Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Til dere som ønsker dere hund, så er det mange "ting", som bør vurderes først. Ikke bare om hunden er søt, nusselig, tøff, o.s.v. I stedet for å forklare en masse, så bør dere heller lese anbefalingene til Norsk Kennel Klubb, de har laget en bedre og mer ommfattende veiledning, i valg av hund. Se: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=823

 

Og så ser jeg det er noen her, som burde sette seg litt bedre inn i hva et hundehold er, om ansvar og begynne å dressere hunden!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hunden vår også tisser som en "mann" eneste forskjellen er at det er en tispe.

Har faktisk hendt at hun står på kun framlabbene når hun tisser også.

 

Hun er utvilsomt alt annet en "vanlig"

 

 

Da er det mulig du har fått, ei meget dominant tispe. Slike kan bli stridige! Jeg har sett slike tisper, klatre baklengs (står på frempotene og bakbeina oppe i treet) oppover trær, for å tisse høyere, enn hann hundene.

Lenke til kommentar

Og så ser jeg det er noen her, som burde sette seg litt bedre inn i hva et hundehold er, om ansvar og begynne å dressere hunden!

 

Ah, er det ikke fint vi har slike som deg til å belære oss da :roll:

 

Må si med en gang at jeg ikke har sett dine tidligere innlegg. Og jeg har heller ikke lest alle sidene her. Men jeg leste noen, i begynnelsen og jeg følte det kunne være nyttig med noen råd, da innleggene jeg leste trengte det. Og noen trenkte et "spark bak".

 

Det er ansvar å ha et udressert dyr, som en ikke har styring på. Men det er altid noen, som ikke tåler konstruktiv kritikk!

 

Er det ikke derfor, denne tråden er til da? For å utveksle erfaring, spørre om råd og få svar!

Lenke til kommentar

Joda det er fint å diskutere og utveksle erfaring, men tonen din var en smule nedlatende uten at jeg synes det virker som veldig mange i denne tråden har ustyrlige bikjer.

Det var ikke konstruktiv kritikk slik jeg leste det, det var en som ikke vet mer enn noen linjer han har lest og dermed dømmer ;)

 

Denne tåden har jo merkelig nok hatt en veldig hyggelig og hjelpsom tone stort sett hele tiden, noe som er ganske uvanlig for hundeforum å regne.

Alle har sin teknikk og den er jo selvsagt den beste, så alle som gjør ting annerledes får høre det med god margin selv om dette kanskje virker for den det gjelder.

La oss fortsette å holde slike ting borte herfra, så får folk som liker sånn stemning henge på Canis.

 

Alle hunder har sine ting de er rampete, tullete eller bare dårlig trent i, det gjelder selv de best trente hunder.

Det at en hund kanskje gjør en uting som blir spurt om råd for her inne, vil ikke automatisk si eieren ikke er sitt ansvar bevisst.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si meg enig med geco5 her, men konstruktiv kritikk vil jo si at man faktisk hjelper andre på godt og vondt (enkelt sagt) og man hjelper ikke andre ved å bare skrive "at det er mange her som skulle gjort ditt og datt" uten å utdype ytterligere.

 

Siter den posten du mener trenger oppfølging og hjelp den det evt. gjelder istede.

 

Blir som å si "Ikke kjøp VW Golf! Det er en dårlig bil" uten å på en måte utdype ytterligere.

 

Kan godt være at jeg trenger noen råd og tips også, så kjør på :)

Lenke til kommentar

Ok, det ble kanskje litt krasst, og det beklager jeg. Det er litt pigger ut her i huset på slikt, men det har sine grunner. Dette er viktige saker, det handler om velferden til tusenvis av hunder!

 

Når det gjelder å gå pent i bånd gjelder generelt omtrent alt du skrev i børjan bortsett fra det åpenbare ( :p ) ..

Men det er helt generelt, i tillegg skulle man gjerne vite langt mer om forholdene rundt. Alderen på bikkja, trening og metoder forøvrig, hvordan funker ting, har den vært på kurs, og så videre. Det er fryktelig vanskelig å skulle fortelle hva som faktisk bør gjøres på dette grunnlaget, men på helt grunnleggende og generelt nivå så er det et par ting som bør gjelde;

- Man bør skille mellom feks halsbånd og sele. Hunden skal ikke være nødt til å alltid gå pent i bånd, og bør få lov til å vimse litt rundt. De skiller kjempegreit mellom sele og halsbånd, og bør kunne lære seg å gå pent med halsbånd, og ikke fullt så pent med sele.

