Gå til innhold

Pc vs Konsoll, hva er best


Anbefalte innlegg

Ja, hva er egentlig best av pc og konsoll. Klarer pc'en fortsatt å ta innersvingen på konsollen, eller får pc'en nå bank.

Min påstand er at pc'en fremdeles ligger foran konsollen når det gjelder ren grafikk-ytelse, men det koster. Regner med at en minst må kjøre en Sli eller crossfire-løsning med heftige grafikk-kort.

Noen som har meninger om dette, hadde nemlig en hefig diskusjon på jobben om dette, mulig jeg har tatt meg vann over hodet her, men, men :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at PCen har fremdeles et stort overtak over konsoll på hardcore gamere og en god del ikke så hardcore. Det er lettere å oppgradere en PC med ny hardware, og det kan også lages hardware spesialt tilrettelagt til spill, som f.eks Ageia systemet.

 

Det som også gjør at jeg mener at PC har stort overtak over konsoll er at det er lettere å lage utvidelser, mods og andre ting som forlenger spillets gjennspillings aspekt. X630 har HD ja og har muligheter for mods, men det er et større community for PC.

 

Konsoll har sin del av markedet men PCen regjerer fremdeles mener jeg øverst på lista. Mange spill ser bare bedre på PC. Som f.eks Oblivion ser bedre ut på PC enn X630.

 

Jeg foretrekker PC fremfor konsoll i mange spill siden det er lettere kontrollsystem, ser bedre ut og har større gjenspillings potensial.

Lenke til kommentar

Tekninsk sett er spillene bedre på PC, så fremt man har penger til å oppgradere. Så lenge man hele tiden kan skaffe ny hardware og nye drivere, vil det nok alltid være slik. Konsoller gir derimot mer ytelse for pengene. I tillegg vil spill til konsoll bli teknisk bedre utover i dens levetid. På PC må man oppgradere for å få topp ytelse på de nyeste spillene på markedet.

 

Selv spiller jeg kun på konsoll (med unntak av Civilization IV), da det passer meg mye, mye bedre. Liker å sitte i sofaen, synes en håndkontroll er ubeskrivelig mye bedre og mer ergonomisk enn tastaur og mus, og har hverken penger eller vilje til å sette meg inn i hva som må oppgraderes av hardware og drivere. Derfor synes jeg spill i sin helhet blir ufattelig mye bedre på konsoll.

Lenke til kommentar

En konsoll funker! Jeg kan hive inn spillet og det rett og slett bare virker. :) Jeg kan ta med spillet til en kamerat og det virker fremdeles, i tillegg til at det virker akkurat like bra som hjemme. Jeg kan kjøpe et hvilket som helst spill (til den konsollen jeg har) og det vil virke. Det vil ikke hakke, bugge, trenge oppdateringer eller nyere drivere. Jeg slipper å lure på om konsollen er kraftig nok, og jeg trenger aldri installere OS på nytt pga. et eller annet teit får noe til å gå galt.

 

Dette er konsollenes STORE fordel.

Lenke til kommentar

Hadde en høvelig grei pc inntil den takka for seg. Hadde ikke sjanse om å spille Oblivion slik at det blei noen god opplevelse. Fikk en helt ny verden når jeg fikk det til 360'en. Spilla tidligere BF2, og blei akkurat like frelst når det kom til 360. Siden maskina tok kvelden har jeg ingen planer om å kjøpe noen maskin for spilling igjen, da det koster en formue. Med konsoll veit man hva man har, og jeg synes da det gjør konsoll til den beste løsningen. Blir også teit å samle 2-3-4 stykker rundt maskina, selv om man skulle kunne koble den opp på projector. Da er igjen konsollen kongen på haugen.

 

Edit: for å være uenig med meg selv må jeg vel være enig i at rts ikke, til nå ihvertfall, har vært no kult på konsoll. Command & Conquer er jo bare lekkert! :) Men det kommer vel no brukendes til konsoll der også.

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar
Edit: for å være uenig med meg selv må jeg vel være enig i at rts ikke, til nå ihvertfall, har vært no kult på konsoll. Command & Conquer er jo bare lekkert!  :)  Men det kommer vel no brukendes til konsoll der også.

6012018[/snapback]

Ensemble studios, som bl.a. står bak Age of Empires-serien, holder på å utvikle et 360-ekslusivt RTS som i følge ryktene skal fungere veldig bra :)

Lenke til kommentar

Eg for min del liker begge deler ganske bra,og som sagt over er FPS spill klart best å håndtere på PC,men eg har ingen som helst problemer med disse på konsoll. Uansett så har konsoll spilling ein uovertruffen feeling til seg,som PC ikkje makter å gjenskape. Trur rett og slette dette er noe som henger igjen fra mitt første møte med TV spill--> SEGA Master System :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Hva som er best kommer naturligvis ann på personlige preferanser. Det er ingenting som er klart er best eller som klart er dårligst av konsoll og pc. De er bra på sine områder, og det må man ikke glemme. For eksempel foretrekker jeg PC over konsoll. Hvorfor kommer jeg tilbake til senere.

