/snapback]

 

Konsollen holder følge med en middelmådig PC til generasjonen er over, og som spillemaskin har den hatt det balletaket siden lanseringen av PS1. PC-er varer ikke lenge, en PC for 20.000, kan ikke spille de nyeste spillene om 2 til 3 år.

 

Andre ting som er fordelen med konsoll, er: mer stabil frame-rate, færre bugs, og ingen problemer med inkompatible drivere.

 

Edit: Kjøpte en PC i mai 2003, denne klarte ikke Far Cry, som kom året etterpå, og skrothaugen har ligget i en skuffe siden julen 2005.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar
En konsoll funker! Jeg kan hive inn spillet og det rett og slett bare virker. :) Jeg kan ta med spillet til en kamerat og det virker fremdeles, i tillegg til at det virker akkurat like bra som hjemme. Jeg kan kjøpe et hvilket som helst spill (til den konsollen jeg har) og det vil virke. Det vil ikke hakke, bugge, trenge oppdateringer eller nyere drivere. Jeg slipper å lure på om konsollen er kraftig nok, og jeg trenger aldri installere OS på nytt pga. et eller annet teit får noe til å gå galt.

 

Dette er konsollenes STORE fordel.

6011933[/snapback]

 

Jeg har da sett spill til X360 som hakker som bare det, så dette er tøys. En av de store fordelene med PC er jo at man faktisk KAN oppgradere spillet med patcher o.l. Alle spill har sine feil når de kommer ut, også konsollspill. Les på esken til spillet, da ser du minimum hvor kraftig maskin du trenger :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Du må legge 3000 kr i et skjermkort som må kasseres innen kort tid. Med 2 til 3 års mellomrom må du også bytte prosessor, og sette inn mer RAM.

Hvor i all verden handler du skjermkort når du ikke klarer å bruke det like lenge som resten av PCen?

 

Man finner knapt middels store TV-er som ikke er HD-klare i dag i butikkene. Den nye generasjonen byr på mer enn HD-oppløsning, man får bl.a. HDR, høyere poly count, høyere tekstur-oppløsning, bedre refleksjoner, og parallax mapping.

Ikke glem at det er forskjell på en HD-klar tv og en HD-tv.

 

Konsollen holder følge med en middelmådig PC til generasjonen er over, og som spillemaskin har den hatt det balletaket siden lanseringen av PS1. PC-er varer ikke lenge, en PC for 20.000, kan ikke spille de nyeste spillene om 2 til 3 år.

 

Edit: Kjøpte en PC i mai 2003, denne klarte ikke Far Cry, som kom året etterpå, og skrothaugen har ligget i en skuffe siden julen 2005.

7011615[/snapback]

 

Kjøper du en PC til 20 000 så klarer du meget fint å spille de nyeste spillene om to til tre år. Jeg kjøpte en pc som kostet i underkant av 10 000 for to og et halvt år siden, som jeg forøvrig har spilt oblivion, fear og doom 3 på. Men jeg lyver vel jeg da, siden jeg egentlig skulle ha brukt 10 000 mer og kassert pcen min for lengst!

Lenke til kommentar
En av de store fordelene med PC er jo at man faktisk KAN oppgradere spillet med patcher o.l.

 

Sant, men med nye konsoller som X360, og antakeligvis PS3, så får man patcher.

 

Kjøper du en PC til 20 000 så klarer du meget fint å spille de nyeste spillene om to til tre år. Jeg kjøpte en pc som kostet i underkant av 10 000 for to og et halvt år siden, som jeg forøvrig har spilt oblivion, fear og doom 3 på.

 

Hva er spesifikasjonene på den PC'en, og kan du kjøre de spillene (Oblivion og F.E.A.R) med alt av detaljer på max i 1280x720, med god flyt og uten nevneverdige drops i framerate?

 

Hvis du sier du kan det, med en maskin som ble kjøpt for 2 og 1/2 år siden (og ikke oppgradert etter det) så er du a, ikke særlig kresen når det gjelder FPS, eller b, du juger.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Det er enkelte sjangere som passer best til konsoll og noen passer best til PC!

Fotballspill og tredjepersons-spill passer best til konsoll! Strategi og førstepersons skytespill passer best til PC! Noen som sier seg enig?

7009551[/snapback]

Jeg er helt enig. Jeg mener at FPS-spill ikke egner seg til konsoll, overhodet. Men, det er subjektiv mening, pga. jeg har alltid spilt FPS spill på PC. FPS spill på konsoll er helt umulig, synes jeg. Men det er jo ganske mange som er pro på dette, men jeg liker det ikke. Fotballspill er jeg vant med på konsoll, så det klarer jeg ikke på PC. Men, konsoll eller PC, er vel hvordan du liker det selv.
Lenke til kommentar
Det du sier har jo mer med kontrollen å gjøre enn platformen, hvis det er sånn du føler det, kan du vel bare kjøpe deg gamepad til PC'en så syns du det er like bra med fotballspill der?
Selfølgelig, kan jo det. Kunne jo vært litt morsomt med mus til PS2. :) Kunne spilt FPS-spill der, uten å irritere seg over de analoge styrespakene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...