- Gå til båndet strammes, og stopp tvert - ALLTID! Gå gjerne noen skritt bakover, inntil bikkja "gir opp" og kommer tilbake til deg evt tar kontakt og slakker båndet selv, da kan vi gå forover igjen, men ikke før! Her er det viktig å gjøre det drit kjedelig å dra, man kan gjerne ha visse forventninger lagt inn, kanskje drar den gjerne mot noe. La den komme dit den vil, men KUN ved å gå pent. Det kan fort bli noen få skritt forover og mange bakover til tider, og det kan være en prøvelse for både hund og eier, men slik er det. Rykk aldri i båndet! Majoriteten av rygg- og nakkeskader hos hund skyldes rykking i båndet og er direkte helsefarlig.

- Tren i små økter, litt om gangen, start gjerne HELT på scratch om det virker "håpløst", og la bikkja gå med sele ellers. Det er ingenting i veien for å ha på både halsbånd og sele på tur, og "switche" litt alt etter som hva som funker for treningens skyld.

 

En ung hund/valp som aldri har brukt halsbånd før tar som oftest slikt skremmende kjapt, mens en eldre hund som har vent seg til å dra i halsbåndet kan ha vanskeligere for å ta hintet. Her er det tålmodighet, tid og tålmodighet som gjelder, og det å være konsekvent.

Og husk at man skal lede, men også glede! Det må være verdt det for hunden, å ikke legge alle sine krefter i båndet, den bør ha noe igjen for det hver eneste gang, i alle fall i treningsperioden.

 

Det er generelt om å gå pent i bånd, men så kommer en gjerne til å møte andre hunder, mennesker, kanskje et og annet rådyr eller ei katt, slike for mange hunder vanvittig spennende ting. Da er det avledning som gjelder, å ha noe på lager som er mer fristende enn den andre hunden, mennesket, eller hva det nå er. Man skal huske at disse dyrene kan være veldig selektive, og de er helt rå på å sortere goder og ressurser. Som nevnt tidligere, det er ingenting rart overhodet i at bikkja foretrekker en annen hund foran godbiten den uansett får for å slenge ræva i stuegolvet.

Her bør man stille med noe som ikke er så lett tilgjengelig ellers, og som bikkja har store forventninger til. En ekstra supergod godbit eller verdens morsomste leke (som ikke alltid ligger framme, men tas fram KUN når det virkelig grove skytset trengs).

 

Ellers vil jeg bare anbefale forumet på canis.no om man overhodet ikke vil oppsøke profesjonell hjelp. Der er mye bra, i alle fall mye bedre enn her, men her også skal man være kritiske - husk det!

 

Og så, ikke stress! Se

, og husk at det viktigste uansett er å ha en hund som er trygg, avslappet og glad ;)

 

Å ha en hund som veldig gjerne vil bort å hilse på andre mennesker og dyr, er faktisk et luksusproblem ;)

 

 

ananashapå - det er Old English Sheepdog. Labbetuss vettu ;)

Unnskyld at jeg spør, men hva er "en fin lite nska" ?? :p

 

Undrer på hvor mange hunder du har derssert og ikke minst hvilken rase?

Lenke til kommentar

Må si meg enig med geco5 her, men konstruktiv kritikk vil jo si at man faktisk hjelper andre på godt og vondt (enkelt sagt) og man hjelper ikke andre ved å bare skrive "at det er mange her som skulle gjort ditt og datt" uten å utdype ytterligere.

 

Siter den posten du mener trenger oppfølging og hjelp den det evt. gjelder istede.

 

Blir som å si "Ikke kjøp VW Golf! Det er en dårlig bil" uten å på en måte utdype ytterligere.

 

Kan godt være at jeg trenger noen råd og tips også, så kjør på :)

 

Det var nok mitt poeng i bunn også, da alt av råd og tips er vel mottatt :)

Lenke til kommentar

Joda det er fint å diskutere og utveksle erfaring, men tonen din var en smule nedlatende uten at jeg synes det virker som veldig mange i denne tråden har ustyrlige bikjer.

Det var ikke konstruktiv kritikk slik jeg leste det, det var en som ikke vet mer enn noen linjer han har lest og dermed dømmer ;)

 

Denne tåden har jo merkelig nok hatt en veldig hyggelig og hjelpsom tone stort sett hele tiden, noe som er ganske uvanlig for hundeforum å regne.

Alle har sin teknikk og den er jo selvsagt den beste, så alle som gjør ting annerledes får høre det med god margin selv om dette kanskje virker for den det gjelder.

La oss fortsette å holde slike ting borte herfra, så får folk som liker sånn stemning henge på Canis.

 

Alle hunder har sine ting de er rampete, tullete eller bare dårlig trent i, det gjelder selv de best trente hunder.

Det at en hund kanskje gjør en uting som blir spurt om råd for her inne, vil ikke automatisk si eieren ikke er sitt ansvar bevisst.

 

Nedlatende! Hva siker du til, i den teksten som var nedlatende?