 

Som sagt er PC bedre på enkelte områder, mens konsollen er bedre på andre områder. PC er forløplig klart best på førstepersons skytespill. Dette er ikke til å komme bort ifra. Mus og tastatur er en overlegen kontrollmetode i frohold til joypad-en. Poenget her er at med en mus vil siktingen foregå med større enkelthet. Det å skulle sikte ved å dytte en spak mot en av sidene er mer tungvindt, mer upresist og ikke minst mer unaturlig. Man kan jo argumentere for at det bare er en vanesak. Men jeg tror enkelt og oppriktig at mus er best på dette området.

 

I førstepersons skytespill er det for de fleste ikke noe krav at man skal kunne spille med hele vennegjengen rundt seg. Her er det gjerne flerspillerfunksjon over internett som gjelder, og dette gjenspeiler seg også da i spillene. Jeg mener klart at PC også regjerer her. Av de skytespillene jeg har spilt på konsoll med multiplayer finnes det ingen faste servere. Her settes spillene sammen ettersom hvilken spillmodus du velger. I enkelte spill kan man såklart velge å spille med noen lagt til på vennelisten med det er det.

 

På PC er det i større grad mulig å velge blant servere. Da kan man blant annet finne en favorittserver hvor seriøse folk spiller. Jeg mener det da blir lettere å holde seg unne idioter av alle mulige slag. Så er dette igjen min oppfatning. Ingen trenger å være enige med meg.

 

Strategispill er en sjanger som lenge har vært på PC. Jeg har ingen eksakte tall i hodet, men lenge får duge. Den storre grunnen til at strategispill har vært så vellykket på PC er datamusen. Musen er et genialt verktøy for organisasjon av flere soldater. Blant annet kan du klikke ned en museknapp og dra en firkant over de enheter du vil velge. Og du kan fort bevege musen presist over der du vil. Det er svært vanskelig å lage sanntidsstrategispill på konsoll nettopp fordi brorparten av de som eier konsoll ikke har datamus. Dette er også en av grunnene til at strategispill ikke har tatt helt av på konsollene.

 

Men såklart er ikke PC best på alt. Man må også se på den sosiale faktoren. For uansett hvor mye en aktiv PC-fan synes det er sosialt å spille over internett er det noe eget å sitte blant kameratgjengen med et morsomt eller kult spill. For meg er det ingenting som slår følelsen å vinne en runde i Mario Kart: Double Dash sekundet før mine andre kompiser.

 

Dessuten må det sies at joypad-en konsollene bruker er veldig grei til å spille bilspill med. Her slår kontrollene til konsoll tastatur og mus ned i støvlene. Men skal man først spille bilspill på ordentlig kjøper man rattt og pedaler. Vanligvis har man datamaskinen tilkoblet en relativt liten skjerm, mens konsollen gjerne er tilkoblet en stor TV. Det er en mye deiligere følelse å kunne slappe av i en god lenestol mens man ser ut førervinduet på tv-skjermen.

 

Plattofrmspill er noe som også er klart best på konsollene. Her passer ofte joypad-en veldig bra og flerspiller med venner er av og til også et viktig begrep her. Alt i alt synes jeg ikke man kan kåre noen vinner blant PC og konsollene. Enten foretrekker du det ene. Eller så foretrekker du det andre. Jeg personlig foretrekker PC fordi det er på denne platformen alle de gode strategispillene befinner seg, og fordi jeg foretrekker førstepersons skytespill til denne platformen.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
En konsoll funker! Jeg kan hive inn spillet og det rett og slett bare virker. :) Jeg kan ta med spillet til en kamerat og det virker fremdeles, i tillegg til at det virker akkurat like bra som hjemme. Jeg kan kjøpe et hvilket som helst spill (til den konsollen jeg har) og det vil virke. Det vil ikke hakke, bugge, trenge oppdateringer eller nyere drivere. Jeg slipper å lure på om konsollen er kraftig nok, og jeg trenger aldri installere OS på nytt pga. et eller annet teit får noe til å gå galt.

 

Dette er konsollenes STORE fordel.

6011933[/snapback]

 

Veeel. Har nå vært borti flere konsoll-spill som hakker. Og da har man ikke noen mulighet til å gjøre noe med det. Og hva bugs? Nå begynner det vel å bli å patche konsollspill, men ikke før i tiden.

Og tilleggsinnhold. Ta Oblivion f.eks. På PC har man tonnevis av modder, mens stakkarne med XB360 har noen få offisielle mods som koster penger.

 

Nei, PC er fortsatt den spillemaskinen har liker best. Har faktisk nesten ikke savnet PS2'en etter at Xn stakk av med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...