 

Jeg kritiserte ikke en enkelt teknikk, eller person! Kun gennerell dressur, for enkelte. Hvis ikke, så hadde jeg skrevet et direkte inlegg, til rett person. Men det virker, som om du følte det gjalt deg. Og av det du skriver her, så kan det jo virke som du mener det er greit, med udresserte hunder. Ikke det at et dyr, ikke kan ha det morro og leike. Men det er noen basis "ting", en hund må kunne og den må la seg styre. Metoden har jeg ikke sagt noe om. Finn gjerne din egen metode, men da må du lykkes med den! Hvis ikke bør du søke råd og benytte en annen metode.

 

Av de første sidene jeg leste, så var det tydelig at flere hadde hunder, som ikke var under kontroll. Eks. Hunder som ikke kune være løse, for da stakk de av og innkalling virket ikke. Og hunder som gjorde andre uønskede "ting", uten at eierene gjorde noe med problemet. Det var grunnen til, at jeg skrev det jeg gjorde angående dressering.

 

De aller fleste uønskede "ting" kan dresseres bort, men da må først hunden dresseres. Deretter kan en dressere bort uønsket adferd. Hva som er uønsket adferd, er opp til eier, familie, osv., Så sant ikke hunden er til fare, for omgivelsene. Da kommer norsk lov inn i bildet.

 

Alle hunder har ikke "sine ting", hvis det siktes til, mange uønskede adferder. Ikke brukbart dresserte hunder! Men det er alt for mange, som har udresserte hunder og da kan en se mye rart. Også farlige episoder, for andre dyr og folk.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med geco5 her, men konstruktiv kritikk vil jo si at man faktisk hjelper andre på godt og vondt (enkelt sagt) og man hjelper ikke andre ved å bare skrive "at det er mange her som skulle gjort ditt og datt" uten å utdype ytterligere.

 

Siter den posten du mener trenger oppfølging og hjelp den det evt. gjelder istede.

 

Blir som å si "Ikke kjøp VW Golf! Det er en dårlig bil" uten å på en måte utdype ytterligere.

 

Kan godt være at jeg trenger noen råd og tips også, så kjør på :)

 

Jeg siktet ikke til "Golf", men "alle biler"! :)

 

De det gjalt, tar det forhåpentligvis til seg. Hvis ikke, er det lite å gjøre med det uannsett! Da vet de best selv. Og at det er greit, at hunder kan være farlige og ei plage for en selv og andre.

 

Jeg vil ikke sitere et innlegg. Dda gir jeg i så tilfelle, heller et direkte inlegg, der det gjelder. Her var det snakk om et gennerelt råd, da dette gjalt flere, ikke bare en person.

Lenke til kommentar

Nedlatende! Hva siker du til, i den teksten som var nedlatende?

Du sier folk må lære seg ansvar uten å utdype hva du mener, altså du fremstår som en som tror han vet alt uten å backe det opp.

Som sagt, jeg tror ikke du mente det slik, men slik leste jeg det..

 

Jeg kritiserte ikke en enkelt teknikk, eller person! Kun gennerell dressur, for enkelte. Hvis ikke, så hadde jeg skrevet et direkte inlegg, til rett person. Men det virker, som om du følte det gjalt deg. Og av det du skriver her, så kan det jo virke som du mener det er greit, med udresserte hunder. Ikke det at et dyr, ikke kan ha det morro og leike. Men det er noen basis "ting", en hund må kunne og den må la seg styre. Metoden har jeg ikke sagt noe om. Finn gjerne din egen metode, men da må du lykkes med den! Hvis ikke bør du søke råd og benytte en annen metode.

 

Du får tolke det jeg skriver som du vil, du tolker ting i verste mening kanskje.

Jeg prøvde bare å påpeke at ditt innlegg ble lest i en annen intensjon enn du kanskje mente, men du har kanskje litt problemer med å tåle kritikkk du også da eller?

 

Alle hunder har ikke "sine ting", hvis det siktes til, mange uønskede adferder. Ikke brukbart dresserte hunder! Men det er alt for mange, som har udresserte hunder og da kan en se mye rart. Også farlige episoder, for andre dyr og folk.

Min erfaring er nå at at de fleste hunder har sine ting de enten av stahet, rampete humør eller som sagt drålig dressur de ikke kan, men poenget mitt er at selv om de har disse tingene er det hverken umulig å ordne på eller grunnlag for å dømme eieren som uansvarlig av den grunn.

 

Alle bør selvsagt dressere hundene sine og i hvertfall til det nivået at de ikke er en plage eller fare for andre.

For å snakke for egen del har jeg en hund jeg har kontroll på og som jeg trygt kan løpe løs der dette er tillat, men hun har da sine ting hun også som jeg av ulike grunner ikke har fått inn.

Jeg føler meg ikke uansvarlig eller ikke mitt ansvar bevisst, men en som har prioritert hva som er viktig for meg at hunden min skal kunne.

 

Dette med metodene brukt var mer et eksempel for hva som fort skaper dårlig stemning på et hundeforum.

Det kan man jo bare gå inn på Canis og se hva som skjer om folk bruker en annen teknikk en klikketrening f.eks.

Vi her inne har for det meste vært spart for de kranglene mellom leire med ulike teknikker.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

geco5:

 

Det er og skal være god takhøyde for ulike metoder og tilnærminger til hundehold i denne tråden. Hadde det ikke vært det så hadde den hadd problemer med å overleve så lenge som den har gjort. Husk at de første inleggene er fra 2006.

 

Se på de siste 10 sidene, ikke de 10 første, om du vil vite noe om hvordan denne tråden er i dag. Og det kan være kjekt, før du begynner å legge ut om noe som kanskje hadde vært relevant for noen år siden.

 

Prøv å argumenter på en konfliktdempende måte. Det kommer så mye mer produktivt ut av det enn rene angrep. Utdyp gjerne om din måte å tenke hundedressur på, slik som andre brukere har gjort i det siste her i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har to hunder av den spesielle rasen Portugisisk Vannhund.

Det er ikke så mange som har hørt om denne rasen før, grunnet få av de i Norge. Ja det er slik hund Obama har.

Så når vi går ute, som senest i dag da vi gikk tur på brygga i byen, var det veldig mange som holdt på å falle av stolene de satt på, snuble i løse steiner som var på bakken osv. fordi de ikke hadde sett denne rasen før. Jeg syns det var ganske gøy i begynnelsen. Men nå er det bare plagsomt.

At folk holder på å kjøre ut i grøftekanter fordi de blir for opptatte av å se på hunden. Jaja. Ikke jeg som kræsjer bilen min. :tease:

Lenke til kommentar

Er det ikke bare tisper det må foreligge en medisinsk grunn ?

Jeg tror det gjelder hanner også... ?

Det skal foreligge gode medisinske eller bruksmessige begrunnelser for at man skal kunne kastrere en hund, uansett kjønn.

 

Hunden vår også tisser som en "mann" eneste forskjellen er at det er en tispe.

Har faktisk hendt at hun står på kun framlabbene når hun tisser også.

 

Hun er utvilsomt alt annet en "vanlig"

 

Da er det mulig du har fått, ei meget dominant tispe. Slike kan bli stridige! Jeg har sett slike tisper, klatre baklengs (står på frempotene og bakbeina oppe i treet) oppover trær, for å tisse høyere, enn hann hundene.

Ja, du verden. Skumle greier. Vi får anbefale den godeste ananashapå å begynne å klatre opp i trærne bikkja pisser på og sørge for å pisse på de øverste greinene så h*n sikrer seg tittelen "pack leader" litt fortere enn svint for å forhindre en utagerende hund.

Enkelte har faktisk innrømmet å gjøre slikt. En kar sa han forsøkte å pisse på alt bikkja hans pissa på for å være "dominant" overfor hunden sin. Han oppnådde høyst sannsynlig ikke annet enn å se fryktelig dum ut.

 

Nei, det er nedlatende, men jeg kan virkelig ikke la være. Det er ingen grunn til å dominansforklare all slik atferd, eller å definere det som et "problem" om vi ikke helt forstår det. Det er helt normalt at noen tisper letter på beinet, og det er helt normalt at noen hanhunder setter seg på ræva for å tisse. Ingenting å bekymre seg for! Det kan se temmelig morsomt ut, og for oss trenger det overhodet ikke å bety annet enn en god latter. Det handler om luktspredning, og trær og lyktestolper er nabolagets hundeavis. Her sladres og markeres det, og enkelte er ivrigere enn andre. Enkelt og greit.

 

Hundens urin kan forøvrig fortelle andre hunder fryktelig mye, fra alder til løpetidsstatus og eventuelle sykdommer. En enkel forklaring på at noen tisper av og til forsøker å tisse litt ekstra høyt kan være at de nærmer seg løpetid og har behov for å sikre seg at så mange som mulig får vite det. Litt sånn "hei, gutta! Jeg nærmer meg, er klar om ei ukes tid. Kom, kom!" Hvis det kjennes viktig for tispa å få ut dette budskapet kan det godt være verdt å klatre litt ekstra for å dekke over andre eventuelle urineringer på det treet eller lyktestolpen. En mulighet der altså, men ikke nødvendigvis fasiten.

Poenget er uansett at dette ikke er noe å bekymre seg for, tispa forsøker ikke å ta over verden om den letter på beinet.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...